Jump to content

Grand Banks "Astor" på tur


Astor

Recommended Posts

Kjempebra! Og rett inne ved Sllemstad, et steinkast fra der vi bor. Igjen mange takk!

Mvh Astor

Der kan du se , det er ikke en ting vi kan . Men trur det bare er nettbutikk hos Tra-Mar , men pytt heller bare å ringe vel ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Vis ikke jeg husker feil lå et slikt skilt i 3 etg hos Maritim i Fredrikstad. De hadde 40 ?% på alt i 3 etg her for 2 ? uker siden....

Kanskje det ligger der ennå ?

 

Skal til Fr.stad i ettermiddag. Nå må jeg finne ut hvor de holder til.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Skal til Fr.stad i ettermiddag. Nå må jeg finne ut hvor de holder til.

Du har vel allerede funnet dem, men for andre med ønsker om å finne Maritim i Fredrikstad: Nordfra: RV 110 fra E6 ved Råde, over Seutelva, langs Seut mek veksted og jernbanelinja, i første rundkjøring ta første til høyre, ta så første veg til høyre, og ned bak JET-stasjonen er inngangen.

Sørfra: RV 110 fra E6 ved Solberg i Skjeberg eller RV 109 fra E6 ved Årum, til Fredrikstadbrua, over denne, følg 110 videre gjennom byen, gjennom en tunnel i bysentrum, langs jernbanelinja, første rundkjøring etter tunnelen tar du andre til høyre (det er trekvart rundt rundkjøringa, det), så første veg til høyre osv. se over.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Var innom Maritim og så på plata. Den var noen nummer for liten desverre.

 

Har dem ikke den i 2 str , spurte du dem ? Har sett dem i det jeg , den store som du har mener jeg at jeg så hos Sea Sea i Sandvika . Hvis ikke er det hos Tra -Mar .no .

PS: Kan du ikke bare smiske litt med Wissler da ,er det ikke han som lager disse flotte teakborda med kompassroser og div i ? Lager sikkert lett en slik en han ,bare han har en å se etter . Den gammle din foreksempel .......

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Fant du noe annet til GB`n i 3.etg eller var det bomtur

 

 

Maritim i Fredrikstad var en utrolig lekker gotteributikk. Men i dag var jeg ikke i kjøpehumør annet enn denne navnplata. Guttongen (28) var ute for å handle en trialsykkel på Kråkerøy og jeg var med som konsulent.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Må bare si at jo mer tid som passerer, desto mer og mer blir jeg forelsket i Grand Banks...flytende diamanter

 

Etter snart et halvt år med vår nye GB kan jeg gi følgende tilbakemelding:

En robust og stødig båt som er utrolig god sjøbåt. Vi hadde tidligere en Nord West 900 som betegnes som noe av det beste av sjøbåter i denne klassen. Vår nye GB-36 er flere hakk bedre på alle måter. Opp mot liten kuling (ca. 3-4 meters bølger) rett i mot går båten utrolig godt i sjøen. Men det betinger noe maskinkraft. Vi har 400 hk. og legger vi henne i rundt 10 - 11 mil går hun stødig tvers gjeennom bølgene uten å hive nevneverdig på seg. I stor sidesjø ruller hun endel, men også her er stor maskinkraft en fordel. I medsjø må vi ratte endel. Pyntegjensder som fruen har i hovekabinen blir stående trygt på sin plass. Vi har enda til gode å pakke bort løse gjenstander.

 

Uteplassen er et kapittel for seg selv. Her kan vi ferdes trygt og godt i alle slags vær. Når det blåser endel benytter vi veien ned til akterlugaren som snarvei mellom hovedkabinen nede og fb. Det store styrhuset er mer enn stort nok til oss og til venner på besøk på kveldene. Akterlugaren gir oss god plass for å komme oss i gjennom natten. :lol:

 

Lugaren forrut er kjølig og fin på varme sommerdager. En fin hvileplass for en sliten skipper. :sleep:

 

Møtende bølger fra andre båter vugger hun lett fra seg. Man merker den første bølgen lett og de andre bryr vi oss ikke noe om.

 

Farten hittil har vært 7 - 10 mil. Mest på en motor av gangen. 2.300 omdr. på VP 41 gir oss en fart på 8.5 mil på en motor. Økonomisk og avstressende. Vi har tre ganger på dette halve året benyttet oss av tilnærmet full fart. Da er hun oppe i 16 mil.

 

En ting jeg har satt stor pris på er det store motorrommet hvor man lett kan komme til det meste av servicearbeider.

Vedlikehold utvendig gjør man uten å risikere å måtte balansere på et smalt dollbord. Med en så gammel båt som vi har valgt ser jeg vedlikeholdet av bla. all teaken som en kontinuerlig prosess som jeg liker å utføre. Avstressende og hyggelig som gir god belønning av et blankt og pent uteseende.

