Jump to content

Reiserute fra Os(Hordaland) og ned til Mandal

Magny

Recommended Posts

Hei godtfolk :smiley:

Jeg er en helt ny bruker av forumet å tenkte jeg kunne bruke andres erfaringer til å få litt hjelp.

Jeg lurte på om noen ville hjelpe meg med å "legge opp" en trygg reiserute i fra Os (Hordaland) og ned til Mandal? jeg har en Scand 25 Classic,den går 10knop men jeg liker meg best rundt 7knop... Jeg har kun vært båteier i 2 sesonger, noe som er det flotteste jeg har vært borti. Jeg har hatt både bobiler,campingvogner men ingen ting slår livet på sjøen.

Kanskje jeg ikke burde ta en så lang tur med min erfaring?? jeg føler meg helt trygg på at jeg ikke vil ta noen form for sjanser når det gjelder vær og vind. Regner med det er mange som har tatt denne turen før og har en reise rute som er både behagelig og trygg.

Håper noen gidder å svare på dette :smiley:

Mvh

Thor Arne Solberg

Kuvågveien 10

5200 Os

Hei og velkommen til Båtplassen :cheers:

"Trygg rute".... Det er jo nokså "beine vegen" men du har noen plassser som underveis som er værutsatt og som du ikke kan unngå.

• Bjørnafjorden kan være litt stygg.
  • Jeg ville siktet meg inn på østsiden av Rekstern og deretter mot Fitjar og tråklet meg gjennom holmene der mot Stokksundet/Nyleia.
  • Deretter er det strake veien sørover.
  • Bømlafjorden kan være tøff i enkelte vindretninger (og den er lang...).
  • Sletta kan være trasige saker i mye vind og spesielt ved litt vestlig vindretning.
  • Sving innom Røyksund og ta Førdesfjorden sørover på ene eller andre siden av Austre Bokn.
  • Deretter er der ikke så mange valg om du skal noenlunde korteste veien.
  • Jæren er jo værutsatt rimeligvis og der er ikke særlig mange nødhavner underveis....

Du finner lett en enklere rute enn dette på kartet men dette forslaget gjør turen litt mer utfordrende og interressant :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei igjen.

Takk for det SveinHa :cheers:

Joda jeg er klar over at det er "beine veien" ned til Mandal, men jeg tenkte på plasser som man kunne ta med seg på turen og naturligvis nød havner om vinden skulle blåse opp litt mer en tenkt/varslet. Det er jo så mye folk her inne på forumet med veldig god erfaring, jeg har den filosofien at det er bedre å spør en gang for mye!!!

Det virket som en koselig rute du la opp SveinHa.

På forhånd tak :cool:

Mvh

Thor Arne Solberg

Kuvågveien 10

5200 Os

Du kan jo godt også tråkle deg videre vestover fra Stokksundet og til Brandasund. Der har de rimelig diesel og nybakte skillingsboller :cool:

Om været tillater så fortsetter du sørover på østsiden av Goddo, sørvestover mot Måkesteinen og sørover i åpne havet til Espevær. Det ser litt ille ut på kartet med en masse holmer og krokete led men det er rimelig lett å finne fram.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei!

Jeg skulle ta samme reiserute for to uker siden, men måtte gi opp på vei til Egersund grunnet en engstelig frue....

Men i tillegg til det SvenHa skriver, ville jeg har gjort følgende.

1. Ruten til Haugesund har SveinHa forklart

2. Hadde svingt innom Karmøysund for tanking. 9.45 pr liter ( Shell) Litt vanskelig å finne grunnet kronglete vei inn, men på vei langs Karmøy kommer du til et verft med noen kraner helt ute i sjøen. Rett etter denne på styrbord side ligger stasjonen. Du vil ikke se den før du kommer tett innpå, men det står et skilt ute på en holme med Diesel på.

3. Kjørt til Kvitsøy, og brukt dette stedet som utgangspunkt for ferden til Egersund. Det er pepret med skjær utenfor Randaberg ( Jærens Rev), så du må legge opp en rute FØR du legger ut.

Grunnen til valg av Kvitsøy, er at den gir deg en grei retning på ferden til Egersund, samt at det er en flott plass med fin gjestehavn.

4. Går det greit til Egersung, kan du runde Lista, så tar du Spangreid kanalen slik at du slipper å gå rundt Lindesnes.

5. Etter dette er det grei vei til Mandal

Vær obs på følgende.

Du skal et stykke til havs for å unngå Jærens Rev, samt Siragrunnene etter Egersund. Hold deg bare godt uttpå havet så slipper du å tråkle deg vei gjennom ulumskt farvann.

Sjekk vind styrke på www.yr.no FØR du legger i vei. Har vinden stått godt på nord vest for så å roe seg igjen, kan du oppleve en god del dønninger som ikke alltid er like OK.

Det var her jeg måtte gi tapt da vinden var lav, men dønningene så store at jeg ikke så Randaberg bak meg på vei ut i svarteste havet. Med 4 barn sovende ombord ble jeg kommandert tilbake....

Skal prøve igjen til neste år, men tar da turen på dagtid. Det kjipe denne gangen var at det var for sterk vind på dagtid, slik at de ombord neppe hadde likt seg hadde jeg lagt i vei. Dro avgårde å natten og det var ikke så artig...

Ville uansett ringt redningsskjøyten og lagt meg i en konvoi om jeg var deg.

