Jump to content

Propell til Ibiza 19" Sport med Mariner 150 Optimax


lodden

Recommended Posts

Hei

 

Nok en kar som lurer på propell til båten sin. Jeg har prøvd å søke litt rundt på forumet her, google og sidene til Mercury men jeg blir ikke helt klok.

 

Jeg har en gammel Ibiza 19" Sport med en 2005 Mariner/Mercury 150 Optimax som er utstyrt med en Mercury Black Max propell.

 

Tekniske data på propell:

Nummer på propell: 832834A45P23MERCURY

Pitch: 23

Størrelse: 14

Blader: 3

Materiale: Aluminium

 

Jeg har brukt propellkalkulatoren på nettsidene til Mercury en del i det siste ( https://appcenter.mercurymarine.com/propSelector ) men jeg blir ikke 100% sikker på om jeg gjør alt rett.

 

I propellkalkulatoren bør man vite en del verdier og jeg har brukt følgende verdier:

propbatspecs.gif

 

Som forslag til propell får jeg da:

propforslag.gif

 

Nå kunne jeg sikkert ha løpt på ebay.com og kjøpt en av disse propellene og prøvd, men det kan fort bli noen kroner rett i dass føler jeg.

 

Noen spørsmål:

- Er det noen som har noe info/forslag/kommentarer/erfaringer til propellering av Ibiza 19" Sport?

- Er det riktig å benytte betegnelsen "Bass boat" på en Ibiza 19" Sport?

 

Alternative båttyper i kalkulatoren:

propbattypealt.gif

 

Til info så er Mercury Black Max propellene ikke egnet for topphastigheter over 50 knop, nå vet jeg ikke om jeg har noen forhåpninger med å kunne komme meg over 50 knop med båten min men dette forteller meg noe om at det nok ikke er riktig propell i dette segmentet.

 

Det som er gjennomgående uansett hvordan båttype jeg sier til kalkulatoren at jeg har er at stort sett så foreslås det lavere pitch enn det jeg har i dag.

Jeg var forresten ute i båten her for 2 uker siden med 4 kæll (350kg+) og båten gjorde da 38 knop i en kjapp 100% uvitenskapelig test (dessverre kikket jeg ikke på turtelleren).

 

Mvh

Lodden

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg finner ut at max turtallsområde for din motor er: 5250-5750rpm WOT

Stemmer dette?

 

Så da har jeg noen spørsmål:

 

1) Hva oppnår du som turtall på WOT?

2) Hva oppnår du normalt av gps maks-fart?

3) Hvor er kavitasjonsplata i forhold til bunn av skroget?

 

Std alu = flukt med kjøl

Fleste vanlige stålvisper = gjennomsnittlig best ved +20mm over kjøl.

Overflatepropeller = opptil ca 76.2mm (vil kreve flytting av vannintak, noscone er da ofte brukt)

 

Kalkulatoren til mercury skal stemme bra, også er det normalt at overgang fra aluminiums-propell til stål-propell blir en stinging mindre.

Men skal og nenves i samme slengen at jeg har opplevd både samme str i stål har og klaffa også

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Nok en kar som lurer på propell til båten sin.

Jeg har en gammel Ibiza 19" Sport med en 2005 Mariner/Mercury 150 Optimax som er utstyrt med en Mercury Black Max propell.

Mvh

Lodden

 

Hei velkommen til BP. Som `KenBjork`nevner, det beste er om du kan legge inn det max turtall du oppnår idag.

Det jeg ville legge til var at jeg syntes vekten på båt og motor var litt lav (2000 lbs) ca: 900 kg.? Trodde Ibiza 19 fot med 150 Optimax veide mer? Det du har fått forslag om er jo stålpropeller. Ville sjekket vekten igjen, var jeg deg. Lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Det jeg ville legge til var at jeg syntes vekten på båt og motor var litt lav (2000 lbs) ca: 900 kg.? Trodde Ibiza 19 fot med 150 Optimax veide mer? Det du har fått forslag om er jo stålpropeller. Ville sjekket vekten igjen, var jeg deg. Lykke til. :flag:

Jepp jeg er klar over at vekten kan virke noe lav(det er mulig at den er det også.)

Men som sagt så har jeg en gammel Ibiza 19" (1993) med svært lite utstyr, dagens Ibiza 19" Sport veier ca 700kg uten motor + 220kg for optimaxen + 400 lb for to personer + 20 gallons (75 liter) bensin. Så det er ikke sikkert at det er så halvgæli.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg finner ut at max turtallsområde for din motor er: 5250-5750rpm WOT

Stemmer dette?

 

Så da har jeg noen spørsmål:

 

1) Hva oppnår du som turtall på WOT?

2) Hva oppnår du normalt av gps maks-fart?

3) Hvor er kavitasjonsplata i forhold til bunn av skroget?

 

Hei igjen

 

Først og fremst så må jeg innrømme at jeg har brukt båten uten å tenke så mye på turtall, toppfart ol. før nå. (Og det betyr vel at jeg har brukt båten og hatt det gøy, noe som må sies å være bra :tongue: )

WOT på motoren slo jeg opp til å være 5250-5750 (Så det stemmer det Ken)

 

Neste gang jeg skal ut med båten så skal jeg fyre opp GPSen og følge med på turtelleren nå jeg er alene i båten, men det blir nok i ferien om halvannen uke før jeg får gjort det.

 

Det med kavitasjonsplata, har det noen betydning? eg. for høyt i forhold til skrog gir mer motstand?

 

-Lodden

Link to post
Share on other sites

Ja det er bra, da har du hatt det fint i båten hvertfall :cheers:

 

WOT er viktig i forhold til belastning på motoren, som igjen påvirker slitasje og drivstoff-forbruk osv.

Flott, men med gps måling, så må det kjøres samme strekning tur/retur og ta gjennomsnitt farten av tur/retur for å få den helt rette farten.

Kavitasjonsplata, ja jeg tenker på om det er noe å hente/senke på turtallet.

Jo dypere motoren står, jo mere motstand = lavere oppnåddturtall WOT.

 

Virker på meg som det er mange som er for lavt montert.

 

Siterer meg selv fra innlegg 2 på denne

Std alu = flukt med kjøl

Fleste vanlige stålvisper = gjennomsnittlig best ved +20mm over kjøl.

Overflatepropeller = opptil ca 76.2mm (vil kreve flytting av vannintak, noscone er da ofte brukt)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...