Jump to content

Tohatsu 25/30hk stopper når den settes i gir


Norpro

Recommended Posts

Har en Tohatsu 25/30hk som starter OK, men stopper med en gang det blir satt i gir. Har prøvd å juster tomgang men det samme skjer hver gang. Umulig å kjøre med båten. Har byttet plugger (NGK som anbefalt) skiftet pluggledninger og plugghetter, alt originalt. Også ny bensin med korrekt oljeinnblanning, 2%. Som sagt, den starter greit men stanser med en gang den får belastning. Noen som har en idè om hva dette kan være og om det er noe jeg kan gjøre selv? :confused:

Link to post

Hei, har hatt samme motoren (2004 mod.)selv uten problemer. Regner med du bruker NGK B7HS-10 plugger.

Ellers sjekk at bensinslangen ikke har noen "knekker" under dekselet.(Det har hendt meg) Kan vel ellers være tilstoppet bensinfilter, forgasser , suger falsk luft, vacuum på tank. Sjekk også o-ring i hurtigkobling på tank og motor.

Lykke til. :yesnod:

Link to post

Hei og takk for tilbakemeldinger.

1.Det er jo sperre slik at jeg ikke kan dra den i gang når den står i gir (har ikke prøvd å koble ut den mekanismen)

2.Skjer både i forover og bakk.

3.Tomgangen er helt fin, har prøvd å justere den opp uten at det løste problemet.

4.Bensinfilteret er sjekket og rengjort, slangen ligger helt fint uten knekk.

5.Ja, jeg kan ruse motoren i fri.

 

Glad for svar, Mvh Morten HL

Link to post

Hei igjen,

etter råd fra mekaniker demonterte jeg forgasseren og blåste den ren. Det virket umiddelbart, MEN (alltid et men) når jeg testet motoren etter å ha rengjort forgasseren så gikk den i og for seg litt greit. Var litt ekstra treg første gang å få opp i plan, motoren økte veldig sakte turtallet?! Kjørte en runde og så tilbake til brygga. Ny testtur etter å ha pakket sammen verktøyet, men nå brukte den utroooooolig lang tid (og kvelte seg flere ganger) før jeg fikk "lirket" den opp i turtall? Kan det fortsatt være noe i forgasseren tro? Skiftet ikke pakning mellom forgasser og motor, bør det gjøres?

 

Mvh Morten HL :headbang:

Link to post
Hei igjen,

takk for mange svar. Jeg har stillt tomgangen og justert bladningsskruen, 1,5 tørn fra bunn.

Husk at det bare er grunnjusteringen, blande skruen skal justeres til det punkt motoren går høyest på tomgang

( selve tomgangen justeres på egen skrue, justeres opp/ned to ønsket turtall ) .

Hvis motoren kveler seg eller er treeeg....juster skruen ut 1/8 ekstra, prøv igjen til ønsket resultat .

 

Arne Kjetil

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei igjen,

endelig har vi funnet ut hva som er problemet med motoren - og det blir jo dyrt nok......

Det viste seg at den ene cylinderen (den nederste) hadde dårlig kompresjon og virket ikke under belastning, rifter i cylinderveggen.

Der var slakk i kryssboltlagerne. Så nå er blokka sendt til borring, og det vil bli satt i nye stempler samt nye kryssboltlagre.

Har funnet en kar som er veldig flink til dette og som ikke tar seg alt for fett betalt for jobben.

Slipper unna med 9-10 lapper. Har fått garanti om at motoren skal bli bedre enn ny, han har i "samme rennet" gått igjennom girhus

etc. og skiftet impeller. Så nå blir det å kjøre motoren forsiktig inn på ny.

Har i mellomtiden funnet ut at dette kan være et problem på disse motorene.

 

Morten

Redigert av Norpro (see edit history)
Link to post

var det en overligger fra 01 -05?

eller kjøpte du den brukt?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Er nok noe som bare kan skje med disse motorene dessverre.....

 

Ja, det er kjedelig at slike ting inntreffer,føler med deg. Du sier at det er bare noe som kan skje med "Disse motorene" dessverre. Tror ikke Tohatsu 25/30 hk er mer utsatt for "skjæring" enn andre merker. Har selv hatt samme motor siden 2002, hvor familiens yngre medlemmer har gitt den mye "juling". Motoren var på service sist høst, med blandt annet kompresjonstest som var helt på topp. Det viktigste for en totakter er at den får den oljemengde den forlanger. :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...