Jump to content

Mercruiser 3.0, knitrelyd på fullt turtall, damp i motorrummet

BKA

Recommended Posts

Hei har en Draco 2000 med en Mercruiser 3.0LX. Motoren er fra 1997. Denne motoren starter OK og går fint i mars på ca 3500 omdr/min. Når jeg kjører på fullt turtall, 4500 omdr/min, kommer det etter en stund en høy knitre lyd fra motoren. Drar av turtall til 3500 igjen, etterhvert så gir knitringen seg. Når jeg da prøvde å øke turtallet, ville den ikke øke. Ble en tur på 1800 omdr/min hjem.

Når jeg sjekket ut lyden så kom det vann damp fra motor rommet. Vanskelig å si hvor fra, men det kunne se ut som om det kom fra toppen. Mistenker en gåen topp pakning, men vil det forløpe seg på denne måten. Dvs å miste motorkraft. Er det kjente feil på Mercruiser 3.0LX. Olja på blokka helt OK. Ingen misfarging. Det er ferskvannskjøling på den, og kan ikke si at det har forsvunnet kjølevæske.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Mercruiser 3.0.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med.

CAPSLOCK i tittel er forbudt.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Knitring (tenningsbank) pga. for stor fortenning kommer vel ikke først etter en tid?

Jeg ville holdt en knapp på gåen toppakning.

Helt vanlig at tenningsbank blir mer fremtredende ved høyere motortempratur :seeya:

Norske båter er best!