Jump to content

Tauet til dobba ryker stadig...

minifoss

Recommended Posts

jeg har prøvd lenge og uten hell...

alt funker fint i noen få uker, og så plutselig ligger båten der en dag og dunker inntil betongbrygga med lakken oppskrapa :headbang:

noen som har noen gode forslag til knuter og slikt man kan bruke på dobba?

eller andre ting som er lurt?

Dåbbå?

Det er det samme som en "blåse" (Tror dere kaller de runde sakene man førtøyer i på vannet for blåse på østlandet :wink: )

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Dåbbå?

Det er det samme som en "blåse" (Tror dere kaller de runde sakene man førtøyer i på vannet for blåse på østlandet :wink: )

Mnei, østlendingen benevner slikt for en bøye.

Blåsa er nok vestlending. Stammer fra offshoremiljøet.

Blåse er for meg en greie som har kun en festemulighet nede. Brukes typisk til garn tror jeg. En bøye har en feste til (hovedsakelig) moring nede og en innretning til å dra nytte av på toppen.

Og så kan vi vel gå tilbake til det egentlige spørsmål?

Kjært barn har mange navn.. :lol:

Her i byen blir ofte fendere også kallet for "dåbbår", spesielt av barn.

Virket som om det var tauet fra "blåsa" til båten som røk. Eller knuten som gikk opp?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

det er tauet fra dobben til båten som ryker... i knuten eller løkka som er fested i dobba.. og det ryker på grunn av at det gnisser imot dobba i bølgene, men jeg har prøvd med sånn stål sak som man legger inni løkka, men den hoppet bare av....

jeg kan prøve å feste det på den under vann ja ;)

men hvor finner jeg hjelp til å spleise?

noen nettside med hjelp?

jeg skal prøve å få til dette, i kombinasjon med ett godt tau og sånn stål beskyttelse sak som jeg skal ha på :D

takker for hjelpen....

hjelper det å bruke sånn gummisak eller sånn fjær for å hindre at rykkene blir så kraftige?

eller er det lite hjelp når båten bare er 11 fot...

Hvor tykt tau bruker du? Du kan prøve med å legge tauet inn i en slangebit, men må orden det så denne sitter fast på tauet, eventuelt en kjettingbit akkurat der det gnisser. Det høres rart ut at tauet slites av mot bøya (dobba), er det mye rur på den burde du vel fjerne dette? Eller er det en gammel sak i stål e.l.? Hvis problemer er at tauet slites p.g.a. gnissing så hjelper det lite med rykkdemper. En bøye skal jo vøre rykkdemper i seg selv.

Kjært barn har mange navn.. :lol:

Her i byen blir ofte fendere også kallet for "dåbbår", spesielt av barn.

Virket som om det var tauet fra "blåsa" til båten som røk. Eller knuten som gikk opp?

Og dattera mi på snart 3 kaller de "ballong".. :D

Hva med å kjøpe et ferdig spleiet tau, og ta løkka inn og rundt i øyet på blåsa/bøya/dobba..?

Har du sjekket om det er noen skarpe kanter som den kan gnikke set mot? Kanskje 30cm med kjetting først, så tau'et, elns..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?