Wasco Startet 24.Juni.2008 Del på Facebook Startet 24.Juni.2008 Hei... Har lest litt om tema "Landstrøm." Men er ikke sikker på om jeg har forstått hvor alvorlig/farlig dette er. Jeg har ei tresnekke og skal pusse den opp innvendig (styrhus og forpigg) I den forbindelsen blir jeg nødt til å bruke en del eletriske verktøy (drill, sliper osv.) Men er dette mulig bare ved å ta en lang ledning fra land mens båten ligger på vannet. Eller må båten på slipp for at jeg skal kunne gjøre dette? Eller må jeg legge opp "Landstrøms anlegg" i båten for å være trygg? Håper dere forstår hva jeg mener? Nybegynner på sjøen Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
roaldbj Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Dersom du utelukkende skal bruke elektrisk verktøy ombord og ikke bruke strømmen til noe annet, så går det greit. Det er fastmontert utstyr, og særlig varmtvannsbereder med 230 volt kolbe og enkelte andre fastmonterte anlegg som skaper vanskene. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 (redigert) Antar du tenker på personsikkerheten. Elektrolytisk tæring er neppe noe problem. Jeg ville brukt en vanlig skjøteledning. Hvis jeg ville være ekstra trygg, så kan man koble på en portabel jordfeilbryter på ledningen. På den annen side: Anlegget i land har antagelig en jordfeilbryter allerede? Og elektroverktøyet? Det meste er gjerne dobbeltisolert. Med litt omtanke mener jeg at dette ikke er et problem i hele tatt. Man står vel ikke til knes i vann og herjer heller. Redigert 24.Juni.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Når Lotus har talt, kan du være sikker på at svaret er korrekt wabra. Lykke til med arbeidet i tresnekka. Håper at du legger ut noen bilder av vedlikeholdsarbeidet/ombyggingen. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Takk for god informasjon....ja nå er det bare å "skride til verket" Snekka er kjempefin i skroget og sin alder til tross er det en kjempefin båt. (Ble bygget i 1950) Men jeg har lyst til å ominnrede styrhuset og så vil jeg pusse opp forpiggen. Ja da jeg skal dokumentere arbeidet med bilder. Wabra Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.