wave Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Det skjer uhell og ulykker på sjøen som de fleste andre steder med menneskelig aktivitet. Og intet er bedre enn å være godt forberedt med kunnskap og utstyr når noe inntreffer. Men vi må ikke gjøre vanlig båtbruk til en ekstremsport heller, med spesifikke krav til alskens utstyr, sertifikater og sikkerhetskurs for å kunne forlate brygga for en tur ut etter makrellen. De fleste ulykkene skjer i hjemmet. Men når vi ikke alle subber rundt i heimen oppolstret som Michelin-mannen, så det det fordi det blir et misforhold mellom nytte og kostnad. Ære være de som har alt i orden, men jeg har en vissl forståelse for de som ikke til enhver tid og overalt er utstyrt for hundreårsbølgen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Ekstremsport er å vaske båten, jeg vasket rutene i sprayhood samt deler av båten. Brukte zalo først så skulle jeg bare ned å hente noen filler til å tørke med. Zalo på skoene gjorde at jeg satt ny rekord ned trappen. Ett trinn var jeg nede, tok resten med asle/rygg. Det gjorde forbannet vondt. Men fruen sa til ungene, ingen latter. Hun så fargen på øyene til far. Nå er vi litt rolige igjen. Så hittil har dette vert farligere en navigansjonen Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzumar Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Hvert år produseres det saker som dette og jeg blir godmodig mobbet av venner og familie som ikke har båt. Må ærlig talt si at jeg er litt lei nå. Det som irriterer meg er at Redningsselskapet er med og hauser opp disse sakene bare for å få publisitet. Trenger de slike saker for å rettferdiggjøre sin legimitet? Trenger de å dilte med journalister som på død og liv skal lage saker av ingenting? Jeg synes de skal slutte å henge seg på dette tullet og ikke være med på å henge ut et helt båtfolk fordi en journalist lager en sak. Det er ikke første gangen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Jeg forstår godt innlegget ditt Baylineren. Jeg vil i tillegg minne om at de fleste "fagfolk" som siteres i massemedia har vanskeligheter med å kjenne igjen sine uttalelser. Journalistenes jobb er å trekke frem "ekstremuttalelesene" og gjengi disse. Dette har jeg opplevd selv gjennom mange år. Man skal aldri tro blindt verken på aviser eller båtblader. Det hjelper heller ikke å kjøpe to nummer av samme båtblad for å se om det samme står i begge båtbladene. Det blir ikke sannere av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Mener du virkelig at radar på en liten landstedsbåt burde være standard?Eller at det skal være kart og kompass i en jolle Si meg: Arbeider du i aftenposten eller har du bare gått deg fast i en litt uheldig argumentasjon?? Eller som nevnt før: Ett snev av fornuft. Hvor har jeg sakt at radar skal være stendard på en landstedbåt ? Jeg tror du må lese litt mellom linjene. Om det skal være kart og kompass i en jolle kommer selvfølgelig an på bruken av den. Mener du virkelig at jeg ikke har argumenter for å si at man skal være rustet for forholdene man legger ut i ? Ett snev av fornuft? Jeg synes ikke jeg har argumentert med annet enn fornuft siden tråden startet. (i motsettning til noen som bare kommer med svada i denne tråden....jeg sikter ikke til Lotus eller Mouche som faktisk har masse sunn frnuft å komme med) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
nilsht Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Om 2 år kan det bli viktigere enn du tror og ha med papirkart :nono: http://digi.no/php/art.php?id=785889 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Var ikke dette å krisemaksimere litt da???? Lite klipp fra artikkelen: "Størst ugagn skaper slike skyer langs ekvator og i nord-områdene. På Svalbard er skytykkelsen og tettheten, og dermed de potensielle problemene, størst rundt klokken ni om morgenen, og klokken 21 på kvelden. Uvisst av hvilken grunn, får vi høre." "Likevel mener Moen at problemene nok ikke vil være store for de fleste. I verste fall kan solstormen i 2010 gi en dag eller to uten GPS-dekning, tror han. Romforskeren betegner situasjoner der dekningen faller helt bort som «ekstreme tilfeller»." Altså: i verste fall en dag eller to uten dekning, i 2010, og da helst på Svalbard...... Det er fornuftig å ha med papirkart, men dette er vel gjerne ikke årsaken..