Jump to content

Nyfrelst snekkeentusiast :)

HiMi

Recommended Posts

Har nå solgt 14 fots plastbåten med 40 HK til fordel for god gammeldags tresnekke :) Min far ønsket å kjøpe denne, så da vi dro å så på den visste vi vel egentlig at vi alle rede hadde kjøpt "ny" båt.

Synes båten var pen å se på, og motoren startet lett som bare det. Men så kommer spørsmålene ;)

Noen som har erfaringer å dele angående denne båttypen, Arendal 23- og noen som evt har erfaringer med Marna 15 HK bensinmotorer? Tenker da på driftssikkerhet, sjøegenskaper osv?

Hadde og vært kjekt å sett bilder av lignende båter for å sammenligne ;)

Noen bilder av det som forhåpentligvis skal bli en perle på havet :)

snekkeforan.jpg

Tenker på å fjerne den blå plastduken som ligger på taket av overbygget komme ned til treet og evt pusse og etterbehandle med noe blankt for å få et finere look på båten.. Noen som har noen råd eller tips og komme med i denne sammenheng? erfaringer mottaes med stor takk- Da noen sier at plastduken må beholdes ellers får man lekasje å råte? Men må jo kunne behandle med noe som gjør taket tett? evt legge blank epoksy el lign?

snekkefrasiden1.jpg

Lanternebøylen på toppen av vinduene skal bort, og erstattes av en som er laget i tre og monteres direkte på tak.

snekkebak.jpg

Pusse og olje båten er alt som skal gjøres bak, da båten ser orginal ut bak? tror jeg? noen forslag el kommentarer?

snekkeinni.jpg

Skal montere et bord vi har liggende fra en annen gammel snekke som desverre slet seg og gikk til bunns med knust kjøl under en storm :(

snekkedelt.jpg

Båten er delt av med en lettvegg inn til kabin, denne tror jeg at vi enten skal fjærne eller i hvertfall flytte slik at den ikke kommer midt på vinduene. Denne er snekret av siste eier, tror disse båtene er uten vegg orginalt? Noen som har forslag eller ideer til hvordan dette blir best?

Takker på forhånd for gode innspill og forslag, kan nesten ikke vente med å få båten hjem.. slik at vi kan begynne å kose oss med gammel nostalgisk skjarm :)

OG TIL PAPPA : GRATULERER MED NYBÅTEN :flag:

Edited by HiMi (see edit history)

Dette var en stilig snekke! Gratulerer!

Jeg ville beholdt dekket på taket dersom det er tett. Du kan jo male det hvitt. Men ellers var det så forseggjort med de profilene foran at jeg synes du skal beholde dem. Dersom du kan fjerne belegget og beholde profilene er jo det en mulighet. Men jeg liker slike båter med hvitt tak. Det blir liksom en fin kontrast til treverket.

Jeg går ut fra at du har en kalesje som passer til båten slik den er nå. Hvis ikke ville jeg muligens revurdert den øverste vindskjermen. Disse båtene synes jeg er deilige med bare den nederste delen av overbygget. Kanskje ikke denne. Jeg greier ikke helt å bestemme meg. Jo, jeg tror den blir penere uten (scrollet opp og ned noen ganger nå for å bestemme meg). Men det er ikke det viktigste. Den er kjempekul likevel. Det du i alle fall må gjøre er å fjerne lettveggen. Da blir romfølelsen så mye bedre og du får plass til mye folk som kan ha det sosialt. Dette blir en deilig båt med litt pussing og omtanke. La oss høre hvordan det går.

Gratulerer

Ville nok også fjernet denne veggen ja...

Det er jo kjekt å få lukket kabin men det må da være vanskelig å se hvor man skal med denne løsningen?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hehe... Det der var noe annet enn en bowrider ja :smiley: Det der er jo skikkelig BÅT! Congrats, kømpis :cheers: (en smule misunnelig nå ja. Får kompensere med å kjøpe meg Ford Courier :lol: )

Ja, bowrideren ble lagt på hylla, da denne båten egner seg bedre til fisketurer å litt småkos i skjærgården :) KaNi, tror vi henter båten freddan hves du e ledi å klar førr en xpedisjon fra Vesteraals kysten, muli vi tar en svepptur innom lofotn da d e mange år sia æ tok båtførerprøven i marinen å fort kan end opp me feil kurs i lysti lag ;) men d veit du jo alt om- snakkes i morratili en gang når æ kjæm innom førr min daglie rasjonskopp me kaffe. Til alle andre, takk for råd og inspill ang den nye damen i familien :) Men tar gjerne i mot flere komentarer og forslag ang båten :)

Heisann, nydelig båt...tipper at orginalt så har det hverken vært tak eller de øverste glassene siden den er bygd på Costa del sol de Noruega! Du vet her nede så sier vi om alle båter som har hardtop at det må være en vestlending :lol:

Hadde fjernet hele taket hadde den vært i min eie...!

