Jump to content

Hvitt belegg på stålpropell


880

Recommended Posts

Har ett hvitt belegg på propellene og lurer på hva dette kommer av. Propellene står på et BravoIII drev. Stålpropeller. 2007 mod.

I vinter ble de vannslipt og pusset, ingen behandling. Ved opptrak for priming/bunnsmøring hadde propellerne fått dette hvite belegget måtte vannslipe for å få det vekk. TecNano ble påført for noen uker siden men det samme skjer igjen.

Nye anoder er på plass. :confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Slik ser det ut....

 

18072008.jpg

18072008001.jpg

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Var mye gjenskinn på bildene.. eller er de så hvite..

 

Eller så har jeg også fått litt hvitt belegg på min propell nå siste mnd`n

 

Vaska den med jiff gul-skurekrem, da den var litt grodd etter å ha vært ute hele vinteren

Skal ta bilde av min propell i morgen og poste jeg også.

Link to post

Gjennskinnet skyldes solen, men de er matt hvit..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Dette har ikke blitt brukt. Drev og propell behandlet med TecNano/NanoTech (eller hva det nå heter)..

 

Samme resultat før og etter.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Greit å leve med, men hvorfor, hvordan osv..

 

Er det skadeligt for noe av det under vannlingjen, spesielt med tanke på drevet og propell.

Edited by 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

hvis det er det samme hvite "rurbellegget" jeg hadde på min stålpropell fjernet jeg dette med vannlinjerens eller noe i dn duren kjøpt på Mekk, sprayet på, var bare å tørke av etter få menutter, og propell var som ny

Link to post

Har noen testet sitron syre, Vi bruker det i nordsjøen for å fjerne/løse opp slikt belegg fra syrefaste koblinger under vann.

 

Har nettopp fått meg mercruiser drev jeg og og prop ble slik etter en uke, har sikkert noe med den mercathode tingen som er montert. Tok bare en skrubbesvamp og sun oppvaskmaskin middel så forsvant det med en gang. Ville egentlig bruke sitronsyre, men var tom etter siste vaskerunde på geværhylsene mine :)

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Kan kanskje være noe av samme effekten man kan få med denne , se produktteksten.

Ikke brukt jeg heller.

 

Det hvite belegget er sinkioner som limer seg på. Belegget kommer altså fra anodene dine. Jeg har skrevet en del om det tidligere. Du må bare leve med det.

hmm ok,

 

Interessant, "SvartRøyk".

Noen som vet noe om det han sier?

Link to post
Det hvite belegget er sinkioner som limer seg på. Belegget kommer altså fra anodene dine. Jeg har skrevet en del om det tidligere. Du må bare leve med det.

 

Jeg hadde en 23 fot Marex med Mercruiser 3,6 Diesel 180hk med Bravo I drev og Balistic stålpropell. Kjøpte originale anoder og hadde aldri problemer med dette. Båten lå i indre havn i Stavern. Kan det ha noe med "Mercahatode" systemet ikke fungerer eller typen anoder å gjøre kanskje ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Pussig at det ikke skjer med mitt stålsett til VP.

Kan det være fordi at VP bruker sinkanoder og Mercruiser bruker aluminiumsanoder?

Nei. Det kommer av at propellene til en del VP drev har isolert propellen fra propellbosset med en teflonforing. Propellen inngår ikke i den katodiske beskyttelsen, som en del båteiere har fått merke på lommeboken.

Link to post

Mister jeg noe effekt med dette belegget på propellene ????

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Mister jeg noe effekt med dette belegget på propellene ????

Teoretisk ja men i praksis tror jeg ikke du merker noe. Hvis sjøen er i ferd med å flø så skal man også teoretisk miste fart, noe jeg tror ingen har merket noe til enda. :smiley:

 

Groe på propellen derimot får større konsekvenser for fart og drivstoff forbruk. Belegget er såre enkelt å fjerne med å spraye på vannfortynnet saltsyre. La det stå i noen minutter og spyl med såpevann.

Link to post

Dette belegget er lett å få bort, det kommer på alle typer stå propeller også på VP sine.

 

En bør ikke slipe da en lager bedre feste for ny groe ved at en lager små riper overflaten.

Som kjent er disse propellene høyglanspolert fra fabrikk og en mister glansen ved skuring eller sliping.

 

En kan bruke saltsyre oppløsning det fjerner belegget på 1 til 2 min. Har selv brukt dette med god erfaring.

Bruk verneutstyr (hansker og briller) og påfør syre på propellene med kost eller svamp. Vent 1 til 2 min og tørk av.

Høres ut som en dårlig reklame men det virker.

 

Husk å skylle med rent vann etterpå.

 

P.S. er du redd for å få syre på drevet/påhengeren tar du av propellene.

Edited by Captain Barbossa (see edit history)
Link to post

Bravo 3 bruker alu anoder og ikke zink. Blir det samme på mine propellere.. Er noe en bare må leve med.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

I sjø viker både zink og alu.

I ferskvann virker zink dårlig, men alu virker godt.

 

Derfor brukes alu i ferskvann.

 

Det som i hovedsak gjør at en bruker zink i sjø er prisen og "gammel vane er v...."

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...