Wasco Startet 19.Juli.2008 Del på Facebook Startet 19.Juli.2008 Har lagt merke til at en del båter har en slik "gummidings" festet til fortøyningslina. Hva skal dette tjene til? Er det noe jeg bør annskaffe? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Onsing Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Hei Den skal ta av den største belastningen på brygge og kryssholt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pete Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 En rykkdemper,, fjærer fortøyningstauet slik at det ikke blir så harde rykk i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 19.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 OK...takk skal dere ha.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Og ikke minst, fåes i mange forskjellige størrelser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sailorboy Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 (redigert) Denne praktiske demperen så jeg brukt sommeren 2007 av en seilare av broderfolket. En trer tauet igjennom et elastisk rør som er formet som en U når det ikke er belastning på tauet. Så ut til å fungere utmerket i den vindfulle sommeren vi hadde i 2007. Noen som vet hvor en kan få tak i en slik ? sailorBoy Redigert 19.Juli.2008 av sailorboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EivindBu Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Haha genialt.. Mange forskjellige farger og former og da vel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 19.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 (redigert) Og ikke minst, fåes i mange forskjellige størrelser. Hva heter forressten disse "gummidingsene"? Det blir jo litt tungvint å fortsette å kalle dem "gummidingser til å dempe rykk i fortøyningslina" Men en annen ting. Hva er det som avgjør hvor stor og hvor kraftig slik dings jeg bør ha. Er det vekt/størrelse av båt, eller er det hennsyne til værforholdene på den aktuelle fortøynings plassen som er avgjørende? Redigert 19.Juli.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Skvulpen Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 (redigert) Hva heter forressten disse "gummidingsene"? STREKKAVLASTER er vel den vanlige betegnelsen? (red.) Det var bl.a. disse havnesjefen i Son (fra TV-serien "Båtliv") ble så beryktet / berømt for, - båter i båser skal ha strekkavlastere!!! Redigert 20.Juli.2008 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjell E Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 (redigert) Wabra, de går også under navnet fortøyningsfjær. Når det gjelder dimensjon er du inne på de dimensjonerende faktorene selv. Flere av disse er laget slik at du skal tre tauet inn i to (eller flere) øyer på fjæra, da er det jo dimensjonen på tauverket som bestemmer størrelsen på fjæra. Den som er på bildet i første posten i denne tråden er av den typen hvor du trer tauet inn i øyet i enden, vikler det rundt midten noen ganger og så gjennom øyet i andre enden. Du kan se to typer her. Mvh, Kjell Redigert 20.Juli.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 20.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 (redigert) STREKKAVLASTER er vel den vanlige betegnelsen? (Av og til lurer jeg på om dette er et maritimt forum, eller bebbiser på nett ...) Selvsagt er det et maritimt forum. Men jeg hadde jo håpet at det var mulig også for en nybegynner som meg å få lov til å stille en del "dumme" spørsmål. Å bli stemplet som "bebbis" fordi jeg stiller disse spørsmålene forteller vel mer om deg og dine holdninger, en det forteller om meg. Ja jeg er en nybegynner - og ja, jeg stiller mange "dumme" spørsmål....og det kommer jeg til å fortsette med Ha en fin søndag alle garva båtfolk og også dere grønnskollinger som enda ikke kjenner til alle båtlivets finesser... Redigert 20.Juli.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Batilla Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 (redigert) STREKKAVLASTER er vel den vanlige betegnelsen? (Av og til lurer jeg på om dette er et maritimt forum, eller bebbiser på nett ...)Det var disse havnesjefen i Son ble så beryktet / berømt for, - båter i båser skal ha strekkavlastere!!! Nå blei æ' et granne alterert her. Har du aldri vært borti maritime "dingser" du ikkje har peiling på hva æ? Det må da gå an å stille spørsmål! Redigert 20.Juli.2008 av Batilla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Er det noe jeg bør annskaffe?[/size] Fortøyningsfjær er så absolutt noe du bør skaffe deg. Det er ikke noe du trenger når du ligger noen timer i en havn, men når du fortøyer båten for lengre tid er de gode å ha. Når båten rykker i fortøyningene, eller båt og flytebrygge beveger seg i utakt kan det nappe hardt i fortøyningslinene, og i verste fall kan du dra av et kryssholt eller halegatt, eller en pullert. En annen viktig detalj for å legge en sikker og god fortøyning er å bruke lange nok fortøyningsliner. Da vil fortøyninstauene også fjære en del. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skvulpen Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Selvsagt er det et maritimt forum. Men jeg hadde jo håpet at det var mulig også for en nybegynner som meg å få lov til å stille en del "dumme" spørsmål. Beklager. Du har selvsagt helt rett, det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Mitt svar var dessverre av den sistnevnte sorten i går (dårlig dag). Lykke til videre med fortøyningene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 20.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 (redigert) No bad feelings Skvulpen..... Håper du får en bedre dag i dag Redigert 20.Juli.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Alternativ: Link til forhandler: Nautiskhandel Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Enda en: Den gamle klassiske, dog forbudt i noen båthavner (hyler og kviner) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøfareren Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Anbefaler absolutt gummivarianten! Metall varianten har som det ble nevnt en lei tendens til å lage kjedelige ulyder, samt at de ruster opp etter hvert.. Så oppfordringen blir; Bruk gummi! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 20.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Kommer nok til å gå for gummi ja Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Av de 2 typene som LA3939 linket til hos Maritim så er Forsheda typen absoultt å foretrekke. Den andre typen fjærer veldig lite. Ikke mye populær hos havnesjefen i båthavna vår. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Benytter gummidemperen fra Forsheda til langt tauverk som benyttes i uthavner m/bergkile etc., men til fortøying i gjestehavner / brygger er det 6 meter lange elastiske tauet KrisidaMagni linker til hos Nautisk Handel helt supert. Meget mykt og håndterlig. Vær dog forsiktig med skarpe kanter og lignende, denne tauvarianten er meget ømfiendtlig for skarpe kanter. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Forsheda typen absoultt å foretrekke, ja. Og de må vel være omtrent evigvarende. Mine er snart 20 år gamle og like fine og elastiske. Et annet godt råd er å ha en slik på slepelinen til jollen. Disse demperne har jo også et litt annet navn på folkemunne om jeg tør nevne det, "gummipikker"! Lars H. Live bilde fra webkamera ombord her. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Av de 2 typene som LA3939 linket til hos Maritim så er Forsheda typen absoultt å foretrekke. Den andre typen fjærer veldig lite. Det kan jeg underskrive på. Ikke bare fjærer den andre typen lite, men de slites fort i stykker (og da fjærer de ikke i det hele tatt). Den eneste fordelen de her er at de er lette å tre av og på. Forsheda låser seg såpass godt til tauet at det ikke er mulig å ta dem av. (En mulighet er å lage noen korte tamper med Forsheda og øyespleis i hver ende, slik at du kan bruke dem når det trengs. Fortøyningslinene med innebygget fjæring som Robline selger har jeg ikke så stor sans for. De er dyre, og flettet tau er verre å spleise (det blir alltid noe skamfiling av fortøyningsliner). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.