Jump to content

TMD30 tenner ikke men starteren går fint rundt


Seesnake

Recommended Posts

Har nå sjekket at glødepluggene får strøm. Motoren går fint på starteren men tenner ikke i det hele tatt. Dvs. ikke antydninger til tenning.

Kjente på den manuelle diselpumpa under selve diselpumpa(Håper dere skjønner hva jeg mener). denne virket slakk i pumpehendelen. Kan det være slik at filterene mine på en eller annen måte er tette?? Diselkrana står oppe. Men er det en elektrisk diselpumpe lenger bak som skal sørge for at diselen kommer frem til diselpumpen eller er alt mekanisk??? :confused: Nå er jeg rimelig LEI :headbang: Kan litt kondens forårsake dette at den ike tenner i det hele tatt??? trenger vettige svar da ferien snart går garantert i dass :headbang::headbang::headbang:

Ringnes1

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om du kan ha luft i drivstoffrørene fra dieselpumpa.

 

Matepumpa, som pumper fra tank til selve høttrykkspumpen, er mekanisk. Kan også være noe galt her, men det ser du ved å kople av slangen utfra fødepumpa. Kommer det støtvis diesel ut når du kinner på starteren er denne i orden.

 

Nikkepumpa, dvs. håndpumpa sjekker du lett ved å løse på lufteskruen på dieselfilteret (finfilteret, altså siste filteret før injektorene/dysene). Kommer det diesel piplende ut når du pumper, er håndpumpa ok. Er hådnpumpa slakk som du sier, kan det tyde på luft i systemet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei i natten.....

Han mener nok om STOPP ventilen på dieselpumpen får strøm, slik at den åpner når du skrur på tenningsnøkkelen....Hvis ikke....starter ikke motoren uansett hvor mye du gløder....

Sjekk dette først med et voltmeter. Deretter kommer jobben med å sjekke om dieselfilter kan være tett. Men du kan jo enkelt løsne på klemskrueflens på dyserør for å se om det kommer diesel til dysene...Lykke til..håper at du får start etter hvert....

Link to post
Share on other sites

Har du fått luft i br.st. systemet vil du få problemer med å starte.

Det beste er å løsne på rørene til br.st. ventilene, kjør starteren til du ser dieselen kommer og trekk til mutterene til de ventilene som får olje.

Ved dette vil du også se om dieselen kommer frem.

Er det lenge siden diesel filteret var skiftet, ville jeg ha skiftet dette først.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Tette filtere gjør at du mister turtall under gange (belastning) Du får alltid gjennom nok diesel til å starte og gå på tomgang selv med tette filtere. Let etter årsak andre steder.

Løsne alle fire dysemuttrene og kjør på starter. Kommer det dieselspray i tydelige pulser er sansynligvis fueltilførselen OK. Da må du se etter andre årsaker, feks. stoppsolinoidet som flere er inne på. Se om den beveger seg når du drar på tenningsnøkkelen. Skjer det ingenting, har du funnet årsaken.

Du har vel alldrig vært inne å "justert" litt på dieselpumpa? Har du løsna på festeskruene og pumpa har forskjøvet seg er det en omfattende jobb å få pumpa på riktig plass igjen. Noen få hundredels mm feil og motoren vil ikke starte. Til slutt vil jeg nevne falsk luft. Har du en kontinuerlig luftlekasje ved at feks en kuppling, kran el. har løsnet mellom fødepumpe og tank, vil ikke motoren starte. Ettertrekk samtlige pungter bakover til tanken. Sjekk også stigerøret. Det er gjerne loddet til et 90 graders bend på toppen. Denne loddinga kan ha sprukket opp med åra.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Den hadde jeg ikke sett Jens_P. Da er jeg enig i at det kan være luft. Og filteret burde passe fint inn. Kanskje Ringnes1 kan få litt lokal støtte og hjelp av en lokal gubbe som kjenner litt til TMD 30 ? Er sikkert bare en bagatell for å få den i gang igjen. TMD/TAMD 30 er vel noe av det beste VP har laget men det tar litt tid å bli kjent med lunene dens.

Link to post
Share on other sites

Nikkepumpa, dvs. håndpumpa sjekker du lett ved å løse på lufteskruen på dieselfilteret (
De pumpene jeg har vært borti har ikke fungert hvis de befinner seg på toppen av kammen, da har man ikke noe slaglende på den manuelle funksjonen. Løsningen er å tørne motoren inntil man kjenner at hendelen beveger seg nå man trykker på den.
Link to post
Share on other sites

hei i gjen.... Tror jeg har funnet feilen :smiley: men vil gjerne høre hva dere mener .. 1 Stopp signalet fungerer riktig. 2 det kommer IKKE disel til luftingen på dusene når jeg lufter og kjører den på starteren. 3 Det kommer IKKE diesel i returrøret på diselen.(har tatt av for å sjekke)

4 Det er vanskelig å fylle opp finfilteret med den manuelle materpumpen.( det var det ikke før med samme type filter)

Hendelen på materpumpen virker helt gåen. Fylte finfilteret opp med disel og satt det på. skrudde opp lufteskruen øverst på hendelpumpen(matepumpen) og pumper med hendelen sikkert 60-70 pump. Den tar liksom ikke tak før hendelen er 5mm fra nederste posisjon. Dette nener jeg er helt galt. Derfor har jeg en meget stor mistanke om at det kan være membraen som er gått fløyten :confused: men hva mener dere?? :cheers:

Takk for svar så langt. se bilde av pumpen kan det være en lekasje??

