Jump to content

16fot skjærgårdsjeep med 70 hk, har jeg feil propell?


madura

Recommended Posts

Hei

Jeg har en 16 fot sjærgårdsjeep med en 70 hk evinrude som jeg akkurat har kjøpt- fikk ettersendt en propell av han jeg kjøpte båten av- denne propellen har ikke stått på båten før og når jeg satt på propellen og skulle ta en prøvetur så møtte jeg ha medvind!! for å få båten i plan- fikk også veldig lavt turtall- når jeg først fikk båten i plan så gikk det rimelig greit- men fortsatt ganske lavt turtall- ut i fra dette regner jeg med at propellen jeg har er for stor og har muligens også feil stigning. Propellen var merket 13 1/4 17--- syntes også propellen ser unormal stor ut i forhold til motoren.

Noen som har greie på dette??

Link to post
- kan virkelig stigningen gjøre så my at jeg nesten ikke får den i plan og er det noen som har noe forslag om hvilken propell jeg skal benytte?

Er det forresten noen som vet om dette er stort eller lite girhus

Helt klart at stigningen kan forårsake problemet, i det hele tatt er det 100% sikkert at det ligger her. (Såsant det ikke er en feil på motoren)

Har aldri hørt om noe stort/lite gearhus. Du tenker ikke på lang/kort stamme?

 

For å kunne si noe om hvilken stigning du bør ha er det endel data man trenger:

 

Gearutveksling, maks turtall for motoren, hvilken turtall og toppfart du oppnår, hvilken fart du ser for deg at båten kan oppnå.

Link to post

Syns ikke nødvendigvis 13.25 x 17" høres så voldsomt ut til 70hk/16 fot, min 60 Yamaha bruker 13x19" på tilsvarende båt. (Da med utveksling 12:28)

Jeg vil anta at en av følgende kan være årsaken:

- Motoren yter ikke det den skal

 

- Det er montert et undervannshus med større utveksling enn originalt.

 

Kan du sjekke med forrige eier hva slags propelldim. han brukte, evt hva slags båt motoren sto på tidligere.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

propellen se også noe hakkete ut på bildet..?

Det koster nok også noen omdreininger...

 

Hva slags båt er det, (link?) og hva slags ca vekt..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei

 

takk for svar og forslag

 

her er bilde av båten- det er en sunrice 16 fot- vet ikke vekten men vil tippe ca 500kg-- men kan det være mulig at den nesten ikke engang går i plan med for stor propell- den gikk veldig greit i plan med en 40hk yamaha- begyner¨å bli bekymret for om det kan være noe galt med kompresjonen :nonod: skal ned å teste den i morgen.

sunrise_16_fot.jpg

Redigert av madura (see edit history)
Link to post

Ja lurt på det med girhuset også- takk for hjelpen- jeg hadde endel spørsmål rundt denne motoren :headbang:

Har akkurat vært nede i båten og målt kompresjonen den var 7,5 kg - 7,8kg men midterste sylinder var 0! men går ut i fra at det må være en ventil eller noe som står åpen på denne- sjekket at stempelet gikk opp og ned- men hadde ikke med noen lommelykt så jeg fikk sett nedi sylinderen.

Er forresten 7,5-7,8 kg riktig kompresjon?

Link to post
Har akkurat vært nede i båten og målt kompresjonen den var 7,5 kg - 7,8kg men midterste sylinder var 0! - sjekket at stempelet gikk opp og ned- men

Kompresjonen høres grei ut, hadde kanskje tenkt meg litt mere, men her kommer det inn mange andre faktorer....

 

Men 0 er dårlig :sad: , her må motoren på land for å finne årsaken.... du kan starte med å ta av toppen, ta gjerne et par bilder.

Er redd det ikke kommer til å se pent ut, skulle ikke forundre med om du vil finne et hull i stemplet.......

 

 

 

men går ut i fra at det må være en ventil eller noe som står åpen på denne

Er ingen ventiler på en 2-takter.....er du veldig heldig er det en defekt topp pakning, men selv da hadde jeg ventet å sett litt komp.

 

 

Arne Kjetil

Link to post

har nå også målt med motoren i gang og får 7-8 kg på den sylinder som jeg fik null på- men det skyldes vel bare at det blir som en kompressor som bygger opp trykk.......... Men må vel bare slå meg til ro med at den har skjært seg og må ta den lange veien å ta båten opp igjen og ta av toppen for å se hvordan ståa er :headbang:

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...