Johannes Startet 9.Juli.2008 Del på Facebook Startet 9.Juli.2008 (redigert) Har en stund vert misfornøyd med forbruksbanken, synes den har tapt seg mye på vel to sesonger. Ladingen fra dynamoen var lav (13,7), det ble korrigert ved hjelp av en PDAR, ett utmerket apparat, takk Jørg. Regnet med at landstrømladeren var god som gull, en Mobitronic, lader med 14,4v, 13,8v float. Likevel, synes batteriene har tapt seg fort og skylder da i utgangspunktet på batteriene..... Har jo sett at på toppen av laderen er det noen (4) mikrobrytere og i dag var tiden inne for litt studier. De to første bestemmer ladespenningen, henholdsvis 13,8v, 14,4v, 14,8v. De to siste bestemmer ladetiden fra oppnådd ladespenning til laderen går i float spenning. Henholdsvis 4 timer, 8 timer eller avslått, ved avslått funksjon går laderen i float ved 10% ladestrøm. Oppdager da at laderen står innstilt på 4 timer ladetid, det er jo ikke allverden, men det er kraftig lader og liten bank så det har vel gått bra... Men så kommer rosinen i pølsa.... Det er en knapp til, stor og rød, "sleeping mode" heter den. Den har den festelige egenskapen at den slår av kjølevifta på laderen slik at laderen blir stille. Sikkert en knall ide, spesielt hvis laderen står i lugaren, det innebærer desverre også at ladestrømmen reduseres. Har ikke hatt behov for spesielt stille lader og aldri tenkt over den knappen der. MEN med 4 timer ladetid før float og redusert ladestrøm er det gjerne her hunden har ligget begravet. Da er det nærliggende å tenke på at batteriene har blitt sulfatert. Har det noe for seg å montere en "Desulfator" mon tro? I alle fall, hvis det flere med Mobitroic lader som har lest like lite brukermanual som meg Redigert 10.Juli.2008 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Vis fulle batterier for fire timers lading kan dem ta kveldet. Desulfator kan du montere på opne syrebatterier men vis laderen har skadet dem kan den ikke reperere skaden. Vis du har regulator eller lader som har timer-styring er de en uhell for batteriene. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
logget av Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Hvis du har åpne syre blybatterier og lader dem med 14,4 volt / 13,8 volt så er nok ikke problemet underladning. (Jeg snakker nå kun om laderen og ikke om eventuelle andre problemer du måtte ha grunnet feil bruk av batteriene eller feil i andre deler av systemet). Alle batterier har en grense for hvor høy spenningen kan være i forhold til tid før batteriet på et senere tidspunkt går over i utjevningsladning. For mange åpne syre bly batterier er grenseverdien ca 13,3 volt hvor da spenningen stort sett bare motvirker selvutladning. Laderen din er sikkert grei nok den, men mange blir misledet av uttrykket automatisk lader. Alle ladere med så høy float ladespenning (13,8 volt) bør brukes med måte på åpne syre blybatterier. Studer begrepene gitterkorrosjon og plateekspansjon og vurder dette opp mot symptomene batteriene dine viser, og som trolig er tapt batterikapasitet. Må du ha en lader som kan stå på kontinuerlig bør du enten skifte til en annen lader eller skifte til en batteritype som passer bedre til laderen du har. Sjekk ladedataene på batteriene du har, så blir det lettere å forstå problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 De to siste bestemmer ladetiden fra oppnådd ladespenning til laderen går i float spenning.Henholdsvis 4 timer, 8 timer eller avslått, ved avslått funksjon går laderen i float ved 10% ladestrøm. Jeg går ut i fra at den siste innstillingen gjelder kompensasjonsladingen (konstant spenning) etter hovedladingen. Det passer sånt ca. til bly-syre (som vanlig trenger 1 til 3 timer) og Gel (vanlig ca. 6 timer). Gelinnstillingen går også +/- for AGM. Alt i alt er dette ikke særlig perfekt, men bedre enn med fastinnstilling. Men siden laderen skal kunne skulle skifte med tre trinns skulle batteriene dine jo få både hovedlading og kompensasjon. Spørs