Polarfront Startet 8.Juli.2008 Del på Facebook Startet 8.Juli.2008 Om dette inneholder riktighet så ser jeg klart behovet for båtførerbevis. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2527224.ece Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Dette er helt vanlig! sto og fylte bensin på båten i hjemmehavn (grimsøy Skjebergkilen) ifjor. Da det kom en kar og spurte om han var i strømstad Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Lett match Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Det tror jeg nok er sant. Båtførerbevis er et skritt i riktig retning, og jeg mener at dette burde alle ha. Det er mulig at an avkorting i erstatningen fra forsikringsselskapene hjelper. Kjører du av veien om vinteren på glatt føre med sommerdekk dekker ikke alltid forsikringsselskapene heler skaden. Går du på et skjær fordi du ikke hadde kart og derfor ikke viste om skjæret burde man kanskje ikke fått dekket hele skaden. Men det er jo vanskelig å beviset at manglene kart var årsaken så i praksis blir vel dette umulig å følge opp. Forsikring et til for å dekke opp for uhell, og alle kan ha et uhell. Men noen ”uhell” vil jeg helst ikke være med på å betale for. Men det er sikker andre som ikke deler mitt syn. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Virkeligheten er nok verre enn dette. Et båtfører kurs som har en vinkling som er noe mer praktisk enn å regne misvisning og å sette posisjoner ut i et kart er nok svært viktig å få på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Nok et aldeles tullete oppslag som kun forteller om nyhetshunger i avisredaksjonene, også kalt agurktid! Aldri i verden om 50% av de hundrevis av båtene som forflytter seg f.eks i Kragerøs skjærgård på en dag som idag har sjøkart ombord. Jeg ville tippe maks 5%, og hva skal de med det? De kjører fra a til b på kjente områder, skal handle i Kragerø by eller Valle, besøke venner eller ut for å fiske. Alt foregår i områder de kjenner gjennom mange år og vet om hvor skjær og grunner befinner seg. Bare ta en titt i sjøkarter i skala 1:50000 og se hvor mye skjær det er, umulig å gå der, men i praksis er det god plass og det vet man for man har gjort det mange ganger før og i mange år! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
2nd Trikker'n Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Hvis 4 av 10 båtførere ikke kan bruke sjøkart - da stemmer jeg også for et obligatorisk båtførerbevis! Men med all respekt for Aftenposten, dette tviler jeg på. Sitér dette innlegget Link to post
Polarfront Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Hvorfor alle disse ulykkene da når en er så kjent i farvannet?. Det er et faktum at de fleste grunnberøringer skjer i nettopp de farvann en skal være lommekjente i. Da er det vel noe med holdningene som er galt da? Dette er gutten sin som er skikkelig kjent..o.s.v.? Det å kunne lese et kart er viktig nok, men vel så viktig er grunnen til at hvorfor en bør gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Jeg er helt enig i at man skal kunne å bruke et kart korrekt. I trøndelag så har vi en "skjærgård" ut mot havet som består av millioner av små skvalpeskjær, samt holmer osv. Det er også få men svært godt merkede leder. Men selv i disse så trenger man kartet for å styre trygt igjennom. Jeg bruker både papir og elektroniske kart, men siden dette er i en RIB for event bruk, så foregår planleggingen på papirkart på kontoret. Og praktisk navigering på en 12" kartplotter med siste versjon av kart innlastet. Har 2 ganger havnet i så tjukk tåke på Trondheimsfjorden på stille vann at uten kompasset og gps hadde jeg bommet på Trondheim Så det anbefales sterkt å lære seg å bruke kart og kompass, samt lære seg navigerings funksjonene i plotteren 100%. Da skulle man kunne greie å finne frem på en grei måte selv i tjukk tåke.. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Sydvesten Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 (redigert) Det er skremmende å se at så få båtførere behersker å lese sjøkart, sier produktutvikler Anette Heggeneset i Gjensidige. De tror det er en sammenheng mellom navigasjonskunnskapene og at forsikringsutbetalingene i forbindelse med grunnstøting øker. Denne damen har nok ikke særlig peiling på hva hun sier.... Dette har jo blitt "tilbakevist" av baatplassens ekspertpanel inne båtføreropplæring til det kjedsomelige.... selv om det er dårlig med faglig dokumentasjon da,, men det er vel ikke så nøye vil jeg tro. Redigert 8.Juli.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Hva slags faglig dokumentasjon er det som ønskes? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Athene Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Det står jo ingenting i artikkelen om hvem disse båteierne er! Spør du tilstrekkelig mange "båteiere" av typen "joda,vi har jo en robåt liggende ved brygga" er det jo nesten merkelig antallet med sjøkart er så stort. En slik artikkel sier oss egentlig ingenting, - bortsett fra at forsikrings- og redningsselskapet kan få komme med sine årlige hjertesukk over hvor ille det står til blant båtfolket. Oge har vel kanskje sine interesser å ta vare på....... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Grunnstøtinger utgjør nå 64 prosent av forsikringsutbetalingene på fritidsbåter, viser tall fra selskapet. Skadefrekvensen er særlig høy for motorbåter med høy toppfart og for seilbåter. Dette sier egentlig ingenting om ulukkesantallet går opp eller ned, men jeg antar at prosenten av forsikringsutbetalinger som skyldtes grunnstøtinger må ha gått opp ellers ville vel ikke dette blitt nevnt. Når det gjelder antallet som har sjøkart i båten, hvis du mener dette er 5% Mouche så tror jeg deg, men dette gjelder nok for hytteeiere og ikke for "Båtfolk". Hvis man ser på den andelen av båtene som benyttes til feriereise og overnatting så er nok andelen nær 100%, heldigvis. Alikevel, jeg fortsetter å ivre for obligatorisk opplæring slik at også nær 100% av disse skipperne kan lære å bruke kartet ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Frivakten Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 (redigert) Hva slags faglig dokumentasjon er det som ønskes? Hva som helst, Mouche. Kom bare med det. Regner med at du har mye gode referanser? Uttalelser fra f.eks. politi, Redningsselskapet, Sjøfartsdrektoratet, KNBF, Hovedredningssentralene, forsikringsselskaper etc. De har vel litt peiling, eller støtter du kanskje deg til andre mer pålitelige kilder? Redigert 8.Juli.2008 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Mouche Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Er det slik å forstå at hyttefolket per definisjon ikke er "båtfolk", men "folk i båt"? Eller kanskje enda bedre "fe i båt" eller "landkrabber"? I artikkelen så står det; Hvis du suser rundt i skjærgårdsjeepen på lykke og fromme i sommer, og satser på at det er dypt nok under kjølen, så er du ikke alene. Dette vil jeg tro, etter mitt syn og mening, normalt vil bety båter som er hjemmehørende på hytter heller enn båter som benyttes til tre ukers ferie for en familie på fire? Og da tror jeg en selv en prosentsats på fem er å ta hardt i, men snakker vi om "bobåter" så vil jeg tro at prosentsatsen er langt over 90%, men til enkeltes store fortvilelse, etter mitt syn og mening, så kan jeg ikke dokumentere dette! Har fortsatt til gode å skjønne hvorfor man skal drive å dele inn folk på sjøen i alle mulige kategorier? Mener også å ha lest at ifølge FNH så har verdien på båtene doblet seg siste ti år og dette vil vel jeg også tro slår ut på skadestatistikken når det gjelder skadebeløp? Finnes mye statistikk her; http://www.fnh.no/FullStory.aspx?m=1758&amid=962981 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
beauty of aqua Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 det sier seg selv at denne undesøkelsen er fjas fra ende til annen. her er vel alt tatt med som "vanntro" sier. har man kjøpt seg gummibåt på ringo i 200 kr klassen så er vel dette mer en godt nok til å bli kalt skipper og man er dermed med i undersøkelsen mitt inntrykk av båtfolk generellt,er at de fleste har meget gode kunnskaper om navigering. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
BårdK Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Alle må da forstå at Mouche er inne på noe vesentlig her? Folk som er oppvokst i sin egen skjærgård, det være seg bolig eller hytte, og bruker en jolle som framkostmiddel kjenner som regel farvannet mer enn godt nok, også forhold som ikke er merket på kartene. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 båter som benyttes til tre ukers ferie for en familie på fire? Analogt til bil; Hvilken kjøremønstre ville vi ha observert når bilførere med kun 3 ukers bilbruk i året skulle ut i trafikken. Spesiellt når alle de andre trafikkanten besitter samme kompetansen. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Hansi Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Dette er helt vanlig! sto og fylte bensin på båten i hjemmehavn (grimsøy Skjebergkilen) ifjor. Da det kom en kar og spurte om han var i strømstad Er nok et av få unntak. Min vurdering er at de aller fleste som ferdes på sjøen i bobåter har sånn noenlunde kontroll på hvor de er. Ellers er vi jo nå på vei inn i perioden med mye solstikk og besvimelser i redaksjonene rundt forbi. Det må det tas høyde for når en leser avisene. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 (redigert) Analogt til bil; Hvilken kjøremønstre ville vi ha observert når bilførere med kun 3 ukers bilbruk i året skulle ut i trafikken. Spesiellt når alle de andre trafikkanten besitter samme kompetansen. Beklager, men her henger jeg ikke med! Skjønner rett og slett ikke spørsmålet eller poenget og i forhold til hva! Men uansett godt å se at politiet mener at bilistene har noe å lære av båtfolket; LÆR AV BÅTFOLKET - Husk også på å legge inn pauser på turen, så det er mulig å stoppe å hvile når man blir stresset. Distriktslederen har selv tatt en pause og holder seg for tiden hjemme i Kragerø. Her nyter han ferien i det fine været i båten sammen med familien. En fredag i havnebassenget i Kragerø kan riktignok minne om en tur på E18, men sett i forhold er det stort sett stor grad av ro og idyll. - Vi kunne nok unngått en del av det som skjer langs veiene, hvis bilistene kunne senket skuldrene like mye som båtfolket. Forskjellen på vannet og veien, er at båtfolket tar mer hensyn og smiler og hilser på hverandre, mener han. "Han" er distriktslederen for UP i Telemark og Vestfold, Tor Egil Syvertsen. Redigert 8.Juli.2008 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Er det slik å forstå at hyttefolket per definisjon ikke er "båtfolk", men "folk i båt"? Eller kanskje enda bedre "fe i båt" eller "landkrabber"? Jeg var "Hyttefolk" selv fra 2000-2007, det vil si jeg hadde en Askeladden 525 med 90hk. Denne benyttet jeg i farvannet ved Rakkebåene. Her hadde man nok av utfordringer og selv hadde jeg både kartplotter og papirkart samt kompass ombord. Min hyttenabo var derimot lokalkjent og suste over Rakke i både godt og dårlig vær uten noen form for kart eller kompass. Stor var da forundringen når de nye oppmålingene i området ble publisert for kartplotter og han fikk en guidet tur med plotteren....her hadde han vist oversett mye og hatt en masse flaks ! Om man som hyttefolk skal defineres som "folk i båt" tror jeg vel ikke, dette er vel helt individuelt og jeg beklager om jeg tråkket på noen tær... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Fluctus Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Du får full støtte fra meg her Mouche. Av båtene i havna hjemme hos meg vil jeg bli meget overrasket om det er så mange som 5% som har med sjøkart på sine dagsturer i kjent farvann med små båter.... Samme statistiske metode sier forresten at over 90% av de som blir tatt av snøras drikker kaffe! Og hvilke konklusjon kan man trekke av det? Absolutt ingen!!!! Dette er nok et eksempel på ubrukelig statistikk som hauses opp av Redningsselskapet og forsikringsbransjen. Dette er, som mange båtnyheter, et oppkonstruert problem som føres direkte inn på kontoen for agurknyheter. At det er for mange som kjører på grunn kan man alltids være enige i, men at denne journalisten er i nærheten av å forstå årsaken til disse grunnstøtingen vil være å ta i! Skal man kunne uttale seg noe om grunnstøtinger, så må nok et større antall grunnstøtinger granskes for å finne årsaker. Først deretter kan man evt. trekke konklusjoner om evt. tiltak (om det i det hele tatt er nødvendig med tiltak). Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Om man som hyttefolk skal defineres som "folk i båt" tror jeg vel ikke, dette er vel helt individuelt og jeg beklager om jeg tråkket på noen tær... Mine tær er ikke ømme! Det virker som om det å omtale folk som "folk i båt" blant mange her er å anse som en slags fornærmelse, ja nærmest idioter, mens "båtfolk", ja det er "Vi" med stor V, en "hedersbetegnelse", men uten at noen kan/vil/ønsker å "definere" dette nærmere. På samme måte som enkelte her nesten konsekvent unnlater å la det klart fremkomme hvem man har i tankene med sine innlegg og da gjerne med innlegg hvor man ønsker å tråkke på noen mens man samtidig indirekte vil påpeke at: Irritert? Jeg? Å nei! Intet personlig mot deg i dette! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skipper Worse Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Du får full støtte fra meg her Mouche. Fra meg også (dermed dåner Mouche? ) Dette må være den samme journalisten som i sin tid gjorde store oppslag på det faktum at 100% av alle menn daglig bærer rundt på nødvendige redskap til begåelse av voldtekt. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Lotus Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 (redigert) Det er litt merkelig dette her. Skadefrekvensen er ca 3,5 for fritidsbåter. I følge Gjensidige skyldes 64% av skadene grunnstøtinger. Det vil si at 2 av 100 forsikrede båter grunnstøter i løpet av sesongen. Hvis halvparten kjører uten kart, må de jo ha griseflaks, siden bare 2 av hundre grunnstøter hver sesong. La oss se det på denne måten: De med kart grunnstøter aldri (ikke helt sant) De uten kart står for alle grunnstøtingene (heller ikke helt sant) Men hvis vi tar utgangspunkt i dette er det 96% sjanse for at man kan kjøre rundt i skjærgården hele sommeren uten kart og likevel ikke kjøre på et skjær. Og er det faktisk slik at noen med kart også går på skjær? Da blir oddsen enda bedre for de uten kart. Pussig hvordan virkeligheten kan se ut når man bare får regnet litt på fakta. Redigert 8.Juli.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarfront Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Tror nok de fleste ferdes på sjøen med vett og forstand og tar nødvendig hensyn til egen kunnskap om det farvannet en til enhver tid befinner seg i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.