Jump to content

På sjøen uten kart, er dette virkelig sant?

Polarfront

Recommended Posts

Og hvor mange av grunnstøtingene kan relateres til åpne båter som skjærgårdsjeeper / daycruisere, snekker / cabincruisere, seilbåter ? Noen som vet ? Kjører en del i området mellom Stråholmen og Jomfruland. Der gjentar det samme seg hver sommer opp til flere ganger. Båt med mast med slagside og ingen fremdrift. Far i gummijolle med 4 hk for å trekke båt av grunn uten hell. Har det noe med kart å gjøre, neppe. Er vel kunnskapene det skorter på.

Redigert av Hansi (see edit history)

Som regel er lykken bedre enn forstanden og de fleste av disse kommer ikke med i statistikken Hansi :rolleyes:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det har jo tidligere kommet frem at de som grunnstøter aller mest i forhold til antallet båter er seilbåter. Og det er jo ikke så rart siden folk i mindre grad enn før bruker seilbåtene til seiling, men i stedet tusler rundt for motor som om de var motorbåter. Så stikker man jo dypere og da går man nødvendigvis på skjær som andre ville unngått å treffe.

Den nest største gruppen er visst hurtige skjærgårdsjeeper. De stikker ikke særlig dypt, men noen lever kanskje i den villfarelse at de kan kjøre over ethvert skjær som ikke stikker opp av sjøen, bare de kjører fort nok.

Kanskje har mer bruk av kart og ikke minst kartplottere gjort at mange båtførere blir fristet til å bevege seg i farvann man tidligere ikke turde nærme seg. Med kartplotteren på "høy zoomfaktor" ser jo ikke farvannet så skremmende ut lenger? At kartets nøyaktighet ikke alltid er like god og at myndighetene ikke akkurat har vist den store interressen for nye oppmålinger og utgivelser burde vel også være nevnt som en årsak til grunnstøtinger?

Redigert av Athene (see edit history)
Hvor har du dette i fra? Stort sette hele norskekysten er oppmålt på nytt.

Det er vel ikke så lenge mellom hver gang det er innlegg på båtplassen fra båtførere som har opplevd at båten har passert over land når man følger med på kartplotteren.

I Leangbukta i Asker der jeg har båtplass har vi en grunne som flere ganger er omtalt i aviser og andre nyhetsmedier som et av de stedene flest båter går på hvert år. Det kan sikkert sies mye om båtførerne som kjører på grunn, men at ikke kartet og terrenget stemmer overens etter utvikling av marinaområdet fra 80-tallet og til nå er nok også en medvirkende årsak..

(Se nnlegg 37 og 41 her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=30596 )

Selv med bruk av kart grunnstøter man jo med kartet i hånda.

Båtsportkart har målestokk 50.000:1.

En millimeter på kartet er 50 meter på sjøen. En tynn strek er altså 50m.

Legg til litt fart, litt sjø, lysforhold osv.

Kanskje er det like greit å titte på ekkoloddet og foran båten fremfor å sitte med nesa i kartet?

Kanskje er det de med kart som grunnstøter mest? De uten kart er mer forsiktig fordi de ikke aner hvordan det ser ut foran båten og er mer forsiktig, mens de med kart tror at de har full kontroll, men så var det disse 50 meterne da....

Personlig synes jeg det å kjøre sakte trange farvann og lese båtsportkart samtidig er veldig vanskelig.

I Leangbukta i Asker der jeg har båtplass har vi en grunne som flere ganger er omtalt i aviser og andre nyhetsmedier som et av de stedene flest båter går på hvert år. Det kan sikkert sies mye om båtførerne som kjører på grunn, men at ikke kartet og terrenget stemmer overens etter utvikling av marinaområdet fra 80-tallet og til nå er nok også en medvirkende årsak..

(

Siste i så måte; http://www.seilmagasinet.no/id/29818

Legger merke til følgende kommentar;

Men flere seilere synes at merket i Leangbukta er litt forvirrende. Merkets posisjon er helt korrekt, men lett å misforstå. Leangbukta ligger nemlig ikke i nord-syd-retning, som mange tror.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja, det er vanskelig å lese kart i trange farvann Lotus, men hvor vil du med dette egentlig ? Det er godt båtvett å legge ruter kvelden før, du kan gjerne bruke litt tid på å pugge ruten på forhånd, du skal ikke behøve å stå med nesa ned i kartet i trange farvann og du kan gjerne kombinere kartet med en gps med plotter og oppdaterte sjøkart....

(det finnes i hvert fall ingen gode argumenter for å legge igjen kartet hjemme)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Enig med deg her, Lotus. Finnavigering etter båtsportkart er ikke enkelt.

For øvrig var det et av forsikringsselskapene som i fjor uttalte at bruk av GPS/kartplotter hadde bidratt til økt sikkerhet på sjøen, unøyaktigheten til tross. Kanskje fordi mange av skipperne ikke sitter like nitid med nesa i sjøkartet, om det finnes om bord, som mange nå følger med på plotteren.