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nilsht Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Beklager, mente ikke å krisemaksimere. Ville bare nevne det som en kuriositet og prøvde å finne en passende tråd å nevne det i Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Nei dette kan ikke stemme. GPS er alltid dønn nøyaktig. Den lar seg nok ikke påvirke av saker og ting i himmelrommet. Det har jeg lest her på siten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Du må'kke skrive sånn, Mulligan Folk kan jo tro at det er sant. GPS signalene er så svake at mottakeren kan forstyrres av solflekker/vinder/skyer, men hvor reell faren er for at systemet skal bli ubrukelig, er vel minimal. Verst blir det for de med sånn USBmustype tror jeg. Vi har vært gjennom 2 perioder med solflekkmaksimum i GPSens levetid og prediksjonene for neste er i samme størrelsesorden. Men for all del, hvis krisemaksimeringen kan få folk til å skaffe seg papirkart som backup, så er jo det positivt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 (redigert) Jamen det var jo også en som selger sånne som fortalte meg på ei messe at med sånn GPS kunne jeg seile inn på havna i Skagen uten å røre noen ting. Bare å gå på sånn derre GPS og autopilot. Han med Skorgenes som bomma på innseilinga med 50 meter i full fart kan umulig ha hatt sånn GPS. Redigert 10.September.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 Solstormer kan stoppe GPSen I dagens samfunn blir vi stadig mer avhengige av presis GPS-navigasjon, blant annet innen flytrafikk, offshore og skipsfart. Men GPS-systemene er sårbare for aktiviteten på sola, og såkalte romskyer som oppstår som følge av denne aktiviteten............................. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 ja dette har jeg opplevd før http://www.abcnyheter.no/node/73775 seilte i et sund, og plutselig seilte jeg 50 meter inne på land(i følge kartplotteren) der lå jeg i ca 15 min før den igjen la meg tilbake i sjøen. så pass på folkens. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Det plager ikke meg...... -At folk kjører rundt uten sjøkart. -At folk tror stakene peker mot skjærene. -At folk tror rød stake sikkert står på et skvalpeskjær, og grønn på litt dypere vann. Er det ikke litt av dette som er spennende med båtlivet i begynnelsen. Alt det nye og ukjente man skal sette seg inn i. Statistikken for dødsulykker og båt er i utgangspunktet ikke skremmende lesning. Det er faktisk ikke usannsynlig at det er tryggere for folk å dra på båtferie uten båtførerbevis, enn å tilbringe ferien hjemme i byen. Vi må fokusere litt på hvor vi skal sette inn ressursene her i landet, og hvor vi skal la være. Selvfølgelig er det bra at folk tar båtførerbeviset, og øker kunnskapen om sjø og sikkerhet. Det vi derimot må ta tak i er en økende grad av fandenivoldsk egoisme og "jeg har råd til bota" holdning. På sjøen kan man gjøre som man vil, der er det ingen som styrer slik som langs veiene. Mer politi, strengere regler, flere regler. Det er det vi trenger. Så vidt meg bekjent er det ikke noe problem å dømme en båtfører for feil han gjør, man trenger ikke noe båtførerbevis for å gjøre det. Mer politi på sjøen, større bøtesatser slik at vi finansierer mer politi, det er veien å gå, så kan egoistene betale for egen morro. Juli er høysesong, og da må vi ha råd til å sende ut såpass med politi at det er en reell sjanse for å bli tatt når man driter i alt og alle. Ellers bør det være et mål at flest mulig tar et båtførerbevis i årene som kommer. Det kan jo forsikrings selskapene lokke folk til å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Jeg har ofte forskjellige