Lars K Startet 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2008 Lurer på om noen kan anbefale en 2taktsolje som er bra å bruke til min Yamaha 85hk 84mod? Tenker på minst mulig røyk og best mulig smøring... Har hørt og lest at den vanlige på bensinstasjonen ikke er av de beste? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Biltema er helt ok. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Kan absolutt anbefale Valvoline to taktsolje. Brukte en tid Shell Nautilus som røyk noe jæ..ig. Har ikke prøvd Biltema sin olje, men skal gjøre et forsøk med denne. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Har brukt Shell Nautilus i over 10 år på min 60hk, den ryker ja, men funker ellers bra. Er såvidt jeg har sett andre steder, Statoil som leverer oljeprodukter til Biltema, og jeg har bare gode erfaringer med Statoils 2t olje til snøscooter. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Droll Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Har hørt og lest at den vanlige på bensinstasjonen ikke er av de beste? Hvis den oppfyller fabrikantens spesifikasjoner så er den bra nok (eller TCW-3 godkjenning, hvis den er god nok for Yamaha ?? ) Pass også på at du kjøper 2-takts olje beregnet på utenbords motorer. Brukte en tid Shell Nautilus som røyk noe jæ..ig. Har brukt Nautilus i mange år....kan ikke si at røyken var noen plage Har i de senere årene brukt olje ifra Pennzoil, dog mest pga tilgjengeligheten . Har også bruk olje ifra Statoil, men den får en egen lukt etter litt lagring ??, lukter noe helt forj**g . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Mouche Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Opp gjennom årene har jeg brukt mengder av to-takts olje (beregnet for utenbordsmotorer selvfølgelig!) av alle mulige fabrikater, og kjøpt på alle mulige steder (butikker, bensinstasjoner, marinaer)også i herlig blanding uten at jeg er klar over at det har vært noe problem. Dessuten så vet vi vel ofte ikke hvem som har laget hva uansett hvilken etikett som er utenpå flasken/dunken? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
chagall Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Har brukt Nautilus i mange år....kan ikke si at røyken var noen plage Arne Kjetil Skal moderere meg litt og si at det var vesentlig forbedring når det gjaldt røyk ved overgang fra Nautilus til Valvoline. Virker som alle 2- taktsoljer for utenbordsmotorer har TCW-3 godkjenning, men at det er forskjell på røykutviklingen fra merke til merke er helt tydelig. Vel, det var nå min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 *snip* Brukte en tid Shell Nautilus som røyk noe jæ..ig. Kan bekrefte dette. Men den gang da når jeg hadde motor som kunne gå på tcw-3 olje, så fikk det så være så som så med røyken pga fikk kjøpt den grisebillig via jobben. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
wilma Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Løfter denne da jeg ser at noen har erfaring med Shell Nautilus. Har funnet ut at jeg kan kjøpe denne rimelig gjennom jobben, i overkant av 50 kr literen. Ser at noen nevner røykutvikling, og at det er et problem med oljen. Har hittil brukt evinrudes egen olje, er det noen som har en formening om jeg vil få et økt "røykproblem". Oljen ellers oppfyller jo kravene, så jeg regner med at det å bruke den ikke medfører andre problemer!? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Hvorfor ikke prøve og se om det blir mer eller mindre røyk? Så deler du dine erfaringer med alle oss her inne på forumet.. Motoren blir nok ikke ødelakt eller tar skade av shell sin nautilus olje, shell selger ikke olje som ikke duger. Røyker det pga oljen du har brukt så vet du i alle fall at maskinen får smørning.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Og hvorvidt det er en stor ulempe om olja ryker mye, avhenger vel av bruksmønsteret. Er det mye dorging og "kosekjøring" , så ville jeg foretrukket å ha en olje som ga minst mulig røyk, mens til mitt bruk, mest kjøring fra A til B, så merkes det ikke spesielt godt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Uten røyk, ingen god totakts-lukt. Sånn er det med den saken Har ett par gamle Evinrude som skal ha 4% olje. Gir samme resultat på båten som ett halvt mål Wunderbaum i bilen.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
