Jump to content

VHF-sertifikat


Lars Høvik

Recommended Posts

Skal du bruke VHF skal du ha sertifikat. Du trenger ikke sertifikat for å kjøpe en.

Dersom du skulle komme i nød å velge å bruke VHF uten sertifikat og konsesjon er jeg sikker på at ingen ville holde det mot deg. Når nøden er ute så bruker du de hjelpemidler du har, ferdig med det :smash:

 

Kjøpte selv nylig VHF uten å ha sertifikat med tanke om kun ha denne iback-up tilfelle nød. For meg var DSC funksjonen viktig og oppdaget jo fort at den ikke fungerte uten MMSI nummer, uten konsesjon inget MMSI nummer og ingen konsesjon uten VHF setifikat. Så nå har jeg tatt VHF sertifikat og fått konsesjon :lol:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

DSC = Digital Selective Calling

 

Bruker kanal 70 for nød- og kallekanal. Kanal 70 er den internasjonale nød- og kallekanalen for signalering ved hjelp av DSC.

På nyere VHF-radioer finnes en egen knapp for sending av slike signaler. Det sendes da ditt MMSI-nummer, samt posisjon dersom VHF-radioen er tilkoblet en GPS.

--

Jon

Link to post
Share on other sites

Og det var nettopp dene funksjonen som Gielas beskriver jeg var på jakt etter.

 

Du kobler en utgang fra kartplotter/GPS inn på VHF'en. Du har en stor rød knapp på VHF'en som trykkes inn ved nød, det går da et automatisk digitalt nødsignal ut til alle stasjoner med posisjon gitt i lengde og breddegrader. Enkel å bruke for alle om bord, selv om skipperen er over bord. For at denne DSC funksjonen skal fungere må VHF'en programeres med et såkalt MMSI nummer. Dette tildeles av Telenor ved etablering av en VHF konsesjon.

 

For å få en slik konsesjon og MMSI nummer må du som minimum ha et SRC/VHF sertifikat som er et begrenset VHF sertifikat for bruk i fritidsbåter.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

men er det noen som vil selge vhf til en uten sertifikat da?

 

Jada, jeg var innom Maritim i dag å hentet meg en Midland Neptune, var ikke noe spørsmål om noe certifikat..

Men, de hadde ikke hørt om det 3-mnd'ers midlertidig certifikatet noen skrev om her i dag dessverre..

Men nå skal jeg få tatt eksamenen i løpet av en ukes tid eller noe slikt..

 

De kunne selge dem, men jeg kan ikke bruke den før jeg har certifikatet i boks.. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

En annen fordel med DSC som ikke er nevnt her i tråden til nå, er at om man sender ut en DSC nødalarm i tilfelle nød, og om GPS er koblet til VHF'en og MMSI-nummer er programmert inn i VHF'en, er at posisjonen til det nødstedte fartøyet kommer opp på skjermen(-e) til Hovedredningssentralen(HRS) og kystradiostasjon som dekker aktuelt område. Det er selvsagt en forutsetning at man er innenfor dekninsområdet til en kystradiostasjon.

Link to post
Share on other sites

Ehh........det er vell i hvert fall nevnt minst to ganger

 

Jeg beklager at jeg uttrykte meg uklart. Det jeg mente å si, var at det nødstedte fartøyets posisjon kommer opp på elektronisk(-e) kartskjerm(-er) hos HRS og kystradiostasjon umiddelbart etter å ha aktivert DSC-knappen på VHF-apparatet.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanlig nødanrop på kanal 16 fungerer helt fint uten konsesjon og sertifikat så jeg hadde også kjøpt meg en var jeg deg.

Kana 16 bør uansett brukes i tillegg til DSC nødmelding, og normalt bør det ikke være så veldig problematisk for en båtfører å fortelle hvor hun er. Det er en stor fordel å vite at passasjerer med minimal opplæring har mulighet til å sende en forståelig nødmelding.

