Jump to content

Motorfeste røket, Tohatsu 9.8 4-T rett til bunns !


VannTro

Recommended Posts

Da har jeg fått svar fra Kellox / Loxkell AS

 

Hei,

 

Vi har sett på bildene og lest takstmannen sin vurdering.

 

Vi må si oss enig med takstmannen, som vurderer det slik at den ene bolten har løsnet pga ulik fastspenning av boltene, eller av at materialet i båtens akterplate har gitt etter.

Den andre bolten/motorfestet har da måttet ta hele belastningen alene samtidig som motoren vrir seg ut av stilling. Etter hvert som den ene bolten løsner mer klarer motoren å vippe over kanten av båten.

For att Loxkel AS skal akseptere en reklamasjon, må motoren selv være årsaken til at uhellet/feilen oppstår, ingen andre ytre forhold.

 

I dette tilfellet ser vi at årsaken til uhellet skyldes andre forhold enn motoren selv.

 

- Det er ikke etterkontrollert under bruk at begge festebolter er skrudd godt til

 

- Det stilles spørsmål om anleggsplaten utvendig på båten er egnet til formålet

 

- Motoren er ikke sikret på noe vis, for eksempel med line slik som brukerhåndboken anbefaler

 

 

Vi vurderer det slik at motoren ikke kan belastes for uhellet, og derav kan heller ikke Loxkel AS akseptere dette som en reklamasjon.

 

Dersom du ønsker å anskaffe ny motor til båten vil vi selvsagt bidra slik at du kan få en svært gunstig pris på ny motor.

 

Med vennlig hilsen

xxxxxxxxxx

Loxkel AS

 

Da var svaret som forventet. De støtter seg på forklaringen/vurderingen til takstmann. Det er forsåvidt greit, da har man jo et "nøytralt sannhetsvitne med kunnskap". Nå noterer jeg meg at brukerhåndboken vist nok anbefaler bruk av sikkring slik som line eller lignende. Jeg kommer IKKE til å sikkre en liten outboard med hverken line, kjetting eller wire. Man risikerer et "mordvåpen" hvis motoren løper løpsk uten å ha muligheten til "å forlate båten". Jeg vil alikevel si at det var flott at de kom på banen og vurderte denne saken etter at jeg først var blitt avvist pr. telefon. Dessuten har Loxkel AS sagt seg villig til også å se på hva jeg betalte for ny motor og se om de kan bidra til at dette blir enda gunstiger i en vanskelig sak for alle parter. Alt i alt, full oppreisning av Loxkel AS som importør. Bare synd det startet så kinkig...

 

Saken er nå også oversendt West System som solgte båt/motor. Dette fordi både takstmann og nå også Loxkel AS stiller spørsmål om monteringsplaten utvendig på båten er egnet til formålet.

Så får jeg bare smøre meg med tolmodighet og kjøre min nye Tohatsu 9.8 4-takt (som jeg forøvrig fikk gunstig av West System) og vente på hva importør av Aquaquick har å si(Importør er IKKE West System, men jeg forholder meg til dem som forhandler)....

 

Det er ikke altid lett å være forbruker, det står mye med liten tekst både i forsikringsvilkår og dokumenter forøvrig :nono:

 

Hva for slags konklusjon skal man dra så langt: Vel, jeg får gi Tohatsu tilliten tilbake og oppfordrer andre til også å stole på motorfeste, men jeg stiller med litt kritisk til festeplaten på båten. Dette takstmannen sier om "Forspenn på boltene" har jeg merket meg og er enig. Selv om jeg har en annen teori selv, bøyer jeg meg for ekspertisen og retter fokus mot festeplaten.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Har fundert på en tynn wire mellom motor og et øye i akterspeilet.

 

Vet ikke om jeg hadde turt å ha motoren hengende fast etter en wire... kan hende vispen hadde gjort mange krumspring atpå hekken før den døde av underernæring:( Ville iallefall ikke sittet for nært idet det hoppa av :crazy:

 

- MartinL

Link to post
- Det er ikke etterkontrollert under bruk at begge festebolter er skrudd godt til

 

Men, er ikke dette akkurat det som er gjort:

 

Jeg har motoren festet på akterrekka til moderskipet, det er nettop derfor jeg er så sikker på at tilstrammingen var gjort korrekt.

 

Eller skal festeboltene kontinuerlig etterstrammes, også i fart?

 

- Det stilles spørsmål om anleggsplaten utvendig på båten er egnet til formålet

 

Regner med at båten er CE merket, involverer ikke dette også at en båt som er godkjent for motor faktisk også innebærer at motoren kan festes på sikkert vis?

 

- Motoren er ikke sikret på noe vis, for eksempel med line slik som brukerhåndboken anbefaler

 

Betyr dette at loxkel ville reparert motoren dersom den hang og slang i sikringslinen med brukket feste?

 

 

Det er ikke enkelt å ha sak mot forsikringsselskapene med all den lille skriften. Det er heller ikke enkelt å være kunde når alle står til slutt og peker på hverandre.

 

- Forsikringsselskapet peker på alle

- Loxkel peker på kunden og båtprodusenten

- Spennende å se hvem båtprodusenten skal peke på

 

Men, er det ikke egentlig den "snille" parten i dette, leverandøren av båt/motor-pakken som skulle tatt kampen med de respektive importørene i tilfellet at dette ikke er en forsikringssak? En vanlig forbruker har jo ingen forutsetning for å vurdere om festeplata på en godkjent båt ikke passer med en gitt motor all den tid dette selges som en pakke.

 

- anders m.

Link to post

Jeg må inrømme at man står litt hjelpesløs tilbake ja, men forhandler tar ikke en slik "Kamp", det må man gjøre selv når forhandler ikke "kommer noen vei".....

 

Slik reagerte jeg når jeg gikk rett til Loxkel etter at forhandler hadde fått avslag. Når det gjelder reklamasjon mot importøren av båten, sa også forhandler at jeg kunne kontakte importør direkte, men dette ville jeg ikke. "For mange kokker & søl" og klok av skade.....

 

Hvis svaret fra forhandleren er at ikke importøren av båten heller vil ta noe av ansvaret må man vel ta for seg dem også selv.... :sad:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Trodde vi hadde forsikring for at slikt skulle bli dekt jeg da..

 

"Noe skjedde, motor ble borte i havet, sitter igjen med en brekt bit.

blablabla bla

Festeplatens matriale trolig årsak"

 

Jaja, grunn ok, Værsågodtrofasteforsikringsbetaleridyredommer her er penger til ny motor.

Case closed

 

men nei da :headbang::cryin:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...