Lars H. Startet 5.Juli.2008 Del på Facebook Startet 5.Juli.2008 Hei. En liten hilsen fra Kommersøya. Nå spiller værgudene opp med regn og torden, men igår ble det spillt musikk fra sveivegramofon, i trebåt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 5.Juli.2008 Del på Facebook Svart 5.Juli.2008 Utrolig - nå er det lenge siden jeg har hørt musikk fra sveivegramofon. Jeg lurer litt på musikkutvalget. Dere må ha det virkelig trivelig på Kommers. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2008 Hei Roald. Dersom du klikker her, får du video med lyd! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roesok Svart 5.Juli.2008 Del på Facebook Svart 5.Juli.2008 (redigert) Du verden, det så koselig ut. Må være fra den tiden en også måtte sveive motoren igang. Har gjort meg noen tanker rundt det med musikk i båt, og må understreke at det ikke innbefatter det eksempelet vi så her. Jeg er selv stor musikkelsker og finner glede i de fleste musikkgenre. Men det er hjemme, på konsert og til nød i bilen. Men ikke i båten! Ser det er mange som koster på seg flotte stereoanlegg i sine båter og senest i går lå vi nær en flott cabincruiser med musikk på full guffe. Vi hadde ikke sansen, hverken for musikken er lydnivået. Jeg synest det er deilig å slippe musikk på sjøen. I hverdagen ellers tytes vi ørene fulle av musikk og lyder i alle sammenhenger. Er det noe det er mangelvare på idag så er det stillhet. Stillhet er en verdifull ressurs. Derfor er en båttur til en rolig vik med kun lyden av bølgeskvulp og noen måkeskrik som akkompagnement en skjønn opplevelse. Vi trenger stillheten og roen. Redigert 5.Juli.2008 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Wasco Svart 5.Juli.2008 Del på Facebook Svart 5.Juli.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet grunnet brudd på reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Hei skipper Lars H På profilen din står det at du har ei Saga 27. Men på det koselige bilde og på videosnutten med deg og sveivegramafonen ser det ut som om du sitter i en god gammel trebår Er dette en båt som er lånt for annledningen...eller er det virkelig en Saga 27 du sitter i? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Astor Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Etter hva jeg ser så ser det ut som det er eier av MIX fra Drammen som sitter og nyter gamle låter fra sin sveivegramafon. Han har et smykke av en trebåt og har vunnet flere priser for beste båt rundt omkring. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 (redigert) Du har helt rett Astor, båten er MIX og er aldeles nydelig. Eieren er informert om bildet, og i og med at han også ofte er innom på forumet så kanskje han kommer med en kommentar selv? Tok dessverre ikke noe ordentlig bilde av båten, men her sees i hvert fall litt av den. Lars H. PS. Her et par andre bilder av MIX jeg fant ved å Google litt: Redigert 6.Juli.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Wasco Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Hadde sansen for den blomsterpotta...... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Mixmann Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Hei på dere. Ja det er skipperen på MIX,meg. En meget hyggelig helg på Kommers, tross litt regn. Fant anledningen til og "sveive" litt på en fin fredags kveld. Er så enig i at musikk ikke må forstyrre roen, ser dette heller som en "kultur" greie og ikke som en "kul" ting. Er jo mange som ikke har sett en slik anordning, som en sveivegrammofon. Syntes det er viktig og spre "litt" historikk både om båt og tid, da spilleren er 2 år eldre enn MIX. MIX er fra 1936 og da sier det seg selv at spilleren har en voksen alder, og bør brukes også. Dette er ment til eget forsvar om jeg støter noen "gammletoner". Da får jeg håpe folk rundt meg sier i fra. Enn så lenge, ja da det spilles det langs kysten, denne sommeren også. Og, er det noen som sitter på noen eksemplarer, og vill donere dem til kystkulturen, så spiller jeg dem så gjerne. Bare ta kontakt. Ha en fin sommer til dere alle. Takk for fint innlegg, Lars H. Med hilsen Mixmann. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Litt utenom selve trådtemaet: Vi hadde en slik sak på hytta for mange år siden. Det som "knekte" den var to ting. Trakten var laget av papir som etter hvert ble mer enn flisete. Men verst av alt var mangel på stifter. Jeg husker ikke hvor mange plater en stift kunne tåle. Men vi gikk i alle fall i manko på stifter. Så kom de elektriske spillerne, og vi kastet vår med sveiv på dynga - dumme som vi var. Er det enkelt å få tak i stifter idag? Sitér dette innlegget Link to post
