Jump to content

Maxpower Baugpropell, noen som kjenner denne?


Feber

Recommended Posts

Jeg har sjekket med Sleipner og de sier jeg kan bruke Side Power 30 eller 40 (125mm tunnell) eller 60 (185 rør). Den siste gir mer kraft og mindre støy. I min 25 fots snekke, Inter 7700.

Men så fant på nettet på Nettbåt en baugpropell som heter MaxPower. http://www.nettbaat.no/webshop/storefront.php?pid=9 Når man regner med utstyr, koster disse to omtrent det samme.

Noen som vet forskjellen?

Hva med service på MaxPower?

Link to post
Share on other sites

Jeg har sjekket med Sleipner og de sier jeg kan bruke Side Power 30 eller 40 (125mm tunnell) eller 60 (185 rør). Den siste gir mer kraft og mindre støy. I min 25 fots snekke, Inter 7700.

Men så fant på nettet på Nettbåt en baugpropell som heter MaxPower. http://www.nettbaat.no/webshop/storefront.php?pid=9 Når man regner med utstyr, koster disse to omtrent det samme.

Noen som vet forskjellen?

Hva med service på MaxPower?

 

Fri vedlikehold Maxpower, ikke tenk på olje osv.....Jeg har den i min båten i 3 år og veldig meget fornøyd.

Sleipner er meget bra og norsk prod. maxpower er fra Fransk. Lykke til.

 

At-le :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd - også tilbud om kjøp av helt ny Side-Power 60 fra en på lista.

60 bruker 185 mm tunell, men idag snakket jeg med Mathiassen som driver Inter, og han sa at det var for stor tunell, ihvertfall kunne han ikke garantere at det var plass. Litt synd, for jeg hadde funnet fram til at Hølen Marina (Larvik) kunne støpe og montere selv om jeg stilte med motor og deler.

Derfor havner jeg på en Sleipner 40 - og velger det pga Hølen Marina som jeg da kan få hjelp til i nærheten der jeg bor, hvis noe skulle skje.

 

Igjen, takk for gode råd.

Link to post
Share on other sites

Dersom du har mulighet for det anbefaler jeg at du benytter 185 rør. Når det er vindstille skal det ikke så mye kraft til for å bevege baugen, men nå det er vind mot land/brygga og du skal ut, da vil du lengte etter så mye baugkrefter som mulig. Det er greit å kunne gå fra brygga uten bruk av spring.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Hyggelig å se at det er flere som har Inter 7700.

Vi har en 2006 modell som vi er meget godt tilfreds med.

I vår båt har vi en Sleipner baugpropell som fungerer bra de få gangene vi trenger å bruke den.

Er rimelig sikker på at det er en "40", men kan gjerne sjekke neste gang jeg er i båten.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Jeg har baugpropell for første gang i en båt, tror det er et Sleipner produkt (har ikke "Den store Båtboka med manualer for alt montert utstyr" tilgjengelig). I våres skiftet jeg bare zink, men det må da være slik at man skal skifte olja også, men hvor ofte ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

SP40 med 125mm tunnel holder lenge.

Hvis man ikke gjør slik som de fleste amatørene her og i stedet monterer tunnelen etter Sleipners installasjonsanvisning, så skyver denne bedre enn alle 4 hestere som finnes.

 

Jeg slutter aldri å bli overrasket over hvor amatørmessig det er mulig å montere en baugpropelltunnel. Går det virkelig ikke an å lese monteringsanvisningen?

Link to post
Share on other sites

Har sett på baugpropellene fra Quick og er imponert over kvalitet på dem. Prisen hos Seatronic er lavere en billigste Side Power på markeden og dem har også stengt drev, trenger ikke olje i etterkant. Er på gang i montering av 14hk i min båt og den skiver 240kg "I BEGGE RETNINGER". Dette stor baugpropell kan man kun få i 24v og har jeg 2stk 12v/100ah AGM batteri til den og til lading av dem bruker jeg 6amp lader som kjører på inverter i båten dersom den har 12v på forbrukskretsen. Har bestillt 24v ankervinsj som skal kobles på samme anlegg. Denne sommerferien blir brukt til arbeid på egen båt. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Alternativt kan du sjekke med han karen her. Dag Tores rep og vedlkehold

Han holder til på Vestfoldsiden, og er en hyggelig kar som gjør bra arbeid til hyggelige priser. Han monterer mest Engbo-utstyr, men thrøsteren de leverer er ikke noe dårligere enn andre. I tillegg slipper du styret med olje i undervannshus osv. De er remdrevet.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er lett monterer tunnelen glassfiber og lim.Ikke så vanskelig.

Vel, allikevel er det her 7 av 10 profesjonelle båtbyggere svikter samt 9 av 10 amatører.

 

Det er ikke så mange som skjønner pointet, men en slik tunnel monteres utelukkende fra innsiden.

Når jeg ser tunneler der halve utsiden er plastret, sparklet og pusset etter alle kunstens regler,må jeg bare le enda en gang.

 

Man gjør INTET monteringsarbeide på utsiden annet enn å borre hullet til tunnelen. Feilmonterte tunneler sørger for at man mister opp til 40% av skyvekraften samtidig som støynivået øker formidabelt.

 

Så har man dette med kraft x arm, kabeltverrsnitt, spenningsfall og så videre, men det blir jo bare for småplukk å regne i forhold til den gedigne tunneltabben de fleste gjør.

 

Selv verdensmestere har godt av å lese monteringsanvisningen.

Så er det dette med å rasere hele utsiden av baugen. Hvorfor gjør så mange tullinger egentlig dette? Når jeg er ferdig med monteringen er det eneste som synes på utsiden av båten en liten smal ring rundt tunnelåpningen. Ingen glassfiber, ingen sparkel, litt primer og litt bunnstoff er det hele. Jeg har mange ganger lurt på hvorfor de aller fleste gjør ting så feil når fasiten står der 30 cm fra nesetippen. Enten er de giddalause, eller så er de bare dumme. Noen annen forklaring finnes ikke. Les monteringsanvisningen!!!

 

 

tunnelavrunding.gif

Letteste er å slipe en vannavviser i bakkant slik fig. 4 viser - etter at monteringsarbeidet på innsiden er gjort korrekt. Til slutt lages korrekte avrundinger av tunnelåpningen - fortsatt under forutsetning av at monteringsarbeidet på innsiden er utført korrekt. Da har man "hel ved" og eventuelle unøyaktigheter under utkuttingen av hullet til tunnelen er for lengst borte.

 

Og 10% avrunding av tunnelåpningen? Ja det er altså minimumsverdier.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...