Jump to content

"gummidings" festet til fortøyningslina, hva er det?


Wasco

Recommended Posts

Denne praktiske demperen så jeg brukt sommeren 2007 av en seilare av broderfolket.

 

En trer tauet igjennom et elastisk rør som er formet som en U når det ikke er belastning på tauet.

Så ut til å fungere utmerket i den vindfulle sommeren vi hadde i 2007.

 

Noen som vet hvor en kan få tak i en slik ?

 

 

demper.jpg

 

 

sailorBoy

Redigert av sailorboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og ikke minst, fåes i mange forskjellige størrelser.

 

Hva heter forressten disse "gummidingsene"?

Det blir jo litt tungvint å fortsette å kalle dem "gummidingser til å dempe rykk i fortøyningslina" :yesnod:

 

Men en annen ting. Hva er det som avgjør hvor stor og hvor kraftig slik dings jeg bør ha. Er det vekt/størrelse av båt, eller er det hennsyne til værforholdene på den aktuelle fortøynings plassen som er avgjørende?

Redigert av wabra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Wabra, de går også under navnet fortøyningsfjær.

 

Når det gjelder dimensjon er du inne på de dimensjonerende faktorene selv. Flere av disse er laget slik at du skal tre tauet inn i to (eller flere) øyer på fjæra, da er det jo dimensjonen på tauverket som bestemmer størrelsen på fjæra. Den som er på bildet i første posten i denne tråden er av den typen hvor du trer tauet inn i øyet i enden, vikler det rundt midten noen ganger og så gjennom øyet i andre enden. Du kan se to typer her.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

STREKKAVLASTER er vel den vanlige betegnelsen? (Av og til lurer jeg på om dette er et maritimt forum, eller bebbiser på nett ...)

Selvsagt er det et maritimt forum. Men jeg hadde jo håpet at det var mulig også for en nybegynner som meg å få lov til å stille en del "dumme" spørsmål. :crazy:

Å bli stemplet som "bebbis" fordi jeg stiller disse spørsmålene forteller vel mer om deg og dine holdninger, en det forteller om meg.

 

Ja jeg er en nybegynner - og ja, jeg stiller mange "dumme" spørsmål....og det kommer jeg til å fortsette med :smash::smash:

 

Ha en fin søndag alle garva båtfolk og også dere grønnskollinger som enda ikke kjenner til alle båtlivets finesser... :sailing:

Redigert av wabra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

STREKKAVLASTER er vel den vanlige betegnelsen? (Av og til lurer jeg på om dette er et maritimt forum, eller bebbiser på nett ...)

Det var disse havnesjefen i Son ble så beryktet / berømt for, - båter i båser skal ha strekkavlastere!!! :wink:

 

Nå blei æ' et granne alterert her. Har du aldri vært borti maritime "dingser" du ikkje har peiling på hva æ? :confused: Det må da gå an å stille spørsmål!

Redigert av Batilla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noe jeg bør annskaffe?[/size]

Fortøyningsfjær er så absolutt noe du bør skaffe deg. Det er ikke noe du trenger når du ligger noen timer i en havn, men når du fortøyer båten for lengre tid er de gode å ha. Når båten rykker i fortøyningene, eller båt og flytebrygge beveger seg i utakt kan det nappe hardt i fortøyningslinene, og i verste fall kan du dra av et kryssholt eller halegatt, eller en pullert.

 

En annen viktig detalj for å legge en sikker og god fortøyning er å bruke lange nok fortøyningsliner. Da vil fortøyninstauene også fjære en del.

Link to post
Share on other sites

Selvsagt er det et maritimt forum. Men jeg hadde jo håpet at det var mulig også for en nybegynner som meg å få lov til å stille en del "dumme" spørsmål.

Beklager. Du har selvsagt helt rett, det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Mitt svar var dessverre av den sistnevnte sorten i går (dårlig dag). Lykke til videre med fortøyningene. :wink:

Link to post
Share on other sites

Av de 2 typene som LA3939 linket til hos Maritim så er Forsheda typen absoultt å foretrekke. Den andre typen fjærer veldig lite.

Ikke mye populær hos havnesjefen i båthavna vår.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Benytter gummidemperen fra Forsheda til langt tauverk som benyttes i uthavner m/bergkile etc., men til fortøying i gjestehavner / brygger er det 6 meter lange elastiske tauet KrisidaMagni linker til hos Nautisk Handel helt supert. Meget mykt og håndterlig. Vær dog forsiktig med skarpe kanter og lignende, denne tauvarianten er meget ømfiendtlig for skarpe kanter.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Forsheda typen absoultt å foretrekke, ja. Og de må vel være omtrent evigvarende. Mine er snart 20 år gamle og like fine og elastiske. Et annet godt råd er å ha en slik på slepelinen til jollen. Disse demperne har jo også et litt annet navn på folkemunne om jeg tør nevne det, "gummipikker"!

 

Lars H.

Live bilde fra webkamera ombord her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Av de 2 typene som LA3939 linket til hos Maritim så er Forsheda typen absoultt å foretrekke. Den andre typen fjærer veldig lite.

Det kan jeg underskrive på. Ikke bare fjærer den andre typen lite, men de slites fort i stykker (og da fjærer de ikke i det hele tatt). Den eneste fordelen de her er at de er lette å tre av og på. Forsheda låser seg såpass godt til tauet at det ikke er mulig å ta dem av. (En mulighet er å lage noen korte tamper med Forsheda og øyespleis i hver ende, slik at du kan bruke dem når det trengs.

 

Fortøyningslinene med innebygget fjæring som Robline selger har jeg ikke så stor sans for. De er dyre, og flettet tau er verre å spleise (det blir alltid noe skamfiling av fortøyningsliner).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...