Norpro Startet 24.Juni.2008 Del på Facebook Startet 24.Juni.2008 Har en Tohatsu 25/30hk som starter OK, men stopper med en gang det blir satt i gir. Har prøvd å juster tomgang men det samme skjer hver gang. Umulig å kjøre med båten. Har byttet plugger (NGK som anbefalt) skiftet pluggledninger og plugghetter, alt originalt. Også ny bensin med korrekt oljeinnblanning, 2%. Som sagt, den starter greit men stanser med en gang den får belastning. Noen som har en idè om hva dette kan være og om det er noe jeg kan gjøre selv? Sitér dette innlegget Link to post
espenal Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 klarer du å dra motoren rundt for hånd mens den står i gir? skjer det både når du legger i forover og i bakk? hvordan er tomgangen? er det så vidt det tikker og går, eller er den normal? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Hei, har hatt samme motoren (2004 mod.)selv uten problemer. Regner med du bruker NGK B7HS-10 plugger. Ellers sjekk at bensinslangen ikke har noen "knekker" under dekselet.(Det har hendt meg) Kan vel ellers være tilstoppet bensinfilter, forgasser , suger falsk luft, vacuum på tank. Sjekk også o-ring i hurtigkobling på tank og motor. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Nordåsen Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Kan du ruse motoren i fri? Sitér dette innlegget Link to post
Norpro Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Hei og takk for tilbakemeldinger. 1.Det er jo sperre slik at jeg ikke kan dra den i gang når den står i gir (har ikke prøvd å koble ut den mekanismen) 2.Skjer både i forover og bakk. 3.Tomgangen er helt fin, har prøvd å justere den opp uten at det løste problemet. 4.Bensinfilteret er sjekket og rengjort, slangen ligger helt fint uten knekk. 5.Ja, jeg kan ruse motoren i fri. Glad for svar, Mvh Morten HL Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 (redigert) Høres ut som om motoren er helt ok. Feilen må ligge i giret/overføringene mellom motoren og propellen. Noe som blokkerer som gjør at det ikke er mulig å dra rundt. Motoren vil da selvsagt stoppe. Redigert 25.Juni.2008 av Los Endos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 vipp opp motoren og vri rundt propellen, kjenn om den går veldig tregt..... Sitér dette innlegget Link to post
Norpro Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Hei igjen, etter råd fra mekaniker demonterte jeg forgasseren og blåste den ren. Det virket umiddelbart, MEN (alltid et men) når jeg testet motoren etter å ha rengjort forgasseren så gikk den i og for seg litt greit. Var litt ekstra treg første gang å få opp i plan, motoren økte veldig sakte turtallet?! Kjørte en runde og så tilbake til brygga. Ny testtur etter å ha pakket sammen verktøyet, men nå brukte den utroooooolig lang tid (og kvelte seg flere ganger) før jeg fikk "lirket" den opp i turtall? Kan det fortsatt være noe i forgasseren tro? Skiftet ikke pakning mellom forgasser og motor, bør det gjøres? Mvh Morten HL Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 vipp opp motoren og vri rundt propellen, kjenn om den går veldig tregt..... gjør det som csvirus sier. Må være noe galt med gir og eller overføring her. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Nordåsen Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Har du stilt tomgangen igjen etter at du demonterte forgasseren? Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Hei dette har ikke så mye med dette problemet og gjøre men,,, hvist jeg større forgasser på en 2007 mod tohatsu 9.9 som er trimmet til ja 15 hk?? vil det gå bedre og eventuelt hvor stor gasser påsser på 9,9 motoren,, har hørt at 18 hk passer noen som vet om di større motorene passer??? Sitér dette innlegget Link to post
Norpro Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Hei igjen, takk for mange svar. Jeg har stillt tomgangen og justert bladningsskruen, 1,5 tørn fra bunn. Jeg skal få båten opp på land og sjekke om det kan være noe med propell drev etc. Skal informere straks jeg har fått den i orden. God helg. MVH Morten HL Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Hei igjen,takk for mange svar. Jeg har stillt tomgangen og justert bladningsskruen, 1,5 tørn fra bunn. Husk at det bare er grunnjusteringen, blande skruen skal justeres til det punkt motoren går høyest på tomgang ( selve tomgangen justeres på egen skrue, justeres opp/ned to ønsket turtall ) . Hvis motoren kveler seg eller er treeeg....juster skruen ut 1/8 ekstra, prøv igjen til ønsket resultat . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Norpro Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 (redigert) Hei igjen, endelig har vi funnet ut hva som er problemet med motoren - og det blir jo dyrt nok...... Det viste seg at den ene cylinderen (den nederste) hadde dårlig kompresjon og virket ikke under belastning, rifter i cylinderveggen. Der var slakk i kryssboltlagerne. Så nå er blokka sendt til borring, og det vil bli satt i nye stempler samt nye kryssboltlagre. Har funnet en kar som er veldig flink til dette og som ikke tar seg alt for fett betalt for jobben. Slipper unna med 9-10 lapper. Har fått garanti om at motoren skal bli bedre enn ny, han har i "samme rennet" gått igjennom girhus etc. og skiftet impeller. Så nå blir det å kjøre motoren forsiktig inn på ny. Har i mellomtiden funnet ut at dette kan være et problem på disse motorene. Morten Redigert 30.Juli.2008 av Norpro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Hvor gammel var motoren din? Sitér dette innlegget Link to post
Norpro Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Hvor gammel var motoren din? det er en 2001 modell, kjøpte den i 2005 ikke mye brukt Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 var det en overligger fra 01 -05? eller kjøpte du den brukt? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Norpro Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 kjøpte den brukt av en eldre kar, båten, en Terhi 4100 er aldeles strøken. Er nok noe som bare kan skje med disse motorene dessverre..... Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Er nok noe som bare kan skje med disse motorene dessverre..... Ja, det er kjedelig at slike ting inntreffer,føler med deg. Du sier at det er bare noe som kan skje med "Disse motorene" dessverre. Tror ikke Tohatsu 25/30 hk er mer utsatt for "skjæring" enn andre merker. Har selv hatt samme motor siden 2002, hvor familiens yngre medlemmer har gitt den mye "juling". Motoren var på service sist høst, med blandt annet kompresjonstest som var helt på topp. Det viktigste for en totakter er at den får den oljemengde den forlanger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.