S/Y Emma Startet 20.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2008 (redigert) Hei! Jeg har lenge gått med en drøm om å flytte om bord i en båt. Den siste tiden har drømmen blitt sterkere og sterkere, og jeg vurderer nå (til tross sterke protester fra familien) å realisere den. Turene innom bruktbåtmarkedet på finn.no har blitt hyppigere og hyppigere, og dess mer jeg leser på diverse nettsider får jeg følelsen av at prosjektet faktisk er både realistisk og lurt. Min båterfaring er så som så. Jeg er vant til små båter med utenbordsmotorer, men seiling kan jeg ikke noe om. Lysten til å lære er der i alle fall. Planen min er å anskaffe en liten seilbåt på ca 30 fot. Jeg bor alene og har en jobb med grei inntekt som ligger et steinkast fra småbåthavna. Jeg er ikke kravstor på plass, men vil ha en viss grad av bokomfort, da jeg vil bo om bord hele året. Innendørs dusj er derfor et krav. Jeg er heldig som har foreldre som bor i nærheten. Der kan jeg lagre utstyr som ikke får plass i båten og gjøre klesvask. De kan og stå som garantister ved båtlån og hjelpe til med praktiske oppgraderinger av båten. Når båten er nedbetalt er en jordomseiling svært aktuelt (har reist jorden rundt før, da som "landkrabbe"). I forbindelse med å flytte til sjøs har jeg en del spørsmål til dere erfarne sjøulker: 1) Er dette i det hele tatt en god idé, og ikke minst gjennomførbar? 2) Jeg vil prøve å holde kostnadene til et minimum for å betale ned båten så raskt som mulig. En båt i 200-300.000 kroners klassen er derfor ønskelig. Får man gode nok bo-båter i denne prisklassen, eller må man opp i pris? 3) Jeg er nok nødt å bruke landstrøm når jeg ligger i småbåthavna. Hvor dyrt er dette? Og hvor mye koster en småbåtplass per år (leie)? 4) Jeg må innrømme at jeg ikke er den mest praktisk anlagte personen. Må man regne med svært mye vedlikehold og oppussing på en båt fra 80- eller 90-tallet? Dette er muligens det største hinderet for meg. 5) Hvilke båter vil dere anbefale, som støtter kriteriene om bokomfort og dusj? På forhånd takk! Edit: Er 25 år. Redigert 20.Juli.2008 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Servicemannen Svart 20.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2008 Jeg har bod i min båt i over seks år og kan ikke tænke meg på land. Vis du skal ha bra dusj i båten bør du gå over 350 båtlapper. Du kan finne eksempel eldre franske båter på 30-32 fot ned mot den prisen. Du kan også sette inn emne på www.batboer.no med anbefalinger på eldre båttyper som er brukbare til å bo i. Lykke til ! Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
norspeed Svart 20.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2008 Hei Steinsvik Å bo i båt kan være en helt grei tilværelse. Jeg har bodd i båt siden 2003 og trives godt. Du stiller noen generelle spørsmål, jeg skal prøve å svare etter evne. 1) Er dette i det hele tatt en god idé, og ikke minst gjennomførbar? Selvsagt er det en god idè. Med de muligheten du sier du har i nærmiljø vil du få det veldig lett. Om det er gjennomførbart kommer helt ann på din innstilling til å bo i båt. Hvis dette er noe du ønsker vil det gå bra, er det derimot bare noe du vil fordi det høres kult ut bør du kanskje prøve å få lånt eller leiet deg en båt og prøve det i første omgang. 2) Jeg vil prøve å holde kostnadene til et minimum for å betale ned båten så raskt som mulig. En båt i 200-300.000 kroners klassen er derfor ønskelig. Får man gode nok bo-båter i denne prisklassen, eller må man opp i pris? Det kommer ann på vhilke krav du stiller. Jeg kjenner folk som har kjøpt båt for mye mindre enn det og trives greit. Jeg vet også om en som brukte over en million og han vantrivdes så fælt at han ga opp. 3) Jeg er nok nødt å bruke landstrøm når jeg ligger i småbåthavna. Hvor dyrt er dette? Og hvor mye koster en småbåtplass per år (leie)? Landstrøm kjøper du av eieren av marinaen du skal ligge i eller du får satt opp en byggestrømskasse via e-verket. Byggestrøm koster ca. kr. 1,- pr. kWh. Hvor stor strømregning du kan vente deg kommer ann på mye. Bl. a. om du skal fyre med strøm om vinteren, hvor godt båten er isolert og hvor kaldt det blir til vinteren. 4) Jeg må innrømme at jeg ikke er den mest praktisk anlagte personen. Må man regne med svært mye vedlikehold og oppussing på en båt fra 80- eller 90-tallet? Dette er muligens det største hinderet for meg. Igjen må jeg svare deg at det kommer helt ann på hvilke krav du stiller. Husk bare på at ingen av oss er født med kunskaper og praktisk erfaring. De fleste av oss har prøvet og feilen mange ganger før vi har fått det slik vi vil. Hvis du ikke prøver fordi du "ikke er den mest praktisk anlagte personen" kan det tenkes at du senere i livet vil angre på at du ikke tok sjansen. Pass bare på at du ikke går helt av hengslene i forhold til økonomien og oppussingen. 