Jump to content

Luftbobler med eksos rundt mercruiser alfa drev ved lav fart

HomerSimpson

Recommended Posts

Har et Mercruiser Alfa one gen I drev. Når motoren går og båten ligger stille eller har lav fart høres en romling rundt drevet. Denne romlingen er luftbobler med eksos som treffer skroget rundt drevet. I underkant av transormen er ett hull på hver side der eksosen kommer ut. Noe eksos kommer vel også ut gjennom propellen. Hadde samme type drev på forrige båt, men husker ikke at det bråket sånn der. Synes også at båten bråker unødvendig mye i plan da mesteparten av eksosen kommer ut over vann.

Skal det være noen klaffer elller noe i eksorøret som gjør at eksosen ikke kommer ut i de hullene i underkant av transormen eller skal det rett og slett være sånn?

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

Heller mer til å tro at eksosbelgen mellom drev og "drevplaten" på båten har løsnet, sprukket eller helt fraverende, da vil en typisk få mer "bobler" rundt drev ved stilligge og lav fart, og støy når en har båten i plan. Eksosbelgen har forøvrig ikke annen misjon en nettopp ledet eksosen ut gjennom propellnav, og en kan fint bruke båten uten denne belgen. :drink:

eksosbelgen behøver ikke være gåen.

mercruiserdrevene har "porter" i transomen hvor eksosen går fritt ut rett ned i sjøen i tillegg til det som går ut gjennom belg/drev.

har du bensin V8 og bytter til NGK tennplugger avtar boblingen markant - i hvertfall hvis du har en injection motor.

Jeg er helt sikker på at det ikke er noe problem med belgen. Alle belger ble byttet i vinter og jeg har flere ganger sjekket at eksosbelgen ikke har løsnet. Min forrige båt var en Bayliner 2455 og denne hadde akkurat samme drev. Kunne ikke høre denne rumlingen der. Mulig på grunn av større båt og bedre isolert motorrom. Har byttet eksosklaffer og lager i transorm for å være sikker på at lyden ikke kommer derfra, men er ganske sikker på at det er luftbobler som lager lyden.

Edited by Oboj (see edit history)

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

Har Alpha1 genII nå, hadde eldre Alpha1 før. Begge drevene har disse "portene" som Scrutinizer snakker om. Det bobler og koser seg godt under badeplattformen. Sitter du bak i båten høres det godt i sakte fart og. Helt normalt og ikkeno å bekymre seg for. Eksosen kommer ikke ordentlig gjennom propellen før du får litt trøkk på den.

Du ser det samme hvis du kjører båten på land. På tomgang kommer det nesten bare vann ut gjennom den ene porten i transomen, helst styrbord port.

At lyden var mindre på 2455en var kanskje fordi den lå litt dypere med hekken og at avstanden fra vannlinja til cockpit var lengre.

.

.

bmhe

har du bensin V8 og bytter til NGK tennplugger avtar boblingen markant - i hvertfall hvis du har en injection motor.

dette var en spennende teori. det er sikkert mange gode argument for å bruke NGK tennplugger men dette ble litt spesielt :wink:

Hehe...skulle også gjerne hørt teorien bak dette utsagnet :wink:

.

ingen teori bak den - ren observasjon og tenkte en gang jeg skulle filmet det men orker ikke skru 24 tennplugger for å bevise det men jeg garanterer at det stemmer og forskjellen er enorm.

servomotoren som styrer tomgangen på MPI motoren stiller "spjeldet" så lavt ved raskt gassavslag at det har hendt at motoren stoppet .. en liten ECU omprogramering hadde løst dette men er man klar over det og ikke drar av gassen for raskt går det helt utmerket ... bare siste området ned mot tomgang det gjelder.

dette skjer ikke med AC eller Bosch plugger men med både NGK og DENSO.

Denso bobler/støyer litt mer enn NGK.

alle andre plugger jeg har prøvet støyer og motoren rister betydlig mer.

NGK eliminerer og totalt vibrasjoner fra motoren NGK = kun turbinsumming i kabin.

skulle gjerne gjerne doket både boblingen og støynivået i kabinen men som sagt.. 24 pluggskruinger under manifoiler og opp - men utelukker likevel kke at jeg filmer "boblingen" som en referanse.

når motoren er kald bobler det betydlig mer enn når den er varm - turtallet på kald motor er vel ca 800 o/min og faller til 600 o/min på varm motor = stor forskjell.

har erfaring for at forgassermotorer som gulper in mye bensin (VP AQ140/45) med start av varm motor og NGK ikke alltid er like lykkelig kombinasjon - på injectionmotorer derimot no problem.

videokameraet er en ganske utro skapning da ...

imidlertid hadde jeg ikke giddet å skrive det med mindre det var bombesikker forskjell.

mer effektiv forbrenning = mindre luft og suppe inn = mindre gass ut ...

simple as that.

der ER en grunn til at den servomotorkontrollerte ventilen for tomgangsreguleringen stilles lavere til de grader at motoren stopper under visse forhold ... greit?

eller er den for vrien og ... ?

ingen teori bak den - ren observasjon og tenkte en gang jeg skulle filmet det men orker ikke skru 24 tennplugger for å bevise det men jeg garanterer at det stemmer og forskjellen er enorm.

servomotoren som styrer tomgangen på MPI motoren stiller "spjeldet" så lavt ved raskt gassavslag at det har hendt at motoren stoppet .. en liten ECU omprogramering hadde løst dette men er man klar over det og ikke drar av gassen for raskt går det helt utmerket ... bare siste området ned mot tomgang det gjelder.

dette skjer ikke med AC eller Bosch plugger men med både NGK og DENSO.

NGK eliminerer og totalt vibrasjoner fra motoren NGK = kun turbinsumming i kabin.

skulle gjerne gjerne doket både boblingen og støynivået i kabinen men som sagt.. 24 pluggskruinger under manifoiler og opp - men utelukker likevel kke at jeg filmer "boblingen" som en referanse.

når motoren er kald bobler det betydlig mer enn når den er varm - turtallet på kald motor er vel ca 800 o/min og faller til 600 o/min på varm motor = stor forskjell.

har erfaring for at forgassermotorer som gulper in mye bensin (VP AQ140/45) med start av varm motor og NGK ikke alltid er like lykkelig kombinasjon - på injectionmotorer derimot no problem.

:lol:

mercruiserdrevene har "porter" i transomen hvor eksosen går fritt ut rett ned i sjøen i tillegg til det som går ut gjennom belg/drev.

Kan være enig i at NGK har bra kvalitet, men at de også har egenskaper som vibrasjonsdemper for motorer finner jeg meget tvilsomt. Påstanden om at en bensin v8 injection motor skal "boble" mindre med NGK plugger enn andre tar jeg med en "klype salt".

Jeg er klar over`The Scrutinizer`s` nesegruse beundring over japanske produkter, så dette overrasker meg ikke, men å tillegge NGK ære for dette blir helt feil.

Sier som `power`, " Du kommer langt med trua". :yesnod: