Jump to content

Brist i alle 3 blader på Ballistic stålpropell

KenBjork

Recommended Posts

For noen år siden hadde eg inne mine Bravo 3 propellere til fiksing pga sprekker i et par av bladene. Små flekker som minnet om rust på dei. Og 4-5 cm veldig små sprekker. Desse knakk ikke for eg sjekket dem før det kom så langt

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Bumper denne med noe som kan minne om samme problemet. Hva tror dere?

Blir litt betenkt, da jeg har samme propeller (Ballistic) 13 1/4 x 17 P. Registrerte ved opptak av båt forrige helg at det var dannet seg små anløp av korrosjon på bladene. Mener å huske at `KenBjork` fikk erstattet sin propeller, da dette var en gammel produksjon.?? Hold oss underrettet `Tjeh`hvordan det går med din reklamasjon.

Ja det skal jeg. Propellen har hele veien hatt litt rust, men den har vært helt overflatisk - sånn at det lett poleres bort med litt autosol på en twist-dott. Det ser nå ut til at det er litt rust i forreste del av bruddet. Og så kan man ane at det er litt korrosjon i forbindelse med deler av den ene sprekken.

Jeg polerte propellen i juni, og la da ikke merke til sprekker. Men så så jeg heller ikke veldig godt etter. Vi får se hva de finner ut hos progress.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Ja det skal jeg. Propellen har hele veien hatt litt rust, men den har vært helt overflatisk Vi får se hva de finner ut hos progress.

Når jeg så på bildene dine, hadde jeg akkurat de samme anløp av rustdannelser på min propeller.

Jeg kommer til å ta kontakt med Progress for å få konstantert hvilken stålkvalitet som blir benyttet på Ballistic sine propeller.

Blir litt betenkt, da jeg har samme propeller (Ballistic) 13 1/4 x 17 P. Registrerte ved opptak av båt forrige helg at det var dannet seg små anløp av korrosjon på bladene. Mener å huske at `KenBjork` fikk erstattet sin propeller, da dette var en gammel produksjon.?? Hold oss underrettet `Tjeh`hvordan det går med din reklamasjon.

Stemmer jeg fikk ny visp.

Min var også litt rust på.

Vet/husker ikke hvor jeg hørt det, mulig det var progress som sa det, men hvertfall så var det en serie/serier som var problem med dette. Og at det kunne henge igjen noen av disse.

Ta dette utsagn, med en øse saltvann.

Kan være greit om du sjekke opp dette chagall, gi oss tilbakemelding her da vom hva de sier.

Eller så kan jeg nevne at jeg har hatt tot 4 forskjellige motorer med ballistic-visper, alle gull god uten om dette ene tilfelle hos meg.

tjeh, nevn for dem min episode hvor samme skjedde og bilder og brudd er likt på begge tilfeller.

Mvh Kenneth

Stemmer jeg fikk ny visp.

Min var også litt rust på.

Kan være greit om du sjekke opp dette chagall, gi oss tilbakemelding her da vom hva de sier.

Hei KenBjork, fikk nettop svar fra Progress som jeg vedlegger her: sitat:

Hei,

Propellen har ofte små rester av spon etter produksjonen hvor det kan bli overflate rust. Du kan derfor først få rustfarge der hvor det er frest ut navn og i overgangen mellom blad og propellhub. Om det sitter rester av spon andre steder vil du oppleve det samme. Dette vil la seg vaske vekk med 12% saltsyre oppløsning. Vask propellen med klut og saltsyre, la det være på i 2-3 minutter før du skyller godt i ferskvann. Gjenta prosessen om nødvendig. NB, saltsyre må ikke sitte på for lenge da dette vil ødelegge propellen. Husk og bruk verneutstyr som foreskrevet på flasken. Dersom propellen er utsatt for korrosjon/grav rust vil disse ikke la seg vaske vekk, og du vil se groper der hvor rusten har angrepet. Vi har solgt Ballistic siden 1998 og ikke opplevd at dette er et problem.

Det at bladene ryker kan tilskrives flere faktorer. En er at propellene trekker luft (noe de ikke er designet for) og derfor blir alt for hardt belastet under kjøring. Noen tilfeller kan tilskrives at båtene ”hopper” på bølgene og du vil da få kraftig slag på propellen som vil føre til sprekker og mulige brudd. Propellen kan også bli skadet av ting som ligger i vannet, man trenger ikke ”kjøre på grunn” for å ødelegge propellen. Vår erfaring er at denne type bruddskader svært sjeldent skyldes svakheter i legering/støp selv om det kan forekomme.

Ta kontakt om du ønsker mer informasjon.

Med vennlig hilsen

Thorbjørn A. Hareide

Progress Ingeniørfirma AS

sitat slutt.

Dette var vel et svar jeg kunne forvente, da jeg ennå ikke har sett noe brudd på propeller. Jeg er mer spent på svaret som `Tjeh` får.

Ja vi får se hva som skjer. Puttet propellen i posten nå i dag - postgangen tar litt tid. Så får vi håpe at konklusjonen ikke blir at jeg har klart å kverke propellen med såpass pen kjøring som jeg har utsatt den for. Med en 100Hk, som ut fra spruten over kavitasjonsplata i fart, godt kunne vært montert ett hakk høyere enn den er nå. Og bevisst kjørt uten ventilering og sjelden i full fart.

