Jump to content

Hvilken 2taktolje bør jeg bruke til min Yamaha 85hk?


Lars K

Recommended Posts

Har brukt Shell Nautilus i over 10 år på min 60hk, den ryker ja, men funker ellers bra.

 

Er såvidt jeg har sett andre steder, Statoil som leverer oljeprodukter til Biltema, og jeg har bare gode erfaringer med Statoils 2t olje til snøscooter.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Har hørt og lest at den vanlige på bensinstasjonen ikke er av de beste?

Hvis den oppfyller fabrikantens spesifikasjoner så er den bra nok (eller TCW-3 godkjenning, hvis den er god nok for Yamaha ?? )

Pass også på at du kjøper 2-takts olje beregnet på utenbords motorer.

 

 

Brukte en tid Shell Nautilus som røyk noe jæ..ig.

Har brukt Nautilus i mange år....kan ikke si at røyken var noen plage :confused:

 

Har i de senere årene brukt olje ifra Pennzoil, dog mest pga tilgjengeligheten .

Har også bruk olje ifra Statoil, men den får en egen lukt etter litt lagring ??, lukter noe helt forj**g .

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Opp gjennom årene har jeg brukt mengder av to-takts olje (beregnet for utenbordsmotorer selvfølgelig!) av alle mulige fabrikater, og kjøpt på alle mulige steder (butikker, bensinstasjoner, marinaer)også i herlig blanding uten at jeg er klar over at det har vært noe problem. Dessuten så vet vi vel ofte ikke hvem som har laget hva uansett hvilken etikett som er utenpå flasken/dunken?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Har brukt Nautilus i mange år....kan ikke si at røyken var noen plage :confused:

Arne Kjetil

 

Skal moderere meg litt og si at det var vesentlig forbedring når det gjaldt røyk ved overgang fra Nautilus til Valvoline.

Virker som alle 2- taktsoljer for utenbordsmotorer har TCW-3 godkjenning, men at det er forskjell på røykutviklingen fra merke til merke er helt tydelig. Vel, det var nå min erfaring. :yesnod:

Link to post
*snip*

Brukte en tid Shell Nautilus som røyk noe jæ..ig.

Kan bekrefte dette.

Men den gang da når jeg hadde motor som kunne gå på tcw-3 olje, så fikk det så være så som så med røyken pga fikk kjøpt den grisebillig via jobben.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Løfter denne da jeg ser at noen har erfaring med Shell Nautilus. Har funnet ut at jeg kan kjøpe denne rimelig gjennom jobben, i overkant av 50 kr literen. Ser at noen nevner røykutvikling, og at det er et problem med oljen. Har hittil brukt evinrudes egen olje, er det noen som har en formening om jeg vil få et økt "røykproblem". Oljen ellers oppfyller jo kravene, så jeg regner med at det å bruke den ikke medfører andre problemer!?

Link to post

Og hvorvidt det er en stor ulempe om olja ryker mye, avhenger vel av bruksmønsteret. Er det mye dorging og "kosekjøring" , så ville jeg foretrukket å ha en olje som ga minst mulig røyk, mens til mitt bruk, mest kjøring fra A til B, så merkes det ikke spesielt godt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Vel vel.. jeg er vel ikke politisk korrekt når jeg sier at for meg er 2 takts olje nettop 2 takts olje... Det har jeg praktisert siden jeg kjørte moped, med og uten trimsett. Det har vært praktisert på moped, snøscooter, motorsag og båtmotorer. Jeg har til gode å skjære noen motorer til dags dato.

Skal jeg ha lite røyk av min Johnson 9,9 (15) Mariner 20 Suzuki 40 eller Evinrude 75 (Ikke E-tec) ja så bruker jeg Statoil sin delsyntetiske low smoke olje. Tror den er beregnet på moppe el., men det funker helt fint til havs også for meg..

Noen som har synspunkter på dette med andre 2 t oljer? Hvor farlig kan det være?

Redigert av barentz (see edit history)
Link to post
Noen som har synspunkter på dette med andre 2 t oljer? Hvor farlig kan det være?

 

tja, det har da gått bra for deg... Men det er da en temmelig stor forskjell på driftsbetingelsene på en luftkjølt motor og en påhenger som kjøles med saltvann.

(Har i min ungdom prøvd outboardolje på mopeden (en luftkjølt Kreidler) - det ville den slett ikke ha.)

 

Og til snøscooter så foretrekker jeg å bruke olje som ikke stivner totalt når det blir -20 og kaldere...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Quiksilver Optimax/DFI olje.

27572315.jpg

 

Tcw-3 olje kommer ikke til å bli brukt på min uansett. Har alltid en ekstra kanne liggendes i båten

Får desverre ikke skaffet Quiksilver Optimax/DFI olje billig via jobben. Enn så lenge hvertfall...

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
tja, det har da gått bra for deg... Men det er da en temmelig stor forskjell på driftsbetingelsene på en luftkjølt motor og en påhenger som kjøles med saltvann.

(Har i min ungdom prøvd outboardolje på mopeden (en luftkjølt Kreidler) - det ville den slett ikke ha.)

 

Og til snøscooter så foretrekker jeg å bruke olje som ikke stivner totalt når det blir -20 og kaldere...

 

Driftsforholden i en luftavkjølt motor er nok adskillig værre enn i en vann avkjølt motor. Uansett hvilket vann vi snakker om.

Hvorfor Kreidleren din ikke gikk på outboard oljen vet jeg ikke, men en god del andre mopper i min ungdom reagerte ikke på det.

Har kjørt mye snøscooter jeg, så lenge oljen ble blandet i bensinen var aldri stiv olje noe problem. Men ellers er jeg enig med deg når det gjelder 2 taktere med separat smøring... Har forsåvidt heller aldri vært borte i en 2 takts olje som har blitt så stiv i kulda at den ikke kommer ut av beholderen, slik man før kunne oppleve med mineral oljer for 4 t motorer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...