Jump to content

Grand Banks "Astor" på tur


Astor

Recommended Posts

Vi starter båtferien 1 august etter å ha vært en uke på sykkeltur i Danmark. Regner med at det er litt bedre plass i havnene da. Ha en fin ferie. Kanskje vi sees. Har ikke planlagt noen seilas enda. Tar det på sparket. Hvis flatt hav er det mulig vi peiser rett over fra Jomfruland til svenskekysten en eller annen plass. Vi får se.

Link to post
Share on other sites

På vei ned til Moss forleden møtte vi denne GBen på vei nordover. Møtet skjedde i nordenden av Gullholmsundet. Det er sikke ofte vi møter trawlere på vår ferd.

i_gullholmsundet.jpg

Denne GBen er noe nyere enn vår og har dør ut på babord side i tillegg.

 

test_intr._nikon_5.jpg

 

test_intr._nikon_4.jpg

Tiden fra vi kjøpte Grandy i Tønsberg og fram til i dag har gått med til oppfrisking av all teaken ombord. Jeg bruker Epifanes blanklakk og halvblank. Jeg har valgt å ikke pusse ned slitte flater og i stedet pusse lett over og lakke. Det gir treværkket en fin patina som jeg syntes gler en 31 år gammel båt.

Lakken blander jeg ut ca. 15% med en rustolje jeg fikk kjøpt på Maritim som erstatning for Owatrol, som er gått ut av sortimentet.

 

Mvh Astor

Link to post
Share on other sites

Jeg var i en båt i dag som jeg ville likt å meddele deg i dag Astor. Hadde ikke kamera med og glemte helt at mobiltelefonen også kan ta bilder.

Eieren eller kapteinen sa det var en ”sailing trawler” noe jeg aldri har hørt om før. Det var en stålbåt på 49 fot levert som halvfabrikat i sin tid. Båten gikk i charter som skoleskip av alle ting og skulle tilbake til UK.

 

Kjenner du eller andre til at noe som sailing trawler finnes?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Jeg var i en båt i dag som jeg ville likt å meddele deg i dag Astor. Hadde ikke kamera med og glemte helt at mobiltelefonen også kan ta bilder.

Eieren eller kapteinen sa det var en ”sailing trawler” noe jeg aldri har hørt om før. Det var en stålbåt på 49 fot levert som halvfabrikat i sin tid. Båten gikk i charter som skoleskip av alle ting og skulle tilbake til UK.

 

Kjenner du eller andre til at noe som sailing trawler finnes?

 

Det uttrykket har jeg aldri hørt. Men trawlerfamilien er stor over hele verden.

Mvh Astor

Link to post
Share on other sites

Vi er hjemkommet etter en deilig uke vekk fra husveggen hjemme. En innholdsrik uke hvor vi nøt de aller fleste måltidene utendørs på dekk.Vi fikk brukt vår gamle dame slik hun innbø oss i de ulike værforholdene. Vind, regn sol og overskyet. Alle værtyper fikk vi med oss i vår 10 dager lange sommerferie, som gikk til Strømstad, Resø, Grebbestad, Horten, Holmstrand og hjem til hjemmehavnen Storsand.

For oss er ingen strekk kjedelige. Det er tiden ombord når vi er underveis som teller. Vi trives i Oslofjorden. Her er det enda mange plasser vi ikke har vært innom. Vi har på turen i sommer i hovedsak ligget på rundt 8-9 mils fart. Behagelig for oss og for omgivelsene. Før vært landligge drar vi opp i 12-14 mils fart for å "blåse" ut. Uansett vær og vind er Grandy storveis i navigering. En lang kjøl bremser alle bevegelser og alt skjer i sakte "kino". Vi er blitt svært glad i vår 31 år gamle venninne, og ser fram til mange gode år sammen med henne.

 

Her noen bildeglimt fra turen. Vi var ikke så aktive med kamra denne gangen. Vi nøt turen, atmosfæren og vår primitive navigeringsform som i all hovedsak besto av papirkart med laptoppen som backup.

En hilsen til alle våre BP-venner vi møtte på turen. Alltid koslig å møte dere.

 

 

forhaling.jpg

Dette er friheten vi har fått i tillegg til den gode plassen ombord. Det å kunne bevege seg trygt på alle plan ombord.

 

 

paa_vei.jpg

 

 

laptopnavigering.jpg

I tillegg til papirkart brukte vi den bærbare PCen som backup.

 

 

marieholm.jpg

Marieholm nord i Strømstad kan trygt annbefales som gjestehavn.

 

 

grebbestad_10.jpg

Grebbestad.

 

 

grebbestad_12.jpg

Grebbestad.

 

 

resoe_03.jpg

Resø.

 

 

resoe_04.jpg

Resø.

 

 

resoe_02.jpg

Resøidyll.

 

 

resoe.jpg

Resø. En havn vi alltid må innom.

 

 

grebbestad_2.jpg

Grebbestad.

 

 

grebbestad.jpg

Grebbestad.

 

 

paa_lesiden.jpg

Lunsj på lesiden i Grebbestad.

 

 

frokost_paa_fordekket.jpg

En av de deiilige dagene hvor frokosten ble servert på fordekket.