 

Håper jeg kastet mer bensin på bålet, 27 knop! Båtypen anbefales på det varmeste.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette med å kjøre på en motor har vært diskutert mye i havna , alle som har båt med 2 motorer er sterkt imot dette . Jeg prøver å få svar på hvorfor , men kommer ikke tydelig svar nok på dette . Noen mener gearkassa som ikke er i bruk vil leve mye kortere og at det rett og slett ikke er bra for den motoren som er i bruk . Behøver ikke lage noen debatt her ( kansje en egen tråd om dette ) men dette er veldig inntresant på alle måter , hvor mye sparer du i diesel . Ikke mye mener dem fleste , hvis du får kortere levetid på gearkassa så er det ikke lurt heller . Nå har andre her på BP kjørt slik i mange år , han ene som vi kjenner skal overhale gearkassene i vinter . Hvorfor han skal det aner ikke jeg , men er vel ikke vits i å gjøre det hvis det ikke er nødvendig . Etter mye diskusjoner og mange svar fra folk som har hatt båt i mange mange år , å folk som har jobba med motorer i mange år . Så trur jeg ikke dettte er så lurt å kjøre på en motor . Foresten så gikk gearkassa på en Princess etter å kjøre på en motor , men fikk aldrig høre hvordan han kjørte .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det er forskjell på gearkasser, noen tåler å svive rundt uten belastning i det uendelige, mens andre trenger oljetrykk fra motoren uten å gå tørre. MS4B som jeg har, er en gammeldags tannhjulskasse som smøres vha. plaskesmøring. Dvs at tannhjulene trekker med seg olje fra reservoaret i bunnpanna når tennhjulene går rundt. Det at jeg går mye på én motor er altså ikke årsaken til at jeg vil benytte vinteren til å "overhale" gearkassene. Grunnen er at segringene på inngående aksel lekker olje og er modne for utskifting. Samtidig, når jeg har de oppe, vil jeg benytte anledningen til å slipe konene. Det et segringene lekker litt olje er helt normalt sier Penta på en motor som har gått 1000 timer som mine. Nå setter jeg som regel gearkassa i gear også slik at propellen ikke sviver rundt, men det er en annen sak. Nok om det.

 

Årsaken til at mange ikke vil gå for én motor er at de ikke har et gearingsforhold/propellstørrelse som passer. Poenget med å gå for en motor er at du kan ligge i deplasementshastighet (under 6 kn. for de fleste hurtiggående båter som min egen) og samtidig ha et akseptabelt turtall som gir deg bra oljetrykk, lading, kjølevannstemp osv. Ingen motor har godt av å gå nærmest på tomgang i lange perioder, uten særlig belastning. Sjøl går jeg i 6kn/1500 RPM, og slik kan jeg gå i time etter time, dag etter dag, og sikkert også uke etter uke hvis forholdene ligger tilrette.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

REM har nok fast aksel. Som han skriver har han et gear som greit tåler akselrotasjon uten at motoren er startet. Han kan av den grunn kjøre på bare en motor uten at noe tar skade av det. Om det har noe for seg kan sikkert diskuteres, men han sparer sikkert noen kroner i drivstoff. 6 knop er for lav fart i marsje på synes jeg personlig. Selvfølgelig hender det at jeg også kjører 6 knop, men normal marsjfart er høyere for meg. Tipper at P35 kanskje er bedre med 2 motorer innkoblet på 8-9 knop og høyere fart. De jeg kjenner med samme eller tilsvarende båt marsjer alltid på 2, men som sagt er 6 knop for lav marsjfart for de fleste som jeg kjenner. Selv de gamle treskjektene går jo med 7 :wink:

Link to post
Share on other sites

Det at jeg går mye på én motor er altså ikke årsaken til at jeg vil benytte vinteren til å "overhale" gearkassene. Grunnen er at segringene på inngående aksel lekker olje og er modne for utskifting

Bare sånn for å nevne det så har ikke jeg sagt noe om hvorfor du skulle overhale kassene , men diskusjonen er intresann mener jeg . Men som sagt , vi kan godt lage en egen tråd for dette emne ;)

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

...Grunnen er at segringene på inngående aksel lekker olje og er modne for utskifting....

Rem, ha meg unnskyldt at jeg er petimeter her, men seegerringer er låseringer som ikke har noen tetningsfunksjon.

Simmerringer derimot..., er tetningsringer som kan gi oljelekkasje når de blir slitt.

 

Ellers ser jeg stor fordel i å kunne gå med en motor ved dorging.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva segerringer har i denne tråden å gjøre?

 

Vi ligger på Oscarsborg og har nok en gang et mini-BP-treff med gode båtvenner. Giver ligger rett foran oss og ruver godt her på brygga lengst mot sør.

 

Fredag var det speilblankt vann. I går blåste det litt. Men kveldstemperaturen i går natt var på hele 14 grader når jeg tok kvelden. Ikke værst til å være i slutten av september.

 

 

regatta_3.jpg

 

Her er det Liv som ligger først ann mens Colin Arcer runder neset og kommer nordover sundet mellom Kaholmen og Håøya. Et flott skue.

regatta_1.jpg

 

To som kappseiler rundt neset sør om Håøya.

 

kjoepstad_og_of.jpg

 

Redningsskøytene Kjøpstad (ytterst) og Odd Flellow II.

 

oscarsborg_ellin_og_astor_2.jpg

 

Gjestehavna på Oscarsborg- Foran Astor ligger "giver" sin Ellin. Bak Astor ligger Nor_West med sin Mee Rim.

I mellom på andre siden av bryggen ligger Tine III.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...