aileenll Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 I åpne båter kan jeg ha forståelse for at det er tungvint og vanskelig å ha med kart. På den annen side ferdes man vell ikke i like stor grad i ukjent farvann med åpen båt. Når jeg leier ut jolle til sommergjestene, så får de med lamminerte kart over de lokale farvann, Lyngør- øst enden av Tromøya. Når jeg selv er ute i åpen båt i disse farvan så tar jeg ikke med kart. Derimot når jeg er ute med Facillen så er altid nødvendig kart med. Trafikken, indre lei fra Lyngør til Eidehavn, går forbi brygga her. Når jeg observerer kursvalg trafikerende gjør når de går forbi her, så kan en lett konkludere med at de umulig kan ha kartet fremme,- om de har det med. Kursen blir lagt rundt sjømerker som er lagt ut for andre farleder en trafikken går i! . Om forsikringselkskapene velger å gi malus til de uten en dokumentert nautisk kompetanse, så vil jeg tro de kan øke fortjenesten. Om en har avlagt båtførerprøven eller annen nautisk kompetanse, så har en jo litt større forståelse for nødvendigheten av kart! Så alle båtvenner skaff dere i det minste båtførerbevis! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Med tanke på at det store flertall av fritidsbåtene er små joller med påhengere som forflytter seg over korte avstander med kjent farvann i mellom så er jeg meget overrasket at så mange som 50% har kart ombord. Jeg tror prosensatsen er mye lavere og at det egentlig er ganske uproblematisk! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sofaseileren Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Så lenge ikke det redegjøres for hvordan undersøkelsen definerer Fritidsbåtførere er resultatene fra denne undersøkelsen totalt ubrukelig. Har mailet Gjensidige for å få greie på hvordan de har beregnet dette. Spent på svaret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 (redigert) Kartplotteren har en stor fordel kontra papirkart. Med en relativ stor skjerm kan man med voksen manns øyne lese kartet ubesværet. Man kan zoome inn slik at detaljene mellom grunner og land kommer klart fram. Men, man behøver ikke stole 100% på at kursoren viser eksakt hvor du er. Med hjelp av plotteren kan du med øyet mot topografien rundt beregne hvor du er og selv se om feilmarginen er stor. Dette samtidig som du fører bestikk ved hjelp av papirkart. Med denne kombinasjonen av plotter og papirkart er du rimelig sikker på hvor du befinner deg. Et du fortatt i tvil så kan man ta peilinger for å være helt på den sikre siden. Jeg husker enda smellet av moder Svea da vi for noen år siden smalt på en grunne øst av Koster. Huff og huff.... Nå gjør jeg som flere andre. Velger den sikre ruten fremfor der man kan gå. Redigert 3.August.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Med tanke på at det store flertall av fritidsbåtene er små joller med påhengere som forflytter seg over korte avstander med kjent farvann i mellom så er jeg meget overrasket at så mange som 50% har kart ombord. Jeg tror prosensatsen er mye lavere og at det egentlig er ganske uproblematisk! Juli 2, 2008 68 % av fritidsbåtene er små motorbåter! Transportøkonomisk institutt (TØI) har gjennomført en reisevane undersøkelse som også omfatter nordmenns forhold til båt, leser vi Båtavisa. Undersøkelsen viser at en av tre nordmenn eier båt og at hele 68 % av fritidsbåtflåten er små motorbåter. Bare 3 % eier seilbåt, mens 17 % har stor motorbåt og 12 % har liten båt uten motor. Dette er meget interessante tall som gir et helt annet bilde av fritidsbåtflåten enn det man får inntrykk av gjennom media og når politikere og myndigheter uttaler seg om fritidsbåter! http://knbf.no/archives/2008/07/68_av_fritidsba.php Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Dalton Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Bør vel kanskje tas med i beregningen at en del av oss baljeskippere skvalper rundt i farvann som aldri har blitt kartlagt. Jeg har ikke kart ombord av den enkle grunn at det ikke finnes noen. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Bør vel kanskje tas med i beregningen at en del av oss baljeskippere skvalper rundt i farvann som aldri har blitt kartlagt. Jeg har ikke kart ombord av den enkle grunn at det ikke finnes noen. Hvor ferdes du når du sier områdene ikke er kartlagt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Se på "Bosted" under innlegget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Jeg har ikke kart ombord av den enkle grunn at det ikke finnes noen. Ja og det går helt sikkert fint på Femunden, Mjøsa eller hvor du normalt ferdes. Langs kysten med holmer og skjær, trange innseilinger kan det noen ganger være greit og ha et kart for hånden er min erfaring etter bare snart 30 år i småbåt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Kjendte en som navigerte etter NAF bok.. gikk stort sett på kjendte plasser, men hadde båter med kjøl så de fleste bunnberøringene gikk greit, hehe Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Kartene jeg har på kartplotteren er meget nøyaktige og oppløsningen meget bra. Når det gjelder sjøkart er detaljene her også meget bra, men fordrer forstørrelsesglass. Prøv så blir du overrasket ! Hm, med en slik klokketro på elektroniske sjøkart er det bare et tidspørsmål før du går på grunn. For det første: Man bør ha minst 100 m. sikkerhetsmargin - helst mer p.g.a absolutte unøyaktigheter i posijonerning, dvs. et skjærs posisjon i karet i forhold til koordiantene i datum-systemet. For det andre er det masseveis av direkte feil: skjær som ikke er merket i kartet, skjer som er tegnet inne om ikke finnes, skjær som er tegnet som alltid syenlig men som er under vann på flo sjø etc. Følger man hovedledene er man rimelig trygg, men begir inn mellom holmer og skjær med nesa i kartplotteren og tror man er trygg får du før eller siden en ubehagelig overraskelse. For det tredjen har men unøyaktigeter i selve GPS'en, men bruker man riktig datumsystem er vel denne feilen vanligvis veldig liten, men den må adderes til M.h.t. oppløsing på elektronisk kontra sjøkart: Hvor tror du de elektroniske kartene får sine data fra? At man kan zoome inn på de elektroniske vektoriserte kartene betyr ikke at posisjonen på skjæret blir mer riktig, den er forsatt like unøyaktig som på papirkartet. På papirkartet er et skvalpeskjær tegnet inn med ca. 1X1 mm kvadrat. Med en målestokk på 1:50000 er det 50X50m i terregnet. Har du noen garanit for at skjæret ligger i senter av dette kvadratet når du zoomer inn med dine vektoriserte kart? I itllegg kommer altså unøyaktigeheten i den absolutte posisjoneringen, som kan i noen tilfeller være stor. Hvis man sier at skjæret er innenfor 50 m. nøyaktighet + kartets posisjoneringsnøyaktighet er 50 m. og så til sist GPS nøyaktigehten er 10 m. får du totalt 110 m. Les mer her:http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/6ea81effb9daae94c1256d1000388efe/71787bcb403dffd1c125700e003e8c84?OpenDocument Eller her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/no....html?id=362767 der de skriver at posisjoneringsfeil på opptil 400 m. kan forekomme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 For det første: Man bør ha minst 100 m. sikkerhetsmargin - helst mer p.g.a absolutte unøyaktigheter i posijonerning, dvs. et skjærs posisjon i karet i forhold til koordiantene i datum-systemet. For det andre er det masseveis av direkte feil: skjær som ikke er merket i kartet, skjer som er tegnet inne om ikke finnes, skjær som er tegnet som alltid syenlig men som er under vann på flo sjø etc. Betr det at papirkartene er riktige hvor kartene i plotteren viser feil siden du advarer sånn mot å stole på en kartplotter? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Øivind E. Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Vi har to båter i familien og i Chris-Craften er det verken kart eller kartplotter. Men denne bruker vi bare til Tønsbergsfjorden eller andre kjente plasser. I Viknesen har vi kartplotter, ekkolod, radar og papirkart. Med den utforsker vi nye steder og uthavner. Da går det også greit å kjøre i tåke og i nattetimene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Betr det at papirkartene er riktige hvor kartene i plotteren viser feil siden du advarer sånn mot å stole på en kartplotter? Feil er det både i papirkart og i kartet i plotteren. En forskjell er at du kan zoome inn i plotteren og tro at nøyaktigheten er større enn den er i virkeligheten. Men grunnen til å ha papirkart med er at kartplotteren kan holde opp å virke (t.d. satelliter faller ut, strømmen til plotteren forsvinner, plotteren får funksjonsfeil) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Se