VannTro Startet 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2008 (redigert) I høst smurte jeg inn hele skroget med "Båtvaselin". Dette bevarte fett-stoffet i gelcoaten og gjorde vår-pussen til en lek. Først en kjapp runde med Zalovann og så voksing. Jeg har i båten også dashbord i glassfiber (militærgrønn), denne er selvfølgelig ikke av peneste farge, men i tillegg var den skikkelig falmet og hvit flekkete. Her førsøkte jeg med Meguiar`s One Step Compound som jeg har meget god erfaring med forøvrig, uten synelig resultat. Jeg forsøkte også med voksen deres også uten resultat. Fremdeles hvit-falmet. Så sier kona, la oss prøve med Båtvaselin. Dette hadde jeg ikke særlig lyst til da jeg så for meg en meget klissen overflate, men som dere alle vet, Rederinnene får alltid viljen sin (nesten). Resultatet lot ikke vente på seg, fargen kom øyeblikkelig tilbake og med lo-fritt tørkepapir ble jeg kvitt alt overflødig fett. Nest på lista over vedlikehold var kalesjevinduene.Her har jeg vært vant til vanlig vask og litt voksing når de blir matte. Dette har som regel holdt en liten stund. På an igjen med "Båtvaselin" og vips. så var vinduene både klare og rene (tørket av overflødig med lo-fritt papir). Heretter har jeg blitt helfrelst på et godt og gammelt produkt som både er rimelig og drøyt i bruk : Båtvaselin ! (tenkte bare å dele erfaringene, sikkert flere enn meg som har oppdaget dette "vidunder-middelet") Redigert 15.Juli.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Medusa Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Hvor får man kjøpt dette da? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Mange som har Båtvaselin / Vaselinolje. Jeg kjøpte hos en lokal fargehandel, men jeg mener at Coop har det i sortimentet også eller du kan bestille på nett hos Maritim Vaselinolje Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hansi Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Brukte det samme på skroget sist vinter. Rengjøringen gikk som en lek. Kan anbefales. Fåes kjøpt i litersflasker på båtutstyrs forretninger. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 (redigert) Bruker dere dette når dere setter båten inn for vinteren eller er det når den ligger ute? Redigert 16.Juli.2008 av Geirh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 (redigert) Brukes til å smøre inn skroget ved båten i opplag. Er også skrevet litt om vaselinolje i denne tråd. Redigert 16.Juli.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Bruker dere dette når dere seter båten inn for vinteren eller er det når den ligger ute? Jeg har benyttet det på skrog og overbygg under vinteropplag, dashbordet har jeg satt inn med vaselin for 4 uker siden, på vinduene benytter jeg det når de er møkkete og vann ikke fjerner møkka. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Snekker'n Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Jeg har en hvit Pionerjolle. Den har mange "porer" i skroget som det sitter skitt inni. Dette er umulig å få rent. Noen som har forsøkt å sette inn en slik jolle med båtvaselin? Innvendig og utvendig? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Hansi Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Satte inn pioner jolla med flytende vaselin etter oppussing og føre salg tidligere i sommer. Båten ble solgt på under et døgn. Om det var pga vaselinen vet jeg ikke men fin ble den etter behandlingen. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Utenom Vaselin har jeg hørt at WD-40 er ett vidundermiddel på båter av "bøtte-plast" Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
KenBjork Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Har biltema noe tilsvarende? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Lars H. Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Hvorfor stå i kø på Biltema når alle jernvarerehandlere, byggshopper ol. har produktet til rimelig pris? Lars H. (lettere frustrert for ikke å være på sjøen i finværet!) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
KenBjork Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Ok, var ikke klar over det. Skal da sjekke min lokale monter. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Brigg Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Nest på lista over vedlikehold var kalesjevinduene.Her har jeg vært vant til vanlig vask og litt voksing når de blir matte. Dette har som regel holdt en liten stund. På an igjen med "Båtvaselin" og vips. så var vinduene både klare og rene (tørket av overflødig med lo-fritt papir). Hjelper slikt vaselin når kalesjevinduene har blitt "melkehvite" også? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
