Jump to content

TMD30 tenner ikke men starteren går fint rundt


Seesnake

Recommended Posts

Utrolig at ingen av oss har husket den saken til "litt peiling" er jo stort sett de samme som ga raad da som naa.

 

Gjorde samme jobben med sjovannspumpa rett etter den storien og var sjeleglad da motoren starta paa forste forsok etterpaa.

Men alt det hadde jeg glemt naa selvfolgelig.

 

Er jo verdt ett forsok.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Utrolig nok så er akslingen som driver sjøvannspumpa i inngrep med dieselpumpa. En feilmontering av impeller kan medføre at denne akslingen presses litt for langt inn og påvirker innsprøytningstidspunkt på dieselpumpa.

 

Se innlegg #50 over.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ferietid vet du Tine.

Greit det at der er ferie,å det er mange som har turen innover i gryta.Tenkte bare at det må da være en som bor eller er på tur inni der som kunne hjelpa til litt,kan da ikke være så mye greier for å få denna i gang igjen .Ikke så lett å sitte her å skrive masse greier,litt lettere å gå ned i kjeller'n å skru tenkte jetg.Håper noen som kan hjelpe til snart da ,synd jeg bor litt langt unna eller's kunne jeg tatt skuta innover en tur .Lykke til nu.......

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

hei på dere . Takk skal dere ha for all hjelp. Onsdag taues båten til marinaen. Nå har jeg gitt opp inntil det var en her som nevnte noe med innpelleren.

Det stemmer at jeg har byttet impeller og medbringer.. Kjøpte medbringeren på vp og til tmd 30. Noe som jeg la merke til var at den nye medbringeren var tykkere( ?? ) Men regnet jo med at de selger meg riktig????????????????????????????? :nonod: Men selfølgelig kan problemet ligge her.

Skal prøve nå å se etter linken som noen refererer til men er ikke så flinktil å finne frem :smash:

 

men hvordan kan medbringeren sitte fast for "tight"?? Skal vel bare skrus på plass dette huset??? Men nå blei et håååp tent dere!!! :smash::smash::wflag::wflag::wflag::wflag:

se bilde. tror jeg tror....

g.jpg

Link to post
Share on other sites

Nei. Ingen justering bak de to skruene. Sørg bare for at du benytter riktig medbringer, og at den ikke bygger for mye slik at du forskyver akslingen til dieselpumpa. Allt skal løpe lett og ledig uten bindinger. Må du justere dieselpumpa (plungerhøyden) skjer dette på andre siden ved å løsne de tre festeskruene til pumpa, og vri pumpa i forhold til huset. Hvis du er uvant med å skru skal du overlate denne jobben til en proff. 2/100 mm feil, og du vil ikke få start på motoren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem å kjøre uten impeller. Ville vel først åpnet og sjekket at medbringeren er riktig montert, av riktig type, og ikke binder.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

hei i gjen. bytter tilbake til den gamle litt tynnere medbringeren.

så skal vi se. så er det vel bare å løsne litt på skruen. prøves i morgen. Rart det ikke er laget 100% riktig? er jo ikke noe hokus pokus og bytte ebn impeller eller en medbringer da. :smiley: Litt merkelig dem ikke har nevnt dette på vp :nonod:

Link to post
Share on other sites

Det som skjer er vel at akslingen blir trykket inn i forbindelse med impellerskifte, alternativt at for tykk medbringer på baksiden av pumpen medfører trykk på dieselpumpens aksling. Jeg ville ha løsnet punpen litt for deretter å prøve å starte mens den er løs! Starter den da, er problemet funnet og medbringeren evt skiftes til en tynnere en....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

:flag::flag: Hurra hurra hurra!!!!!!! :flag::flag::flag::wflag::wflag::wflag: Saken er løst etter flere ukers tenkning og skruing og tips fra dere!!!!!!!!!! :flag_da::flag_sw::flag_da: BRIGG hadde rett :flag::flag:

 

Når jeg skiftet impelleren skiftet jeg også medbringeren!! :yesnod::yesnod: Fikk en ny medbringer på vp og denne var feil :nono: :nono:

Spurte da om det kunne være riktig da den var litt tykkere en den som satt der. Men jeg ble fortalt at det var DENNE jeg skulle ha til min tmd 30.Regner jo med at fagfolk kan jobben sin. Det regner IKKE JEG MED LENGER!!!!! :nonod::nonod:

Denne var for tykk og på en måte trykker den inn akslingen som jobber opp trykket til injektoren.Her har feilen ligget hele tiden.

:flag::flag: se bilde av medbringerene og huset :flag::flag:

medbringeren.jpg

 

:flag::flag:

aksling.jpg

 

Tusen takk for hjelpen fra dere alle sammen :flag::flag:

Ferien min begynner fredag så dette gikk akkurat i boks!!! :seeya::seeya:

Tusen milioner takk. Veldig glad jeg ikke endte i samme situasjon som "PEILING" Da vet jeg ikke hva jeg skulle gjort...

OK vi sees på sjøen rundt Hvaler. :cheers::cheers::cheers::cheers:

HIlsen Ringnes! :drink::drink::drink::wflag::wflag::tongue::tongue:

Link to post
Share on other sites

Kjempe greier at alt er iorden , men tragisk at det skal føre med seg så mye balling pga ubruklige folk på merkeverksted.Men sånn er det bare desverre , men godt vi har Baatplassen.no da :wink: God ferie

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...