Mixmann Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Ja, Bestefars lyd & løsøre i Oslo selger stifter. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 For dere som ikke vet og hvis "Mixmann" vil, fortell gjerne historien om båten din "Mixmann". Jeg har tidligere lest om den i Båtmagasinet og må si at om noen historie vedrørende "gammel kjærlighet" fenget, så var det din. Et stikkord vedrørende historien om MIX kan vel være: Verden er liten... Hilsen en på Holmen Motorbåtforening ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Hei igjen. Da tar jeg meg den friheten å sakse litt fra KNBF sine sider, KNBF-nytt september 2004, - håper det er greit! Arne Martin fikk endelig prisen! Under Trebåtfestivalen i Risør fikk endelig KNBF-medlem Arne Martin Andersen fra Drammen Motorbåtforening den prisen som han har fortjent i mange år, nemlig prisen for beste restaurerte båt. M/B ”Mix” fremstår som et smykke og er pusset og stelt som en kronjuvel. At Arne Martin har et kjærlighetsforhold til båten sin, er det nesten unødvendig å nevne… For mange av oss er Arne Martin prototypen på en ekte ”båtulk”. Historien om hvordan M/B ”Mix” kom i Arne Martins eie, er noe henimot en beskrivelse av et kjærlighetsforhold mellom mann og båt. M/B”Mix” er den eneste båten i verden i sitt slag. Den er den eneste spissgatteren som Richard Furuholmen tegnet på oppdrag fra ingeniør Tambs. Tegningen var ferdig i 1935 og båten ble bygget på Stavern Båtbyggeri i 1936/37. Den er kravell-bygget med furu på eikespant, men med overbygg i mahogny. Opprinnelig hadde båten en Albin 14 hk, men har nå en Yanmar 27 hk. Innredningen er utrolig praktisk med 2 køyer og 6 sitteplasser. Arne Martin så båten første gang i 1962 og det var forelskelse ved første blikk. Den var da blitt en forfallen ”øl-båt”, men Arne Martin var like forelsket. I 1988 forsvant ”Mix” til Sverige og Arne Martin reiste svenskekysten rundt for å finne den igjen, men til slutt måtte han gi opp. I 1991 traff han imidlertid en noe bedugget mann i baren på et hotell i Drammen. Mannen fortalte at han hadde en Furuholmen spissgatter som lå som vrak i hagen hans. Arne Martin skjønte med en gang at det måtte være ”Mix” og endelig ble båten hans. Restaureringen av ”Mix” ble etter hvert et venneprosjekt. 14. juni 1997 kl. 1204 ble ”Mix” sjøsatt under full flagging på Tangen i Drammen med hele 80 gode venner og familie til stede. Nyheten om at Arne Martin hadde fått ”restaureringsprisen” i Risør spredte seg som ild i tørt gras og Arne Martin og ”Mix” fikk en kongelig mottakelse da de ankom KNBF’s ”hjemmehavn” i Horten. Denne historien er noe mer enn en beretning om en mann og hans båt. Det er en beskrivelse av den norske båtsjela på sitt aller beste! Bildet: Arne Martin viser stolt frem prisen for beste restaurerte båt under årets Trebåtfestival i Risør. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Der var jammen historien jeg hadde i tankene.... Flott detetektiv-arbeide Lars Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
alma Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Men tenk så vakkert å tøffe sakte innover reddalskanalen (vest for Grimstad for de uinvidde) med Enja høyt og tydelig i høytalerene en varm skyfri og vindstille sommerdag. Eller kjøre i myke dønninger inn mot langesund (vestfra) å høre på noen fantastiske ballader av Slade. Eller live opp stemningen ombord i grimstad havn når det øsregner ute å alt er litt trist med en skikkelig sabbath konsert! for ikke å snakke om hvor lang jærens rev er i 7-8knop uten musikk!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 ...å høre på noen fantastiske ballader av Slade. Finns de? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
hifo Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 JA absolutt. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Øya Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Jeg synes også musikk hører båtlivet til. Når er sveivegrammafonen byttet ut med en I-Pod som dokkes i båtanlegget hos oss ,men jeg tror jammen kosen og nytelsen kan være lik. Denne helgen lå vi i Sandvig - litt øst for Arendal. Lørdagen var utrolig flott. Sålangt har denne sesongen vært utrolig flott -Passerte 82 timer kjørt h.iå i helgen. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.