Jump to content

På sjøen uten kart, er dette virkelig sant?


Polarfront

Recommended Posts

Det skjer uhell og ulykker på sjøen som de fleste andre steder med menneskelig aktivitet. Og intet er bedre enn å være godt forberedt med kunnskap og utstyr når noe inntreffer. Men vi må ikke gjøre vanlig båtbruk til en ekstremsport heller, med spesifikke krav til alskens utstyr, sertifikater og sikkerhetskurs for å kunne forlate brygga for en tur ut etter makrellen.

 

De fleste ulykkene skjer i hjemmet. Men når vi ikke alle subber rundt i heimen oppolstret som Michelin-mannen, så det det fordi det blir et misforhold mellom nytte og kostnad. Ære være de som har alt i orden, men jeg har en vissl forståelse for de som ikke til enhver tid og overalt er utstyrt for hundreårsbølgen.

Link to post
Share on other sites

Ekstremsport er å vaske båten, jeg vasket rutene i sprayhood samt deler av båten. Brukte zalo først så skulle jeg bare ned å hente noen filler til å tørke med. Zalo på skoene gjorde at jeg satt ny rekord ned trappen. Ett trinn var jeg nede, tok resten med asle/rygg. Det gjorde forbannet vondt. Men fruen sa til ungene, ingen latter. Hun så fargen på øyene til far. Nå er vi litt rolige igjen.

 

Så hittil har dette vert farligere en navigansjonen :wink:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hvert år produseres det saker som dette og jeg blir godmodig mobbet av venner og familie som ikke har båt. Må ærlig talt si at jeg er litt lei nå.

Det som irriterer meg er at Redningsselskapet er med og hauser opp disse sakene bare for å få publisitet. Trenger de slike saker for å rettferdiggjøre sin legimitet?

Trenger de å dilte med journalister som på død og liv skal lage saker av ingenting?

Jeg synes de skal slutte å henge seg på dette tullet og ikke være med på å henge ut et helt båtfolk fordi en journalist lager en sak. Det er ikke første gangen!

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår godt innlegget ditt Baylineren. Jeg vil i tillegg minne om at de fleste "fagfolk" som siteres i massemedia har vanskeligheter med å kjenne igjen sine uttalelser. Journalistenes jobb er å trekke frem "ekstremuttalelesene" og gjengi disse. Dette har jeg opplevd selv gjennom mange år. Man skal aldri tro blindt verken på aviser eller båtblader. Det hjelper heller ikke å kjøpe to nummer av samme båtblad for å se om det samme står i begge båtbladene. Det blir ikke sannere av den grunn.

Link to post
Share on other sites

Mener du virkelig at radar på en liten landstedsbåt burde være standard?

Eller at det skal være kart og kompass i en jolle :lol:

 

Si meg: Arbeider du i aftenposten eller har du bare gått deg fast i en litt uheldig argumentasjon?? :confused:

 

Eller som nevnt før: Ett snev av fornuft. :yesnod:

 

Hvor har jeg sakt at radar skal være stendard på en landstedbåt ? Jeg tror du må lese litt mellom linjene.

 

Om det skal være kart og kompass i en jolle kommer selvfølgelig an på bruken av den.

 

Mener du virkelig at jeg ikke har argumenter for å si at man skal være rustet for forholdene man legger ut i ?

 

Ett snev av fornuft? Jeg synes ikke jeg har argumentert med annet enn fornuft siden tråden startet.

(i motsettning til noen som bare kommer med svada i denne tråden....jeg sikter ikke til Lotus eller Mouche som faktisk har masse sunn frnuft å komme med)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Var ikke dette å krisemaksimere litt da????

 

Lite klipp fra artikkelen: "Størst ugagn skaper slike skyer langs ekvator og i nord-områdene. På Svalbard er skytykkelsen og tettheten, og dermed de potensielle problemene, størst rundt klokken ni om morgenen, og klokken 21 på kvelden. Uvisst av hvilken grunn, får vi høre."

 

"Likevel mener Moen at problemene nok ikke vil være store for de fleste. I verste fall kan solstormen i 2010 gi en dag eller to uten GPS-dekning, tror han. Romforskeren betegner situasjoner der dekningen faller helt bort som «ekstreme tilfeller»."

 

Altså: i verste fall en dag eller to uten dekning, i 2010, og da helst på Svalbard......

 

Det er fornuftig å ha med papirkart, men dette er vel gjerne ikke årsaken.....

Link to post
Share on other sites

Du må'kke skrive sånn, Mulligan :smiley:

Folk kan jo tro at det er sant.

 

GPS signalene er så svake at mottakeren kan forstyrres av solflekker/vinder/skyer, men hvor reell faren er for at systemet skal bli ubrukelig, er vel minimal.

Verst blir det for de med sånn USBmustype tror jeg.

Vi har vært gjennom 2 perioder med solflekkmaksimum i GPSens levetid og prediksjonene for neste er i samme størrelsesorden.

 

Men for all del, hvis krisemaksimeringen kan få folk til å skaffe seg papirkart som backup, så er jo det positivt.

Link to post
Share on other sites

Jamen det var jo også en som selger sånne som fortalte meg på ei messe at med sånn GPS kunne jeg seile inn på havna i Skagen uten å røre noen ting. Bare å gå på sånn derre GPS og autopilot.

Han med Skorgenes som bomma på innseilinga med 50 meter i full fart kan umulig ha hatt sånn GPS.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja dette har jeg opplevd før

 

http://www.abcnyheter.no/node/73775

 

seilte i et sund, og plutselig seilte jeg 50 meter inne på land(i følge kartplotteren)

der lå jeg i ca 15 min før den igjen la meg tilbake i sjøen.

 

så pass på folkens.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det plager ikke meg......

 

-At folk kjører rundt uten sjøkart.

-At folk tror stakene peker mot skjærene.

-At folk tror rød stake sikkert står på et skvalpeskjær, og grønn på litt dypere vann.

 

 

Er det ikke litt av dette som er spennende med båtlivet i begynnelsen. Alt det nye og ukjente man skal sette seg inn i. Statistikken for dødsulykker og båt er i utgangspunktet ikke skremmende lesning. Det er faktisk ikke usannsynlig at det er tryggere for folk å dra på båtferie uten båtførerbevis, enn å tilbringe ferien hjemme i byen.

 

Vi må fokusere litt på hvor vi skal sette inn ressursene her i landet, og hvor vi skal la være. Selvfølgelig er det bra at folk tar båtførerbeviset, og øker kunnskapen om sjø og sikkerhet. Det vi derimot må ta tak i er en økende grad av fandenivoldsk egoisme og "jeg har råd til bota" holdning. På sjøen kan man gjøre som man vil, der er det ingen som styrer slik som langs veiene. Mer politi, strengere regler, flere regler. Det er det vi trenger. Så vidt meg bekjent er det ikke noe problem å dømme en båtfører for feil han gjør, man trenger ikke noe båtførerbevis for å gjøre det.

 

Mer politi på sjøen, større bøtesatser slik at vi finansierer mer politi, det er veien å gå, så kan egoistene betale for egen morro. Juli er høysesong, og da må vi ha råd til å sende ut såpass med politi at det er en reell sjanse for å bli tatt når man driter i alt og alle.

 

Ellers bør det være et mål at flest mulig tar et båtførerbevis i årene som kommer. Det kan jo forsikrings selskapene lokke folk til å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ofte forskjellige synspunkter på dette temaet avhengig av situasjon.

Jeg forstår godt barnefamilien som på en skyfri sommerdag seiler fra havna i et velkjent område til nærmeste øyrike ei nautisk mil unna uten verken kompass eller kart.

Jeg seiler ofte lengre strekninger, og jeg definerer faktisk en passasje av Oslofjorden som en lengre sterkning. På slike seilaser mener jeg det er uforsvalig å seile uten kompass og oppdatert kart, selv om man har elektronisk kartplotter ombord. Jeg har mange ganger opplevd at tåka eller tett regnvær kan komme hurtig - og da er det viktig å kunne håndtere kart og kompasskurser selv på passering over Oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Bruker ikke sjøkart - Fritidsbåtførere bruker sjøkart for lite.

 

Sitat:

 

Halvparten har ikke sjøkart med seg i båten, mens 1 av 4 mener de leser sjøkart svært dårlig. 36 % av fritidsbåtførerne bruker aldri sjøkart.

 

Dette viser den årlige sjøkartundersøkelsen som kartlegger nordmenns holdninger til sikkerhet på sjøen.

Link to post
Share on other sites

(Til nr 94)

 

Ikke jeg heller. Men så fant jeg ut at jeg ikke ville klare meg med den gamle båtførerprøven og påbegynt "båtførersertifikat" (som ble stoppet for ti-tolv år siden), og gikk D5L-kurs i stedet. (joda, jeg er født et par dager før 1980. Alle barna mine også.)

Ingen nekter dem som er over tretti å ta kursene!

Redigert av 'Salt' - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Halvparten har ikke sjøkart med seg i båten, .

 

Jeg synes det er utenkelig å gå et sted hvor en ikke er lommekjent , uten kart.

Men om jeg hadde blitt intervjuet, i min lokale andedam - indre Oslofjord- i jeepen, så hadde jeg endt opp sammen med de 50% som ikke har kart ombord.

Link to post
Share on other sites

Nei du Per det kan det ikke.

Men det er en selvfølge at når du skal ut og kjøre så har du lappen med i bilen. Eller?

Like stor selvfølge bør det være å ha kart og kompass i båten når du skal ut på tur.

Tror også de fleste som reiser på biltur til ukjente steder enten det er her i Norge eller til utlandet går til innkjøp av veikart for å finne enklere frem?

Eller gjorde kanskje før GPS'en kom for fult.

 

Forstod du bedre nå hva jeg mente?

 

Dersom et yrkesfartøy for å kalle det det, ikke har oppdaterte papirkart til enhver tid for det eller de områdene fartøyet seiler i er fartøyet å regne for ikke å være sjødyktig og kan ved en eventuell kontroll bli tilbakeholdt.

 

Det finnes unntak her dersom fartøyet har 2 uavhengige kartmaskiner (ECDIS) ombord og kan da slippe å ha papirkart ombord.

 

Det må jo være i enhver fritidsbåtfører sin interesse oå komme tryggest og kanskje enklest frem?

Og da er jo kart et ganske OK hjelpemiddel gjerne sammen med en GPS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...