 

 

stroemstad_ytre_gjestehavn.jpg

Strømstad ytre gjestehavn er en frdfull havn hvor kun "normale" lyder oppfattes. Vårt første liggende her ute. Tidligere lå vi alltid ved fiskerbrygga uten å bli skjenert av støyfull musikk. Nå spilte Skagerrak opp med musikk til 04 om morgenen.

 

 

loepern.jpg

Innerleia ved Hvaler.

 

 

moetende_baat.jpg

Her en møtende båt ved Strømtangen.

 

 

crown_princess.jpg

På vei over Oslofjorden måtte vi over separasjonslinjen. Her møter vi en gigant på utgående.

 

 

kos_paa_fordekket.jpg

Kos på fordekket på Grandy. Ut i de små timer ble vi hele 11 båtvenner på fordekket til Grandy.

 

 

grandy_i_holmestrand_.jpg

Det ble et lite hinderløp når vi skulle i land i Holmestrand.

 

 

lovebaat_i_holmestrand_2.jpg

Strøm var det i alle fall i Holmestrand. Her skjekker Ove kontakten.

 

 

lovebaat_i_holmestrand.jpg

 

 

Holmestrand havn er en særdeles rotete havn med lite info for oss båtfanter. Her forlater Loveboat havnen.

 

 

mvh Astor

Link to post
Share on other sites

(bildet er med i sitatet pga spørsmålet jeg har)

test_intr._nikon_4.jpg

Det ser ut som det står et slikt instrument som vi fikk med i båten vi nettopp har skaffet (under skyggelua di) - et Raytheon ekkolodd/logg-instrument med rørskjerm.

Har du kunnet justere alarmdybder og logg-følsomhet? (det kan jo hende det er en radar du har, og da har jeg ikke som å spørre om der :smiley: )

 

Tiden fra vi kjøpte Grandy i Tønsberg og fram til i dag har gått med til oppfrisking av all teaken ombord. Jeg bruker Epifanes blanklakk og halvblank. Jeg har valgt å ikke pusse ned slitte flater og i stedet pusse lett over og lakke. Det gir treværkket en fin patina som jeg syntes gler en 31 år gammel båt.

Lakken blander jeg ut ca. 15% med en rustolje jeg fikk kjøpt på Maritim som erstatning for Owatrol, som er gått ut av sortimentet.

 

Jeg har ingen erfaring med teak. Men det går greit å lakke teak, skjønner jeg? Skal forberede litt vinterarbeid.

Link to post
Share on other sites

(bildet er med i sitatet pga spørsmålet jeg har)

 

Det ser ut som det står et slikt instrument som vi fikk med i båten vi nettopp har skaffet (under skyggelua di) - et Raytheon ekkolodd/logg-instrument med rørskjerm.

 

 

Jeg har ingen erfaring med teak. Men det går greit å lakke teak, skjønner jeg? Skal forberede litt vinterarbeid.

 

Det er en radar under skipperlua.

 

Jeg lakker teak utvendig og innvendig. Bruker Epifanes teaklakk som jeg blander ca. 10 - 20 % med rustolje eller annen olje som ligner Owatrol 1. Bruker både blanklakk og halvblank i samme rom innvendig. Store sideflater bruker jeg halvblank. Lister og andre flater jeg syntes kler helblank så bruker jeg denne her. Untv. alt med blanklakk. Men dette er jo min personlige smak.

Jeg kjenner båtfolk som kun bruker halvblank eller bare matt-lakk.

 

Å behandle teak og annet trearbeide er en svært takknemlig jobb.

 

mvh Astor

Link to post
Share on other sites

okei; det er en overgang å ha plastbåt med teak både her og der i forhold til ei gammal skøyte i ek og furu :smiley: Jeg tror ikke jeg skal ha blank badeplattform; det bør ikke være lett å skli der. Men mye innredning kan trenge en visitt med sandpapir og lakk! Har Owatrol penetrerende olje her, men det må nok handles litt andre sorter enn det som trengtes for skøyta.

Link to post
Share on other sites

okei; det er en overgang å ha plastbåt med teak både her og der i forhold til ei gammal skøyte i ek og furu :smiley: Jeg tror ikke jeg skal ha blank badeplattform; det bør ikke være lett å skli der. Men mye innredning kan trenge en visitt med sandpapir og lakk! Har Owatrol penetrerende olje her, men det må nok handles litt andre sorter enn det som trengtes for skøyta.

 

Badeplattforma ville jeg hatt ubehandlet. Men det er jo en smaksak det også. Legg gjerne ut noen bilder av skuta di.

 

mvh Astor

Link to post
Share on other sites

Båten lå tidligere i Mossesundet. Eieren da la masta ned før han passerte. En tidkrevende jobb som jeg vil ta på sikt. Mossesundet er en koslig rute å gå istedet for å runde Stalsberget i sør.

 

Turen denne helgen og neste blir bare helgturer før vi kaster loss for en 10 dagers tur mot Sverige. Vi venter til hordene kommer seg hjem. :lol:

mvh Astor

 

Hei, har tenkt meg en tur til Moss til helgen. Har ikke gått mossekanalen med nuværende båt, og kan ikke huske hvor høy broen der er-----Jeg har ikke mast, men en ganske høy targabøyle med antenner, osv. Båten er en

Hollandsk type uten flybridge, men med ganske høyt akterdekk. Noen som vet høyden i meter? :sailing:

Fortsatt god sommer til alle! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...