Jump to content

TMD30 tenner ikke men starteren går fint rundt


Seesnake

Recommended Posts

hei .diseler det på tanken. Har alltid sliti med å få finfilteret til å passe for å si det slik. Men jeg skal kjøre diselen rett til pumpa og ike fra tanken som det her ble sakt. så kaneg eliminere mulig tank problem, Det jeg oppdaget akkurat nå er luft i selve matepumpen. igjen! Nå skal det ses på skikkelig. Det ble spurt her om jeg har stoppknapp på motoren. Nei det har jeg ikke . Jeg har kun solinoid på min tmd30.

Nå må jeg skekke videre for feil. Må vel være luft da :confused::confused:

Ringnes1 :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hei i gjen. Nå har jeg kjørt diselen rett fra en full diselkanne og rett inn på manterpumpen. Lufter med hendelen så den er helt full uten luft. Diselen kommer fortsatt ikke frem til dysene. Full gass på , og drar den på starteren. Det som er igjen rart er at etter jeg har kjørt den på starteren er det kommet luft i materpumpa i gjen. (noe) kan ikke være riktig :cryin: Kan vel ikke bli luft her dersom solinoiden er def mekanisk?? Så feilen ligger enten i materpumpen, eller i diselholderen eller i selve injektordelen(tenker da på solinoiden som det klikker i men som på en måte kan henge)

Har vært i kontakt med VP og de skal sjekke denne materpumpen i morgen da jeg tar den ut i kveld.

Et spørsmål til dere som har greie på matepumper: skal denne pumpes knallhard og pumpehendelen skal sive tilbake i sin øverste posisjon etter 10 sek?

eller er dette galt?? Jeg logger meg på i kveld ved 23 tiden da jeg er tilbake i min nidelv26 :confused:

Link to post
Share on other sites

skruva ur matarpumpen

.........så pumpe på den armen som skall gå in i motorn......så setter du ett finger för

inloppet o känner att det suger.....fingret skall fastna litt lett.....

 

o i utloppet skall du känna att det kommer luft ut........anners er det noe feil der....

 

du kan oxo skruve isär matarpumpen....det er ett membran o noen fjäder + ett litet filter....o se så att allt ser helt o riktigt ut....

 

 

(ett helt annet tips er att installera en handpump på diesel slangen före grovfiltret/Racorfiltret

en hand pump av samme typ som til utombordare....då går det mye enklare o fylla opp diesel vid filterbyten!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Slagskipet kan sikkert konfirmere dette da han vel har en motor tilsvarende din.
Dessverre Rem så ble den motoren byttet ut med en TAMD 31L i 2004. Men om 31 og 30 motoren har likt opplegg for stopp solenoiden vet jeg ikke. Kan desverre ikke kommentere på bildene da jeg aldri hadde trøbbel med dette slik som Ringnes1 har på sin 30 motor, og har aldri studert på dette. Men jeg har mine tvil om det kan være et "alvorlig" problem. Motoren gikk og så var det problem en uke senere etter hva jeg forstår ? Men min erfaring at bagateller kan være vanskelige å finne.
Link to post
Share on other sites

hei i gjen. Ja så var det kvelden :diving: . Tar ut pumpen i morgen tidlig og drar ned til ringstad (vp) PS som ble sakt så gikk motoren fint til jeg la til brygga etter 10 min. skulle så starte den etter noen dager så var den helt død.dvs starteren gikk rundt men ikke noe diesel-tenning. men men skal f.... ikke gi meg på dette problemet nei. :nonod: En ting vil jeg vite her ute: skal solinoiden på innspruteren ha strøm når den starter? kan aldri tro det. Slik som jeg tenker skal vel bare den ha strøm når den skal stoppe??(blokere innløpet? ) men men... dete hadde vært ok og vist. ikke minst sett en tekning av en slik :confused: og ikke minst er den fjærbelastet?? :flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Nå har solinoiden vært ute ok den virker som den skal :smiley: .Dvs skal kun ha spenning når den skal stoppe. Da gjenstår det bare å skifte alle skivene(er vel kobberskiver) som sitter på materpumpen filter og inntil insprøytningen og returledningen. Fungerer dette ikke da, er feilen ganske godt gjemt i selve diselinsprøytningen. Og da er det verksted :nono: . Enkelt og greit. Egentlig ganske synd da jeg har sliti med dette en stund. :cryin:

Kjøpte båten i fjor så da vår vi håpe at det egentlig ikke er noe alvårlig..........

