Jump to content

Laptop og internett i båt!

alma

Recommended Posts

Har store planer om å ha med den bæbare pc`n i båten til uka! Har aldri hatt internett via noe annet enn modemet i huset. Hvordan kobler jeg opp internett via mobiltelefonen. Må jeg ha spesiell telefon eller abonnement? Eller er det bare en ledning som trengs??? Dette har sikkert vært diskutert før, jeg kunne bare ikke finne noe!

Redigert av alma (see edit history)

Det har vært omtaler av telenor mobils løsning og ice, samt av trådløse soner (WiFi) her og der rundt omkring.

Men jeg så at telenor mobil hadde en kampanjepris på ett år med usb-plugg der abonnementet er knyttet til mobilabonnementet ditt. Antakelig følger det med et SIM-kort til den USB-pluggen; jeg har ikke sjekket. Sjøl bruker jeg et stikk-inn-kort med eget SIM-kort, og som også vil klare WiFi dersom det er tilgjengelig.

Men du kan kople laptopen til mobilen via infrarød eller blåtann.

Se på nettsidene til din mobilleverandør.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Men skal du bruke trådløst nettverk i havnene (WLAN), må du selvfølgelig allerede ha enhet enten innebygget i PC'n, kjøpe innstikkskort for dette eller ha egen enhet med USB tlkobling.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Telefonen har modem innebygget. Følger det med en usb kabel, så kobler du denne til pcen og sette opp en internettkobling. Programvaren som følger med telefonen ordner dette. På Nokia pc suite får du opp et skjermbilde der koble til internett er et valg. Klikker du her spør programmet etter nummer for oppkobling. For telenor er dette *99#. Ellers finner du det på nettet. Du får ikke særlig hastighet, og det er dyrt, men du betaler kun for nedlastet data. Bruker du det kun for korte oppdateringer i sommerferien er dette enklest og billigst.

Hva vil du anbefale i sommer Lars H.?

Hei.

Nå har jeg ikke forsøkt alle muligheter for mobilt bredbånd, men som mange andre er jeg svært godt fornøyd med ICE. Sist år var det noen huller i dekningen, men nå er det snart full dekning i både Danmark (som Roald her erfart), Sverige og Norge. Stabiliteten er meget bra, og hastigheten mer enn god nok for vanlig surfing. En av fordelene med ICE er at prisene for bruk er den samme i nevnte 3 nordiske land. Enten betaler en fast pris pr. md., eller fast pris pr. påbegynt uke.

WLAN er helt OK i havner. Her er det ofte "lovlige" åpne havnenett pluss en del ukrypterte private nett som det er opp til den enkelte om en vil benytte. Her er ofte hastigheten utmerket. Sist helg i Holmsbu koblet jeg meg opp mot hotellet med en hastighet på nesten 4000kb/s. Men rekkevidden for slike nett er begrenset, så i uthavner er det null kontakt.

Tilknyttning via mobilen finnes med mange forskjellige vilkår, fast abonnement med gratis bruk i helger og om kvelden f.eks. Men vær obs på at mange av disse abonnementene blir meeeeget kostbare ved bruk utenfor Norge.

Så, min konklusjon: Pålitelig og ikke for kostbart mobilt bredbånd tilsier abonnement hos ICE.

Lars H.

Live bilde fra webkamera ombord her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette har sikkert vært diskutert før, jeg kunne bare ikke finne noe!

https://baatplassen.no/i/kategorier.php?fun...x&tid=43902

Man trenger ofte ikke mer enn å klikke på linken "Lignende emner i emneoversikten" på tittellinjen til emnet. I dette tilfelle dukket stikkordet "internett" opp og da var det bare å klikke på det for å se hele listen :smiley:

Men forsåvidt er dette feil argument, fordi man må først ha opprettet tråden for så å finne de andre trådene. Men et søk med "internett" begrenset på tittelen leverer 2 sider med emner bare i Åpen Forum

Hei,

Anbefaler ICE.

Du kan gå inn på ice.no, der vil du finne forskjellige alternativer.

ICE kan f.eks levere ukes abonement. Her betaler du for modemet og ellers for hver påbegynt uke.

Selv har jeg både D35 og D50 modem fra ICE.

D50 er som telenor sin løsning en USB "dings". Denne gir oppkobling for en PC.

D35 er en WiFi router som "hele havna" kan koble seg til om du deler ut nettet da....Veldig greit hvis dere er flere ombord som ønsker tilgang til nettet sammtidig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...