Ringnes112.jpg

Link to post
Share on other sites

Tror fortsatt mest på falsk luft. At ikke hendelen "tar" før den siste cm er ganske så normalt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hendelen til pumpa di tar ikke /blir ikke hard før det blir nok diesel i den ,så her er det bare å løsne opp dyser /filter og kjøre starteren til det spruter diesel uten at det bobbler. Da er mye gjort vil jeg mene ,men en ting . Har du null peil på å lufte systemet , så snakk med noen i havna di som kan hjelpe deg.Det tar noen få minutter bare , så bør det være i vater. Sørg for at du har riktige dieselfiltere ( grov / fint ) og at det er 100% tett når du har skrudd dem på , da tenker jeg ferien blir helt topp . Lykke til og god ferie .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

For å fylle opp finfilteret er det ofte en fordel å fylle det nesten helt opp før det skrues fast. Da unngåes en masse pumping for hånd. Men det er ikke alle motorene hvor dette er tenkt på siden det er masse rør etc. rundt. Det er trangt og resulterer i at det blir søling og dermed lukt...

Link to post
Share on other sites

99% sikker på at du har en lekasje en eller annen plass,slik at håndpumpa suger luft.

 

Kjenner ikke til TMD30 motoren. Men ett par tips.

 

Sikker på at filtre(ne) sitter riktig?

At du har husket O ringer der det skal være?

At det ikke er ene lufteskrue du har glemt å skru til ?(snakker av erfaring)

Sjekk at ikke det er noe rift i kobberpakninger?

Sjekk at alt du har skrudd på i forbindelse med filterskifte og feilsøk er skikklig teitet til.

 

Da kan du lufte anlegget.

 

Gamle måten å lufte diesel systemet på.

Åpne lufte skruen på filteret og bruke håndpumpa . Når(hvis) du etter 20-30 pump får frem diesel. Pump til det ikke kommer mer luftbobler. Teit lufteskruen mens du fortsat pumper.

Løsne opp på returen på siste sylinder. Og fortsett med håndpumpa til det også der kommer diesel. Teit igjen og start. Hvis motoren

går ujamt, (ikke på alle sylindre). så løsn forsiktig på en returkobling, sjekk at det er ren diesel. teit igjen, sjekk neste.

 

Det blir mye diesel søl. Men dette er vel gamle måten å lufte på.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei på dere... nå begynner jeg å komme til veis ende da jeg nesten har prøvd alt. :confused: Fødepumpa er i orden! :smiley: Når jeg vrir på starteren og luftet pumpen er det full trøkk.Diselen kommer helt opp til røret som går inn til selve diselfordeleren (er vel ikke det den heter men kaller den det) Lufter så diselrørene.Men her kommer det ikke en eneste dråpe. :nonod:forum.jpgDette gjør jeg selvfølgelig når starteren er i aksjon. Vet det er noen her ute som har nevnt stoppventilen på diselfordeleren. Kan det virkelig være så enkelt tro?? :confused: Jeg høper det. Men Har målt at den virker som den skal. Men mekanisk vet jeg ikke om stoppventilen er defekt innvendig?? :confused: For meg er jo det det eneste stedet diselen hindres og komme frem etter min feilsøking.

Jeg tok det forgitt at den virket da jeg har målt på den og den klikker svakt. Men noe kan ha røket mekanisk i den selvfølgelig som blokerer tilførselen totalt...... :confused: men men alt kan jo skje.. Motoren gikk fint til jeg skrudde den av etter 10 minutters sjøtur etter jeg la den ut for 14 dager siden.

Siden har den ikke fått disel mener jeg :confused: Tok noen bilder av fordelingspumpen i kveld. Den hendelen på bilde siter vel normalt så den ikke har hoppet av?? Ville bare spørre da jeg syntes hele situasjonen er meeeeget merkelig....

 

En ting "Rem" skrev var at jeg skulle se solinoid ventilen opne seg. Er dette riktig?? jeg ser ikke denne ventilen opner seg da jeg vrir på nøkkelen.

Men klikker i den gjør det. Se bilde slik at vi ikke misforstår hverandre. Håper egentlig"REM" har rett :smiley:

Håper på flere svar da jeg tror det nermer seg en løsning..