Ser at Ingvar Johnsen, kommunikasjonssjef i Redningsselskapet nok en gang er ute med skremslene i Aftenposten i forbindelse med kartunderskøelsen til Gjensidige:

"Han (Johnsen) forteller at stadig flere har båtene fulle av elektronikk til navigasjon, men ikke har ferdighetene i orden. De får telefoner fra folk som kan oppgi nøyaktig posisjon fra en GPS, men ikke aner hvor på kartet de er."

Javel, men noe bedre info enn nøyktig posisjon kan vel ikke Redningsselskapet få. Eller trenger de navn på de nærmeste øyene også?

Opplæring er av det gode, men blir over tid lei aktører som krisemaksimerer ut fra egeninteresse. Vet ikke hvor mange ganger Johnsen har trukket fram alle de 16-åringer som farer land og strand rundt i 45 fots cabincruisere uten noen "lapp" i baklomma. Selv har jeg aldri møtt noen.

Det finnes løgn, forbannet løgn og statistikk. Det er ikke noe problem å finne fram til tall som underbygger eget syn, uansett hva man måtte mene.

Redigert av wave (see edit history)
En slik artikkel sier oss egentlig ingenting, - bortsett fra at forsikrings- og redningsselskapet kan få komme med sine årlige hjertesukk over hvor ille det står til blant båtfolket. Oge har vel kanskje sine interesser å ta vare på.......

Ja, de ønsker vel å legitimere den årlige premieøkningen...

Som et apropos: IF er ute i samme ærend, fabrikerer en historie om hvor farlig det er å kjøre moped - for så å publisere den via det oppdragsbaserte nyhetsbyrået Newswire - før det havner i avisene - uten informasjon om hvor historien egentlig kommer fra.

MC24.no - IF - Du Lyver!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

"Han (Johnsen) forteller at stadig flere har båtene fulle av elektronikk til navigasjon, men ikke har ferdighetene i orden. De får telefoner fra folk som kan oppgi nøyaktig posisjon fra en GPS, men ikke aner hvor på kartet de er."

Snodig. For på søndag var det en "Cobra 35" (det var det han oppga som kallenavn) som nettopp hadde hatt brann i båten som oppga posisjon til Rogaland Radio, de avfeide det hele med "feil med systemet" og begynte å lete etter bergenseren (Cobra 35) rundt "brua rett uten for Stavanger", hvor havaristen sa han var. Det viste seg jo senere at han var langt til h**** der fra. Mosterøy synes jeg å ha lest i avisene denne uken.

Ergo, Rogaland Radio tror ikke på GPS posisjon! Ha med kart så du VET hvor du er! Men kanskje først lær å les kart, tar ca 2 min før du skjønner basisen.

Jeg tar slike undersøkelser med en stor klype salt. Det har gått en debatt i Stavanger Aftenblad som trykket en lignende sak med en undersøkelse fra If.. (gjaldt mopeder i trafikken eller noe sånt). Det viste seg at kildegrunnlaget var et profesjonelt byrå som hadde skrevet saken på oppdrag fra If.. og svært lite etterrettelig. Aftenbladet trykket en beklagelse etterpå.

Vg har trykket flere saker fra samme firma/If.. og jeg mistenker at denne undersøkelsen fra (...)/Gjensidige kan være i samme kategori....

(jeg har ikke referanse p.t, leste det i papirutgaven..)

Ja, de ønsker vel å legitimere den årlige premieøkningen...

Hvilken premieøkning? Til tross for all denne skremselspropagandaen så øker ikke premien på båtforsikringen min (og mange andres), merkelig?

Bruker følgende fire båter i løpet av sesongen/bruk av kart ombord:

Seiljolle på femten fot - aldri hatt kart ombord eller vurdert dette.

Jolle på 12 fot med påhenger - bruker denne i kjente områder og kan ikke huske noengang å ha hatt kart ombord.

Bowrider på 17 for med påhenger - har sjelden kart ombord bortsett fra på noe lengre dagsturer eller transportetapper hvor jeg både kart og kartplotter ombord.

Seilbåt på 27 fot - alltid kartplotter og både sjøsportkart og Kystatlas ombord og i aktiv bruk.

Dette skulle da gjøre meg til:

Totalt uansvarlig, totalt uansvarlig, delvis uansvarlig/delvis ansvarlig og meget ansvarlig? :crazy:

Og hvor hører jeg så hjemme i denne "statistikken"?

:confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Og hvor hører jeg så hjemme i denne "statistikken"?

:confused:

Er ganske sikker på at du havner på statistikken til inntekt for tvangsopplæring. Tenke seg til noe så forkastelig som å ta seg en handletur til Kragerø eller Valle uten kart ombord. Da faller du nok inn under kategorien "folk i båt" sporenstreks i følge menighetens ledelse er jeg redd.

Jeg er selv i den båsen. Tar meg som oftest fram uten kart på dagtid. Leia er stort sett så godt merka i områdene jeg ferdes at det går veldig greit. Har rimlig god forståelse av de fleste sjømerker som det er mer enn nok av. Skal jeg inn i ukjent område er kartet greit å ha, men det går like fint uten om en kjører sakte og prøver seg fram. Nå i disse trengselstider går det jo kjempelett; bare hive seg etter en som stikker dypere for å være på den sikre siden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...