Ha en riktig god tur :cheers:

Bruk for all del ikke yr.no sine automatisk genererte vindprognoser. Disse blir stort sett latterlig feil og mye lavere verdier enn det du vil oppleve på utsatte steder iallefall, det står vel også at en må forventet dette, men vi så når vi lå i Stavanger med 30 knop på måleren at det aldri var meldt mer enn 10 m/s. Det er rimelig stor forskjell på frisk bris og stiv kuling. Tekstvarslene er ok, jeg bruker også mye div linker under Hav og Kyst.

yr-kystvarsel

Her finner du spesialvarsler for de vanskelige strekkene du skal forsere, videre finner du både kystvarselet og fra Rogaland også småbåtvarsel. Dette finner du også kontinuerlig lest opp på egen kanal om du har DAB-radio ombord. Jeg er også ofte opptatt av å få sjekket observasjonene, da får jeg inntrykk av om meldingene treffer eller om det blåser mer eller mindre enn meldingene. Av og til syns jeg det er store avvik... Lykke til, husk å gjør skikkelig sjø-klart. Små detaljer kan bli store problem til havs, et skap som fyker opp og ting som blir liggende å fly frem og tilbake uten at en kan få ordnet opp er både farlig og veldig stressende. Har selv opplevd dette, et brannslukningsappart løsnet i høy sjø, jeg var alene og hadde ikke sjans å gå fra roret, det gikk bra, men det var forferdelig stressende å ha dette som fløy overalt og det ble sinnsykt mye hakk i innredning på båten til far min;)... Nok om det, poenget er at det kan ta mye lengre tid enn planlagt om sjøen blir høy, strømmen går i mot etc når det da samtidig er vanskelig/umulig å gå fra roret er det greit å ha tenkt på ting som mat, drikke, løsning for å lette på trykket etc.

Ang konvoiene så tror jeg ikke de går uansett. Vi opplevde iallefall dette når vi skulle gå vår tidligere Viksund 850 Combi fra østlandet til vestlandet i 2005. Vi var ganske uerfarne med slik kystseilas og med ny, ukjent båt og barn ombord hadde vi planlagt å følge konvoiene, men de gikk ikke. Vi snakket med redningsskøya i Egersund og fikk til svar at det var neppe noe problem for oss i vår båt, da blåste det 8 m/s fra Nord-vest. Det var når rimelig heftig syns jeg, men vi kom oss nå rundt, det løyet også underveis, men vi vurdere å snu flere ganger og dette var en meget god sjøbåt så jeg ble egentlig litt overrasket over dette... Dette var midt i juli.

Edited by bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Siterer"""""""

Her finner du spesialvarsler for de vanskelige strekkene du skal forsere, videre finner du både kystvarselet og fra Rogaland også småbåtvarsel. Dette finner du også kontinuerlig lest opp på egen kanal om du har DAB-radio ombord. Jeg er også ofte opptatt av å få sjekket observasjonene, da får jeg inntrykk av om meldingene treffer eller om det blåser mer eller mindre enn meldingene. Av og til syns jeg det er store avvik... Lykke til, husk å gjør skikkelig sjø-klart. Små detaljer kan bli store problem til havs, et skap som fyker opp og ting som blir liggende å fly frem og tilbake uten at en kan få ordnet opp er både farlig og veldig stressende. Har selv opplevd dette, et brannslukningsappart løsnet i høy sjø, jeg var alene og hadde ikke sjans å gå fra roret, det gikk bra, men det var forferdelig stressende å ha dette som fløy overalt og det ble sinnsykt mye hakk i innredning på båten til far min;)... Nok om det, poenget er at det kan ta mye lengre tid enn planlagt om sjøen blir høy, strømmen går i mot etc når det da samtidig er vanskelig/umulig å gå fra roret er det greit å ha tenkt på ting som mat, drikke, løsning for å lette på trykket etc.

Ang konvoiene så tror jeg ikke de går uansett. Vi opplevde iallefall dette når vi skulle gå vår tidligere Viksund 850 Combi fra østlandet til vestlandet i 2005. Vi var ganske uerfarne med slik kystseilas og med ny, ukjent båt og barn ombord hadde vi planlagt å følge konvoiene, men de gikk ikke. Vi snakket med redningsskøya i Egersund og fikk til svar at det var neppe noe problem for oss i vår båt, da blåste det 8 m/s fra Nord-vest. Det var når rimelig heftig syns jeg, men vi kom oss nå rundt, det løyet også underveis, men vi vurdere å snu flere ganger og dette var en meget god sjøbåt så jeg ble egentlig litt overrasket over dette... Dette var midt i juli.

""""""

Hei og fortsatt takk for gode tips.

Jeg leser at du ikke fikk noen hjelp av konvoien?? jeg har nå hørt at det skal være minimum3 stk med for å kjøre i konvoi...kan det stemme? men jeg har lagt det inn i reiseruten med å bruke de der som det er satt opp. Det er helt klart en trygghet for meg å vite at det går an å få hjelp om noe skulle skje med båten/motor. Båtfolket som jeg har snakket med om båten min, sier at det er en meget stabil båt,tåler bra med sjø, den har originalt bygd flaps,noe som gjør den stødigere, sier fagfolk :smiley:

Jeg har ingen dab radio i båten, men kanskje det er å sette på ønskelisten :yesnod:

Turen hadde jeg tenkt å ta først kommende helg, men når jeg ser værmeldingen for kommende uke så virker ikke den helt lovende med tanke på vindstyrke :nonod: , men meldingen kan fortsatt endre seg

Er det noen som her en formening om hvor mange timer en slik tur vil ta? jeg marsjer på rundt 7 "kose"knop

Igjen tusen takk for hjelpen alle sammen :cheers:

Mvh

Thor Arne Solberg

Kuvågveien 10

5200 Os