Jens_P Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Den største faren er om man blir utsatt for eksos/avgass mens man sover. De ferreste vil våkne av lukten av eksos, og da har CO fritt spillerom. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
SF Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Helt klart Jens_P det er der den største faren er og har du litt innabords så hjelper ikke det heller. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Kanskje dette er lærdommen som skal trekkes av ulykken i Kvinesdal – Kjøp kullosvarsler Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sjøtummel Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=42766875 For dem som mener at det man får kjøpt på Clas Ohlson er godt nok såkan jeg jo tipse om at prislista på nett er feil. CO-detektor er for tiden på tilbud og koster kr 199,- Løp og kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Her er også en type! http://www.tryggogsikker.no/nettbutikk/pro...at=0&page=1 Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Kjøpte selv en CO varsler her i våres til hytta hvor det soves i sovesofa i samme rom som peisen selv om det er mindre CO risiko enn i bobåt. Like skummelt med gjødselgass som "slo ut" et par fra Fredrikstadområdet i fjord. De gikk på do med mangelfull ventilasjon og da dannes en farlig gjødelgass. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Gjødselgass?? Det er vel på utedo og i gjødselkjellere dette kan oppstå? Ikke så mange av dem til sjøss, heldigvis. Selv om det tidvis skrives om vond lukt fra septiktanken! Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Tydelig at folk har våknet. CA netthandel er utsolgt for kullosalarm! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Gjødselgass?? Det er metangass. Det kan bli sånn gass i båtens septiktank, men de fleste har utlufting av denne på utsiden av skroget og dessuten tømmer de fleste septiken før dette blir noe stort problem. For den nervøst anlagte båteier kan du sette inn røyk- og gassdetektorer som registrerer det meste. For en båt med dieselmotor tror jeg at jeg ville prioritert et par CO-detektorer og en detektor for gassen til byssa. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Kanskje dette er lærdommen som skal trekkes av ulykken i Kvinesdal– Kjøp kullosvarsler Jeg håper presisjonsnivået blir bedre. Røykvarsleren fanger opp partikler i lufta, men detektoren analyserer lufta og utløser alarmen når det blir mer enn 10 prosent av den luktfrie og usynlige gassen, sier Rene Depuis. Alarmen Rene Depuis selger måler CO-nivået over tid. Høyere CO-konsentrasjon i luften betyr at det tar kortere tid før alarmen går. Dersom den venter til det er 10 prosent CO i luften så er nok alle i nærheten døde. (Jeg har en mistanke om at de 10 prosentene gjelder carboxyhmoglobin i blodet, men i så fall passer det bedre at en av båtplassens medisinmenn tegner og forteller.) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Jeg håper presisjonsnivået blir bedre. Kan du utdype? Er CO målerene i dag for dårlige? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sjøtummel Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 (redigert) Kan du utdype? Er CO målerene i dag for dårlige? Nei, men selgerne er visst så gode på enkel faktakunnskap. 10 prosent CO i lufta er ekstremt mye. Med over en prosent CO i lufta kan du ikke regne med å overleve særlig mange minutter. Alarmen han omtaler registrerer faktisk så lave CO-konsentrasjoner som mindre enn en tidels promille. I følge den amerikanske standarden skal alarmen gå innen fire timer dersom det er 0,07 promille CO i lufta. Er det 0,4 promille CO i lufta skal alarmen gå i løpet av maks 15 minutter (og det skal være god margin før du begynner å få hodepine). Så vidt jeg kan se av den amerikanske standarden så er kriteriet for alarm basert på en formel for hvor raskt et menneske får 10 prosent carboxyhemoglobin i blodet. Det er noe helt annet enn konsentrasjonen av CO i lufta. Og, mange av CO-detektorene som selges i Norge i dag er for dårlige. De er laget for bruk i hus, men kan være for unøyaktige til bruk i campingvogn, -buss eller for den saks skyld båt. (Og, når noen referer til amerikanske UL-standarder så er det mange foskjellige UL-stadarder for forskjellige formål. Det blir for dumt når noen viser til feil standard.) Redigert 15.Juli.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Tror nok også at kunnskapen om CO målere er for dårlig i norge, det har liksom aldri vært noe stort tema her. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sjøtummel Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Tror nok også at kunnskapen om CO målere er for dårlig i norge, det har liksom aldri vært noe stort tema her. Bare vent. Blir drivstoffprisen høyere nå kommer det sikkert noen som har bygget om båtmotoren til å gå på knott (dvs CO-gass). Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 I dagens nyheter på TV2 ble det sagt at en vanlig brannvarsler er bra nok. Den reagerer på CO. Så enkelt kan en altså redde liv. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
