Jump to content

VHF-sertifikat


Lars Høvik

Recommended Posts

...ører jeg alt fra kjærstevenner til kaffeprat på kanal 16! noe som er ekstremt slitsomt og ulovlig....

Det er nettopp DET som KAN være problemet. Det fokuseres mest på LOVLIGHET, DSC, mmsi+++ her, og mindre på den KUNSKAP om oppførsel osv. som et kurs medfører.

Denne kunskapen resulterer i mere effektiv kommunikasjon i f.eks. en nødsituasjon.

Og dette kurset er LETT !! Så lett at du kan lese det hele i løpet av noen timer og ta sertifikatet uten problemer etterpå :yesnod:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Bare dersom folk kan bruke den. Om de bare kjøper radio uten å lære dette så blir sikkerheten mindre, både på grunn av uvettig bruk og fordi radioen kan skape falsk trygghet.

 

Helt enig, og om det fulgte med ei tynn lita blekke med de viktigste tingene om bruken av vhf sammen med radioen når dem kjøper den, med link til et nett-kurs f.eks.

Skal ikke så mye til for å få opp kunnskapen om bruken av vhf osv..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Helt enig, og om det fulgte med ei tynn lita blekke med de viktigste tingene om bruken av vhf sammen med radioen når dem kjøper den, med link til et nett-kurs f.eks.

pensumheftet til SRC/VHF-eksamen en tynn liten blekke som du raskt kan bestille på nettet, og det blir litt for enkelt å kreve at du får dette når du kjøper radioen. (Jeg har flere VHF-radioer, men jeg trenger kun ett sertifikat.) :wink:

Link to post
Share on other sites

pensumheftet til SRC/VHF-eksamen en tynn liten blekke som du raskt kan bestille på nettet, og det blir litt for enkelt å kreve at du får dette når du kjøper radioen. (Jeg har flere VHF-radioer, men jeg trenger kun ett sertifikat.) :wink:

¨

Nå tenkte jeg ikke så stor "blekke", men et par A4 sider med generell info, og de viktigste punktene om bruken..

Du som har sertifikatet trenger nok ikke å lese dette, så da går det nok i søpla, men for de som ikke vet helt, og ikke har sertifikat osv vil lese det og da slipper man unna kaffeslabberas på kanal 16. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jo det spiller en stor rolle!

Telenor har lagret på daten sin Alle data: navn på pårørende og lignende hvis man har kallesignal.

 

Har du ikke konsesjon blir det vanskelig for dem å vite hva slags båt det dreier seg om i en slik situasjon :smiley:

 

Den var ny for meg. Bror min er konsesjonsinnehaver på VHFen registrert på min båt. Jeg eller han har aldri gitt dem noen pårørendeliste

Link to post
Share on other sites

¨

Nå tenkte jeg ikke så stor "blekke", men et par A4 sider med generell info, og de viktigste punktene om bruken..

Du som har sertifikatet trenger nok ikke å lese dette, så da går det nok i søpla, men for de som ikke vet helt, og ikke har sertifikat osv vil lese det og da slipper man unna kaffeslabberas på kanal 16. :)

 

Det eneste som burde følge med VHF'en når den selges er et skriv som med STORE bokstaver forteller at man ikke har anledning til å bruke denne uten konsesjon og SRC/VHF. På samme skriv bør det være info om hvor du kan ta kurs, skaffe "boka" og ta eksamen.

 

VHS'en er først og fremst et sikkerhatsverktøy, selv om den også kan og skal brukes til annen traffikk. Det er laget et sett regler som setter krav til brukeren, slik bør det også være. Om man iokke ønsker å ta sertifikat og skaffe konsesjon, finnes det en masse utstyr som er konsesjonsfritt man kan benytte. (Har naturligvis ikke de samme fordelene med sikkerhet).

 

Å ta SRC/VHF er enkelt, Telenor avholder eksamner for privatister en rekke steder i landet flere ganger i månden, i tillegg til de som avholdes i forbindelse med kurs.

Link to post
Share on other sites

Jada, jeg var innom Maritim i dag å hentet meg en Midland Neptune..............

 

Hei Ulven.

 

Har nettopp montert min Midland Neptune. I bruksanvisningen står det:

 

 

L (fritid) OCH F (fiske) KANALER

Radion är förprogrammerad med L (fritid) och F (fiske) kanalerna för användning i Norden.

