Jump to content

Kullosforgiftning i små rom


rogeri

Recommended Posts

Gjødselgass?? :eek:

Det er metangass. Det kan bli sånn gass i båtens septiktank, men de fleste har utlufting av denne på utsiden av skroget og dessuten tømmer de fleste septiken før dette blir noe stort problem. For den nervøst anlagte båteier kan du sette inn røyk- og gassdetektorer som registrerer det meste.

 

For en båt med dieselmotor tror jeg at jeg ville prioritert et par CO-detektorer og en detektor for gassen til byssa.

Link to post
Kanskje dette er lærdommen som skal trekkes av ulykken i Kvinesdal

– Kjøp kullosvarsler

Jeg håper presisjonsnivået blir bedre.

Røykvarsleren fanger opp partikler i lufta, men detektoren analyserer lufta og utløser alarmen når det blir mer enn 10 prosent av den luktfrie og usynlige gassen, sier Rene Depuis.

Alarmen Rene Depuis selger måler CO-nivået over tid. Høyere CO-konsentrasjon i luften betyr at det tar kortere tid før alarmen går. Dersom den venter til det er 10 prosent CO i luften så er nok alle i nærheten døde. (Jeg har en mistanke om at de 10 prosentene gjelder carboxyhmoglobin i blodet, men i så fall passer det bedre at en av båtplassens medisinmenn tegner og forteller.)

Link to post
Kan du utdype? Er CO målerene i dag for dårlige?

Nei, men selgerne er visst så gode på enkel faktakunnskap. 10 prosent CO i lufta er ekstremt mye. Med over en prosent CO i lufta kan du ikke regne med å overleve særlig mange minutter. Alarmen han omtaler registrerer faktisk så lave CO-konsentrasjoner som mindre enn en tidels promille. I følge den amerikanske standarden skal alarmen gå innen fire timer dersom det er 0,07 promille CO i lufta. Er det 0,4 promille CO i lufta skal alarmen gå i løpet av maks 15 minutter (og det skal være god margin før du begynner å få hodepine).

 

Så vidt jeg kan se av den amerikanske standarden så er kriteriet for alarm basert på en formel for hvor raskt et menneske får 10 prosent carboxyhemoglobin i blodet. Det er noe helt annet enn konsentrasjonen av CO i lufta.

 

Og, mange av CO-detektorene som selges i Norge i dag er for dårlige. De er laget for bruk i hus, men kan være for unøyaktige til bruk i campingvogn, -buss eller for den saks skyld båt. (Og, når noen referer til amerikanske UL-standarder så er det mange foskjellige UL-stadarder for forskjellige formål. Det blir for dumt når noen viser til feil standard.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
I dagens nyheter på TV2 ble det sagt at en vanlig brannvarsler er bra nok. Den reagerer på CO.

Så enkelt kan en altså redde liv.

Tja, hva er en vanlig brannvarsler? En optisk røykvarsler reagerer på røyken i en ulmebrann, som ofte utvikler en del CO-gass. Den reagerer derimot ikke på selve CO-gassen. En ionisk røykvarsler reagerer heller ikke på CO-gass (den reagerer ikke på røyken i en ulmebrann heller). En brannvarsler som reagerer på temperatur vil heller ikke reagere på CO-gass.

 

Journalister sier så mye rart. De siste dagene har flere medier fortalt at CO-gass er tyngre enn luft. Det er den ikke. Nå sier noen at brannvarslere er bra nok, uten en gang å bry seg med å fortelle hva slags brannvarsler det skal være.

 

(TV2-nyhetene har derimot hatt et innslag om CO-alarmen de selger i butikken Trygg og Sikker.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Noen som kjenner til produktet, er dette en god kullosmåler?

Fant ikke noen hjemmeside for norske Nortronix, og slett ikke noen datablader med informasjon om systemet. Jeg måtte søke i USA for å finne noe som lignet på et produktark. http://gasafety-usa.com/ (Og, jeg stiller meg nokså tvilende til noen som markedsfører et produkt av denne typen i USA uten å fortelle at det tilfredsstiller noen UL-standarder.

 

Dermed er det vanskelig å si noe mer enn at det er passe dyrt alarmsystem som tydeligvis er beregnet for cambingvogner og -busser.

Link to post
Ser at måleren under annonseres som kullos måler på vg.no i dag. Tidspunktet for annonsen er vell kanskje ikke helt tilfeldig. Noen som kjenner til produktet, er dette en god kullosmåler?

 

NX-5 gassalarm

 

607.jpg

 

På apparatet står det CO2 (kulldioksyd), det står ikke CO (kullos), så vidt man kan se av bildet.

(derfor klippet jeg ikke bort bildet fra sitatet)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
På apparatet står det CO2 (kulldioksyd), det står ikke CO (kullos), så vidt man kan se av bildet.

Apparatet har 4 sensorer for gass, og hver av disse detekterer flere gasser. For CO varsler den røyk, og du vet ikke om det er kullos eller en annen gass egentlig. De tekniske dataene for denne alarmen er ikke lagt ut på nett, og produktbeskrivelsen er nokså mangelfull. Det er ikke et produkt jeg ville kjøpt (men nå har jeg allerede et par CO-detektorer i båten).

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Etter den tragiske ulykken med festivalbussen, tok maddammen av! :discuss: :discuss:

 

Ble pålagt å montere gass-alarm i bilen. :smash: :smash: :sweat::wflag:

 

Fant fram en gass-alarm fra et gammelt lager, ubrukt, i orginal embalasje type Tellus LP Gass detektor GS 729...

(Typen kjekt å ha fra 1981) :rolleyes::yesnod:

 

Skal tilkobles 12 volt DC og skal, iflg bruksanvisningen, funke for LP gass (Propan, butan etc), CO, Bensingass.... Det er anbefalt å montere den 30 cm over gulv i bil / båt osv.

Kommentar?

 

Er den for gammel (1981)? Er det tidsbegrensing på slike detektorer?

Det var www.deltronic.se/ som leverte disse i sin tid. (Kanskje en brukbar link for de som ikke får tak i alarmer her pga. utsolgt?)

 

For mange år siden lærte vi at CO binder seg til blodceller med 15 ganger så sterk "bindingskraft" som oksygen; Problemet er at denne forbindelsen er varig (utveksles ikke som ved oksygen), slik at HVIS det er liv i pasienten, må det foretaes en rask utskifting av blod...)

Som flere allerede har nevnt, BEHØVER det ikke å være CO som er årsaken til rask død i tanker etc. Det KAN være andre gasser som har fortrengt oksygenet... (Tyngre enn luft).

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...