.

Fin båt du har der! :yesnod:

Jeg synes også at det blå dekket kan være som det er, bare du maler det i en mindre skrikende farge. Hvit, f.eks. ? Der var det originalt antageligvis lerret som var lagt ned i linolje / lakk, og malt oppå for å holde tett.

Det virker som om en tidligere eier har kappet av rorkulten en god del - synd egentlig. Du må nok ha lange armer med denne :wink: Ser også at det ligger en annen rorkult på dørken inni båten - er den original (lang)?

snekkebak.jpg

Synes at jeg ser antydning til "hakkebrett" oppå toppen av akterskottet. Hele akterenden (det som synes på bildet) ser originalt og 50-tall ut. De trinsene på hver side lurer jeg på hva er til...? Opplegg til styring?

Kan ikke hjelpe deg stort angående motoren, men hvis det er den motoren jeg tror du har (bilder?) - Marna 15 hk og 2 sylindret bensinmotor, så er dette en kjempebra motor. Mener at denne motoren ble produsert i stort antall og faktisk også ble produsert for Volvo som MB10 (???) mulig jeg tar feil - har ikke greie på bensinmotorer annet enn FM, som jeg hadde selv en gang.

Uansett - Lykke til med "nybåten" - det er flott at noen tar seg av, og bevarer slike perler for ettertiden!! Du har i hvertfall et meget godt utgangspunkt. Det er sjeldent å se slik en gammel båt (50-åra?) bevart såpass original. De fleste blir "herpa" av ukyndige eiere....

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Stiiiiiiiilig båt :flag: Enig i at dekket over kahytten bør beholdes som det er, bare malt i en mindre skrikende farge. Men jeg ville også beholdt vindskjermen. Denne ser da ganske så original ut? Spesielt med den fine, buete tilskjæringen nederst på vinduene som følger profilen på dekket.

Bundin er bátleysur maður

Rorkulten som ligger inne i båten er den orginale :) Den som står montert på bildet er bare en erstatning når båten ligger i ro, for å låse av roret. Da brukes denne for å spare finishen på en orginale. Er også derfor motorkassen er kledd med blå plast når båten ligger i havn. Spares det som spares kan ;)

Tror hele båten er orginal minus den lettveggen, men vet ikke da siste eier heller ikke visste så mye om båten. Det er en 15 HK bensinmotor fra marna ja, så håper at det er en driftssikker motor. Takker for alle inspill å uhemmet skryt av båten :sailing: Håper at jeg etterhvert finner ut mer om denne båttypen og trebåter generelt, så hvis noen har flere innspill er det bare å skrike ut ;)

Hakkebrett? Hva er det, og hva kan det brukes til? for å låse av roret el lign? Vet ikke hvor gammel båten er, men er estemert til slutten av 40 -tidlig 50 talls av en eldre snekkeentusiast.

Riktig det, HiMi - Hakkebrett er en måte å låse roret i en bestemt stilling på, enten ved små "HAKK" på karmen bak og tilsvarende "EGG" på rorkultens underside som da går i "lås", eller med en masse små runde hull i et messingbeslag tvers over toppen av akterskottet og 2 små "pinner" tredd i disse hullene for å låse rorkulten.

Er helt enig i tidsbestemmelsen om 40 / 50 tals-snekke. De flotte buelistene i forkant av det blåe taket er typisk for den tiden.

:o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Nå nærmer dagen vi skal få hentet henne med stormskritt.. Tror denne uken må ha vært den lengste i mitt liv- Håper bare på godt vær i morgen, men tror det skal bli en fin tur uansett. Litt spent på motorn, men selger sa det var en go motor- så vi får tro på han :) Gleder meg skikkelig til å få båten hjem så vi kan få stellt litt med henne. Føler formelig at hun ligger å skriker om at noen må fjærne lantærnebøylen som er satt på taket hennes.. Blir vel egentlig i mine øyne det samme som de alt for mange gamle damene man ser som går rundt med hotpants, tubetopp og lilla hår.. Nei en slik dame skal eldes med stil :)

Ser frem til noen flere bilder av denne flotte båten :smiley: Når man har et så bra utgangspunkt, hvor det er kludret såpass lite med det originale, så må målet etter min mening være å få den tilbakeført så nær som mulig til det opprinnelige utseende. Det ser ikke ut til at det er så mye som skal til. Den "billige" skilleveggen inn til kabinen må vekk, og inn med noen originale benker med trespiler hvis de ikke finnes der inne allerede. Med pussing, lakking og litt kjærlig omsorg så kan dette bli et virkelig smykke på sjøen :cheers: Så kan du dra på trebåtfestival med tidsriktige klær, piknikkurv og Tandberg Kurér reiseradio. Jeg kjenner at jeg blir aldri så lite misunnelig :wink:

Edited by storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Tandberg Kurér reiseradio.