5) Hvilke båter vil dere anbefale, som støtter kriteriene om bokomfort og dusj? Bo komfort og dusj. Tja. 30 fot har begrensninger, men jeg har en kompis som klarer seg fint i en båt av den størrelsen. Selv har jeg en 60' båt med 50 m2 boflate, jeg har også lagt inn vannbåren gulvvarme og fyrkjele. Jeg er litt mer enn dobbelt så gammel som deg og har kanskje andre krav til komfort enn deg. Husk at allt vann som skal brukes ombord må fylles av deg - du er ikke tilknyttet vannnettet. Som du ser så har jeg bare generelle svar å komme med til deg. Ikke la deg "skremme" av det. Det kan være lurt å bruke litt tid til planelegging og gjennomtenking. Jeg sitter med en fornemmelse av at du er en smule usikker på om dette er noe du vil gjøre. Det er vel kanskje det første du bør finne ut av. Mvh Nordspeed Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 20.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2008 (redigert) Tusen takk for utfyllende svar! Angående usikkerheten: Grunnen til usikkerheten er først og fremst om jeg faktisk har råd og kapasitet til å gjennomføre noe slikt. Lysten til å flytte om bord er nok helt genuin :). At jeg er relativt fri for forpliktelser gjør også at tidspunktet nå er ganske godt. Ikke har jeg barn, og ikke har jeg hus/lån. Uansett går det jo alltids an å selge båten igjen dersom alt går til h***. Og da har man jo betalt ned lånet til "seg selv". I dag leier jeg leilighet, og det er jo i alle fall et tapsprosjekt. Geografisk sett bor jeg på Sunnmøre, noe som betyr relativt milde vintre. Ut i fra det jeg har lest på nettet, trives de aller fleste strålendes om bord i båter. Og når man leser om f.eks. denne karen som seilte jorden rundt i en 22 fots båt, skjønner man at alt er mulig. Hadde jeg vunnet i lotto, hadde jeg nok flyttet i morgen. ;) Dersom dere båtboere har erfaringer (positive og negative) med det å bo i båt, del dem gjerne! Det er viktig å ta alt i betraktning når man skal gjøre en slik besluttelse. Redigert 20.Juli.2008 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jawik Svart 20.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2008 Hei Steinsvik og velkommen til et sunt liv. Heldigvis er det meste her på landjorden og på sjøen mulig å gjennomføre. En ting som jeg ofte opplever av "landkrabbene" er at når de går ombord i en båt så har de en innstilling om at de skal på land igjen. Noen ganger veldig raskt. Kommer nok av at en opplever båten som et midlertidig oppholdsted. Du sier du har lyst til å "flytte" ombord. Gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å unngå denne innstillingen. Når du går ombord er det for å bli værende. Alt du fortar deg i land kan du også utføre ombord og da er det nødvendig å ta med seg at dette er min nye plass og her skal jeg virke med mine daglige gjøremål. Du kommer til å få en annen opplevelse med dette. Lykke til. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sun Flyer Svart 20.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2008 Hei, Dette kommer til å gå fint. Hvis du skal dusje ombord må du nok legge litt penger i båten. Hvis du kan dusje på jobben/treningssenter eller hos venner blir det mye billigere. Dra og se på noen båter og finn ut hva du liker. mvh Viggo Båtboer Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
S/Y Emma Svart 20.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2008 (redigert) Jeg har mulighet til å dusje på jobben, men det er jo kjekt å ha mulighet til å kunne dusje i båten også (f.eks. i helgene eller dersom jeg er på tur/ferie). Dusj må jeg nok anse som en nødvendighet. Til nød i cockpit. Redigert 20.Juli.2008 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sjøtummel Svart 20.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2008 Med hensyn til seiling så kan jeg jo anbefale noen av kursene som går over 5 dager eller så. Da får du akkurat tid til å bli litt husvarm i seilbåt. Når det gjelder å bo i båt så er det mange havner som har strøm hele året, men det kan være verre med vann. I min hjemmehavn ble vannet på brygga skrudd av i slutten av oktober, og på igjen før påske (og så frøs det i påsken). De månedene måtte vannet bæres/trilles ut på brygga og dusjing i båten begrenset seg selv. En annen ting er å ha en plan B dersom strømmen går. Jeg hadde to uker uten bryggestrøm i vinter, og det er begrenset hvor mange alternativer du har for å varme opp båten (for ikke å snakke om strøm til kjøleskap). Tenker du deg på langtur med såpass liten båt vil du antagelig prioritere helt andre egenskaper enn dusj, og andre komfortgreier som er veldig kjekke i havn. Sitér dette innlegget Link to post
xpress666 Svart 20.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2008 Hva med noe av denne typen? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Ser at det er noe mikkmakk med kraftoverføringer, men du får mye plass for en forholdsvis rimelig penge. Ser at selger er villig til å diskutere pris!! Da er det jo en del muligheter som åpner seg mhp. diverse forandringer innenfor ditt budsjett Sitér dette innlegget Kl D1 SjøkapteinNavigare necesse est, vivere non est necesseWindy 43 Typhoon 2x TAMD 73 EDC Link to post
Sun Flyer Svart 20.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2008 Disse hele plastmodulene som toalettene på moderne båter består av kom i begynnelsen av 90-tallet. Eldre båter enn dette er ikke å anbefale for dusjing. Disse har ofte har masse treverk på toalettet og tåler dermed alt vannet dårligere. Men de har ofte andre egenskaper som mange moderne båter mangler. En annen ting er at mange nyere båter har kjempeflott dusj men alt for liten vanntank... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
S/Y Emma Svart 20.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2008 (redigert) Hva med noe av denne typen? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Ser at det er noe mikkmakk med kraftoverføringer, men du får mye plass for en forholdsvis rimelig penge. Ser at selger er villig til å diskutere pris!! Da er det jo en del muligheter som åpner seg mhp. diverse forandringer innenfor ditt budsjett Oi, den båten var så og si perfekt innvendig. Men den krever tydeligvis at "man ikke har 10 tommeltotter" som det står i annonsen. I tillegg er dekket lekk, noe som kan høres ut som omfattende arbeid i mine ører. Trebåt fører vel i tillegg med seg ekstra mye vedlikehold? Redigert 20.Juli.2008 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Wasco Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Drømmer selv om å kunne bli båtboer om et par år. Men trenger å komme meg gjennom en del økonomiske etterdønninger av en skilsmisse. Har også tenkt på en større seilbåt, men siden jeg er singel lurer jeg på HVOR stor seilbåt det er mulig å seile med bare en person ombord. Mener dere at det er forsvarlig å seile en 36 fots båt alene?? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sun Flyer Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Jawik Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Jeg seiler greit min 45-foter alene. Håndtering i havn er vanskeligere, men med god planleggging går også det greit. Men så har vi noen år på baken i båt . Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Wasco Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Ja...det er vel ikke akkurat å annbefale å starte seilererfaringen med en 45 fots Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
kringon Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Sjøtummel er bekymret for drikkevannet ombord,hvorfor ikke installere en watermaker, har du landstrøm får du så mye drikkevann du trenger. Moderne watermakere lager 50 liter pr time uten problemer, en investering på 60 000 som du får igjen ved eventuelt salg av båten. Energi forbruk er ca 7Wattimer /liter. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Sjøtummel er bekymret for drikkevannet ombord,hvorfor ikke installere en watermaker, har du landstrøm får du så mye drikkevann du trenger. Moderne watermakere lager 50 liter pr time uten problemer, en investering på 60 000 som du får igjen ved eventuelt salg av båten. når budsjettet er 2-3 hundre tusen er det ikke lurt å bruke 60`av em til watermaker Sitér dette innlegget Link to post
kringon Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Ferskvann er jo i høyeste grad viktig for å kunne bo ombord, hvis det ikke er muligheter for matlaging og drikkevann rett i nærheten av båten blir det vanskelig å bo ombord om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Mener dere at det er forsvarlig å seile en 36 fots båt alene? Det kommer veldig an på hvordan den er rigget. Med reveliner, lazyjacks og fall ført tilbake til cockpit er det ikke så veldig vanskelig å seile en stor båt. Problemet med større båter er at seilene blir rimelig store og tunge når duskal ta dem av, pakke dem og sette dem på riggen igjen. Å manøvrere en stor båt krever litt øvelse, og det er veldig mye som er enklere når man har en person eller to på dekk. Sitér dette innlegget Link to post
sjøkrabbe 32 Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Heisan. Flytt i båt så fort du har sjangsen, har bodd i båt 2 mnd nå og stortrives med det. Det finnes altid en løsning på alt og altid en plass som har en dusj:-) PS.har ikke bodd om vinteren ennå da, men det tar vi som det kommer, nå er det sol og varme som teller. Lykke til. Sitér dette innlegget http://www.trawler.no Link to post
S/Y Emma Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 (redigert) Etter nærmere undersøkelser ved småbåthavna i nabokommunen (der det er aktuelt å bo), har jeg funnet ut at det er svært gode fasiliteter med dusj, toalett, vaskemaskin etc. for de som leier/eier båtplass. Dette reduserer behovet for dusj, og øker dermed alternativene for bruktbåter. Jeg planlegger nå å spare penger frem til våren, og investere i en brukbar bobåt når den tid kommer. Redigert 21.Juli.2008 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.