Jump to content

Brist i alle 3 blader på Ballistic stålpropell


KenBjork

Recommended Posts

Hei.

 

Idag brakk ett blad av min 13 3/8 x 19 ballistic stålpropell.

 

Helt uten forvasel, låg i ca 35knop på tur hjem fra Kr.sund N.

Så oppdaget jeg turtallet øket, og kjente vibrasjon i hele båten. Slakket raskt ned og tenkte at det er masse tang/tau/anna dritt som er kommet rundt propellen.

Nei da, såg ikke noe galt. Hmmm tenkte jeg og prøvde å kjøre i gjen, men motoren rista som F*** straks den kom i gear og med det samme jeg dro den ut av gear, så såg kjerringa at det kom "noe" ut av vannet opp i luften og forsvant i dypet.

Det var nok bladet som dro sin kos.

 

Kan se på de 2 nærbildene det er av det 2 gjenværende bladene, som har tydelig sprekk også.

Jeg kan og se i riktig lys-vinkel at det fult av andre små brister

 

Bilder, trykk på de for å se større:

 

229891.jpeg

229893.jpeg

229895.jpeg

Siste bilde fikk jeg feil på, så tok det her på BP.

propell_brekt_4.jpeg

 

Kan opplyse om at den er gått ca 100timer, og kavplate er 20mm over skrogbunn.

 

Så hva tror dere om dette folkens?

Link to post

Hei KenBjork, dette var mildt sagt helt utrolig :cryin: Så på bildene dine og kunne se tydelige brister i materialet på de gjenværende blader.

Her må det være snakk om materialfeil. Ta kontakt med Progress (var det ikke der du kjøpte den) og legg ved bildene.

Dette bør være en opplagt reklamasjonssak. Vurderer en Ballistic selv, men avventer resultatet av dine svar fra importør. :yesnod:

Link to post

Hei chagall.

 

Ja dette er utrolig.

Synes selv det virker som om det kan være materialfeil... Iom bladene er full i små sprekker.

Må uansettt ta kontakt med progress om dette. (se om jeg finner en mail.)

 

Det skjedde heldigvis like før vi var kommet hjem så gikk greit.

 

Helt ok det Ingar, jeg var litt i tvil selv når/rett før jeg postet i den andre tråden.

 

Mail sendt til PROGRESS Ingeniørfirma AS med bildene som vedlegg.

Håper på positivt svar.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

hmmm.. Nå kan ikke jeg si at jeg har merket meg /hørt at det kaviterer..

 

Motoren er jo hevet slik at kavitasjonsplaten er 20mm over skrogbunn, og det er i det som er av tester jeg har lest også de fleste stål-propeller gir best effekt. (Også ballistic propellen)

Nå satte jeg jo på min orginale alu-propell da igår kveld, og vil det være så at det er kaviteringstæring så er jo alu-propellen mye svakere enn stål-propellen så da vil jeg tro jeg skal se at det oppstår skade på relativt fort også. Eller..?

 

Er mild sagt sjokkert over denne skaden, på propellen så det er bare topp å få dette diskutert ut og inn.

 

Håper og det går kjapt fra seg å få svar på mailen til progress og høre hva de sier om dette.

Link to post

Nå er ikke jeg metallurg men har sett en hel del saker i jobbsammenheng der det har vært støpefeil på rustfritt og duplex materiale. Dette ser for meg ut som en støpefeil.

 

Om du har et bedre bilde av bruddsonen så legg ut dette. Hulda her på BP er vel fagman på dette området, du kan jo prøve en IM til han.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Dette har jeg sett mange ganger på balistic propellere. Disse propellene er kjent for å "kaste" blader, men noen av dem holder. Dvs at ikke alle balistic propper er søppel, men noen av dem er det. Vanskelig og skille ut disse som er bra.

 

Progress kan være nokså vriene og påstå både det ene og det andre, men kjør på og krev ny propel.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

Hei, ville bli meget overrasket om du ikke får en ny propeller i posten omgående.

Man behøver vel ikke være metallurg for å se at det ikke er snakk om noen kavitasjonstæring/erosjon, men feil i materiale.

Ble ellers litt "skremt"over `håpløs`uttalelse over at Ballistic er kjent for å "kaste" blader. :confused:

Link to post

hei

 

Jeg har gjort det samme med ett par Bravo 1 propellere. Disse ble det ikke noe reklamasjonssak ut av. Men har også knekt en propellaksel på en verado 275. Den så ut som man hadde skjært av med kniv.

 

så her i gården har jeg byttet ut alt fra mercury til japanske grå motorer. De har ikke funnet på så mye galt enda, selv om de har blitt brukt hardere en mercuryene.

 

 

 

Jeg er tilhenger av teorien om materialfeil i propellen din. Riktignok så har propeller som blir brukt tøft, en "levetid" før materialet gir seg under belastningen.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post

Hei KenBjork,

Jeg hadde selv Balistic på en 90 hk Mariner. Denne var helt lytefri de 3 årene jeg hadde den. Propellen din ser jo fin ut ytterst på de 2 andre bladene så jeg kan ikke skjønne at Progress skulle han noen invendinger. Jeg har forøvrig fått "ting som knekker" opp i halsen pga min Tohatsu som "gikk rett til fiskene" og jeg har også mistet litt av troen på "garanti". Nå håper jeg med at det går greit for deg i denne saken, ellers "knekker" min tillit til leverandører ytterligere.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Har jo hørt rykter før om at ballistic propellene generelt er litt svake/tynne, men at bladet brekker av slikt skal jo bare ikke skje.... Sitter selv og lurer på en ballistic i stedet for min raker, men blir litt skeptisk av slikt som dette...