Var ikke Kurér Radionette?

Radionette Kurér

Tandberg Reiseradio. Pappa har ennå en TP31 nøttetre som fungerer som hytteradio.

Edited by Belgarath (see edit history)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Kan ikke love at det blir noen festivaler på meg, da jeg rett å slett ikke vet om slike eksisterer her oppe jeg bor. Men kan love at det blir mange lange fine turer på havet, med både gammel radio og kasjettlue, blir i alle fall ikke satt inn cd-spiller og kjøleskap slik en kompis anbefalte :lol: Klarer meg fint lenge med en kjølebag som kan skjules godt i akterrommet. Noen her inne som vet av noen snedige nettsider om trebåter og typer, eller om noen her på forumet som har lignende sider med info? Er forholdsvis ny her inne, så kjenner ikke til så mange.

Kan jo benytte anledningen til å presentere meg. Gutt på 28 som alltid har hatt en svakhet for gamle snekker, men som har valgt plast tidligere da jeg også er en stor tilhenger av vannskikjøring :) Men fant ut at det ble på tide å følge hjertet, så da vi fant denne gamle fruen til salgs var løpet kjørt.

Gamla hentes i morgen. Skal gå henne hjem, regner med at med ca 5-7 knop skal turen hjemover ta ca 3 timer. Gleder meg, håper motoren går som den skal hele veien, får vel sørge for å ha mye strøm på mobilen i tilfelle stopp ;)

storMy_Fana : Takker og bukker for linkene.

Nå er snekken endelig hentet :) Jeg og KaNi hentet henne i dag å gikk henne hjem, turen tok ca 2,5 timer og motoren var det ikke et eneste feilslag i :) Startet lett, og fin gange, noen pils ble nytt på turen og nå er reker og hvitvin kjøpt inn for innvielse i kveld ved bryggen :) Bilder kommer i morgen både av båtturen og det lystige laget forhåpentligvis-

Båten svarte til forventningene og vel så det :)

Ha en fortsatt god sommer:)

PS. lettveggen ble revet på turen samt bøylen til lanternen, skal si det ble en helt annen båt:)

...lettveggen ble revet på turen samt bøylen til lanternen...

Du kaster ikke bort tiden, HiMi!

:o)

• 1 month later...

Hei Himi!

Dette ser bra ut. Har en kollega som har en Arendalsnekke 23. Denne er åpen. Han har fått tak i bilder fra barnebarna til den opprinnelige eieren....som viser att den hatt sneseil. Han har også den samme....dog noe lenger....rorkulten...med trinser.....en staselig sak. Fint når du beveger deg i båten. Han har orginale dører/luker, med låsekasse og nøkkel. Det står en Sabb 8-10 i den. Kan ta noen bilder av båten, hvis du er int. Befinner seg i Harstad.

• 1 month later...

Neida, var en fin tur med reker og vin. Har hatt noen små problemer med motor, bla startrele som har kranglet.. skiftet dette to ganger.. Kjøleveske som har kokt over osv. Så båtpussen har fått vente foreløbig til den er satt opp for vintern :) Vert litt opptatt med skole nå for tiden, så lite tid til å slappe av på nett:( Men nå ser det ut som tiden kan strekke til :) Bilder kommer videre i de nærmeste dagene.

Å ja, kunne gjerne tenkt meg noen av bildene fra snekken i Harstad. Kunne til og med kanskje tatt en tur til Harstad forå ta båten i nærmere ettersyn.. Er jo bare ca 2 timers kjøretur fra her jeg bor :)

• 7 months later...

Bildene som endelig har våget seg frem fra dataverdens kaos og rot :eek: Nei, gi meg heller en pussemaskin, linolje evt topcoat

før en datamaskin anytime :yesnod:

Men nå er bildene fra første tur med snekka dukket frem, så her er de som lovet. Bedre sent enn aldri :flag:

reker.jpg

Go mat på sjøen, men mye arbeid å pelle.

vin.jpg

Med go mat må man ha vin :yesnod:

kani.jpg

KaNi på forumet tok med seg fruen.

skippermedfrue.jpg

Skipper med frue/ kaptein :tongue:

natur.jpg

Stort finere kan det vel ikke bli?

flagg.jpg

Dette er sommernatt i nord, blir ikke akkurat mørkt-

Håper bildene falt i smak, ha en fortsatt fin sesong. Skal nå ta vårpussen på snakka siden GHèn snart er sjøklar.

• 4 weeks later...

Har ikke sett denne tråden før, men dette er jo hyggelig lesing for en trebåtfantast.

Det hører jo til sjeldenhetene at noen konverterer fra plast til tre.

De fleste går den andre veien...fra tre til plast :sad::sad:

Men det er ei flott snekke du har. Masse sjel og "godlukt" i en slik farkost.

Lykke til videre :yesnod: