Jump to content

Hvordan løfte en større påhengsmotor (Mercury 90hk, 99 mod)?


Smiley

Recommended Posts

Jeg skal montere hydraulisk lift mellom brakett og motor, og skal i den forbindelse løsne og løfte motoren. De gangene jeg har løftet av og på motoren tidligere har jeg brukt lastebilkran, og stroppet rundt motoren / motorfestet. Dette virker så utrolig tungvint, har disse motorene noen "fester" beregnet å løfte i? Dette er jo nødvendigvis et behov hver gang en motor skal monteres / demonteres!

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Hei, på de fleste nyere Mercury Optimax 75-90-115 (mulig også din 99 mod) er det gjenger i toppen for innskruing av en øyebolt til å løfte motoren. Husker i farta ikke hvilken gjengedimensjon det var. Jeg fikk låne denne bolten av et lokalt verksted, da jeg heiste min motor. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei, på de fleste nyere Mercury Optimax 75-90-115 (mulig også din 99 mod) er det gjenger i toppen for innskruing av en øyebolt til å løfte motoren. Husker i farta ikke hvilken gjengedimensjon det var. Jeg fikk låne denne bolten av et lokalt verksted, da jeg heiste min motor. :yesnod:

 

Er dette gjenger som ligger "rundt" mutteren som fester svinghjulet? Så noe som lignet gjenger der, men oppfattet materialet som plast.

 

Ingen ferdigmonterte løfteøyer under lokket nei. Kikket etter dette i håp om at jeg kunne ha oversett det tidligere.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Ahaa... jeg finner sannsynligvis dette under plastdekselet som ligger rundt svinghjulet? Da skal jeg ta en titt i morgen!

 

Takker!!

 

(Det med manglende løfteøyne under lokket var ment som et svar til SeaRaymond sitt tips.)

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Takker! Flott med alle svarene. Fant gjengene også, var de jeg trodde var en del av plasten. Var visst ikke det alikevel. :smiley:

Men med den prisen, og uten muligheten til å lage selv tror jeg jeg fortsetter med stroppene jeg......

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...