wilma Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 (redigert) Prøver oljen jeg. Så gir jeg tilbakemelding om røykutvikling. Men det blir ikke før til våren, båtene er tatt opp for i år. Redigert 9.Oktober.2008 av wilma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 (redigert) Vel vel.. jeg er vel ikke politisk korrekt når jeg sier at for meg er 2 takts olje nettop 2 takts olje... Det har jeg praktisert siden jeg kjørte moped, med og uten trimsett. Det har vært praktisert på moped, snøscooter, motorsag og båtmotorer. Jeg har til gode å skjære noen motorer til dags dato. Skal jeg ha lite røyk av min Johnson 9,9 (15) Mariner 20 Suzuki 40 eller Evinrude 75 (Ikke E-tec) ja så bruker jeg Statoil sin delsyntetiske low smoke olje. Tror den er beregnet på moppe el., men det funker helt fint til havs også for meg.. Noen som har synspunkter på dette med andre 2 t oljer? Hvor farlig kan det være? Redigert 12.Oktober.2008 av barentz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Noen som har synspunkter på dette med andre 2 t oljer? Hvor farlig kan det være? tja, det har da gått bra for deg... Men det er da en temmelig stor forskjell på driftsbetingelsene på en luftkjølt motor og en påhenger som kjøles med saltvann. (Har i min ungdom prøvd outboardolje på mopeden (en luftkjølt Kreidler) - det ville den slett ikke ha.) Og til snøscooter så foretrekker jeg å bruke olje som ikke stivner totalt når det blir -20 og kaldere... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marulf Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Har denne sesongen brukt biltema olje til en brøkdel av prisen på Nautilus. Har en 115hk Johnson som svelger denne oljen uten å sukke, og jeg har intrykk av at det er en del mindre røyk av den med biltema-oljen. Kommer til å bruke denne neste sesong også. Ser at de har et "miljø-alternativ " også på biltema. Noen som har prøvd denne? Sitér dette innlegget Link to post
Campingkongen79 Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Men den gang da når jeg hadde motor som kunne gå på tcw-3 olje, så fikk det så være så som så med røyken pga fikk kjøpt den grisebillig via jobben. Jeg ser du har optimax kenbjork! Hva slags olje bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 (redigert) Quiksilver Optimax/DFI olje. Tcw-3 olje kommer ikke til å bli brukt på min uansett. Har alltid en ekstra kanne liggendes i båten Får desverre ikke skaffet Quiksilver Optimax/DFI olje billig via jobben. Enn så lenge hvertfall... Redigert 14.Oktober.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
barentz Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 tja, det har da gått bra for deg... Men det er da en temmelig stor forskjell på driftsbetingelsene på en luftkjølt motor og en påhenger som kjøles med saltvann. (Har i min ungdom prøvd outboardolje på mopeden (en luftkjølt Kreidler) - det ville den slett ikke ha.) Og til snøscooter så foretrekker jeg å bruke olje som ikke stivner totalt når det blir -20 og kaldere... Driftsforholden i en luftavkjølt motor er nok adskillig værre enn i en vann avkjølt motor. Uansett hvilket vann vi snakker om. Hvorfor Kreidleren din ikke gikk på outboard oljen vet jeg ikke, men en god del andre mopper i min ungdom reagerte ikke på det. Har kjørt mye snøscooter jeg, så lenge oljen ble blandet i bensinen var aldri stiv olje noe problem. Men ellers er jeg enig med deg når det gjelder 2 taktere med separat smøring... Har forsåvidt heller aldri vært borte i en 2 takts olje som har blitt så stiv i kulda at den ikke kommer ut av beholderen, slik man før kunne oppleve med mineral oljer for 4 t motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.