Jump to content

Hva forventer vi av utvikling i bruktmarkedet?

Hallaron

Recommended Posts

Sitter og kikker litt på Finn, det er jo rikelig med bruktbåter der ute nå. Det slår meg imidlertid at prisene på bruktbåtene tilsynelatende ikke har senket seg så mye. Nybåtsalget har jo bremset kraftig opp, men det virker ikke som om det gir seg utslag i lavere priser i bruktmarkedet. Er det meg som ikke får med meg prisreduksjonen? Er det selgerne som setter litt urealistisk høye priser? Er det for tidlig å forvente at stagnasjonen i markedet skal gi utslag på bruktmarkedet? Hva mener dere?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg tror det er vacuum i bruktmarkedet akkurat nå. Virker helt dødt - men prismekanismen fungerer nok også her. Tror det er liten sammenheng mellom pris på Finn og hva båtene faktisk går for. Tror en del priser på Finn er wishful thinking

Jeg vet ikke hvor flinke folk er til å fjerne annonsene på FINN.

Men det virker jo som om markedet ikke bare er stille det er helt DØDT!! :nonod:

Hva prisnivået anngår så spriker det voldsomt (på bruktbåter)

Det finnes mange fine båter til meget gode priser. Men det finnes også de som nok har lest "Opptemistens julenummer" og setter prisne på et nivå som virker useriøst....

Personlig tror jeg ikke det bare er rentene som skremmer folk.

Tror like gjærne det er disel og bensinprisne som skremmer.

Hvem har råd til å bruke en båt som sluker drivstoff for flere hundre kroner i timen???

Men da burde kanskje salget av seilebåter få en oppsvin.....men det virker som om det er like dødt

Edited by wabra (see edit history)

Denne artikkelen er fra Harstad Tidende og et par måneder gammel:

Båtsalget i Nord som aldri før

Renter, psykologi, svært mange båter til salgs, drivstoffpriser osv spiller jo inn, men kan det være regionale forskjeller ute og går her? Har også sett nevnt at båter under 500 000 fortsatt vil omsettes volummessig bra, men at båter over dette og noe dyrere nye båter vil slite framover.....ut over det har jeg se registrert mange nye båter i båthavnen i år og det er ikke av den billige sorten. :smiley:

Dere har vel sikkert også registrert denne på nrk.no og andre steder: Båtsalget stuper

Vi får nå se....har inntrykk av at hussalget også står helt stille nå, men juni/juli + tildels august er vel ikke de beste månedene å ta "tempen" på salget av denne type "produkter". Vi vår vente å se litt, selv om vi nå aner en tydelig tendens. For min del synes jeg det hadde vært flott om markedet kom i funksjon igjen og at noen av alle analytikerne (ikke minst i noen av de store finansinstitusjonene) kunne være litt mer tilbakeholdende med sine "selvoppfyllende profetier".

Edited by Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Båtsalget har stagnert ja, men det omsettes jo noe båter fortsatt. Virker som om mange sitter litt på gjerdet og ser an hvordan det utvikler seg. Det er jo også litt skremmende hvor lett mange folk lar seg påvirke av media, for tre år siden sa media løp og kjøp, folk løp. Nå sier media at de gode tidene er over, alt stuper, resultat ingen tør kjøpe. Kanskje media burde holde en litt mer seriøs profil, rentene settes jo opp fordi vi er i toppen av en konjungtur og derfor må bremse ned med å bruke renteøkning............

For øvrig så er det vel ikke alle båtkjøpere som får dårligere råd med økt rente............hva med de som har peng på bok..........................

Jeg har en kompis som ser etter båt og har derfor kikket på en del båter i kategorien 100' - 200' i det siste. Det er utrolig stort sprik. Noen priser er jo helt hinsidige, jeg lurer på om selgerne rett og slett ikke kjenner det markedet de skal selge i, eller om de er utstyrt med en usvikelig tro på at det vil finnes en eller annen der ute som er villig til å betale 30% for mye for min båt...

Hadde vært spennende å få høre hva båtene egentlig går for, i forhold til hva de legges ut for..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Det er jo også litt skremmende hvor lett mange folk lar seg påvirke av media, for tre år siden sa media løp og kjøp, folk løp. Nå sier media at de gode tidene er over, alt stuper, resultat ingen tør kjøpe. Kanskje media burde holde en litt mer seriøs profil

Der tror eg du har fasiten. Leser du avisene i dag så går jo alt til hel....

Virker som om det begynner å løsne litt i boligmarkedet nå. Prisene faller ikke like mye og omsetningshastigheten øker. Det har mye å si for psykologien i økonomien.

Men når mat, bensin og renter øker da blir nok folk litt mer forsiktige - mange tenker nok at dette er en grei tid vente og se hva som skjer.

Ser du litt nærmere på boligprisutviklingen så var det i siste statistikk fall på leiligheter, men eneboliger derimot steg 2,6%. Kan jo ha en samenheng med at mange førstegangskjøpere med høy låneandel kjøper leiligheter............

Yankee:

De siste renteøkningene i Norge og internasjonalt skyldes økt prisstigning. Det man frykter ute er stagflasjon - høy inflasjon og ingen økonomisk vekst.

Men det er vel litt tidlig å si hvordan redusert vekst internasjonalt vil slå ut her hjemme.

Tradisjonelt er båtbransjen et godt konjukturbarometer. Denne bransjen har gjerne fått svi først. Båtlivet er et kostbar hobby, og målt opp mot bolig, hytte og bil er det oftest båten som ryker først når man ønsker å stramme inn på forbruket i usikre tider.

Er enig i at det er mye psykologi i dette. Jo mer man advarer mot dårligere tider, jo kjappere kommer de. På den annen side er det åpenbart at mange som har levd over evne har hatt behov for å se skriften på veggen.

I forhold til de siste fem årene blir jappetiden på 80-tallet en puslete parentes.

Er jo ingen vits i å ha en dyr båt hvis ikke en kan bruke den. Så de fleste, i alle fall de som er genuint interessert i båt og båtliv bruker båten uansett nedgang eller oppgangstider.

Det er vel ikke alle som er i den heldige situasjonen hvor de kan bruke båten uansett pris på drivstoff, tror nok at det er flere nå som merker dette. Summen av den generelle pris stigningen + renteøkningen fører nok til at den "allmene" del av befolkningen i større grad enn tidligere blir nødt til å overveie valgene sine i en større grad nå enn for bare ett år siden.

Kl D1 Sjøkaptein
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Windy 43 Typhoon

2x TAMD 73 EDC

Men når mat, bensin og renter øker da blir nok folk litt mer forsiktige - mange tenker nok at dette er en grei tid vente og se hva som skjer.

Og når man tar inn i lønnsøkningen i regnestykket så er man omtrent tilbake i null endring av kjøpekraft for de aller fleste?

Denne type diskusjoner er ganske forutsigbare, enten går det til himmels eller det går til helvete mens realiteten er at vi beveger oss i et ganske komfortabelt område i mellom disse ytterpunktene, dog langt nærmere himmelen enn helvete!

Og bensinen er jo fortsatt ikke dyrere, relativt sett, i dag enn for 10/15/20 år siden, det bare virker sånn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tror nok markedet er noe tregt ja. Har nå snart 7000 treff på finn.no på min båt, men ikke noe annen respons!

Har nok mye med båttype å gjøre i mitt tilfelle.

Jeg er en av dem som kanskje har noe høy pris, men vet om flere andre kurante båter til greie priser som ikke blir solgt.

Guest Avmønstret#
Er jo ingen vits i å ha en dyr båt hvis ikke en kan bruke den. Så de fleste, i alle fall de som er genuint interessert i båt og båtliv bruker båten uansett nedgang eller oppgangstider.

Jo men tror du ikke det er flere som ikke er genuint interessert i båt som blir båteiere i oppgangstider? Og at det er flere som har tatt seg råd til "drivstoffslukere" enn under "normaltider"?

Og når da nedgangstidene kommer så er det en overetablering av båter på markedet, noe som igjen forsterker prisnedgangen, og da særlig for drivstoffslukere, som også kanskje sliter mer og mer med stempelet som "harry" i disse miljøtider. Litt på linje med store SUV og 4x4.

Vel, tiden, og Finn, får vise.

Det som skjer nå er fasen for fornektelse.

Båteiere vil ikke innse at båten deres er blitt mindre verdt, og takk nei til hva de oppfatter som "skambud". Dette er jo ren psykologi, som alt salg og kjøp. Kanskje kona er blitt fortalt at båten stiger i verdi?

Jeg har solgt to båter første halvår, type veldig dyr i april og type bare dyr i mai (tok en båt i innbytte for den dyreste). For meg var det et enkelt regnestykke, en båt er verdt det noen vil kjøpe den for når jeg selger den.

Kostnadene ved å vente; ett år til med renter, forsikring, vinteropplag etc ville uansett vært 10-15% av båtens verdi, så det var første rabatt jeg ville gitt uten å nøle.

Det tapet må alle innse når sommeren går fra kommende til forsvinnende (23/6 sånn ca).

Så har det vært et svært fall i markedet, udiskutabelt. Det er bare å regne på forskjellen i rente- og drivstoffkostnader og se hva folks båtkonto gir dem muligheter til, det er også 10% ned. Så - en brukt båt etter 23/6 i år skal selges for ca 25% mindre enn mars -07 sånn ca. Og det er uansett merke.

De som ikke innser dette denne våren, må bare sitte der med mange tusen treff på annonsen sin og ta tapet dels gjennom vinteren og tilslutt innse dette neste år en gang. Det blir ikke noen reell oppgang i norsk økonomi for etter 2009.