på "Bosted" under innlegget. Ja det forklarer jo en del Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Feil er det både i papirkart og i kartet i plotteren. Det er derfor jeg fortsatt ikke skjønner denne skepsisen til kartplotter i motsetning til papirkart. I tillegg så får jeg på plotteren vite (nokså nøyaktig sågar 99% av tiden er sånn ca min erfaring) hvor jeg befinner meg, papirkartene er ikke like flinke til det! For ordens skyld; har med begge deler, plotteren står som regel på og papirkartene har jeg "dersom, hvis og i fall", samt for å få et bedre overblikk. Når jeg skal til/fra venner og bekjente, i butikken og handle, ut å fiske, stå på vannski, hente posten osv så har jeg hverken plotteren på eller papirkartene fremme, hvorfor skulle jeg det på steder jeg har kjørte hundrevis av ganger over mange år? Og sånn tenker vel folk flest ellers også og derfor er 50% en urelasitisk høy prosentandel hva angår hvor mange som bruker kart selv om fokus selvfølgelig er på alle de som er "uansvarlige" og ikke bruker kart. Agurknytt, etter mitt syn! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 (redigert) Feil er det både i papirkart og i kartet i plotteren. Dersom en skaffer seg et nytt papirkart så skal feilene der være utrolig små. At feil oppstår i papirkart kan nok i stor grad skyldes at papirkartets eier ikke oppdaterer kartene sine. 14. hver dag utgis rettelser for Norskekysten, noen mer viktige enn andre. Så enten en bruker papirkart eller har plotter så bør en får med seg disse rettelsene. Redigert 4.August.2009 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Dersom en skaffer seg et nytt papirkart så skal feilene der være utrolig små. Men det er fremdeles sant at størrelsen på symbolet i kartet er langt større enn tingen det symboliserer, og at plotteren kan få brukeren til å tro at plasseringen er riktigere enn den er i virkeligheten når man zoomer inn. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Men det er fremdeles sant at størrelsen på symbolet i kartet er langt større enn tingen det symboliserer Ja, heldigvis Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørni Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Jeg synes det er merkelig at mange her på forumet er mer opptatt av å tilbakevise redningsselskapet og forsikringsselskapene sine påstander, enn av sikker seilas. Jeg ser også at enkelte mener det er vanskelig å bruke kart i trange leder, men da er det vel bare to ting som hjelper; øving og planlegging! Jeg er utdannet styrmann, og har en snekke som sjelden gjør mer enn 8 knop. Det sier seg selv at man da sjelden er utenfor vante farvann - like fullt har jeg kart for hele Møre og Romsdal i båten. Kombinert med en GPS, en passer og en paralellforskyver, skal jeg greie å komme meg utav endel vanskeligheter, om tåka overrasker meg eller ei. Noen her, blant andre Mouche(?), mener det er tull å bruke kart i landstedsbåter i hjemmeskjærgården. Vel - det er bare å se på antallet nye båter de siste åra, så ser man at mange nok ikke er så lokalkjente som de tror de er, og kanskje stikker den nye båten litt dypere en den gamle? Dette - sett i sammenheng med folks uvilkårlige tro på kartplotterens konstante nøyaktighet, gjør at folk roter seg opp i områder man før ungikk. Mulig at mange her vet om unøyaktigheten, men jeg er sikker på at det er mange andre som ikke vet det. En kartplotter forteller ikke sanntidsbildet, den forteller hele tiden historikk som er noen sekunder gammel, avhengig av oppsettet. Dvs at fyker du rundt i 30 knop, så er du et annet sted enn det som vises i kartet. I seg selv ikke farlig, så lenge man tar høyde for det. I tillegg er det en del feilkilder i GPS'en (som jo er inndata på kartplotteren), sånn at man vet aldri 100% på meteren hvor man er. Skal man ha sanntidsdata, må man ha en skikkelig radar som er egnet for hurtiggående fartøy, eller man må tilpasse farten etter hjelpemidlene man har tilgjengelig. Har man ikke kartverk, så må man iallefall ta høyde for at man hele tiden kjenner farvannet, hvis ikke kan man få seg en ubehagelig overraskelse. Og til de av dere som stoler blindt på kystverkets oppmålinger og merking av leden, så tenk på at de i all hovedsak er foretatt for nyttetrafikken, og ikke for