Jump to content

På sjøen uten kart, er dette virkelig sant?


Polarfront

Recommended Posts

Skal jeg inn i ukjent område er kartet greit å ha, men det går like fint uten om en kjører sakte og prøver seg fram. Nå i disse trengselstider går det jo kjempelett; bare hive seg etter en som stikker dypere for å være på den sikre siden.

 

Med slike uttalelser undres jeg ikke på hvorfor folk grunnstøter ! (For din egen del håper jeg det var et forsøk på humor)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Med slike uttalelser undres jeg ikke på hvorfor folk grunnstøter ! (For din egen del håper jeg det var et forsøk på humor)

Sjøkarta dine har samme målestokk som mine regner jeg med? For meg ofte delvis ubrukelige nært land. Jeg kjører sakt og følger med bunnen. Gjør ikke du? Om ikke, tror jeg du kan belage deg på en del overaskelser!

Link to post
Share on other sites

Kartene jeg har på kartplotteren er meget nøyaktige og oppløsningen meget bra. Når det gjelder sjøkart er detaljene her også meget bra, men fordrer forstørrelsesglass. Prøv så blir du overrasket !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skjønner de er fantastiske de kartplotterne, overgår sjøkartets nøyaktighet. Kanskje jeg bør skaffe meg en. Takker for tipset med forstørrelseglasset...men det har nok allerede vært i bruk her ei stund. Lesebrillene måtte på for snart 20 år siden og forstørrelsesglasset har vært en absolutt nødvendighet de siste 10.

Link to post
Share on other sites

Med slike uttalelser undres jeg ikke på hvorfor folk grunnstøter ! (For din egen del håper jeg det var et forsøk på humor)

 

Da er du herved invitert til å besøke meg i Kragerøs skjærgård så skal vi finne to tilfeldig valgte punkter i skjærgården (dog med en masse skjær i mellom de to punktene, ikke vanskelig å finne sånne strekninger :eek: ) og hver for oss og i hver vår helt like båter skal du utstyrt meg kart og nesa godt ned i kartet og jeg uten kart og så skal vi se hvem som kommer først frem og det uten å ha gått på grunn! :wink:

 

Jeg tør påstå at jeg er lommekjent i store deler av denne skjærgården og det er via utallige sommre og båter fra A-jolle, robåt, With-jolle osv oppover hvor jeg i sakte fart har funnet frem til de aller fleste skjærene, dog uten å treffe dem! På disse ekspedisjonene ville kart ha vært helt ubrukelige nettop pga unøyaktig i kartene og målestokk på 1:50000.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått på grunn for mange år siden og det var ikke hyggelig. Bakgrunnen var at forhold tilsa at jeg måtte gå i et farvann fra Fredrikstad til Son som jeg ikke var kjent med. Det var så store dønninger at jeg ikke gikk den "vanlige" leden men valgte å gå en indre led i området sør for Hankø. Litt sør for Steinsholmen (på kartet forkortet St) mistet jeg oversikt over hvor jeg var. Jeg satt motoren i fri, men dønningene satt meg oppå en grunne. Uerfaren med en slik situasjon fikk jeg en større båt til å trekke meg av. Dette ga skade på skrog og ror. Heldigvis ble skaden utbedret hos en topp reperatør, Polyglass i Son, og båten ble faktisk bedre enn ny på enkelte områder. Skaden kom på 170 K. Jeg hadde kartplotter, kart og kompass, men klarte simpelthen ikke å orientere meg tilstrekkelig. Jeg kjenner en god del båtkollegaer som har gått på grunn trass i at de har papirkart ombord. Jeg tror vi må være forberedt på at dette kan skje. Jeg har hatt landkjenning 6 ganger i Danmark hovedsakelig på grunn av at sandbanlker har flyttet seg. Dette har ført til at jeg nå seiler "sikre" steder hvor nyttetrafikken ofte seiler og ikke i "tilsynelatende" sikre områder på kartet.

Først et utsnitt fra området hvor jeg ble "løftet" på grunn i Hankø området:

 

steinsholmen.jpg

 

Dernest et sted hvor jeg har hatt landkjenning på sandbanke (uten noen skade), like SV for fyret Læsø Rende i farvannet vest for Læsø. Jeg kunne også ha nevnt de 5 andre stedene men det er ikke et poeng i denne tråden.

 

laesoerende2.jpg

 

På lengre strekninger fører jeg nå bestikk hvor jeg er på kart i plastlommer skriver med penn hvor jeg er. Dette lar seg vaske vekk i ettertid.

Link to post
Share on other sites

De fleste er vel enige i at der en ikke er kjent skal en bruke kart...plotter eller hva en måtte ha for hånden. Noe må en jo bruke for å få best mulig kjennskap om hvordan farvannet er. Tar en en tur til for eks. Smøla uten å ha vært der før, er det påkrevet å studere kartet nøye på forhånd, samt avpasse farten når en er kommet inn i den paddemyren som en finner der. Skal garantere at de fleste får problemer med sikker navigering i ukjent farvann om de ikke har et kart å forholde seg til.

Har selv 38 års yrkeserfaring som navigatør, og kunne nok ha seilt norkekysten langs leia uten kart, men ville aldri vært dum nok til å gjøre det.

Det er ikke noe skam å bruke kart. Har truffet mange...også yrkesnavigatører...som skryter over at de seiler uten kart....til dags dato er jeg ikke blitt imponert over noen av dem.

Link to post
Share on other sites

Jeg er rimelig sikker på at omtrent alle som har planer om å farte i ukjent område har en eller annen form for kartverk tilgjengelig. Jeg vil påstå at nesten enhver familiebåt på ne mer enn dagstur har kart ombord. Om man trekker inn skjærgårdsjeeper på "skinner" på vei til butikken i kjent farvann uten kart ombord, får man akkurat den statistikken man ønsker. Blir veldig overraska om hyttebåtene i feks Kragerø blir fylt opp med kart etter at obligatoriskt båtførerbevis blir innført og hele folket blir rettroende.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan heller ikke se noen grunn til at man ikke skulle utstyre seg med det som finnes av hjelpemiddler. For dere som er så VELDIG godt kjent i deres egen bakgård, har dere opplevd havtåka ? Jeg er helt sikker på at Mouche har, den gjør seg ofte gjeldende en sommerdag i Kragerøskjærgården. Jeg skulle mene et kart og et kompass ville gjøre det enklere å finne veien enn uten.....så får jeg heller komme på andreplass i navigeringskonkurransen...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan heller ikke se noen grunn til at man ikke skulle utstyre seg med det som finnes av hjelpemiddler. For dere som er så VELDIG godt kjent i deres egen bakgård, har dere opplevd havtåka ? Jeg er helt sikker på at Mouche har, den gjør seg ofte gjeldende en sommerdag i Kragerøskjærgården. Jeg skulle mene et kart og et kompass ville gjøre det enklere å finne veien enn uten.....så får jeg heller komme på andreplass i navigeringskonkurransen...

Dersom du er i stand til å finne veien i tåke med kart og kompass, vil du definnetivt ikke havne helt nede på andreplass i navigering!

Link to post
Share on other sites

....Jeg skulle mene et kart og et kompass ville gjøre det enklere å finne veien enn uten.....så får jeg heller komme på andreplass i navigeringskonkurransen...

Jada VannTro... det er jo sant for det står jo i Aftenposten. Halvparten av oss har ikke kart ombord!!!!! det er jo helt sant og et topp argument for å innføre tvungen opplæring som fører til automatisk holdningsendring. Du og jeg leser aftenposten litt forskjellig.

Gjør ett helt enkelt forsøk; Ta en tur rundt på Holmen og sjekk hvor mange båter av totalen som har kart ombord. Du og Aftenposten mener ca halvporten, ikke sant?. Jeg tipper mer enn 90% eller mer... Stor forskjell det gitt. Ikke tell jollene er du snill.

Link to post
Share on other sites

Når du skriver sjekk på "Holmen" Sigurd, så regner jeg med du snakker om motorbåtforeningen og da er jeg sikker på at jeg kommer til mer enn 90 %. Grunnen er enkel, det er en motorbåtforening med "Båtfolk". Skal vi også ta en opptelling i båtene som ligger i "Båthotelet" til Sivertsen Båt ? Jeg er 100% sikker på at du ikke finnr papirkart i mer enn 10% av de båtene. Plottere finner du kanskje i 60-70 %. Av de som har plotter er jeg ikke sikker på at alle kan bruke den, noen av eierne her tror jeg knapt vet hvor de fyller drivstoff på båten sin.

 

Dette er grunnen til at jeg også i en annen tråd her på forumet fleipet med at man kanskje burde innføre "Obligatorisk medlemskap i Båtforening" i tilleg til Obligatorisk Båtførerbevis....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For dere som er så VELDIG godt kjent i deres egen bakgård, har dere opplevd havtåka ? Jeg er helt sikker på at Mouche har, den gjør seg ofte gjeldende en sommerdag i Kragerøskjærgården.

 

Ofte? Nei, ikke ofte, men det skjer. Og når det skjer så følger jeg fjellvettreglene og graver meg ned i tide. Graver meg ned i en god bok, tenner peisen og tar meg kanskje en kald øl sågar. Sørger alltid for å ha godt med mat og drikke på hytta og kan holde ut en del dager uten å måtte bevege meg på sjøen overhodet. Og ofte er jo dette også meldt fra om på væremeldingen, man hører jo på den både i radioen og på TV.

 

Vil faktisk også påstå at å klare å navigere i skjærgården her kun med kart og kompass når tåken ligger tykk som graut er meeeget vanskelig og noe jeg absolutt ikke vil anbefale! :nonod:

 

Virker som en del her ikke ser at det er noen vesentlige forskjeller på ferie i båt og ferie på hytte med tilgang til båt?

 

Når det er sagt å husker jeg for mange år siden da vi leide en hytte på utsiden av Jomfruland at vi våknet om morgenen, ute var tåken tykk som graut og tåkeluren på fyret durte og gikk (hytta var bare noen hundre meter fra fyret). Den dagen holdt vi oss inne, delvis i senga og koste oss med peis og kakao. Det vi ikke visste var at tåken lå tykk på utsiden av Jomfruland hvor vi var, men på innsiden var det sol og badeliv! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

.............". Skal vi også ta en opptelling i båtene som ligger i "Båthotelet" til Sivertsen Båt ? ......

Stemmer det at gjennomsnitsbåten hos Sivertsen er en typisk hyttebåt? Mener du for ramme alvor at eieren er en uforsvarlig og uvitende person om han tar en snartur fra Kruk over til Holmsbu for å handle uten å ha kart i båten? Bør han være med i "kart-statisitikken" over hvor ille tilstandene er på sjøen? Må han kanskje telles med for at situasjonen skal se tilsynelatendeg ille ut?

Forøvrig er det bare å bøye seg i støvet for "båtfolket" på Holmen, eller er de kanskje totalt missvisende tallene i Aftenpost? Kanskje det er like bra i andre båtforenger. Det tror jeg.

 

Skjønte selvfølgelig at det var fleip da du foreslo tvangsinnmelding i Båtforening! Hadde det vært alvor skulle det blitt virkelig helvete. Trives best som uavhengig i klassen "folk i båt" og flakker rundt uten hjemmehavn og gjør stort sett som jeg vil. Får spyfornemmelser når jeg hører ordene fellesopptak og dugnad og minnes med misshag klikkdannelsene som lett oppstod!! Den tid er for lengst historie for meg.

Link to post
Share on other sites

Det er litt merkelig dette her. Skadefrekvensen er ca 3,5 for fritidsbåter. I følge Gjensidige skyldes 64% av skadene grunnstøtinger. Det vil si at 2 av 100 forsikrede båter grunnstøter i løpet av sesongen.<>
Er skadefrekvensen regnet ut pr. 100 båter pr. sesong? (Er vant med at slike frekvenser alltid går i million arbeidstimer, driftstimer eller lignende)
Link to post
Share on other sites

Vil faktisk også påstå at å klare å navigere i skjærgården her kun med kart og kompass når tåken ligger tykk som graut er meeeget vanskelig og noe jeg absolutt ikke vil anbefale! :nonod:

 

Mot normalt, er jeg uenig med deg her. Noen av de fineste opplevelsene jeg har hatt i båt er innaskjærs, i tåke - tjukk som graut, med bare kart kompass, logg og klokke. Vi gleder oss over tåke.

 

Gikk en gang med en kompis fra Dronningen i tåke. Så ikke land før Håøya. Vi så hverken Dyna eller Kobbernaglen. Da brukte vi også VHF for å infomere andre om at vi gikk i blinde. Vi hørte ingen ting før vi nærmet oss Nesoddtangen. Da kalte Nesoddbåten oss og sa: " Øh- gutter, jeg tror dere bør trekke litt lenger vest - jeg."

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mot normalt, er jeg uenig med deg her. Noen av de fineste opplevelsene jeg har hatt i båt er innaskjærs, i tåke - tjukk som graut, med bare kart kompass, logg og klokke. Vi gleder oss over tåke.

 

Nå påpeker du helt riktig (enig) at logg og klokke er viktige (helt vesentlige i trange farvann) hjelpemidler. I mine joller har jeg ikke logg og klokken tar jeg vanligvis av meg når jeg kommer på hytta og på meg igjen når jeg skal hjem, i bowrideren og seilbåten har jeg logg og kartplotter så da er det et "different ballgame" og ganske kurant!

 

I min ungdom var jeg mange år på rad på guttetur på svenskekysten og en av disse somrene gikk vi ut fra Smøgen til tross for tykk tåke og fulgte leden nordover. Fire guttevalper på 17/18 år med kart og kompass og stoppeklokke. Ikke logg, men beregnet ca 5 knop (erfaring på rpm på motor). Vi var meget stolte over å finne merke etter merke nesten nøyaktig på sekundet og akkurat der de skulle være og slappet litt av for hadde jo funnet ut at dette mestret vi greit! Men, hvor ble det av neste merket? Femten sekunder etter at denne neste staken skulle ha dukket opp bare hev jeg meg over giret og satte seilbåten (en Albin Vega) i revers og fremme fra dekket ble det ropt "SKJÆR"! Det gikk bra, men man skal være f..en så våken og nøyaktig i alt man foretar seg når sikten er fem/ti meter! Men moro var det og tåken lettet etter hvert!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er litt merkelig dette her. Skadefrekvensen er ca 3,5 for fritidsbåter. I følge Gjensidige skyldes 64% av skadene grunnstøtinger. Det vil si at 2 av 100 forsikrede båter grunnstøter i løpet av sesongen.
Er skadefrekvensen regnet ut pr. 100 båter pr. sesong? (Er vant med at slike frekvenser alltid går i million arbeidstimer, driftstimer eller lignende)

Forsikringsselskapene aner ikke hvor mye eller lite hver enkelt bruker båten, så de bare teller antallet skader og deler på antallet forsikringer.

Sesong ble kanskje litt unøyaktig av meg. Det er skader pr. år man regner, men når sesongen er slutt og båten står på land er det temmelig vanskelig å gå på et skjær resten av året.

 

Legg imidlertid merke til tallet. 2 av 100 forsikrede båter grunnstøter i løpet av sesongen. Det innebærer altså 50 år mellom hver grunnstøting. Egentlig ikke ille. Ikke ille i det hele tatt.

 

Noen som vil tippe hvor mange år det går mellom hver grunnstøting hvis alle får obligatorisk teoretisk båtførerprøve? 100år? Ingen endring i det hele tatt? Verre, fordi folk da tror at de har full kontroll? Ikke godt å si. Derfor er det greit med en utredning før man bruker milliarder på et slikt tiltak.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hvis vi tar utgangspunkt i dette er det 96% sjanse for at man kan kjøre rundt i skjærgården hele sommeren uten kart og likevel ikke kjøre på et skjær.

Og er det faktisk slik at noen med kart også går på skjær? Da blir oddsen enda bedre for de uten kart.

 

Pussig hvordan virkeligheten kan se ut når man bare får regnet litt på fakta.

 

:smiley::smiley::smiley::smiley:

 

Det var årets beste statistikk :yesnod:

 

At en opplagsprostituert journalist skriver det som forhåpentligvis selger er lett å forstå.

