Jump to content

Norges raskeste hyttebåt.


Hansi

Recommended Posts

Men det vet jeg!

 

Den ligger til ankers på utsiden av øya Oterøy som ligger i den nordlige delen av skjærgården. Jeg hører faktisk båten fra de starter opp motorene ved hytta og til de slår av motorene i f.eks Valle. Mange måter å gjøre seg "populær" på! Hvis du ser nøye på kartet så vil du se en bukt på utsiden på nordenden av øya og på Kystatlaset er det merket dybde på 14 meter, mens på Båtsportkartet er det merket 10 meter. De kjøpte stedet for få år siden for rundt 20 mill og rev ned alt av bygninger og bygget(bygger fortsatt) opp på nytt. Hytta er hvit av farge med mye glass og utsikt mot Jomfruland. Tror også det er basseng utenfor hytta. Til dags dato eneste hytta her jeg har sett her ute i skjærgården hvor Tujatrærne er formklippet som korketrekkere! :eek:

Visstnok de tidligere eierne av butikkjeden Kid Interiør.

Utenfor ligger også en Fairline 58 (tror jeg, i allefall noe sånt), en åpen trekogg på sine 27 fot og "pynter opp", en skjærgårdsjeep på en 26/28 fot med et par større svarte motorer, et par vannscootere på hver sin heis og litt annet "tjafs" av Rib'er og sånt.

 

Nok "Se og Hør" fra Kragerøs skjærgård for idag! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er en NorTech av verste typen, bygget i Florida av eks-nordmenn, koster nesten 10 MNOK i innkjøp. Det er nok midtpå-Nilsen som er eier og kjører, han er litt over gjennomsnitt glad i båter (og hus).

 

Familien solgte KID for ca 1,2 MRD i cash til noen svensker, som angrer forøvrig.

 

Den summen skulle gi ca 10 mill pr. mnd som evig husstandsinntekt, så her er det smak og moral som må stoppe forbruket og ikke pengemangel.

 

Men den skal ikke bråke så mye, det er ikke lovlig. Tror den har 3200 hk på fri eksos mens han oppgir 2600 hk, som er med demping. Du kan slå dempingen av og på så litt vanskelig å kontrollere.

Link to post
Share on other sites

vel, hadde jeg hatt en drøy milliard på bok så hadde jeg jaggu hatt lyst på noe tilsvarende jeg og... Han bruker iallefall mye mindre av formuen sin på båt en de aller fleste her inne.

 

Tror det var denne som dukket opp i Arendal i går. Om så var så har den turbinmotor(er). Hørtes nokså tydelig.

 

Synd med de jantete, surmagede, misunnelsesfylte antydningene i innleggene fra enkelte. (de vil helt sikkert benekte; ...."neida, jeg er ikke misunnelig".... eller noe lignende :puke:

Link to post
Share on other sites

Tja, nå har det seg slik at jeg kjenner både far og sønn (Juel & Juel Gundersen). Dette er meget båtvante folk som rett og slett elsker sjølivet. Om man hadde hatt tilsvarende økonomiske middler så hadde man kanskje gjort tilsvarende selv. Jeg tror neppe denne båten blir i Kragerø-skjergården særlig lenge, dette tror jeg er en "må-ha-hatt-og-prøvd-en-gang-i-livet-båt). Disse folka er litt for glad i selve vannet til å sette pris på en slik båt i lengden. For ordens skyld, de begynte båtlivet i en Scand 29 Baltic midt på 80-tallet. Senere ble det hytte og skjærgårdsjeep. Jeg husker spesielt en Draco Oceancraft han måtte selge fordi faren for at unger raste ut "hekken" når gubben ga gass var for stor. Den båt typen kjenner dere kanskje, det er lite som stopper løse ting fra å rase ut langs dørken på den når man gir gass.

 

Forøvrig er det nok litt feil det som står i artikkelen om at denne båten kjører fra båten til Gjelsten & Co. Den runder nok ikke 200km/t slik som Gjelsten har gjort utallige ganger under "time-trail".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Oki, jeg gir meg, jeg så de nevnte Danmar på noe under en time og det er ca 80 nautiske mil. Da burde de kanskje heller skrevet "ca halvtimen" :seeya:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
vel, hadde jeg hatt en drøy milliard på bok så hadde jeg jaggu hatt lyst på noe tilsvarende jeg og... Han bruker iallefall mye mindre av formuen sin på båt en de aller fleste her inne.