Noen andre tips?? åpner mailen sent i kveld :confused::confused:

Link to post
Share on other sites

ok Barbossa. det er riktig. Alt stemmer så langt på min motor... Men motoren får ikke disel :boxing: . Har ikke rukket å skifte kobberpakningene enda men tar det etter kl 20 i dag... :crazy: Har styra fælt med finfilter til min tmd 30. merkelige greier. vært på vp her og der og har vel til sammen fått 3 filter....

Men nå har jeg fått et som skal(er) til tmd30. Men om dette hjelper vet jeg ikke... Funker ikke dette med nytt filter og ikke nye kobberpakninger, da sender jeg båten bort til en marina :cryin::cryin: . Da er jeg redd hele injektorpumpen har gått fløyte. :cryin::cryin::cryin: Ikke vet jeg hvorfor, men da er denne ferien ødelakt.

Hadde jeg vist dette hadde jeg aldri kjøpt denne båten. Men kan jo være en bagatell også.Vil vel helst tro det.

Kan vel ikke gå helt til dundass uten videre???? injektoren?? gikk pent når jeg la den til brygga. ikke en eneste ulyd.

men men lever i håpet enda... kan være en bagatell :confused:

Link to post
Share on other sites

hei i gjen. Har nå fått på filteret(finfilter og grovfilter) Har ikke startet enda da jeg skal bytte alle kobberpakningene. I morgen tidlig.0800.

Jeg syntes det kommer lite tilbake i returen.dvs har koblet fra der den skal komme i retur.Skal det sprute med trykk ut av returen eller skal det renne ut? i mitt tilfelle renner det bare ut. ikke trykk i det hele tatt. Derfor mistenkte jeg materpumpen. Sjekket dette på penta og de sa den var ok. Men det filteret jeg satt på nå virket veldig" tait" og fint. Har ikke brukt materpumpen enda men skal gjøre det i morgen tidlig. :seeya: den turtalsreknaren som sitter ved siden av pumpen med 2 kontakter har vel ikke noe å si for inntaket til diselinsprøytningen?? kan ikke tro det men ville bare spørre. Sitter liksom i samme høyde. Har egentlig trua på nytt filte og kobberpakninger. :yesnod:

r1

Link to post
Share on other sites

Sitter ikke dette filteret på trykksiden av matepumpa? Kommer det inn luft må det skje på sugesiden. Og du har jo allerede koblet deg rett inn på pumpa uten at det hjalp. Ut fra dette kan jeg ikke skjønne at feilen skyldes luft.

Turtallsgiveren har ikke noe med dette å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Tja Ingar. Nå ble jeg usikker jeg når du skrev at finfilteret er på trykksiden av matepumpa men det høres jo riktig ut ? Allikevel tror jeg mest på at det er lekkasje i et filter, enten i grovfilteret eller finfilteret. Når jeg byttet filter på 30 motoren så begynte jeg med grovfilteret, startet motoren og så at draine glasset fyllte seg. Når motoren gikk jevnt igjen tok jeg fin filteret og lettet litt på lufteskruen der, startet motoren og stengte ventilen når det kom diesel. Også gikk det et parminutter til med noe jaging og juksing også var alt ok. Skiftet begge filtrene samtidig engang og da husker jeg at jeg slet med å få den igang igjen, men hva som var problemet husker jeg ikke. Siden jeg skal i selskap i dag hvor forrige eier av båten også kommer så skal jeg høre med ham om han husker hva det var, han hjalp meg med å få orden på det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt en båt hvor tidligere eier sa at jeg måtte gløde i ca 30 sekunder, og så kjøre starteren (kjinne) i ca 10-15 sekunder og så ville motoren starte. Ettersom dette er min første diesel motor tenkte jeg ikke mer over det. Første jeg gjorde etter kjøp var å montere grovfilter og skifte fin filter på motoren. Skulle deretter lufte systemet, men det var helt umulig. Pumpet på pumpet det jeg var kar for, men ingen diesel kom ut gjennom lufteskruene. Skiftet så matepumpen, og siden har det ikke vært noen problemer. Nå gløder jeg i 10-15 sekunder, og den starter på 1-2 sekunder. De på verkstedet hvor jeg leverte matepumpen sa at den hverken sugde eller blåste. Den var like effektiv som et hult rør. :lol: . Det kan jo være noe med pumpen din. Hvor lenge har du prøvd å kjøre starteren. Uten fødepumpen så må den vel hente diesel helt i fra tanken, og det kan ta litt tid.

