alma Startet 19.Juli.2008 Del på Facebook Startet 19.Juli.2008 (redigert) Har store planer om å ha med den bæbare pc`n i båten til uka! Har aldri hatt internett via noe annet enn modemet i huset. Hvordan kobler jeg opp internett via mobiltelefonen. Må jeg ha spesiell telefon eller abonnement? Eller er det bare en ledning som trengs??? Dette har sikkert vært diskutert før, jeg kunne bare ikke finne noe! Redigert 19.Juli.2008 av alma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Det har vært omtaler av telenor mobils løsning og ice, samt av trådløse soner (WiFi) her og der rundt omkring. Men jeg så at telenor mobil hadde en kampanjepris på ett år med usb-plugg der abonnementet er knyttet til mobilabonnementet ditt. Antakelig følger det med et SIM-kort til den USB-pluggen; jeg har ikke sjekket. Sjøl bruker jeg et stikk-inn-kort med eget SIM-kort, og som også vil klare WiFi dersom det er tilgjengelig. Men du kan kople laptopen til mobilen via infrarød eller blåtann. Se på nettsidene til din mobilleverandør. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Wasco Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Ellers har jo de fleste gjestehavner i dag tråløs internett som du kan koble deg opp imot.... Men det er jo bare hvis du besøker gjestehavner Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Lars H. Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Men skal du bruke trådløst nettverk i havnene (WLAN), må du selvfølgelig allerede ha enhet enten innebygget i PC'n, kjøpe innstikkskort for dette eller ha egen enhet med USB tlkobling. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
10ta9c Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Telefonen har modem innebygget. Følger det med en usb kabel, så kobler du denne til pcen og sette opp en internettkobling. Programvaren som følger med telefonen ordner dette. På Nokia pc suite får du opp et skjermbilde der koble til internett er et valg. Klikker du her spør programmet etter nummer for oppkobling. For telenor er dette *99#. Ellers finner du det på nettet. Du får ikke særlig hastighet, og det er dyrt, men du betaler kun for nedlastet data. Bruker du det kun for korte oppdateringer i sommerferien er dette enklest og billigst. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
roaldbj Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Hva vil du anbefale i sommer Lars H.? Jeg har både Telenor Bredbånd nett og Ice ombord. Så langt er min erfaring at Ice er atskillig raskere både i Oslofjorden og i Kattegat. Jeg er interessert i å høre andre erfaringer. Nå ligger jeg i Limfjorden og Ice er bra hos oss. Telenor er atskillig senere. Sitér dette innlegget Link to post
frabus Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Jeg har ICE i båten, og er godt fornøyd med hastighet i Grimstad/Arendal/Tvedestrand/Lyngør-området. Oppe hele tiden, og hastigheter mellom 600 og 2000 både opp og nedhastighet. Har sikker tlitt å gå på også, for jeg har ikke ekstern antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Hva vil du anbefale i sommer Lars H.? Hei. Nå har jeg ikke forsøkt alle muligheter for mobilt bredbånd, men som mange andre er jeg svært godt fornøyd med ICE. Sist år var det noen huller i dekningen, men nå er det snart full dekning i både Danmark (som Roald her erfart), Sverige og Norge. Stabiliteten er meget bra, og hastigheten mer enn god nok for vanlig surfing. En av fordelene med ICE er at prisene for bruk er den samme i nevnte 3 nordiske land. Enten betaler en fast pris pr. md., eller fast pris pr. påbegynt uke. WLAN er helt OK i havner. Her er det ofte "lovlige" åpne havnenett pluss en del ukrypterte private nett som det er opp til den enkelte om en vil benytte. Her er ofte hastigheten utmerket. Sist helg i Holmsbu koblet jeg meg opp mot hotellet med en hastighet på nesten 4000kb/s. Men rekkevidden for slike nett er begrenset, så i uthavner er det null kontakt. Tilknyttning via mobilen finnes med mange forskjellige vilkår, fast abonnement med gratis bruk i helger og om kvelden f.eks. Men vær obs på at mange av disse abonnementene blir meeeeget kostbare ved bruk utenfor Norge. Så, min konklusjon: Pålitelig og ikke for kostbart mobilt bredbånd tilsier abonnement hos ICE. Lars H. Live bilde fra webkamera ombord her. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OT-flyktning Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Dette har sikkert vært diskutert før, jeg kunne bare ikke finne noe! https://baatplassen.no/i/kategorier.php?fun...x&tid=43902 Man trenger ofte ikke mer enn å klikke på linken "Lignende emner i emneoversikten" på tittellinjen til emnet. I dette tilfelle dukket stikkordet "internett" opp og da var det bare å klikke på det for å se hele listen Men forsåvidt er dette feil argument, fordi man må først ha opprettet tråden for så å finne de andre trådene. Men et søk med "internett" begrenset på tittelen leverer 2 sider med emner bare i Åpen Forum Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Netcom sitt abonement til 99 pr mnd og fri bruk etter 17 0g lørdag søndag er nok det beste prismessig - men dt forutsetter at du IKKE surfer før 17 Sitér dette innlegget Link to post
Captain Barbossa Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Hei, Anbefaler ICE. Du kan gå inn på ice.no, der vil du finne forskjellige alternativer. ICE kan f.eks levere ukes abonement. Her betaler du for modemet og ellers for hver påbegynt uke. Selv har jeg både D35 og D50 modem fra ICE. D50 er som telenor sin løsning en USB "dings". Denne gir oppkobling for en PC. D35 er en WiFi router som "hele havna" kan koble seg til om du deler ut nettet da....Veldig greit hvis dere er flere ombord som ønsker tilgang til nettet sammtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Netcom sitt abonement til 99 pr mnd og fri bruk etter 17 0g lørdag søndag er nok det beste prismessig - men dt forutsetter at du IKKE surfer før 17 Det bruker jeg akkurat nå. Det er raskt og greit Før kl. 17 så seiler jeg uansett Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Lars H. Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Og det forutsetter vel også at du holder deg i Norge? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SRA Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Og det forutsetter vel også at du holder deg i Norge? Lars H. YESS, bruker du det i utlandet så koster det skjorta - uavhengig av klokkeslett/dag Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.