SF Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Bare vent. Blir drivstoffprisen høyere nå kommer det sikkert noen som har bygget om båtmotoren til å gå på knott (dvs CO-gass). Å nei, får håpe at ingen begyner med knott, den er så forbannet plagsom på denne årstida. Den biter noe helt forjæ@%&!!. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sjøtummel Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 (redigert) I dagens nyheter på TV2 ble det sagt at en vanlig brannvarsler er bra nok. Den reagerer på CO.Så enkelt kan en altså redde liv. Tja, hva er en vanlig brannvarsler? En optisk røykvarsler reagerer på røyken i en ulmebrann, som ofte utvikler en del CO-gass. Den reagerer derimot ikke på selve CO-gassen. En ionisk røykvarsler reagerer heller ikke på CO-gass (den reagerer ikke på røyken i en ulmebrann heller). En brannvarsler som reagerer på temperatur vil heller ikke reagere på CO-gass. Journalister sier så mye rart. De siste dagene har flere medier fortalt at CO-gass er tyngre enn luft. Det er den ikke. Nå sier noen at brannvarslere er bra nok, uten en gang å bry seg med å fortelle hva slags brannvarsler det skal være. (TV2-nyhetene har derimot hatt et innslag om CO-alarmen de selger i butikken Trygg og Sikker.) Redigert 15.Juli.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Nå var det ikke journalisten som kom med denne uttalelsen, men en brannteknisk "fagmann." Men hvis dette ikke stemmer, burde jo noen ta kontakt med TV2, slik at denne påstanden kan dementeres. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
rogeri Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Litt mer info om kullosforgiftning her! Dog er det verd å merke seg at også dette kommer fra salgsapparatet rundt denne typen co-varsler! http://www.tryggogsikker.no/html/646.html Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Litt mer info om kullosforgiftning her!Dog er det verd å merke seg at også dette kommer fra salgsapparatet rundt denne typen co-varsler! Det finnes rikelig med informasjon fra andre kilder. Leser du engelsk kan du jo hygge deg med Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_Monoxide_Poisoning Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 (redigert) Ser at måleren under annonseres som kullos måler på vg.no i dag. Tidspunktet for annonsen er vell kanskje ikke helt tilfeldig. Noen som kjenner til produktet, er dette en god kullosmåler? NX-5 gassalarm Redigert 17.Juli.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sjøtummel Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Noen som kjenner til produktet, er dette en god kullosmåler? Fant ikke noen hjemmeside for norske Nortronix, og slett ikke noen datablader med informasjon om systemet. Jeg måtte søke i USA for å finne noe som lignet på et produktark. http://gasafety-usa.com/ (Og, jeg stiller meg nokså tvilende til noen som markedsfører et produkt av denne typen i USA uten å fortelle at det tilfredsstiller noen UL-standarder. Dermed er det vanskelig å si noe mer enn at det er passe dyrt alarmsystem som tydeligvis er beregnet for cambingvogner og -busser. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Ser at måleren under annonseres som kullos måler på vg.no i dag. Tidspunktet for annonsen er vell kanskje ikke helt tilfeldig. Noen som kjenner til produktet, er dette en god kullosmåler? NX-5 gassalarm På apparatet står det CO2 (kulldioksyd), det står ikke CO (kullos), så vidt man kan se av bildet. (derfor klippet jeg ikke bort bildet fra sitatet) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Sjøtummel Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 (redigert) På apparatet står det CO2 (kulldioksyd), det står ikke CO (kullos), så vidt man kan se av bildet. Apparatet har 4 sensorer for gass, og hver av disse detekterer flere gasser. For CO varsler den røyk, og du vet ikke om det er kullos eller en annen gass egentlig. De tekniske dataene for denne alarmen er ikke lagt ut på nett, og produktbeskrivelsen er nokså mangelfull. Det er ikke et produkt jeg ville kjøpt (men nå har jeg allerede et par CO-detektorer i båten). Redigert 17.Juli.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 (redigert) Etter den tragiske ulykken med festivalbussen, tok maddammen av! :discuss: Ble pålagt å montere gass-alarm i bilen. :smash: Fant fram en gass-alarm fra et gammelt lager, ubrukt, i orginal embalasje type Tellus LP Gass detektor GS 729... (Typen kjekt å ha fra 1981) Skal tilkobles 12 volt DC og skal, iflg bruksanvisningen, funke for LP gass (Propan, butan etc), CO, Bensingass.... Det er anbefalt å montere den 30 cm over gulv i bil / båt osv. Kommentar? Er den for gammel (1981)? Er det tidsbegrensing på slike detektorer? Det var www.deltronic.se/ som leverte disse i sin tid. (Kanskje en brukbar link for de som ikke får tak i alarmer her pga. utsolgt?) For mange år siden lærte vi at CO binder seg til blodceller med 15 ganger så sterk "bindingskraft" som oksygen; Problemet er at denne forbindelsen er varig (utveksles ikke som ved oksygen), slik at HVIS det er liv i pasienten, må det foretaes en rask utskifting av blod...) Som flere allerede har nevnt, BEHØVER det ikke å være CO som er årsaken til rask død i tanker etc. Det KAN være andre gasser som har fortrengt oksygenet... (Tyngre enn luft). Redigert 18.Juli.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.