madura Startet 13.Juli.2008 Del på Facebook Startet 13.Juli.2008 Hei Jeg har en 16 fot sjærgårdsjeep med en 70 hk evinrude som jeg akkurat har kjøpt- fikk ettersendt en propell av han jeg kjøpte båten av- denne propellen har ikke stått på båten før og når jeg satt på propellen og skulle ta en prøvetur så møtte jeg ha medvind!! for å få båten i plan- fikk også veldig lavt turtall- når jeg først fikk båten i plan så gikk det rimelig greit- men fortsatt ganske lavt turtall- ut i fra dette regner jeg med at propellen jeg har er for stor og har muligens også feil stigning. Propellen var merket 13 1/4 17--- syntes også propellen ser unormal stor ut i forhold til motoren. Noen som har greie på dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Juli.2008 Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 Symptomene tyder helt klart på for stor propell. Dvs at stigningen (vridningen på bladene) er for stor. Diameteren er normalt fast på utenbordspropellere, så stor som avstanden til kavitasjonsplaten tillater. Sitér dette innlegget Link to post
madura Svart 13.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 (redigert) hei her er et bilde av propellen - kan virkelig stigningen gjøre så my at jeg nesten ikke får den i plan og er det noen som har noe forslag om hvilken propell jeg skal benytte? Er det forresten noen som vet om dette er stort eller lite girhus Redigert 13.Juli.2008 av madura (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 13.Juli.2008 Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 Hvor stor var den forje propellen? Og hvilket turtall på WOT? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
madura Svart 13.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 Har ikke prøvd motoren med annen propell- har akkurat kjøpt motoren har ikke turtallsmåler og vet heller ikke hvor mye det bør ligge på Sitér dette innlegget Link to post
madura Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Ingen som har noe forslag til størresle på propell til denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 - kan virkelig stigningen gjøre så my at jeg nesten ikke får den i plan og er det noen som har noe forslag om hvilken propell jeg skal benytte?Er det forresten noen som vet om dette er stort eller lite girhus Helt klart at stigningen kan forårsake problemet, i det hele tatt er det 100% sikkert at det ligger her. (Såsant det ikke er en feil på motoren)Har aldri hørt om noe stort/lite gearhus. Du tenker ikke på lang/kort stamme? For å kunne si noe om hvilken stigning du bør ha er det endel data man trenger: Gearutveksling, maks turtall for motoren, hvilken turtall og toppfart du oppnår, hvilken fart du ser for deg at båten kan oppnå. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Syns ikke nødvendigvis 13.25 x 17" høres så voldsomt ut til 70hk/16 fot, min 60 Yamaha bruker 13x19" på tilsvarende båt. (Da med utveksling 12:28) Jeg vil anta at en av følgende kan være årsaken: - Motoren yter ikke det den skal - Det er montert et undervannshus med større utveksling enn originalt. Kan du sjekke med forrige eier hva slags propelldim. han brukte, evt hva slags båt motoren sto på tidligere. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
madura Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 har desverre ikke navnet på forrige eier-har kjøpt den av en som har tatt den i innbytte mot en annan motor- slik at han jeg har kjøpt den av har ikke brukt den-så han viste ingen ting........... Sitér dette innlegget Link to post
madura Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 (redigert) hei noen på forumet som har noe tilsvarene båt og motor og som vet hvilken størrelse/vridning de har på propellen- jeg har fått ulike svar av forskellige verksteder som selger propeller Redigert 14.Juli.2008 av madura (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Har en noenlunde lik motor. Evinrude 75hk. På denne bruker jeg en alu propell 13 1/4 x 15 dette funker greit på min båt. Vurderer å kjøpe meg en ny stål propell på ebay om jeg snubler over en til innbruddspris - brukt eller ny. Spørsmålet er da hvilken størrelse jeg skal kjøpe.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 propellen se også noe hakkete ut på bildet..? Det koster nok også noen omdreininger... Hva slags båt er det, (link?) og hva slags ca vekt..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
madura Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 (redigert) Hei takk for svar og forslag her er bilde av båten- det er en sunrice 16 fot- vet ikke vekten men vil tippe ca 500kg-- men kan det være mulig at den nesten ikke engang går i plan med for stor propell- den gikk veldig greit i plan med en 40hk yamaha- begyner¨å bli bekymret for om det kan være noe galt med kompresjonen skal ned å teste den i morgen. Redigert 14.Juli.2008 av madura (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Er det forresten noen som vet om dette er stort eller lite girhus Denne motoren har omc sitt store girhus.. På denne motoren er det 4 tommer, på mindre motorer er det 3,5 tommer. Om det var det du lurte på da...? Sitér dette innlegget Link to post
madura Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Ja lurt på det med girhuset også- takk for hjelpen- jeg hadde endel spørsmål rundt denne motoren Har akkurat vært nede i båten og målt kompresjonen den var 7,5 kg - 7,8kg men midterste sylinder var 0! men går ut i fra at det må være en ventil eller noe som står åpen på denne- sjekket at stempelet gikk opp og ned- men hadde ikke med noen lommelykt så jeg fikk sett nedi sylinderen. Er forresten 7,5-7,8 kg riktig kompresjon? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Har akkurat vært nede i båten og målt kompresjonen den var 7,5 kg - 7,8kg men midterste sylinder var 0! - sjekket at stempelet gikk opp og ned- men Kompresjonen høres grei ut, hadde kanskje tenkt meg litt mere, men her kommer det inn mange andre faktorer.... Men 0 er dårlig , her må motoren på land for å finne årsaken.... du kan starte med å ta av toppen, ta gjerne et par bilder. Er redd det ikke kommer til å se pent ut, skulle ikke forundre med om du vil finne et hull i stemplet....... men går ut i fra at det må være en ventil eller noe som står åpen på denne Er ingen ventiler på en 2-takter.....er du veldig heldig er det en defekt topp pakning, men selv da hadde jeg ventet å sett litt komp. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
madura Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 har nå også målt med motoren i gang og får 7-8 kg på den sylinder som jeg fik null på- men det skyldes vel bare at det blir som en kompressor som bygger opp trykk.......... Men må vel bare slå meg til ro med at den har skjært seg og må ta den lange veien å ta båten opp igjen og ta av toppen for å se hvordan ståa er Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Nyskjerrig! Hvordan går det med denne gamle 3 sylindringen? Husk at en god 3 syl. 2 takter er som en 4 takt rekkesekser... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.