KenBjork Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Ja du har helt rett sydvesten, såg ikke det stod på 4010. Tenkte på/fra min 420, så er det 2.00 Men uansett så inneholder jo ny oppdatering hele history+ny endringer i nyeste oppdatering Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Tutti Frutti Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Jeg har et annet problem som jeg håper noen kan hjelpe med. GPS'en min har nemlig fungert utmerket i 1 1/2 uke, og nå har den sluttet å motta signaler fra sattelittene. Garmin4010 klarer å kommunisere med den og identifisere den, men det er alt. For meg virker det som det er noe gærnt med Garmin GPS 17x (som den heter), og ikke noe med kabling eller strømtilførsel. Jeg har nemlig målt at driftspenningen er OK. Har også byttet til en annen GPS kabel. Har resatt plotter til standard fabrikk oppsett. Er det noen som har gode forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Er det noen som har gode forslag? Garmin GPS 17x nmea 2000 antennen til plotteren mottar ikke satelitter lenger. Etter 2 ukers drift har den begynt å trøbble. Belanor (distributøren) har vist ikke gps'en på lager, så dette går mot en plotter løs feire, dersom ikke det skjer et under. Har noen vært ute for det samme? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Har du prøvd med en antenne som ikke går på NMEA2000 , (går inn en av de andre NMEA ingangene) Evnt lån antenne lik den du har og test om det fungerer. Alternativet er å bestille en ny antenne fra USA til ca 200usd eller ta reklamasjon med selgende butikk , de er veldig greie etter min erfaring Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 Hei Enzo, Garmin 17x nmea2000 selges sammen med selve plotteren, og den er ikke kommet for salg som et enkeltstående produkt ennå. (Selv om den står i salglistene til enkelte). Men det var et godt forslag å benytte en GPS antenne for nmea0183. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 Jeg googlet antenna og fant flere plasser den kunne kjøpes. Seatronic sa de kunne levere men det er mulig de må hente den fra belamarin først og om de er fri så er det jo problem. Men prøv med en NMEA 0183 Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 Ja, det er mulig jeg har en gammel antenne hjemme, men jeg tror den har BNC tilkobling, er usikker på om den da kan itlkobles et vanlig rs232 grensesnitt. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Jeg sendte en support email til Garmin, men de har ikke svart ennå. Tok derfor å ringte til support Garmin/UK. Der var de veldig hyggelige! De nevnte at det var en udokumentert "Master Reset of all the units". Den kunne løse opp i mitt problem, gjorde den ikke det så var det bare å ringe tilbake. Tenkte jeg måtte skrive det her, skal ned til båten å prøve dette i løpet av dagen, så får vi se hva som skjer. Til orientering: Jeg har kjøpt min plotter i USA, derfor Garmin/UK. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Har gått til innkjøp av en Garmin 4010 i dag og koblet den greit opp. Glemte først den gule kabelen, men Sjøkua dukket opp og hjalp til. (Mange takk) Noen som har spesieløle negative eller positive erfaringer så langt. Tenkte å ha denne på FB, med kabel ned til monitor/PC nede. Denne kan vel også kobles mot en TV-skjerm? Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Enzo Svart 18.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Det er en fin plotter som du kommer til å bli fornøyd med , jeg ser ingen bakdeler med den , når den blir veldig varm i solen så begynner den å suse litt men jeg regner med det skal være slik siden det var akkurat det samme med den 4008 jeg kjøpte noen måneder før jeg kjøpte 4010en. Den kan kobles opp mot ekstern skjerm ja Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 HaR EN ais-mottaker liggende som jeg hadde tenkt fått koblet opp mot plotteren. Noen som har gjort dette? Og hvilke kabler kobler opp mot? Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sydvesten Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Astor skrev: Noen som har gjort dette? Og hvilke kabler kobler opp mot? Jeg gjorde mange tapre forsøk med en SR161 mottaker mot 4008 plotter, men fikk aldri noe signaler på plotteren.... sulmaitten ble solgt med båten uten at dett funket.... Ga rett og slett opp.... Det var sikkert en eller annen ledning som ikke var koblet rett et eller annet sted uten at jeg vet hvor... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Astor Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Etter en uke med testing av Garmin 4010 må jeg si at verden går fort videre innen kartplottere. Nå har jeg lagt opp kabler slik at jeg kan bytte fra FB til styrhuset med et håndgrep, med bruk av samme GPS. Nå skal jeg koble til AIS-mottaker og sette GPSen opp mot begge VHFene. I tillegg har jeg lagt ut kabler til begge videoinngangene, samt til ekstern PC-skjerm hvis dette blir aktuellt. Greit å ha dette gjort før jeg kler igjen over skott og intrumentbord i styrhuset. Nå skal jeg få lagt opp egenkomponerte ruter, slik at alt ligger klart til påsketuren til den svenske skjærgården. Jeg hadde ikke beregnet denne plotteren før neste vår, men jeg ser fram til endel testturer utover høsten og vinteren. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
GM37 Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Jeg har nettopp montert og så smått fått testet Garmin 4008 med radar. Kan virkelig anbefale fjernkontrollen som kjøpes til denne plotteren. Den er tråløs og fungerer uten at man må peke på plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Høres greit ut. Godt tips! Plotteren i styrhuset står høyt slik at en fjernkontroll er sikkert å foretrekke. Hva koster en slik? Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
GM37 Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Betalte $59 for fjernkontrollen fra Marinedeal. Regner med den koster 5-600 i Norge. Dette er ca en sjettedel av hva Raymarine skal ha for fjernkontrollen til E-serien sin. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Da er AISen innstallert mot Garmin 4010. Tyelig info forteller om navn/kurs/fart. Greit supplement til radar. Klasse-B kommer greit inn. Fikk også dratt ledning til VHFen slik at den også får GPS-data. Igjen honnør til Seatronic i Moss som alltid er parat med gode råd når ledninger skal sammenkobles. Alt spilte bra sammen på første forsøk. Testet også video-inngangen mot mitt HDD-kamera. Også dette virker meget bra. Mulig det blir et ryggekamera oppe på bommen slik at jeg får bedre oversikt over babord side på hekken. Den ser jeg ikke fra styreposisjon i styrhuset. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Jeg har sett at min Garmin 4010 er kompitabel med VHF med dsc-oppkall. Det vil si at jeg får opplysninger/info opp på kartpolotteren n¨r et anrop kommer inn via dsc? Er det noen som har koblet opp slik at dette lar seg koordinere? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.