småbåter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørni Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Dersom en skaffer seg et nytt papirkart så skal feilene der være utrolig små.At feil oppstår i papirkart kan nok i stor grad skyldes at papirkartets eier ikke oppdaterer kartene sine. 14. hver dag utgis rettelser for Norskekysten, noen mer viktige enn andre. Så enten en bruker papirkart eller har plotter så bør en får med seg disse rettelsene. Jeg har vært med på å kjøpe nye sjøkart i butikken, der det fulgte med "Notice to mariners" (rettelser) for de siste 2 år. Så du skal ikke stole blindt på nye papirkart heller, før du har tegnet inn de siste oppdateringene. Jeg ville nok gått med sterkt redusert fart tett oppunder land eller merkede undervannskskjær, selv om de etter kartet skal ligge på noen meter unna. I mange tilfeller (men langt fra alle), kan det være en god indikasjon på dybdeforhold å se på helningen på berg/fjell på land, samt bruke ekkoloddet flittig i ukjent farvann. Mitt ekkolodd viser bare historie, men gir likevel en indikasjon på om man bør være ekstra på vakt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Noen her, blant andre Mouche(?), mener det er tull å bruke kart i landstedsbåter i hjemmeskjærgården. Vel - det er bare å se på antallet nye båter de siste åra, så ser man at mange nok ikke er så lokalkjente som de tror de er, og kanskje stikker den nye båten litt dypere en den gamle? Hvis du tok deg bryet med å lese hva jeg skrev så hadde du spart deg for det sleivsparket! Jeg har både kartplotter og kart i båten til enhver tid, men bruker de ikke alltid og hvor og hvorfor har jeg forklart i detalj! Man behøver faktisk ikke være hjernekirurg for å plastre en vannblemme, og jeg har tilgode å gå på grunn noen gang til tross for at jeg har brukt båt av ymse størrelse og type på egen hånd langs kysten mellom Oslo/Gøteborg/Kristiansand siden 60-tallet, men prøver ikke å hevde noe annet enn at jeg er en ren amatør hva angår båtbruk og navigasjon! Forøvrig er det ingen negativ utvikling i ulykkesstatistikken og når man tar i betraktning økningen i antall båter så er utviklingen sågar meget positiv og derfor har de færreste av oss sett noen prisøkninger på forsikringen siste årene og det til tross for at den enkelte forsikringsskade har økt betydelig i kostnad å reparere! Det er ingen grunn til å svartmale situasjonen, særlig ikke når all tilgjengelig data sier noe annet enn det enkelte her på liv og død og helt udokumentert fortsetter å påstå! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Betr det at papirkartene er riktige hvor kartene i plotteren viser feil siden du advarer sånn mot å stole på en kartplotter? Plotteren er et utmerket hjelpemiddel, brukt riktig. Men hvis man tror man kan zoome seg inn til 0,001 Nm og dure gjennom f.eks. området Skratta / Østre Rauane bare med nesa i plottern tar man feil. Like lite som du kan stole på papirkartet inne i mellom alle skjærene, men det kjenner du vel til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørni Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Hvis du tok deg bryet med å lese hva jeg skrev så hadde du spart deg for det sleivsparket! Jeg har både kartplotter og kart i båten til enhver tid, men bruker de ikke alltid og hvor og hvorfor har jeg forklart i detalj! Hei Mouche. Jeg beskylder på ingen måte deg personlig for å være en amatør... Jeg bare svarer på holdningene du ytret om at det ikke var grunn til å benytte kart hjemme i sin egen skjærgård. Da sier jeg at det er veldig mange nye båtførere rundt om som føler at de kjenner skjærgården hjemme godt nok, bare fordi de kjenner navnene på omlandet. Jeg synes derfor ikke dette var et sleivspark i noe særlig grad, og iallefall ikke personlig mot deg. Jeg beklager hvis du ble fornærmet, men jeg beklager ikke mitt synspunkt, da det neppe kan være særlig revolusjonerende Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 4.August.2009 Del på Facebook Svart 4.August.2009 Jeg ser også at enkelte mener det er vanskelig å bruke kart i trange leder, Det tror jeg er en av de merkeligste påstander jeg har sett her på BP, og i en diskusjon om man alltid skal ha kart ombord. Mener du det finnes folk som tenker at: "Nei - dette forstår jeg ikke, så her får jeg krysse fingrene!" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.