För att få tillgång till dessa kanaler måste de aktiveras av ett auktoriserat serviceställe.

För mer information kontakta ditt inköpsställe.

 

Måtte du aktivere L-kanalene hos forhandler?

L-kanalene kommer frem i displayet, men fungerer de?

Esken er merket OK! med håndskrevet tusj, så jeg lurer på om de allerede har gjordt den

jobben? Skal innom Maritim i morgen for å sjekke, men siden du har montert samme VHF så vet du kanskje om aktiveringen var utført før salg.

 

Mvh. Hafrsfjord

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har funnet kanalene, men som du ser i bruksanvisningen så må de "aktiveres" hos forhandler.

Spørsmålet er jo om de allerede er aktivert siden de kommer opp i displayet, eller må en ta VHF-en med til forhandler for å få gjordt denne jobben etterpå...... :blush:

Link to post
Share on other sites

Uff

Hadde skrevet en masse med sitater og svar på enkelte av innleggene og trykket forhåndsvis for å dobbeltsjekke at det var riktig skrevet, så gikk strømmen og hele blekka ble borte.... :headbang:

Kort fortalt:

skal sikkerheten forbedres og alle ansvarlige båtførere der ute med VHS ......

Ta og skaff lisensen slik at DSC og MMSI fungerer opp mot Telenors radiostasjoner. På den måten blir hjelpen til dere alle styrt fra en proffesjonell stasjon og all mulig hjelp vill bli gitt.

Den vil muligens fungere uten lisens også, men possisjon og fart vil være ukjendt hvis den ikke blir oppgitt under nøtkallinga.

Oppfordere alle som kan til å ta kurset. Den sosiale delen er også bedre for med MMSI nummer kan man "ringe" opp den man vil prate med også der det ikke er mobildekning. men det gjelder vel ikke på østlandet det...

Her er man ofte på havet uten mobildekning og da er det ---...---

Safety First

:cheers:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Sikkert dumt forslag, men når det er for sikkerhetens skyld at folk kjøper VHF.

 

[..]

 

Kanskje de kunne snudd om litt på flisa og hatt prøven liggende i butikken og kunne tatt den der og fått mmsi nummeret osv på stedet.

For å kunne gjøre dette må folket ha lest på forhånd, eller tatt kurs som i dag.

Man betaler avgifter osv og signerer taushetsskjemaet osv, og man kan dra hjem å montere vhf'en.

Med hvert salg av en VHF bør det følge med en VHF-ABC eller FAQ eller hva du vil kalle det, her står det info om hvilke kanaler som kan brukes, hvordan kalle osv, og info om hvordan ta eksamenen.. dette er i hvertfall en start, og vil bidra med info til de som kjøper uten å ha sertifikatet..

 

Dette er absolutt ikke noe dumt forslag - faktisk er vi allerede i ferd med å innføre en slik ordning. I korte trekk vil man i nær fremtid få tildelt kallesignal og MMSI nummer over disk hos en radioforhandler i det man kjøper radioen. Og der fasilitetene tillater det vil man også kunne avlegge eksamen som privatist på samme sted.

 

Som et ledd i samme tiltak vil man få tildelt et MMSI nummer og kallesignal sammen med en tillatelse til å bruke utstyret også dersom man ikke har sertifikat, men da mot en frist på 3 måneder for å avlegge eksamen. Etter at sertifikatet er tildelt vil man få tilsendt endelige konsesjonsdokumenter.

 

Foreløpig er dette i en lanseringsfase hos et utvalg forhandlere, men antall brukersteder vil øke utover sommeren og høsten. I løpet av året vil alle autoriserte radioforhandlere (ihht. PT) som ønsker det få anledning til å ta del i ordningen. Vi håper å kunne fått gjort denne ordningen mer kjent i løpet av sommeren.

 

Vår tanke er at ved å innføre smidigere ordninger for sertifikat og konsesjon, men uten å lempe på kravet til brukerens kvalifikasjoner, vil vi få en større andel VHF brukere som har de riktige forutsetningene for å bruke utstyret riktig og lovlig. Det er allerede kommet en mengde gode argumenter her på Baatplassen for hvorfor man bør ta sertifikat og konsesjon på maritim VHF, men jeg tillater meg å minne om at uten MMSI nummer innprogrammert vil ikke DSC funksjonene virke som de skal. Dette gjelder også distress meldinger(!), selv om man gjerne vil ønske at man aldri får behov for dette.