 

Tror det var denne som dukket opp i Arendal i går. Om så var så har den turbinmotor(er). Hørtes nokså tydelig.

 

Synd med de jantete, surmagede, misunnelsesfylte antydningene i innleggene fra enkelte. (de vil helt sikkert benekte; ...."neida, jeg er ikke misunnelig".... eller noe lignende :puke:

 

Duverden så steinhardt du går ut da. Skal du nekte folk å være misunnelig? Misunnelse er da bare fine greier. Eller legger du noe annet i begrepet enn "en sånn kunne jammen jeg tenkt meg"?

 

Forøvrig er syns jeg det er synd med innlegg som rakker ned på de som måtte utrykke seg jantete og surmaget. Greit å få kritiske innspill for å balansere en debatt.

 

Hvis det ikke slår inn en eneste liten tanke når man ser pengebruk som dette så mener jeg det er helt på sin plass at noen sier i klartekst hva de mener. Og folk må få mene hva de vil, både den ene og andre veien.

Link to post
Share on other sites

vel, hadde jeg hatt en drøy milliard på bok så hadde jeg jaggu hatt lyst på noe tilsvarende jeg og... Han bruker iallefall mye mindre av formuen sin på båt en de aller fleste her inne.

 

Tror det var denne som dukket opp i Arendal i går. Om så var så har den turbinmotor(er). Hørtes nokså tydelig.

 

Synd med de jantete, surmagede, misunnelsesfylte antydningene i innleggene fra enkelte. (de vil helt sikkert benekte; ...."neida, jeg er ikke misunnelig".... eller noe lignende :puke:

Misunnelig....nei ikke et gram

:smash::smash:

Båtvalg har vel ikke bare med lommeboka å gjøre, det er vel noe som heter smak og behag også :yesnod:

 

Hadde jeg hatt noen hundre tusen å svi av på en båt, da hadde jeg heller gått for noe slik som dette

baatdroem.jpg

Link to post
Share on other sites

vel, hadde jeg hatt en drøy milliard på bok så hadde jeg jaggu hatt lyst på noe tilsvarende jeg og...

 

Flott for deg, men for meg er denne type båt bare forurensende både hva angår, bruk, forbruk, lyd og utseende! Og dine påstander om at jeg derved er misunnelig finner jeg bare komiske og får meg en god latter over!

 

 

:lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Det er en NorTech av verste typen, bygget i Florida av eks-nordmenn, koster nesten 10 MNOK i innkjøp. Det er nok midtpå-Nilsen som er eier og kjører, han er litt over gjennomsnitt glad i båter (og hus).

 

Familien solgte KID for ca 1,2 MRD i cash til noen svensker, som angrer forøvrig.

 

Den summen skulle gi ca 10 mill pr. mnd som evig husstandsinntekt, så her er det smak og moral som må stoppe forbruket og ikke pengemangel.

 

Men den skal ikke bråke så mye, det er ikke lovlig. Tror den har 3200 hk på fri eksos mens han oppgir 2600 hk, som er med demping. Du kan slå dempingen av og på så litt vanskelig å kontrollere.

 

 

vel, hadde jeg hatt en drøy milliard på bok så hadde jeg jaggu hatt lyst på noe tilsvarende jeg og... Han bruker iallefall mye mindre av formuen sin på båt en de aller fleste her inne.

 

Tror det var denne som dukket opp i Arendal i går. Om så var så har den turbinmotor(er). Hørtes nokså tydelig.

 

Synd med de jantete, surmagede, misunnelsesfylte antydningene i innleggene fra enkelte. (de vil helt sikkert benekte; ...."neida, jeg er ikke misunnelig".... eller noe lignende :puke:

 

 

 

He he, bra innlegg!! Det er en annen Nortech som du så i Arendal, med 2* Turbin motorer a' 2000Hk = 4000Hk er vel søsterskipet til denne

 

Virker som om M/Y Ellen Marie har hørt turbin lyd tidligere :eek:

 

Når det gjelder eksos støy så er det ett nytt eksos system som er påbudt iht EU standard på alle nye motorer, "The RCD consists of strict exhaust emissions and noise regulations for both two-stroke and four-stroke recreational marine engines. Regulations for compression ignition and four-stroke spark ignition engines were initiated on January 1, 2006. The 662 SCi is the highest horsepower marine sterndrive engine certified for sale in the EU"

 

Så det som høres er kompressorlyd.. og det er ikke støy!! men musikk :lol:

Redigert av SvanenII (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...