synspunkter på dette temaet avhengig av situasjon. Jeg forstår godt barnefamilien som på en skyfri sommerdag seiler fra havna i et velkjent område til nærmeste øyrike ei nautisk mil unna uten verken kompass eller kart. Jeg seiler ofte lengre strekninger, og jeg definerer faktisk en passasje av Oslofjorden som en lengre sterkning. På slike seilaser mener jeg det er uforsvalig å seile uten kompass og oppdatert kart, selv om man har elektronisk kartplotter ombord. Jeg har mange ganger opplevd at tåka eller tett regnvær kan komme hurtig - og da er det viktig å kunne håndtere kart og kompasskurser selv på passering over Oslofjorden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 (redigert) Ditt innlegg er som vakker musikk i mine øyne! Redigert 11.September.2008 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Bruker ikke sjøkart - Fritidsbåtførere bruker sjøkart for lite. Sitat: Halvparten har ikke sjøkart med seg i båten, mens 1 av 4 mener de leser sjøkart svært dårlig. 36 % av fritidsbåtførerne bruker aldri sjøkart. Dette viser den årlige sjøkartundersøkelsen som kartlegger nordmenns holdninger til sikkerhet på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 På lik linje med å ha sertifikatet med seg når en kjører bil, burde både kart og kompass vært en like stor selvfølge å hatt med seg på lengre turer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2xDiesel Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Er deffinitivt for båtførerbevis, men skjønner ingenting av fritaket for fødselsdatoer før 1980. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per T Kålin Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Sertifikatet kan da vel ikke fortelle deg hvor du er og vise deg hvor du skal kjøre.... Eller er det noe jeg har gått glipp av? P. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 (redigert) (Til nr 94) Ikke jeg heller. Men så fant jeg ut at jeg ikke ville klare meg med den gamle båtførerprøven og påbegynt "båtførersertifikat" (som ble stoppet for ti-tolv år siden), og gikk D5L-kurs i stedet. (joda, jeg er født et par dager før 1980. Alle barna mine også.) Ingen nekter dem som er over tretti å ta kursene! Redigert 3.August.2009 av 'Salt' - JanP (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
2xDiesel Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Hva er D5L-kurs, er det det som i gamle dager ble kalt kystskippersertifikat? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Halvparten har ikke sjøkart med seg i båten, . Jeg synes det er utenkelig å gå et sted hvor en ikke er lommekjent , uten kart. Men om jeg hadde blitt intervjuet, i min lokale andedam - indre Oslofjord- i jeepen, så hadde jeg endt opp sammen med de 50% som ikke har kart ombord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Hva er D5L-kurs, er det det som i gamle dager ble kalt kystskippersertifikat? Ja, sånn omtrent. Fritidsbåtskippersertifikat heter det vel nå. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Nei du Per det kan det ikke. Men det er en selvfølge at når du skal ut og kjøre så har du lappen med i bilen. Eller? Like stor selvfølge bør det være å ha kart og kompass i båten når du skal ut på tur. Tror også de fleste som reiser på biltur til ukjente steder enten det er her i Norge eller til utlandet går til innkjøp av veikart for å finne enklere frem? Eller gjorde kanskje før GPS'en kom for fult. Forstod du bedre nå hva jeg mente? Dersom et yrkesfartøy for å kalle det det, ikke har oppdaterte papirkart til enhver tid for det eller de områdene fartøyet seiler i er fartøyet å regne for ikke å være sjødyktig og kan ved en eventuell kontroll bli tilbakeholdt. Det finnes unntak her dersom fartøyet har 2 uavhengige kartmaskiner (ECDIS) ombord og kan da slippe å ha papirkart ombord. Det må jo være i enhver fritidsbåtfører sin interesse oå komme tryggest og kanskje enklest frem? Og da er jo kart et ganske OK hjelpemiddel gjerne sammen med en GPS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.