Jump to content

VHF-sertifikat


Lars Høvik

Recommended Posts

Hei. Er i samme situasjon, uten sertifikat på vhf selv, og har undersøkt med lisenskontoret hos telenor, ang. lisens. Det skal være mulig å få midlertidig lisens for vhf for 3 mnd. det skulle jo dekke båtsesongen for i år, for å ta sertefikatet til høsten.

Link to post
Share on other sites

He he. Nei Alle land får tildelt en 2 bokstav kode for å identifisere radiostasjoner, Norge har fått en som starter med JA og en som starter med LA, tror jeg.

Store båter blir tildelt en 4 bokstavs kode som bestemmes av Telenor f.eks JASI eller LBHI. Fly får 5 bokstaver (Starter så vidt jeg vet alltid med LN f.eks LNB-BSW

 

Lystbåter startet med LL og 4 tall f.eks LL-4047 og har nå kommet opp i LJxxx

Link to post
Share on other sites

Lystbåter startet med LL og 4 tall f.eks LL-4047 og har nå kommet opp i LJxxx

 

Skjønner ikke helt denne bokstavrekkefølgen. Hvis en lystbåter starter på LLxxxx så har en jo

passert LJxxxx forlengst siden J jo kommer lenge før L i alfabetet og da skulle vel ikke LJxxxx komme

inn under lystbåter?

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fartøy med kallesignal fra Telenor Maritim Radio:

seriene LA2000-LA9999, LD2000-LD9999, LE2000-LE9999, LF2000-LF9999, LJ2000-LJ9999, LL2000-LL9999, LN2000-LN9999,

Fartøy med kallesignal tildelt av Sjøfartsdirektoratet, seriene 3YAA-3YZZ, JWLA-JWZZ, JXAA-JXZZ, LACA-LAZZ, LCAA-LNZZ, LG2000-LG9999, LM2000-LM9999, LK2000-LK9999.

Link to post
Share on other sites

Trikkern har nok feil her.

 

Norge har følgende serier for kallesignaler:

 

LA - LN

JW

JX

3Y

 

Ikke registreringspliktige fartøyer som registreres i NOR får tildelt kallesignal fra Skipsregistrene, i serien LK(+fire sifre), LM(+fire sifre) og LG(+fire sifre).

 

Norske luftfartøyer får registreringsmerker i serien LN, f.eks LN-WIF

 

Lagt til, ser at nab var kjappere enn meg, listen hans er korrekt.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om en oversikt over kallesignal for andre lands båter? Når jeg får inn AIS-signal på plotteren fra en båt i nærheten hadde det vært artig å vite hvor båten er registrert.

 

Lars H.

Trudelutt, LA4608

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars, du husker vel den store kloke boken man hadde i radiostasjonene? Den med alle verdens kallesignaler? Vet ikke om den ligger på nettet noe sted, men du kan søke på MMSI-nummer eller kallesignal her. Vet at den ikke er helt dagsfersk, det tar nok noen tid før en ny stasjon har fått sitt kallesignal før siden er oppdatert.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Har mye rart, deriblant ei blekke på 1180 sider.

 

Utgitt av ITU (The Int.Telecommunication Union) i Geneve som inneholder alfabetisk liste over alle skipstasjoner: List of Ship Stations.

 

Note i blekka: This publication consist of two parts:

 

Part A in paper form (som jeg har), and Part B in CD-ROM form (somjeg ikke har).

 

This List is complete only if both parts are available.

 

Er dette en slik bok som etterlyses?

 

Fant også en web-adresse om noen orker å sjekke: www.inu.int/ITU-R/terrestrial/mars.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Den linken kjenner jeg og er grei nok, men jeg har skjelden PC'n påslått men nettilkobling når jeg er underveis. Jeg har kartene på egen kartplotter og ikke PC. Noen tykk bok er jeg ikke på jakt etter Krisida Magni, bare en enkel oversikt hva de to første bokstavene i kallesignalet angir for land for de vanligste båtene som frekventerer norske farvann. Hva begynner f.eks svenske, greske og Panama-båter sine kallesignal med?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takk for linkene. Lastet ned listen til Willyb og konverterte den til 2 wordfiler, en sortert på kallesignal, og en på land. De er på to A4 sider hver med 2 kolonner pr. side. Er det andre som vil skrive ut listene, kan de hentes ned her og her

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Trikkern har nok feil her.

 

Norge har følgende serier for kallesignaler:

 

LA - LN

JW

JX

3Y

 

Ikke registreringspliktige fartøyer som registreres i NOR får tildelt kallesignal fra Skipsregistrene, i serien LK(+fire sifre), LM(+fire sifre) og LG(+fire sifre).

 

Norske luftfartøyer får registreringsmerker i serien LN, f.eks LN-WIF

 

Lagt til, ser at nab var kjappere enn meg, listen hans er korrekt.

 

Mvh,

Kjell

 

Ja det gjorde jeg. Jeg burde ha slått det opp, men is stedet tok jeg det fra hukommelsen (skremmende tanke)!

 

Søren også. Man slipper ikke unna med noen ting her :headbang:

Link to post
Share on other sites

Har nå planer om og ta vhf-lappen, og må jo da ha meg en vhf-radio :flag:

 

Har sett på en håndholdt, som jeg mener er utrolig billig: http://marineshop.webmercs.com/PartDetail....133;b:1388;pl:1

 

Er det bare dritt, eller går det faktisk ann og bruke den? :confused:

Ellers noen anbefalinger på vhf-radioer for en rimelig penge? (Helst håndholdt)

Redigert av Nordfonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...