minifoss Startet 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2008 jeg har prøvd lenge og uten hell... alt funker fint i noen få uker, og så plutselig ligger båten der en dag og dunker inntil betongbrygga med lakken oppskrapa noen som har noen gode forslag til knuter og slikt man kan bruke på dobba? eller andre ting som er lurt? Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Hvordan har du fortøyd ? Hvis du kan legge inn et bilde kan vi sikkert tegne og forklare litt Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
OT-flyktning Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Hva er en 'dobba' Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Dåbbå? Det er det samme som en "blåse" (Tror dere kaller de runde sakene man førtøyer i på vannet for blåse på østlandet ) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
KenBjork Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 (redigert) Er dette blåsa på utfaret? Evt forklar hvilket tau som ryker.. ? Tauet fra bunnloddet, eller landtauet som båten er fast i og som går til land.. ? Redigert 3.Juli.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
OT-flyktning Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Vi her i de mer sentrale strøk pleier å benevne slikt utstyr med "bøye", "fortøyningsbøye" dersom vi velger å uttrykke oss i mer presise former Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Dåbbå? Det er det samme som en "blåse" (Tror dere kaller de runde sakene man førtøyer i på vannet for blåse på østlandet ) Mnei, østlendingen benevner slikt for en bøye. Blåsa er nok vestlending. Stammer fra offshoremiljøet. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Blåse er for meg en greie som har kun en festemulighet nede. Brukes typisk til garn tror jeg. En bøye har en feste til (hovedsakelig) moring nede og en innretning til å dra nytte av på toppen. Og så kan vi vel gå tilbake til det egentlige spørsmål? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Kjært barn har mange navn.. Her i byen blir ofte fendere også kallet for "dåbbår", spesielt av barn. Virket som om det var tauet fra "blåsa" til båten som røk. Eller knuten som gikk opp? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Mulligan Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Neida, stangblåsa har feste oppe og nede. Og ellers brukker jeg et bøyestikk på sånne innretninger. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Blåsa er nok vestlending. Stammer fra offshoremiljøet. Tror det er omvendt, hvis offshore er oljerelatert. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 (redigert) Hvorfor ikke spleise tauet på en kause som du igjen fester en sjakkel eller karabinkrok i. Husk å feste sjakkelen eller karabinkroken på det festet som er under vann. Da unngår du en del rykninger. Redigert 3.Juli.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
minifoss Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 det er tauet fra dobben til båten som ryker... i knuten eller løkka som er fested i dobba.. og det ryker på grunn av at det gnisser imot dobba i bølgene, men jeg har prøvd med sånn stål sak som man legger inni løkka, men den hoppet bare av.... jeg kan prøve å feste det på den under vann ja ;) men hvor finner jeg hjelp til å spleise? noen nettside med hjelp? Sitér dette innlegget Link to post
Sir Limmerick Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 http://www.animatedknots.com/splice/index....imatedknots.com Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 3.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 Prøv her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16915. Sitér dette innlegget Link to post
minifoss Svart 3.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2008 jeg skal prøve å få til dette, i kombinasjon med ett godt tau og sånn stål beskyttelse sak som jeg skal ha på :D takker for hjelpen.... hjelper det å bruke sånn gummisak eller sånn fjær for å hindre at rykkene blir så kraftige? eller er det lite hjelp når båten bare er 11 fot... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 Hvor tykt tau bruker du? Du kan prøve med å legge tauet inn i en slangebit, men må orden det så denne sitter fast på tauet, eventuelt en kjettingbit akkurat der det gnisser. Det høres rart ut at tauet slites av mot bøya (dobba), er det mye rur på den burde du vel fjerne dette? Eller er det en gammel sak i stål e.l.? Hvis problemer er at tauet slites p.g.a. gnissing så hjelper det lite med rykkdemper. En bøye skal jo vøre rykkdemper i seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 Kjært barn har mange navn.. Her i byen blir ofte fendere også kallet for "dåbbår", spesielt av barn. Virket som om det var tauet fra "blåsa" til båten som røk. Eller knuten som gikk opp? Og dattera mi på snart 3 kaller de "ballong".. :D Hva med å kjøpe et ferdig spleiet tau, og ta løkka inn og rundt i øyet på blåsa/bøya/dobba..? Har du sjekket om det er noen skarpe kanter som den kan gnikke set mot? Kanskje 30cm med kjetting først, så tau'et, elns.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.