 

Det er ikke bare kystradiostasjoner og HRS som får opp posisjon på kartet når det sendes en DSC nødmelding. Båter i nærheten som har utstyret i orden får også DSC-meldingen, gjerne med posisjon på plotteren. Husk at sikkerhet på sjøen egentlig er en stor dugnad hvor alle har plikt til å hjelpe den som er i nød.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg må tilstå å ikke ha sertifikatet, men i fjor sommer brukte jeg radioen flere ganger, fant gummibåt flytende utenfor Kristiansand, hjalp til ved et tillfelle hvor annen båter var i vansker.

I disse tilfellene fikk jeg takk fra Kjømme radio og fra stavanger.

 

Så stiller jeg spørsmålet er det egentligt nødvendigt å ha sertifikatet, har man radio i båten SKAL man lytte for evt å hjelpe, men å bruke radioen til annet er liksom forbutt.

 

At det er en så krafig diskusjon om man trenger båtfører bevis eller ikke her på forumet er en sak, men VHF sertifikat er det ingen som stille spørsmål til.

 

Jeg har radio i båten og kommer helt sikkert til å bruke den i fremmtiden til det jeg har behov til.

 

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Hei,

det var jeg som fikk dette midlertidige 3-mnd sertifikatet ved kjøp av en VHF i Bergen. Nå er det godt mulig at jeg blander kortene her, og at det var en konsesjon jeg fikk, og ikke et sertifikat. Uansett så betalte jeg 450,- over disk, og fikk kallesignal og MMSI-nummer på stedet, med beskjed om at jeg ta VHF sertifikat innen 3 måneder. Dette var hos 'Gillow og Telle' i Bergen. Det skal visst være noen få andre butikker rundt omkring som er med på denne prøveordningen.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Om du sender sos-melding for å redde deg selv eller noen andre med eller uten sertifikat spiller ingen rolle.

 

Jo det spiller en stor rolle!

Telenor har lagret på daten sin Alle data: navn på pårørende og lignende hvis man har kallesignal.

 

Har du ikke konsesjon blir det vanskelig for dem å vite hva slags båt det dreier seg om i en slik situasjon :smiley:

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Det er jo det som er problemet. Til tider hører jeg alt fra kjærstevenner til kaffeprat på kanal 16! noe som er ekstremt slitsomt og ulovlig, radioer er blitt så billig at alle har flere stykker. da Hører man resultatet :lol:

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Sikkert dumt forslag, men når det er for sikkerhetens skyld at folk kjøper VHF.

 

Men, jo flere som har VHF, jo bedre blir sikkerheten på sjøen..

Men da blir det som folk sier mye "løs snakk" på kanalene, dette skyldes nok uvitenhet, og at noen husker tilbake på Walkie Talkie perioden, der kalte man opp på 16 etter hva jeg husker.

 

Kanskje de kunne snudd om litt på flisa og hatt prøven liggende i butikken og kunne tatt den der og fått mmsi nummeret osv på stedet.

For å kunne gjøre dette må folket ha lest på forhånd, eller tatt kurs som i dag.

Man betaler avgifter osv og signerer taushetsskjemaet osv, og man kan dra hjem å montere vhf'en.

Med hvert salg av en VHF bør det følge med en VHF-ABC eller FAQ eller hva du vil kalle det, her står det info om hvilke kanaler som kan brukes, hvordan kalle osv, og info om hvordan ta eksamenen.. dette er i hvertfall en start, og vil bidra med info til de som kjøper uten å ha sertifikatet..

 

At folk ikke har sertifikatet er nok fordi dem ikke har fått rotet seg til å ta det.

er ikke vanskelig stoff å lese på da.

Jeg er klar for å ta eksamen jeg, men har ingen sted å ta den nå, må vente til muligheten dukker opp..

 

vhf'en står klar i båten, tilkoblet og i funksjon, til og med koblet til plotteren for å få automatisk gps posisjonen..

Dette virker ikke før jeg får lagt inn mmsi nummeret, og det får jeg ikke før jeg får tatt eksamenen, også tar det sikkert litt tid før disse nummerne kommer igjen osv.. skulle gjerne hatt dem klar til turen om 14 dager jeg.. :)

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...