Marwin Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 (redigert) ...ører jeg alt fra kjærstevenner til kaffeprat på kanal 16! noe som er ekstremt slitsomt og ulovlig.... Det er nettopp DET som KAN være problemet. Det fokuseres mest på LOVLIGHET, DSC, mmsi+++ her, og mindre på den KUNSKAP om oppførsel osv. som et kurs medfører. Denne kunskapen resulterer i mere effektiv kommunikasjon i f.eks. en nødsituasjon. Og dette kurset er LETT !! Så lett at du kan lese det hele i løpet av noen timer og ta sertifikatet uten problemer etterpå Redigert 24.Juni.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjøtummel Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Men, jo flere som har VHF, jo bedre blir sikkerheten på sjøen. Bare dersom folk kan bruke den. Om de bare kjøper radio uten å lære dette så blir sikkerheten mindre, både på grunn av uvettig bruk og fordi radioen kan skape falsk trygghet. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Bare dersom folk kan bruke den. Om de bare kjøper radio uten å lære dette så blir sikkerheten mindre, både på grunn av uvettig bruk og fordi radioen kan skape falsk trygghet. Helt enig, og om det fulgte med ei tynn lita blekke med de viktigste tingene om bruken av vhf sammen med radioen når dem kjøper den, med link til et nett-kurs f.eks. Skal ikke så mye til for å få opp kunnskapen om bruken av vhf osv.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Sjøtummel Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Helt enig, og om det fulgte med ei tynn lita blekke med de viktigste tingene om bruken av vhf sammen med radioen når dem kjøper den, med link til et nett-kurs f.eks. Nå pensumheftet til SRC/VHF-eksamen en tynn liten blekke som du raskt kan bestille på nettet, og det blir litt for enkelt å kreve at du får dette når du kjøper radioen. (Jeg har flere VHF-radioer, men jeg trenger kun ett sertifikat.) Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Nå pensumheftet til SRC/VHF-eksamen en tynn liten blekke som du raskt kan bestille på nettet, og det blir litt for enkelt å kreve at du får dette når du kjøper radioen. (Jeg har flere VHF-radioer, men jeg trenger kun ett sertifikat.) ¨ Nå tenkte jeg ikke så stor "blekke", men et par A4 sider med generell info, og de viktigste punktene om bruken.. Du som har sertifikatet trenger nok ikke å lese dette, så da går det nok i søpla, men for de som ikke vet helt, og ikke har sertifikat osv vil lese det og da slipper man unna kaffeslabberas på kanal 16. :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Sigurd Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Jo det spiller en stor rolle!Telenor har lagret på daten sin Alle data: navn på pårørende og lignende hvis man har kallesignal. Har du ikke konsesjon blir det vanskelig for dem å vite hva slags båt det dreier seg om i en slik situasjon Den var ny for meg. Bror min er konsesjonsinnehaver på VHFen registrert på min båt. Jeg eller han har aldri gitt dem noen pårørendeliste Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 (redigert) Jeg eller han har aldri gitt dem noen pårørendeliste Bare et krav dersom du har nødpeilesender, men det er anledning til å føre opp pårørende også når du bare har VHF. Det kan faktisk øke sikkerheten, så hvorfor ikke? Redigert 24.Juni.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zappa_no Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 ¨Nå tenkte jeg ikke så stor "blekke", men et par A4 sider med generell info, og de viktigste punktene om bruken.. Du som har sertifikatet trenger nok ikke å lese dette, så da går det nok i søpla, men for de som ikke vet helt, og ikke har sertifikat osv vil lese det og da slipper man unna kaffeslabberas på kanal 16. :) Det eneste som burde følge med VHF'en når den selges er et skriv som med STORE bokstaver forteller at man ikke har anledning til å bruke denne uten konsesjon og SRC/VHF. På samme skriv bør det være info om hvor du kan ta kurs, skaffe "boka" og ta eksamen. VHS'en er først og fremst et sikkerhatsverktøy, selv om den også kan og skal brukes til annen traffikk. Det er laget et sett regler som setter krav til brukeren, slik bør det også være. Om man iokke ønsker å ta sertifikat og skaffe konsesjon, finnes det en masse utstyr som er konsesjonsfritt man kan benytte. (Har naturligvis ikke de samme fordelene med sikkerhet). Å ta SRC/VHF er enkelt, Telenor avholder eksamner for privatister en rekke steder i landet flere ganger i månden, i tillegg til de som avholdes i forbindelse med kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Jada, jeg var innom Maritim i dag å hentet meg en Midland Neptune.............. Hei Ulven. Har nettopp montert min Midland Neptune. I bruksanvisningen står det: L (fritid) OCH F (fiske) KANALER Radion är förprogrammerad med L (fritid) och F (fiske) kanalerna för användning i Norden. För att få tillgång till dessa kanaler måste de aktiveras av ett