Jump to content

Bunnstoff og tæring


Vestlending

Recommended Posts

En nabo her har akkurat fått på land båten sin som er en seilbåt med seildrev.

 

Han har nylig kjøpt den og ikke hatt den på land tidligere. Hadde seg en tur med maske for å se etter sprekker før kjøpt  :cheers:

 

Nå viser det seg at seildrevet er påført bunnstoff, og det ser ut til å være vanlig kobberholdig bunnstoff.

 

Bør dette skrapes eller slipes helt vekk for å unngå tæring eller er dette egentlig ikke noe problem? Ser ikke ut som om det har tært noe foreløbig....båten er jo gammel men det er vanskelig å si om det alltid har vært bunnstoff på.....

Link to post
Share on other sites

:santa:

Hei Vestlendingen .

Både mykt og hardt bunnstoff inneholder kobber. Derfor er det viktig at disse typene bunnstoff ikke påføres båtens lettmetalldeler. Det vil da oppstå en såkalt galvanisk korrosjon – på godt norsk, rust!

 

Hva slags type bunnstoff bør jeg velge?

Når fargevalget er unnagjort melder spørsmålet seg; hvilken type bunnstoff er best for min båt? Svaret avhenger av skrogets materiale, båtens hurtighet og hva slags bruk den er beregnet på. Derfor er det alltid lurt å sjekke etiketten på bunnstoffets emballasje. Der får du vite om bunnstoffet tilfredstiller akkurat dine behov. Noen generelle regler kan allikevel være lurt å ha i bakhodet:

 

Mykt bunnstoff er det desidert billigste. Det kan i utgangspunktet brukes på alle type båter. Kjører du vanligvis båten i hastigheter over 10 knop vil allikevel mykt bunnstoff slites fort ned, i verste fall lenge før sesongen er over.

 

Er båten din utsatt for hard påkjenning eller ønsker du maksimal ytelse bør du investere de ekstra kronene det koster for et hardt bunnstoff. Dette er atskillig mer slitesterkt, tåler tøffere behandling og kan slipes helt glatt. Det sistnevnte fører til mindre friksjon mellom vann og skrog.

Hardt bunnstoff anbefales ikke til bruk på gamle trebåter, selv om dette rådet ofte neglisjeres av båtfolk.

 

De selvpolerende typene regnes for å være det beste valget for den ”late”: Bunnen blir nemlig relativt enkel å vedlikeholde. Bunnstoffet polerer seg selv ved bruk, overflaten holder seg glatt og beskyttende. I følge produsentene er det bare å vaske skroget og påføre et nytt lag med bunnstoff når sesongen er over. Pris? Dyrt!

 

Men om du er aldri så lat -- husk at det selvpolerende bunnstoffet forutsetter at båten er i bevegelse jevnlig, ellers vil ikke de aktive stoffene frigjøres. Mange har fått overraskelser i form av begrodde båter selv om de har investert i dyrt bunnstoff. Så lenge båten bare ligger stille -- og kanskje også i stillestående vann -- kommer groene krypende under vannlinjen.

 

Til slutt – Husk at skrog eller komponenter av lettmetall fordrer spesiell kobberfri teknologi.

 

M.v.h. Captain

Link to post
Share on other sites

captain:

I følge produsentene er det bare å vaske skroget og påføre et nytt lag med bunnstoff når sesongen er over. Pris? Dyrt!


Ikke enig med det produsent sier. De motsier nemlig seg selv med dette. De sier også at prinsippet med selvpolerende er at farge og aktive stoffer vaskes ut i samme tempo. Dermed er stoffingen (selvpolerende) effektiv så lenge det er farge igjen.

 

Dette stemmer helt med egen, og andres erfaring. Selv flekker jeg bare over hver vår der det begynner å bli tynnslitt. Da går det kun med 1/2 til 1 boks hvert år. Og da blir det ikke dyrt heller. Har en 27 fot båt (Saga27)

 

Nedsliping hver vår er dermed også helt forkastelig, det er som å slipe vekk kronestykker.


Så lenge båten bare ligger stille -- og kanskje også i stillestående vann -- kommer groene krypende under
Men en båt skal da brukes, uansett type bunnstoff?

:santcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Joda Lars.Enig med deg i at båten skal brukes jevnlig,men så er det det med tida da. :smiley:

Ifjor ble det flekking.I år blir det litt flekking rundt

propellen og `helstoffing` i vannlinja.Ser ille ut der

den står i snøfonna med blått bunnstoff i forskjellige

sjatteringer.Det syntes ikke når den flyter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...