Redningsselskapet kaster seg på det meste som skaper blest og kroner i kassa har vi sett lenge nå.

 

Når tilsynelatende erfarne båtfolk sier seg enig i at alle båter, uansett størrelse og bruksområde må ha kart ombord da kan man bli litt forbauset.

Det at mange har plotter ombord var heller ikke mye tess, de kan sikkert ikke bruke den....

 

Hvis vi forutsetter at de som skal ha nytte av hjelpemidlene ikke kan noen ting ja da trenger de vel neppe kart heller :lol:

 

Det er vel her som så ofte ellers, et lite snev av sunn fornuft er å foretrekke. :wink:

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld: Dersom to av 100 forsikrede båter grunnstøter årlig, så er vel dette meldte skader av en viss størrelse. Antar mange har vært bortpå moder jord uten å melde fra, fordi skaden var liten, eller mindre enn hva man må ut med i egenandel.

Link to post
Share on other sites

Når tilsynelatende erfarne båtfolk sier seg enig i at alle båter, uansett størrelse og bruksområde må ha kart ombord da kan man bli litt forbauset.

Til denne kommentaren må jeg legge til en kommentar jeg leste i Båtmagasinet for noen år siden. De intervjuet en sørlending som drev restaurant på en øy og benyttet en til dels liten båt for å komme til og fra. Journalisten spurte da han så at båten var utrustet med radar: "Har du virkelig radar på denne lille båten ?" Hvorpå svaret var: "Jeg ser ikke noe bedre i tåke og mørke fordi jeg har liten båt !" Dette er en av de beste uttalelser med undertone jeg har lest noen gang !

 

Jeg mener det var i fjor det ble igangsatt en tildels stor leteaksjon fordi en vestfolding hadde lagt i vei i en åpen liten landstedbåt. Han ble overrasket av havtåka og kjørte i ring hele natta. Hadde mannen tatt med seg i det minste et kompass så hadde han antagelig funnet land ganske fort og kunne meld ifra slik at leteaksjon ikke hadde vært nødvendig. Mannen hadde forøvrig funnet land på Østfoldkysten utpå morrakvisten og meldt ifra, men da hadde leteaksjonen allerede pågått hele kvelden i forveien (ble avbrutt på natta grunnet ett eller annet som gjorde letingen umulig).

 

Dette med tåke er et fenomen alle bør ta i betraktning. Den kan komme fort og utenfra havet og kan gi deg bortimot null sikt. Ta med kart og kompass, har du i tillegg knopmåler og litt insikt i navigasjon (som du får ved å ta båtførerbevis) så er sjansen stor for at du faktisk finner sånn noenlunde hjem igjen !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vanntro du taler desverre for døve ører!!!!

 

Ditt gode budskap når ikke dit det skal! Kart og kompass er fremmedord for noen!

 

Til fjells blir folk med samme innstillingen kalt "Fjols" ala Severin Suveren; til sjøss er det "folk i båt" eller landkrabber!!!!

 

Håper ikke jeg fornærmet noen krabber nå!?

Link to post
Share on other sites

Til denne kommentaren må jeg legge til en kommentar jeg leste i Båtmagasinet for noen år siden. De intervjuet en sørlending som drev restaurant på en øy og benyttet en til dels liten båt for å komme til og fra. Journalisten spurte da han så at båten var utrustet med radar: "Har du virkelig radar på denne lille båten ?" Hvorpå svaret var: "Jeg ser ikke noe bedre i tåke og mørke fordi jeg har liten båt !" Dette er en av de beste uttalelser med undertone jeg har lest noen gang !

 

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

Mener du virkelig at radar på en liten landstedsbåt burde være standard?

Eller at det skal være kart og kompass i en jolle :lol:

 

Si meg: Arbeider du i aftenposten eller har du bare gått deg fast i en litt uheldig argumentasjon?? :confused:

 

Den omtalte sørlendingen har bruk for radar basert på sitt bruksområde, det er fornuftig.

Kart og kompass i jolla når man skal kjøre 600 meter til butikken? Nei, tror ikke det.

 

Men: Alltid utstyre enhver båt for det aktuelle bruksområde.

 

Eller som nevnt før: Ett snev av fornuft. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...