auktoriserat serviceställe. För mer information kontakta ditt inköpsställe. Måtte du aktivere L-kanalene hos forhandler? L-kanalene kommer frem i displayet, men fungerer de? Esken er merket OK! med håndskrevet tusj, så jeg lurer på om de allerede har gjordt den jobben? Skal innom Maritim i morgen for å sjekke, men siden du har montert samme VHF så vet du kanskje om aktiveringen var utført før salg. Mvh. Hafrsfjord Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Hei, de ligger inne allerede.. De kommer etter 88 eller noe slikt.. har ikke trykket så mye på den enda, men jeg fant de i hvertfall :D Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Hafrsfjord Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Ja jeg har funnet kanalene, men som du ser i bruksanvisningen så må de "aktiveres" hos forhandler. Spørsmålet er jo om de allerede er aktivert siden de kommer opp i displayet, eller må en ta VHF-en med til forhandler for å få gjordt denne jobben etterpå...... Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 de er aktivert, bare å prate i vei! trenger ikke å levere inn noe sted nei. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Håreken Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Uff Hadde skrevet en masse med sitater og svar på enkelte av innleggene og trykket forhåndsvis for å dobbeltsjekke at det var riktig skrevet, så gikk strømmen og hele blekka ble borte.... Kort fortalt: skal sikkerheten forbedres og alle ansvarlige båtførere der ute med VHS ...... Ta og skaff lisensen slik at DSC og MMSI fungerer opp mot Telenors radiostasjoner. På den måten blir hjelpen til dere alle styrt fra en proffesjonell stasjon og all mulig hjelp vill bli gitt. Den vil muligens fungere uten lisens også, men possisjon og fart vil være ukjendt hvis den ikke blir oppgitt under nøtkallinga. Oppfordere alle som kan til å ta kurset. Den sosiale delen er også bedre for med MMSI nummer kan man "ringe" opp den man vil prate med også der det ikke er mobildekning. men det gjelder vel ikke på østlandet det... Her er man ofte på havet uten mobildekning og da er det ---...--- Safety First Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
DagI Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 (redigert) Sikkert dumt forslag, men når det er for sikkerhetens skyld at folk kjøper VHF. [..] Kanskje de kunne snudd om litt på flisa og hatt prøven liggende i butikken og kunne tatt den der og fått mmsi nummeret osv på stedet. For å kunne gjøre dette må folket ha lest på forhånd, eller tatt kurs som i dag. Man betaler avgifter osv og signerer taushetsskjemaet osv, og man kan dra hjem å montere vhf'en. Med hvert salg av en VHF bør det følge med en VHF-ABC eller FAQ eller hva du vil kalle det, her står det info om hvilke kanaler som kan brukes, hvordan kalle osv, og info om hvordan ta eksamenen.. dette er i hvertfall en start, og vil bidra med info til de som kjøper uten å ha sertifikatet.. Dette er absolutt ikke noe dumt forslag - faktisk er vi allerede i ferd med å innføre en slik ordning. I korte trekk vil man i nær fremtid få tildelt kallesignal og MMSI nummer over disk hos en radioforhandler i det man kjøper radioen. Og der fasilitetene tillater det vil man også kunne avlegge eksamen som privatist på samme sted. Som et ledd i samme tiltak vil man få tildelt et MMSI nummer og kallesignal sammen med en tillatelse til å bruke utstyret også dersom man ikke har sertifikat, men da mot en frist på 3 måneder for å avlegge eksamen. Etter at sertifikatet er tildelt vil man få tilsendt endelige konsesjonsdokumenter. Foreløpig er dette i en lanseringsfase hos et utvalg forhandlere, men antall brukersteder vil øke utover sommeren og høsten. I løpet av året vil alle autoriserte radioforhandlere (ihht. PT) som ønsker det få anledning til å ta del i ordningen. Vi håper å kunne fått gjort denne ordningen mer kjent i løpet av sommeren. Vår tanke er at ved å innføre smidigere ordninger for sertifikat og konsesjon, men uten å lempe på kravet til brukerens kvalifikasjoner, vil vi få en større andel VHF brukere som har de riktige forutsetningene for å bruke utstyret riktig og lovlig. Det er allerede kommet en mengde gode argumenter her på Baatplassen for hvorfor man bør ta sertifikat og konsesjon på maritim VHF, men jeg tillater meg å minne om at uten MMSI nummer innprogrammert vil ikke DSC funksjonene virke som de skal. Dette gjelder også distress meldinger(!), selv om man gjerne vil ønske at man aldri får behov for dette. Dersom dere har spørsmål angående VHF, svarer vi gjerne på spørsmål rettet til maritim.radio@telenor.com God sommer til alle her på forumet! mvh Dag Ivar Roald Telenor Maritim Radio Redigert 1.Juli.2008 av DagI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nilsht Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 (redigert) Hei Dag Ivar Roald, Finnes det en liste over disse utvalgte forhandlerne? Mvh, Snart VHF-eier