Min bruk av propellen kan beskrives som meget hard, så jeg blir veldig usikker på om den vil tåle mitt bruk.....

Link to post

Eldre Ballistic propeller er kjennt for dette problemet men det skal være rettet på etter at Michigan overtok produksjonen av Ballistic propellene. En kompis av meg oppdaget sprekkdannelser i sin Ballistic som stod på et bravo1 drev, han fikk ny propell i fra Progressing uten noe krangel. Du kan jo ha vært uheldig å fått en gammel hyllevare i fra den tiden problemene var eller så er det rent oppspinn at kvaliteten er bedret. Kompisen min kjøpte sin propell for 4 år siden, jeg kjøpte en i fjor og har kjørt en sesong med den og er fornøyd. Men pga. kompisen min sine erfaringer så kikker jeg ekstra godt på propellen når båten er på land. Håper dette ordner seg for deg og så får vi alle ta lærdom av at det kan lønne seg å ha med et "stephjul" på tur. Jeg har tenkt å kjøpe meg en billig alupropp å ha liggende i båten.

Link to post

Jeg har også hørt om "eldre" produksjon av ballistic skjedde slikt.

Jeg har også hatt ballistic på 2 andre båter, vel på motorer :lol:

Og vært storfornøyd. Så det kan sies at jeg ble mildtsagt sjokkert igår ja.

Det som var dumt med det hele.. er at for 4 dager siden hadde jeg en vaskejobb i båten, så hehe verktøy og alu-vispen ble tatt ut :crazy:

 

Har nå nylig levert propellen på posten nå da, så IOM så mange av dere mener det bør komme ny propell i retur uten knussel til meg.

Ref også mener Hulda at det ser ut som støpe/material-feil

Så får vi alle krysse fingrene og håpe, slik at "VannTro" ikke får seg en ytteligere knekk om forhandlere og garantier.

 

Men om det ikke kommer noen propell i retur... tja da tror jeg kanskje jeg kommer til å teste ut annet merke

Link to post

God dag godtfolk.

 

Da har postbilen akkurat vært innom med en pakke fra progressing, som inneholdt flunkende ny propell.

 

:flag:

Kommentar på pakkseddel:

Rekalamasjon da ett blad er brukket og de andre har sprekker.

Og ingen tegn til skade på propell

 

Skal få montert propellen og testet om noen timer, skal se om det er endringer i fart på div turtall ovs..

Så kommer en liten minirapport senere idag/kveld.

 

Takk til progressing.no

Link to post

Hei.

 

Da har familien vært på tur med ny propell, og minirapporten er klar :cool:

 

Starter med førstegangs visuelle inntrykk.

 

1) Denne er umåtelig top finish på. Ser faktisk bedre ut enn den forje.

(den som brakk var det ett par plasser det vistes sveis)

 

2) Huben: Ja det var en ting.. glemt det nå, men der var en liten forskjell fra den forje.

 

3) Maks fart 41.7 kn gps (den forje sikkert siste 50timer hvertfall, ca38-39kn gps)

 

4) WOT 5620rpm, avlest på smartcraft monitoren.

 

5) 4000rpm 27kn gps (den forje ga 25.4kn gps)

 

6) Den ny takla også mye mere uttilting enn den forje noen gang har tålt.

 

Alt i alt, så er det ca 2knops økning fra den forje ved samme rpm.

Det er høyere finish.

Fikk også samma fart før, men i sener tid har farten gått ned og er nå oppe på samme nivå som før.

Da også har båten ligget på vannet siden 26/06-07, altså over ett år, og det hvite bunnsmurningen er ikke grodd what so ever.

Noe slim og misfarging. Så kan vel og rekne med at den er noe tyngre enn om den hadde vært oppe i vinter.

Den forje var og kjapp å hive båte opp i plan fra første stund, men denne nye er kjappere enn den gammle noen gang har vært.

Ellers så var det deilig å få av "alu-vispen" igjen. :yesnod:

 

Så da "VannTro", slapp du og få en ytteligere knekk om forhandlere og garantier. :flag:

 

Også tar det seg umåtelig godt ut også med en blank skinnende "visp" bakpå der. :cool:

dsc00146.jpg

 

Så igjen, takk til http://www.progressing.no/ for rask og god respons.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Det var godt å høre at du fikk erstattet propellen og ikke minst at du er fornøyd. Jeg hadde selv en meget positiv oplevelse av Engbo som leverandør (står litt i en annen tråd her inne)

 

Så da KenBjork :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 1 år senere...

Bumper denne med noe som kan minne om samme problemet. Hva tror dere?

 

Uten forvarsel forsvant en av vingene på min to år gamle Ballistic 13 3/8 x 19 (samme propell som KenBjørk har/hadde). Skjedde midtfjords og i rolig marsjfart (28kn / 4800rpm på motoren). Det eneste jeg merket var at turtallet plutselig økte og båten begynte å riste.

 

Har pratet med Progress og de tar propellen inn for å undersøke årsak.

 

img_3180.jpg

img_3181.jpg

 

En av de andre vingene har gjennomgående sprekker på ca 3 og 1 cm i samme området som den ene brakk.

 

img_3183.jpg

 

Propellen er brukt ca 80 timer.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...