for meg blir da mer - hvor gamle er batteriene dine - av hvilken type er batteriene - hvor stort er denne benken i Ah - hvor mange Ampere kan laderen levere (hvis ikke den får rikelig tid for etterlading) - hvor mye pleier du å tappe ut batteriene dine - og i hvilken avstand (tid) får den etterlading på 100%. Har det noe for seg å montere en "Desulfator" mon tro? Det er avhengig av hvor lenge at den kan jobbe. Desulfatorer flest vises resultater først etter en period av noen uker til flere måneder, hvis så. Dessuten er slik kun av nytte når ikke laderen tilbyr noe desulfateringsmodus allerede. Men hvordan ytrer seg batteriene dine overhodet, for at du er missfornøyd? --------------------------------- Et spørsmål til Servicemannen: - Vis fulle batterier for fire timers lading kan dem ta kveldet.- Vis du har regulator eller lader som har timer-styring er de en uhell for batteriene. Det har ikke jeg forstått, hvordan mener du det? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Johannes Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Alle ladere med så høy float ladespenning (13,8 volt) bør brukes med måte på åpne syre blybatterier. Studer begrepene gitterkorrosjon og plateekspansjon og vurder dette opp mot symptomene batteriene dine viser, og som trolig er tapt batterikapasitet. Må du ha en lader som kan stå på kontinuerlig bør du enten skifte til en annen lader eller skifte til en batteritype som passer bedre til laderen du har. Sjekk ladedataene på batteriene du har, så blir det lettere å forstå problemet. Mener du at 13,8 float er for høyt? Kan ikke se at jeg har mulighet til å justere denne. Skal sette meg inn i Gitterkorrosjon og plateekspansjon ved anledning. Har ikke tilgjengelig ladedate for batteriene, men det åpne syre/bly, Sønnak HDX. Jeg går ut i fra at den siste innstillingen gjelder kompensasjonsladingen (konstant spenning) etter hovedladingen.Det passer sånt ca. til bly-syre (som vanlig trenger 1 til 3 timer) og Gel (vanlig ca. 6 timer). Gelinnstillingen går også +/- for AGM. Alt i alt er dette ikke særlig perfekt, men bedre enn med fastinnstilling. Men siden laderen skal kunne skulle skifte med tre trinns skulle batteriene dine jo få både hovedlading og kompensasjon. Spørs for meg blir da mer - hvor gamle er batteriene dine - av hvilken type er batteriene - hvor stort er denne benken i Ah - hvor mange Ampere kan laderen levere (hvis ikke den får rikelig tid for etterlading) - hvor mye pleier du å tappe ut batteriene dine - og i hvilken avstand (tid) får den etterlading på 100%. Det er avhengig av hvor lenge at den kan jobbe. Desulfatorer flest vises resultater først etter en period av noen uker til flere måneder, hvis så. Dessuten er slik kun av nytte når ikke laderen tilbyr noe desulfateringsmodus allerede. Men hvordan ytrer seg batteriene dine overhodet, for at du er missfornøyd? Laderene skal i henhold til manualen begynne å lade med 13,8v, den holder 13,8v til ladestrømmen synker til 80%. Ved 80% ladestrøm økes spenningen til innstilt verdi, hos meg er det 14,4v. Etter 4 timer ble ladespenningen redusert til 13,8v igjen. Så å påstå at den har tre trinn... Batteriene er ca 3 år Det er Sønnak HDX Banken er på 2x145ah Mener laderen kan levere 40ah Lader ofte ut til 12v, tidvis til 11,5v Laderen har ofte stått på (float) i flere dager. Laderen har ikke desulfateringsmodus. Er misfornøyd med batteriene fordi spenningen synker raskere enn til å begynne med (med samme forbruk). Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Jeg ser da ikke noe problem ang. laderen hvis den også gjør som du sier. Ellers tror jeg at dette batteriet er beregnet for høy startstrøm, men ikke for jevnt bruk som forbrukerbatteri med stadig dype utladinger. Gitterkorrosjon eller plateproblem ville jeg forresten også ekskludere, for det er batteriene dine ikke gamle nok. Mitt på "høyest nivå" gjettet men enkelt resultat : Batteriene dine er sannsynligvis sulfatert. Anbefalt løsning over lengre sikt: - Nye batterier som er beregnet bare for a)forbruk og b) ditt forbruksmønster. - Batteriene skal passe til laderen din også, - ellers i tillegg en lader som beregner kompensasjonladingen, pluss at den klarer noe desulfateringsmodus. - Nåværende batteriene dine behøves antakeligvis ikke å havne på søppelen, men trenger (rask) desulfatering. Da får vi snart høre hva Sønnakekspertene her på forumet mener om det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Johannes Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Mitt på "høyest nivå" gjettet men enkelt resultat : Batteriene dine er sannsynligvis sulfatert. Anbefalt løsning over lengre sikt: - Nye batterier som er beregnet bare for a)forbruk og b) ditt forbruksmønster. - Batteriene skal passe til laderen din også, - ellers i tillegg en lader som beregner kompensasjonladingen, pluss at den klarer noe desulfateringsmodus. - Nåværende batteriene dine behøves antakeligvis ikke å havne på søppelen, men trenger (rask) desulfatering. Jørg Takker for tilbakemeldinger. I forhold til desulfatering er det vel en slik pulsssak som er tingen. Er det noen som forhandler det i Bergensregionen mon tro? Ellers er det nok sikkert riktig med noen langsiktige tiltak. Vil det ikke være bedre å lade med 14,4v inntil 10% av ladestrøm heller enn 4 timer ? Ole Petter mente at floatspenning var noe høy, i så måte kunne det gjerne være aktuelt å sette inn en diode som reduserte spenningen 0,4v samtidig som ladespenningen økes til 14,8 for å kompansere for spenningsfallet i dioden? Det er ikke sensledning på laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Ja, en slik pulssak. Men hvis du ønsker å se resultater da må du vel vente litt til (ca. september regnet fra nå) før man kan måle særlige forandringer. Det som Ole Petter sa er helt riktig. 13,8V ligger hart på kanten, men hovedsakelig når laderen ikke kompenserer for temperatur heller. Optimalt er vel noe i mellom 13,5V til 13,7V avhengig både temperatur og type batteri. Det du da ønsker å gjøre med dioden går ikke uten inngrep i laderens elektronik siden det ikke finnes noe sense. Kjøp deg heller en lader som klarer det bedre, da er du også bedre betjent synes jeg. Og andre batterier. Så, da er jeg ut t.om. i morgen. Ønsker en fin dag til alle. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 (redigert) Jeg hadde kontroll på en båt i dag som hadde nye Sønnak HD batterier og en lader med floatspenning på 13,8 volt. Hva ser dere på bildet? Husk at dette batteriet er helt nytt og at gassespenningen synker når batteriet blir eldre. Jeg kom på det fordi det hørtes ut som om batteriet egentlig var en vinbalong. Noen som tør å gjette hva syrevekten er? Redigert 11.Juli.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 13.Juli.2008 Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 Det var altså ingen som ville tippe syrevekten i dette batteriet. Jeg må imidlertid innrømme at jeg bommet med et poeng selv i går, for jeg hadde forventet 1.3 og ikke 1.31. Denne båten ligger med landstrøm kontinuerlig i følge båteieren bortsett fra når strømmen på land av og til er borte. Man kan ikke utelukke at laderen gjør noen sprell og absorberer batteriet på ny på grunn av at kjøleskapet står på og drar spenningen ned når landstømmen er borte. Jeg skrudde av kjøleskapet og laderen i går og sjekket at det ikke er noe belastning på batteriene. Er det noen som vil tippe hva syrevekten er i morgen tidlig og hvorfor jeg gjør denne kontrollen? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 17.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Man kan ikke utelukke at laderen gjør noen sprell og absorberer batteriet på ny på grunn av at kjøleskapet står på og drar spenningen ned når landstømmen er borte. Så litt tørt ut det batteriet der... Eller var det noe annet vi burde se?? Hva mener du med at laderen absorberer batteriet på ny? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.