Dere skal vite at jeg setter utrolig pris på hjelpen jeg får av dere.Klarer ike takke alle men er rimelig sliten. :smash:

Ringnes1

Link to post
Share on other sites

Hadde et merkelig tilfelle på dracoen min. Jeg tror switsen eller nøkkelbryteren jeg startet med var slitt. Det som skjedde stadig vekk var at motoren startet når jeg ga meg med kinning. Det viste seg at når nøkkelbryteren stord i start posisjon så mistet spolen på pumpa spenningen. Løste problemet med start knapp! Du kan jo teste ved å sette på tenninga og så "kortslutte" starteren.

 

Mener å huske at du skal kunne pumpe diesel gjennom pumpa uansett om denne solinoiden er aktivert eller ikke. Får du diesel ut av returen fra pumpa?

Det er en drossel på utløpet du kan ev sjeke denne om det ikke kommer diesel ut av returen!

Link to post
Share on other sites

åpne alle filtere og påse at disse er fylt helt til randen med diesel.

 

Løsne lufteskruen (10mm fastnøkkel messing skrue med spor for flatt skrujern )på diesel filteret ditt som er montert på motoren, og pump med håndpumpen på siden av motoren til det kommer kun diesel og ikke bobler. dette er somregel en tidkrevende jobb med mye ergelse over den idiotiske nikkepumpen.

 

Løsne retur slangen som går til tank, og nikk på håndpumpen til det kommer diesel ut denne slangen. Monter slangen igjen og hør at diesel renner tilbake i tank når du nikker på håndpumpen. da er systemet ditt fylt opp med diesel og kinning kan starte. det kan nok fortsatt være luft i dyserørene, men denne forsvinner av seg selv etter en stund, men for å hjelpe til så kan du løsne litt på røret inn på dysene slik at luften slipper lettere ut.

 

Stopsolenoiden på disse motorene skal være strømløse når motoren går og man legger på 12 volt når motoren skal stoppes. DVS at motoren kan gå selv om du ikke har strøm igjen om bord(nyttig funskjon). Pass på at denne ikke får spenning når du lufter.

 

får du ikke luftet ut som dette så er det noe galt med diesel tilførselen din, let etter sprukne slanger eller sprekk i rør.

 

Har en gang brukt en spylerveske dunk og hatt bare tilførsel og retur oppi denne for å kjøre motoren, da eliminerer du tankproblematikken og kan isolere problemet.

 

Så kommer et idiotisk spørsmål til slutt. Har du nok diesel på tanken din?

 

lykke til.

Redigert av håpløs (see edit history)

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

Nå er det noen år siden jeg hadde en forkammer VPmotor så det beste hadde vært om en med en slik motor kunne sjekke ved selvsyn. Alikevel, jeg mener at stopphendelen (den du kan turne manuelt for å nødstoppe motoren) beveger seg tydelig da du vrir nøkkelen til stopposisjon. Er vel en returfjær her slik at den returnerer til "åpen" stilling når du vrir nøkkelen helt over (til kl 11) Ventilen er da åpen igjen slik at du ikke vil se noen bevegelse idet du starter. Dette er etter hukommelsen (som nok ikke er det den en gang var) da det er over 10 år siden jeg hadde en tilsvarende motor.

Slagskipet kan sikkert konfirmere dette da han vel har en motor tilsvarende din.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

jeg mener at stopphendelen (den du kan turne manuelt for å nødstoppe motoren) beveger seg tydelig da du vrir nøkkelen til stopposisjon. Er vel en returfjær her slik at den returnerer til "åpen" stilling når du vrir nøkkelen helt over (til kl 11) Ventilen er da åpen igjen slik at du ikke vil se noen bevegelse idet du starter.

 

Det var det med hukomelse da... Min hukomelse sier meg at det ikke er noen slik tradisjonel stophendel på disse dieselpumpene, men en solenoid som står på toppen av tilkoblingene av dyserørene. Den lille tingen som du ser på bildet over i tråden. Mener at det kun er en arm på denne pumpa og det er throtle armen. Disse motorene er godkjent av kystverket for yrkesbruk bla bla bla og der kreves det vel at motor skal kunne gå selv om man mister strømen ombord, så det betyr at den er evd normal drift av motoren strømløs og kun aktivert når man stopper motoren, for så å bli strømløs igjen når tenningen er helt av,

 

Har du et stoppunkt på nøkkelen eller egen stop knap?

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg husker det fra mine 41A motorer så er det riktig at stoppsolenoiden er slik som markert i bildet er:forum.jpg

Den andre hendelen er nødstopp og vil IKKE bevege seg når stoppsolenoiden aktiveres/deaktiveres. Den har fjærretur slik at når du slipper den skal den gå tilbake til driftsstilling. Kjenn evt. etter om den beveger seg lett og står helt til endes i den retningen fjæren drar den.

 

VP motorer for båt har normalt spenningsløs stoppsolenoid under drift. Om du har en elektrisk feil i stoppkretsen kan du jo bare nappe av ledningen på stoppsolenoiden og se om det hjelper.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...