VannTro Svart 26.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Melkehvite kalesjevinduer har jeg aldri forsøkt på, men du får gjøre en test. Grunnen til at vinduene blir ugjennomsiktelige er vel egentlig todelt. Det ene skyldes mangel på/utvasking av fettstoff, det andre er nedbrytning forårsaket av UV-stråling. Fettstoffet får du tilbake ved bruk av flytende vaselin. Dette er ingen one-time behandling selvsagt, men 4-6 uker mellom hver gang så holder det bra. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
peer Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Hei Mine kalesjevinduer var melkehvite etter impreg. hos Alf Hansen. Ble rådet til å vaske med white spirit. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Du snakker nok om en helt annen grunn til at vinduene ble melkehvite peer. Hos deg lå impregneringen igjen på vinduene. Whitespirit høres ut som et fornuftig produkt å løse opp impregnering med siden den også inneholder litt fettstoff, men å bruke whitespirit til å rengjøre kalesje-vinduer generelt, det er FY-FY. Whitespirit er tross alt et løsemiddel ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Øya Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Jeg bruker Vaselinolje. Setter inn Båten med dette om høsten og vasker og polerer om våren. Båtpussen går da som en lek. Det virker også som om båten får nødvendige fettstoffer - ikke vet jeg, men fin blir den. Min forrige båt var mørkeblå i skroget og begynte å falme i hekken. Etter en vinter innsatt med vaselinolje tok det lenger tid på sommeren før den falmet. Har også snakket med folk som har noen utrolig fine 10-15 år gamle båter med mørk stripe. De forteller at de har hatt båtene innsatt med vaselinolje hver vinter fra Båten var ny. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
JRK Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Hei, Dette er ikke noe vidundermiddel for varig produktfornyer av gelcoat. Grunnen til at gelcoat blir matt er at overflaten blir oksydert, først og fremst av UV bestråling fra solen. Man kan gjerne tilføre flytende vaselin og det blir blankere, men så snart denne er borte er det like matt igjen Det eneste som hjelper er skikkelig polering. Fordeler Vaselinoljen løser opp endel smuss igjennom vinteren slik at det er lettere å få av om våren. Den smører skroget mot presenningen Ulemper: Den kan løse opp nye vinduspakninger.Selvopplevd. Den suger til seg sandkorn, som kan gnisse mellom pressenning og skrog Har hørt at gelcoaten kan gulne Sitér dette innlegget Link to post
BAG049 Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Jeg tror det er riktig at gelcoaten kan gulne av dette. Forrige eier av min Nidelv hadde brukt vaselinolje hver vinter. Når jeg prøver gelcoatsparkel med den fargekoden Nidelv oppgir er sparkelen alt for hvit. Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Alle hvite båter blir vel litt endret i fargen med årene , med eller uten vaselinolje. Når det gjelder oxydering er det helt rett at rubbing , polish og deretter Hard Vax er det rette. Jeg bare påpekte at min erfaring var at etter en vinter innsmurt med vaselinolje holdt behandlingen lengre. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Lars H. Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 At hvit gelcoat skulle gulne etter bruk av vaselinolje, var en ny påstand. Hva i dette produktet som skulle påskynde normal gulning, hadde vært interessant å visst noe om. Noen kjemikere her med noen ideer? Det en imidlertid skal være forsiktig med, er basiske vaskemidler, f.eks. Ajax, Handy osv. Mens sure eller nøytrale midler som f.eks. Zalo av husholdningsmidlene, er ufarlige. Om en vasker en båt en gang med lut, betyr ikke noe, men årlig bruk av basiske midler, skal kunne føre til gulning. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tore_Tang Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Er det noen som har forsøkt å smøre inn antisklibelegget vinterstid med vaselin? Jeg er på jakt etter noe som kan feite opp gelcoaten på dekk da det er utfordrende å holde denne ren på sommeren. MVH Tore Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.