Jump to content

Problemer ekkolodd, Garmin 525 S

stokkvika

Recommended Posts

Jeg har nylig fått montert Garmin 525 S (USA modell), ekkolodd og kart, med utvendig svinger på min alu båt 19 fot. Sliter med at ekkoloddet mister "forbindelsen" og klarer ikke å registerere bunnforholdene i relativt store perioder av fiske . Dette skjer både når båten er i ro eller når det kjøres i lav fart. Den viser ofte 0.3 meter, og klarer ofte ikke å tegne opp bunnen. Forsøker å slå av og på maskina men lykkes bare unntaksvis. Noen som kjenner til problemet?

Jeg har nylig fått montert Garmin 525 S (USA modell), ekkolodd og kart, med utvendig svinger på min alu båt 19 fot.

Hansi, du må pusse brillene :lol: som du ser står det utvendig svinger i trådstarters innlegg.

Siden du har problemer ved dorgehastighet og når du ligger stille høres det mest ut som et svingerproblem, eller kontaktproblem med svingeren. Men sørg for å laste ned siste versjon av software til instrumentet ditt, det er et bra utgangspunkt for videre feilsøking.

Redigert av abbor (see edit history)

Takk for lynraske svar. Båten er en 19 fot Kaasbøll aluminiumsbåt med 90 hk Yamaha. Utvendig svingere er i følge manual forskriftsmessig (?)montert på hekken av et båtverksted. Svingeren er montert 10mm nedenfor aluminiumsskroget og er under vannlinjen når båten planer. Skal forsøke å oppdatere programvare!

Slettes ikke sikkert det er noen montasjefeil..

Det samme problemet oppstår med Humminbirdlodd. Jeg kjenner ikke til Garminlodd..Meen...

Prøv å endre i menyen på oppsettet. Er det mulighet for å gå inn på avansert brukermodus? Slå av evnt. støyfilter. Se gjerne mitt svar til huminbirdbruker tidligere.

Vedlegger dette:

[i noen norske farvann har vi ekstreme saltgehaltslag og termosoner som kan være vanskelig å trenge igjennom, og som virker som et ”prisme” på svingerstrålen (avbrytningsvinkler). Dess mer følsomt og nøyaktig et ekkolodd er, dess strengere krav stilles til brukeren. Brukeren må da i større grad benytte manuelle innstillinger av loddet. Dette fordi loddets automatikk eksempelvis kan komme til å tolke en termosone, eller et saltgehaltslag som bunn. Termosoner finnes både i saltvann og ferskvann. I dype norske ferskvannsfjorder kan det være spesielt vanskelig, der vi kan finne termosoner og bunntopografi til det ekstreme./quote]:
Redigert av motor (see edit history)

Har samme plotter uten ekkolodd, synes ikke plotteren virket som den skulle mange kryss(dybde merker) som ikke det sto dybde på samt masse små feil, sjekket da software versjonen og fant ut at den var 2.5. sjekket da på nettet og fant ut at det var en 2.6 , 2.8 , 3.0 og en 3.1 versjon da jeg lastet inn nyeste software ble plotteren veldig mye mer stabil og bedre. Forundrer meg ikke om det er det som er problemet med ekkolodd delen også.

Problemet du har er typisk for dårlig kontakt eller ødelagt svinger. Siden dette loddet har digital signalbehandling bør du laste siste softwareversjon, siden bugs i software kan gi samme symptomer. Hvis ny software ikke hjelper hadde det beste vært å få testet skjermenn din mot en svinger som du vet fungerer.

Ikke noen trøst men jeg har samme plotter og utvendig svinger også USA model som funker utmerket. Er med i 25 knop ned til ca 100 meter. Aldri forsøkt i saltvann. Men vet de har svinger utgave som er optimalisert for ferskvann eller saltvann. Men vil ikke tro det bør ha noen dramatisk effekt slik du beskriver om du skulle ha en for ferskvann.

Dette er et minst like avansert og fintfølende lodd som de fra 700 serien til Humminbird. Derfor er også sannsynligheten for at du må gjøre endringer i brukermodus/oppsett i menyen, like stor som på Humminbirdlodd. loddene i 700srien til humminbird viser i det område/feilleser dybden slik somm jeg tidligere har beskrevet. Dette om man ikke går inn og gjør endringer i avansert brukermodus. Mitt lodd og likeledes en kjenning sitt viste begge 0,5m dybde uansett hvor vi var, dette fordi loddet feiltolket de før omtalte lagene i sjøen. Var det ikke for kameraten som hadde fått skrifylig fra Belanor hva vi måtte endre så hadde jeg sikkert lett og lett etter feil som ikke eksisterte. Mulig at det er ulike forhold for lodd i ulike deler av landet og nevner for ordens skyld at vi bruker apparatene i fjorder i Trøndelag.

Dette med dårlig kontakt virker lite sannsynlig fordi du da bør få opp melding lik giver ikke tilkoplet, likeledes er det også slik om det er alvorlig feil på giveren. Er ikke loddet ditt nytt også? L

Nei dette er jeg overbevist om at nok ordner seg med litt endringer i oppsett...

Jeg har også denne typen plotter i ene båten. ekkoloddet virker veldig greit, men som en tidligere i tråden nevnet så får jeg ikke opp dybdeanvisning på skjærene. Kan ikke finne ut at det kan slås på, så da må jeg kanskje oppdatere programvaren? Kjøpte den i usa i vår. Hvordan oppdaterer man programvaren da? må en ha kabel eller?

I motsetning til Humminbird er de nye Garminmodellene lodd som egner seg til bruk i norske farvann. Loddet skal fungere helt utmerket i automodus, uten at det er nødvendig å endre noen settinger.

Ja jeg er ikke imponert over Humminbird i hvertfall. Fungerer greit nå, men det bør ikke være sånn at man må gjøre spesialoppsett i avansert modus for å få det til å fungere. Sikkert mange som har trodd det var feil ved svingermontasjen... :wink:

Hvordan oppdaterer man programvaren da?

Jeg har denne tråden som jeg sier fra når det er kommet ny oppdatering for disse.

Om garmin`s plottere, hovedsaklig: 420/520/525 og S

Oppdatere med å laste ned softwaren, og lagrer det på ett tomt sd-kort.

Slår på plotter, tar ut kartbikke, setter inne det sd-kortet med oppdateringen er på.

Følg anvisning på skjerm, og vent til den er ferdig oppstartet på.

Sett inn kartet igjen og kjør.

Redigert av KenBjork (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...