 

Dersom dere har spørsmål angående VHF, svarer vi gjerne på spørsmål rettet til maritim.radio@telenor.com

 

God sommer til alle her på forumet!

 

mvh

Dag Ivar Roald

Telenor Maritim Radio

Redigert av DagI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finnes det en liste over disse utvalgte forhandlerne?

 

Her er noen som er i gang allerede, men flere er på vei. En komplett liste vil bli lagt ut på www.maritimradio.no så snart ordninger er mer etablert.

 

 

Navy Høvik AS (hovik@navy.no 67548100)

Gillow & Telle AS (post@gillow-telle.no 55329800)

Harstad Elektronikk AS (harstad@navy.no 77040200)

Johnsen & Co AS (boe@navy.no 76114690)

Johnsen & Co Hadsel AS (stokmarknes@navy.no 76117550)

Navy Lofoten AS (svolvaer@navy.no 76066666)

Arne Bjørnvold AS (sandnessjoen@navy.no 75040218)

Elektro Bodø AS (elektro@navy.no 75503700)

Argon AS (trondheim@navy.no 73924400 )

Arne Wahl-Olsen AS (rorvik@navy.no 74360990)

Måløy Radioforretning AS (maaloy@navy.no 57852600)

Sigurd Solberg AS (floro@navy.no 57751300)

Elektro Skagerrak AS 8Risor@navy.no 37143914)

Oddstøl Elektronikk AS (kristiansund@navy.no 71566930)

Nautik Elektronikk AS f(innsnes@navy.no 77842660)

 

mvh

Dag Ivar

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt VHF for to uker sia fra maritim........og sendt konsesjonssøknad til maritim radio (med serienummer på radioen)......og fått "lisens to prøve" i 3 mnd.............460 kr.........så innan 3 mnd frå dato brevet/lisensen er skreve må eg ha tatt sertifikatet,og har bestilt pensumboka på nett (link fra maritim radio sine sider: www.maritimradio.no ....nesten 300,- for den,så går eg opp som privatist når kurs blir holdt,og einaste eg må ha med til kursarrangør er gyldig kvitering og to passfoto for avgift/sertifikat. Radioen har eg selfølgelig lov å prøve i mellomtida og teste ut....... einaste at har ikkje telenor radio fått bekrefta at eg har tatt sertifikatet innan tre mnd er lisensen ugyldig,og eg må søke på ny.......og bruke meir penga :smiley:

Redigert av NEPTUN-LE6621 (see edit history)

**Båtfolk**

-Vassendgutane-

Link to post
Share on other sites

Her er man ofte på havet uten mobildekning og da er det ---...---

Safety First

:nonod:. . . - - - . . . :wink:

I alle fall én god grunn til å ta kurs. En annen ting er at om du virkelig tenker sikkerhet så kan du melde fra lenge før du må sende nødsignal. Er du kommet i en farlig eller risikofylt situasjon kan du f.eks. avtale at du kaller opp kystradiostasjonen med jevne mellomrom. Da kan et oppkall som uteblir bli tolket som en mulig nødsituasjon. Kjekk livsforsikring.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I postkassa mi i dag lå et brev fra Telenor Maritim Radio, 3 måneders midlertidig konsesjon, og med MMSI nummer, kallesignal osv.. nå er det bare for meg å programmere VHF'en og plotteren min med dette, og etter ferien tar jeg eksamenen.. så er det i boks.. slippe å stresse med det siste dagene før jeg skal dra på ferie :D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Har også begynt å lese på SRC/VHF sertifikat.

Målet er eksamen som privatist i Oslo 28.juli evt 11.august (seilferie i Kroatia fom 23.august).

Jeg leser ikke fordi jeg har båt der dette er nødvendig, men fordi det ved leie av f.eks seilbåt i en del land faktisk er obligatorisk.

Man kan føre opp erfaring som tilsier at man kan føre en båt, men når det gjelder VHF sertifikat er de beinharde.

 

I f.eks Kroatia er det ikke mulig å få leid seilbåt uten VHF sertifikat, men man kan "skryte" på seg erfaring i å seile andre båter.

Dvs man kan leie en båt man ikke vet hvordan en skal håndtere, men man kan da kalle opp etter hjelp dersom uløkka skulle være ute.

 

Uansett er det sikker ikke dumt å ha sertifikat :yesnod:

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...