Ved begge mine salg spurte jeg kjøper hva de ville gi, så aksepterte jeg det. Jeg ser i ettertid at ALLE de makne båtene ligger ute til salgs fortsatt, men nå med litt mer desperate tekster i annonsene. Kjøperne av mine båter har fortalt at de i ettertid er blitt oppringt av flere som nå gir dem skamtilbud...

Det er nemlig kjøpere der ute, det beviser alle treffene på annonsene, de fatter bare ikke at selgerne ikke setter ned prisene snart!

Hvis noen har lyst til å lese litt mer om denne form for psykologi så klikk på linken nedenfor, handler riktignok om boligmarkedet hvor treghetene er enda større, men det er vel mange av oss som har bolig også.

Nå gjelder nok disse mekanismene hardere jo dyrere en båt er, men fra 400-500.000 og oppover tror jeg effekten er der.

NYTimes om forsinkelse av prisfall

Wave: Ja det er jo riktig det du sier, men prisstigningen brukes som et inngangsparameter for å vurdere presset i økonomien. Blir inflasjonen for høy i for eksempel norge i forhold til resten av europa, så må vi bremse opp for å ikke prise oss ut av det internasjonale markedet. Det negative med å sette opp renten er at det fører til økt pris på NOK(endret valutakurs), og derved blir norske varer dyrere for andre land. Det som kan være tilfelle nå er at renten har blitt holdt for lavt for lenge, slik at den må settes opp mye for å bremse opp. Uansett håper jeg Gjerdrem ikke tar helt av, det kan ta lang tid å lege sår etter for hard oppbremsing av økonomien.

At 80-tallet bare er en parantes, vel, en vesentlig forskjell er at da brukte vi penger landet ikke hadde, nå har vi oljefondet......... forøvrig er ikke belåningsgraden i nærheten av jappetida. Jappetriks nummer en var jo å låne til å betale renter og avdrag :lol: var sikkert gøy så lenge det varte.

Yankee:

Skal ikke trekke dette for langt på bruktbåttråden. Du har rett i at Gjedrems renteøkninger har kommet for å dempe presset i økonomien. Inntil nå. Det man nå ser at at inflasjonen skyter fart både ute og hjemme, samtidig som veksten avtar. Mens vi i noen år har "importert" lavere prisstigning ved å øke handelen med f.eks Kina, har prisen på råvarer som olje og mat skutt i været. Prisstigningen i Kina er på 7-8 prosent, og importen herfra gir ingen dahjelp lenger for å holde prisene nede.

Lav vekst og høy prisstigning setter sentralbankene i et dilemma. Hever man renten, strupes veksten ytterligere. Og kutter man renten for å stimulere veksten, stiger prisene ennå mer.

Oljeøkonomien har vel bidratt til at vi nådde konjunkturtoppen senere enn i andre land, men det kan synes som om oppbremsingen er i full gang. Likevel spås det at renten vil bli satt opp en eller to ganger i løpet av høsten. Ikke for å kutte veksten, men for å hindre at inflasjonen tar helt av.

Det kan virke som om båtbransjen har vært en grei indikator på norsk økonomi også denne gang. Utover sommeren/høsten og vinteren har tallet på annonser på finn.no ligget godt over tallet fra tidligere år.

Det er overraskende hvor fort optimismen er blitt avløst av pessimisme. Forhåpentligvis er den av kortvarig art. Pendelen svinger fort. Men direkte usunt er det neppe med et tankevekkende hvileskjær for norske forbrukere.

En god del av båtene som ligger på Finn er virkelig overpriset. Enten er det kjerringa som vil selge, gubben setter prisen høyt for ikke å få solgt, eller så må selger hatt en våt drøm i forkant av prisfastsettelsen av objektet som skal selges. Alt har sin pris, tilbud og etterspørsel bestemmer markedspris.

Knallvær i noen uker nå så tenker jeg noen flere båter selges :yesnod:

Jeg drar på sjøen i morgen igjen før hetebølgen setter inn. :lol:

Deilig å være på sjøen og hoppe i vannet hver morgen. Nå er jo de fleste i Sverige eller lang sørlandskysten så det blir sikkert ikke så trangt om plassen :wink:

En god del av båtene som ligger på Finn er virkelig overpriset. Enten er det kjerringa som vil selge, gubben setter prisen høyt for ikke å få solgt,

Ja, mye rett i det du sier`Hansi`. Har fulgt med på Daycruiser markedet , hvor mange forlanger samme pris idag, som De selv betalte for ny båt for 4-5 år siden. Når samtidig forhandlere av nye båter begynner å få "panikk" og allerede nå tilbyr 15-20 % rabatt på 2008 modeller sier det seg selv at bruktbåtmarkedet får problemer. Den som er kjøper vil sikkert i løpet av ettersommer/ høst kunne gjøre meget fordelaktive kjøp. :yesnod: