Jump to content

Strøm fra land og elektrisk sjokk

Wasco

Recommended Posts

Hei...

Har lest litt om tema "Landstrøm." Men er ikke sikker på om jeg har forstått hvor alvorlig/farlig dette er. Jeg har ei tresnekke og skal pusse den opp innvendig (styrhus og forpigg) I den forbindelsen blir jeg nødt til å bruke en del eletriske verktøy (drill, sliper osv.)

Men er dette mulig bare ved å ta en lang ledning fra land mens båten ligger på vannet. Eller må båten på slipp for at jeg skal kunne gjøre dette?

Eller må jeg legge opp "Landstrøms anlegg" i båten for å være trygg?

Håper dere forstår hva jeg mener?

Nybegynner på sjøen

Antar du tenker på personsikkerheten. Elektrolytisk tæring er neppe noe problem.

Jeg ville brukt en vanlig skjøteledning. Hvis jeg ville være ekstra trygg, så kan man koble på en portabel jordfeilbryter på ledningen.

På den annen side: Anlegget i land har antagelig en jordfeilbryter allerede? Og elektroverktøyet? Det meste er gjerne dobbeltisolert.

Med litt omtanke mener jeg at dette ikke er et problem i hele tatt. Man står vel ikke til knes i vann og herjer heller.

Redigert av Lotus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...