Redigert 1.Juli.2008 av nilsht (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DagI Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Finnes det en liste over disse utvalgte forhandlerne? Her er noen som er i gang allerede, men flere er på vei. En komplett liste vil bli lagt ut på www.maritimradio.no så snart ordninger er mer etablert. Navy Høvik AS (hovik@navy.no 67548100) Gillow & Telle AS (post@gillow-telle.no 55329800) Harstad Elektronikk AS (harstad@navy.no 77040200) Johnsen & Co AS (boe@navy.no 76114690) Johnsen & Co Hadsel AS (stokmarknes@navy.no 76117550) Navy Lofoten AS (svolvaer@navy.no 76066666) Arne Bjørnvold AS (sandnessjoen@navy.no 75040218) Elektro Bodø AS (elektro@navy.no 75503700) Argon AS (trondheim@navy.no 73924400 ) Arne Wahl-Olsen AS (rorvik@navy.no 74360990) Måløy Radioforretning AS (maaloy@navy.no 57852600) Sigurd Solberg AS (floro@navy.no 57751300) Elektro Skagerrak AS 8Risor@navy.no 37143914) Oddstøl Elektronikk AS (kristiansund@navy.no 71566930) Nautik Elektronikk AS f(innsnes@navy.no 77842660) mvh Dag Ivar Sitér dette innlegget Link to post
nilsht Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Må man kjøpe VHF'en i samme butikk som man tar eksamen? Kun en representert i Oslo, og den hadde ikke akkurat det store utvalget.... Sitér dette innlegget Link to post
NEPTUN-LE6621 Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 (redigert) Har kjøpt VHF for to uker sia fra maritim........og sendt konsesjonssøknad til maritim radio (med serienummer på radioen)......og fått "lisens to prøve" i 3 mnd.............460 kr.........så innan 3 mnd frå dato brevet/lisensen er skreve må eg ha tatt sertifikatet,og har bestilt pensumboka på nett (link fra maritim radio sine sider: www.maritimradio.no ....nesten 300,- for den,så går eg opp som privatist når kurs blir holdt,og einaste eg må ha med til kursarrangør er gyldig kvitering og to passfoto for avgift/sertifikat. Radioen har eg selfølgelig lov å prøve i mellomtida og teste ut....... einaste at har ikkje telenor radio fått bekrefta at eg har tatt sertifikatet innan tre mnd er lisensen ugyldig,og eg må søke på ny.......og bruke meir penga Redigert 1.Juli.2008 av NEPTUN-LE6621 (see edit history) Sitér dette innlegget **Båtfolk** -Vassendgutane- Link to post
Gnisten Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Her er man ofte på havet uten mobildekning og da er det ---...---Safety First . . . - - - . . . Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Sjøtummel Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 (redigert) Her er man ofte på havet uten mobildekning og da er det ---...---Safety First . . . - - - . . . I alle fall én god grunn til å ta kurs. En annen ting er at om du virkelig tenker sikkerhet så kan du melde fra lenge før du må sende nødsignal. Er du kommet i en farlig eller risikofylt situasjon kan du f.eks. avtale at du kaller opp kystradiostasjonen med jevne mellomrom. Da kan et oppkall som uteblir bli tolket som en mulig nødsituasjon. Kjekk livsforsikring. Redigert 1.Juli.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 I postkassa mi i dag lå et brev fra Telenor Maritim Radio, 3 måneders midlertidig konsesjon, og med MMSI nummer, kallesignal osv.. nå er det bare for meg å programmere VHF'en og plotteren min med dette, og etter ferien tar jeg eksamenen.. så er det i boks.. slippe å stresse med det siste dagene før jeg skal dra på ferie :D Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Polar 17 Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Har også begynt å lese på SRC/VHF sertifikat. Målet er eksamen som privatist i Oslo 28.juli evt 11.august (seilferie i Kroatia fom 23.august). Jeg leser ikke fordi jeg har båt der dette er nødvendig, men fordi det ved leie av f.eks seilbåt i en del land faktisk er obligatorisk. Man kan føre opp erfaring som tilsier at man kan føre en båt, men når det gjelder VHF sertifikat er de beinharde. I f.eks Kroatia er det ikke mulig å få leid seilbåt uten VHF sertifikat, men man kan "skryte" på seg erfaring i å seile andre båter. Dvs man kan leie en båt man ikke vet hvordan en skal håndtere, men man kan da kalle opp etter hjelp dersom uløkka skulle være ute. Uansett er det sikker ikke dumt å ha sertifikat Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
nord119 Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Dette med kallesignal; får du velge dette selv? Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Hei. Navnet på båten velger du selv, mens kallesignalet som du får fra Telenor (LJxxxx) bestemmes av Telenor. De 2 første bokstavene sier noe om hvem som har registrert skipet. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 .... Telenor. De 2 første bokstavene sier noe om hvem som har registrert skipet. Mener du hvem som har "gjordt jobben" i Telenor?.....f.eks initialene til en telenoransatt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.