Link to post
Share on other sites

Problemet du hadde i utgangspunktet er nøyaktig lik det jeg hadde på den ene motoren min. Det skjedde etter bytte av startmotor. Den nye start motoren dro "feil" vei". Maskinene mine går fra hverandre. Dvs akslingen bytter ikke rettning i gearkassen som er det normale.

Men når det er sagt, har du ikke byttet startmotor (sry, har ikke lest alle innleggene) og ingen har klød på den så er vel ikke dette til stor hjelp... :blush:

Link to post
Share on other sites

hei i gjen. Nå har jeg byttet alle kobberpakningene og skiftet disse :confused: alt skal være tett. helt tett. jeg har aldri byttet starter da det var en som snakket om at den kunne gå feil vei og ikke få diesel :confused::confused: (?) Kan vel ikke plutselig gå andre vei?(kortslutta? ) da ville jeg vel tro at det smeller?

Jeg pumper finfilteret fult med materpumpen.(diselen går først til materpumpen og så ned i finfilteret) Vp har sett på materpumpen og sier den er ok.

Jeg har koblet på gjenomsiktige slanger 1inn på materpumpen og en på returen.(til og fra en jerrykanne) Pumpen pumper fint inn men ingen ting kommer i returslangen!! :eek::eek: Virker som noe er komplett tett eller så er det noe gæli med materpumpen. Skal materpumpen klare å pumpe diselen ned i finfilteret og opp i returen uten problemer når jeg bruker Materpumpen?? der er det viktige svaret jeg er ute etter :smiley::smiley:

Håper noen kan svare meg på det.. :flag::flag::flag:

R1

Link to post
Share on other sites

Husker ikke helt om du klarer det med denne pumpa, men hvis du pumper finfilteret fult og kinner en stund med noe gasspådrag så skal det komme diesel tilbake i returen, hvis ikke så er det nok dieselstopsolenoid som har hengt seg opp i stengt tilstand.

 

Hvis det ikke gjør det så løsne litt på dieselrøret inn på dieselpumpa mens du pumper på håndpumpa for å se at det kommer diesel der.

Redigert av håpløs (see edit history)

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

Åpne luftinga til finfilteret, gi litt gass og tørn motoren på starteren. Ikke heng deg opp i dieslretur, det kommer diesel der når motoren er kommet i gang. Og som håpløs sier sjekk stopp solenoiden at den er i rett posisjon, men hold fingrene unna dieslpumpa. Og ring etter mekaniker, jeg er redd for du kan tulle rundt i evigheter uten å få start på den. Proff hjelp koster litt men du får problemet løst ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Et lite skudd i blinde:

 

Jeg ser i dette innlegget at ringnes 1 tidliger har skrudd på sjøvannspumpa. I en tidligere tråd om en TAMD40B som hadde mye av de samme symptomene viste det seg at årsaken var strammingen av festeskruene på sjøvannspumpen. Se innlegg #142 og utover i tråden om 40-motoren.

 

Kan det være samme årsak også denne gangen?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...