Hadde heldigvis liggende en alu-propell som er montert i mellomtiden. Skal bli artig å se forskjellen - den er nok litt mer marginal enn jeg i sin tid håpet og trodde :-)

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
  • 2 uker senere...
Bumper denne med noe som kan minne om samme problemet. Hva tror dere?

Propellen er brukt ca 80 timer.

Har ikke lest alle innleggene, for jeg har seilbåt. Lite trolig at jeg havner i samme problemkomplekset. For meg ser bruddet grangivelig ut som korrosjonsassistert sprekkdannelse. Noen ville kanskje kalle det for spenningskorrosjon, men jeg ville måtte ta en titt ned i mikrokosmos for å kunne fastslå noe slikt.

Dog, uttalsen fra Progress har en langt svakere faglig vurdering enn min. Den virker mer økonomisk- enn teknisk fundert.

Var i kontakt med Progress i dag. De skal nå sjekke propellen og komme tilbake til meg. I mellomtiden har jeg skrudd på den alu-propellen båten ble levert med. Funker greit, men spinner mye mer ved aks (motoren øker turtall mye hurtigere enn aksen skulle tilsi) og toppfart, og har en toppfart som ligger 3kn under ballistic-propellen, selv om farten i marsfart er stort sett den samme.

Hei igjen, jeg spurte også Progress om materialkvaliteten i Ballistic propeller og fikk til svar at det var en blanding av 15-5 PH og 17-4-PH. Ifølge mine kunnskaper er dette et materiale som tilsvarer Aisi 304 (rustfritt). Trodde de hadde benyttet et materiale som var mer bestandig mot saltvann. :nonod:

Legger ved en link for de mer interesserte: http://www.finishing.com/307/61.shtml

Redigert av chagall (see edit history)
Det at bladene ryker kan tilskrives flere faktorer. En er at propellene trekker luft (noe de ikke er designet for) og derfor blir alt for hardt belastet under kjøring. Noen tilfeller kan tilskrives at båtene "hopper" på bølgene og du vil da få kraftig slag på propellen som vil føre til sprekker og mulige brudd. Propellen kan også bli skadet av ting som ligger i vannet, man trenger ikke "kjøre på grunn" for å ødelegge propellen. Vår erfaring er at denne type bruddskader svært sjeldent skyldes svakheter i legering/støp selv om det kan forekomme.

--- men hvorfor er det bare Ballistic som er kjent for "å kaste blader" på denne måten...?

Ellers, dette kan sikkert Hulda utdype, men såvidt jeg vet så er 15/5 stål et ganske vanlig materiale for stålpropeller - og stortsett kjent som et ganske seigt materiale? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ellers, dette kan sikkert Hulda utdype, men såvidt jeg vet så er 15/5 stål et ganske vanlig materiale for stålpropeller - og stortsett kjent som et ganske seigt materiale? 

Takker for tilliten, men 15/5 og slike kvaliteter ligger litt utenfor det jeg har drevet med. Jeg har dog plukket fram linken til chagall litt lenger opp der en stakkars leverandør prøver å finne ut hvorfor produktene hans plutslig gir voldsom overflaterust. Han er inne på at produktene har blitt tromlet i et system beregnet for sort jern. Her kan også støpejern vært tromlet tidligere.

Det som slør meg når jeg ser på bildene av propellvingene, er at dette ikke ser ut som tretthetsbrudd. Det ser mer ut som en korrosjonsassitert oppsprekking, mulig stress corrosion cracking.

Her er et bilde av en sak som var del av hovedoppgaven min:

korrosjon_duplex.jpg

Dette er en hydrogenindusert oppsprekking (antatt), og er del av en sveisefeil i et rør av Duplex. Synlig skade var kun et knappenålstikk der gassen sto som en stråle ut. Korrosjonen startet der sprekken danner en 'Y'. Oppover er inn i sveisematerialet, nedover er inn i basematerialet. Sprekken går inter- og transkrystalinsk. Forstørringen er 400 ggr. Når man ser hvordan sprekken sikk-sakker bortover i mikrokosmos, ser den grangivelig ut som propellsprekkene i makrokosmos. I tillegg renner der korrosjonsprodukt ut av en av sprekkene.

Hydrogen: Denne kan diffundere inn hvis temperaturen brått kommer over 500 grader på vått materiale. F.eks. om man sveiser uten forvarming.

Karbon: Hvis man tenker seg et scenario der man slynehjulsrenser rustfritt gods (ev. tromling) og det forefinnes fritt jern, vil den rustfrie overflaten bli pepret med Fe og C (carbon). Om man i etterkant varmebehandler produktet (propellen) vil C kunne migrere inn til basematerialets korngrenser. C er meget reaktivt og vil kunne binde seg til noe slikt som Cr8C. Dvs. at hvert karbonmolekyl binder 8 krommolekyler. Jeg er ikke skikker på tallet her, lenge siden jeg jobbet med sakene, men 8 er et minimumstall. Tror egentlig det er mye høyere. Dette fører til kromfattige områder langs korngrensene. Man sitter lokalt sett (mikrokosmos) tilbake med en jernpropell i små områder. Disse små områdene blir anoder mot resten av propellen som blir en hundretusenvis arealmessig større katode. Og man trigger av spenningskorrosjon, med etterfølgende utmattingsbrudd.

For meg virker det som tøv at en propell ikke skal tåle å trekke litt luft. For mye luft skulle gitt kavitasjon. Jeg har snakket med en Volvo, der i gården er problematikken ukjent.

Jeg kan ikke tenke meg at forholdene som beskrevet i denne tråden i utgangspunktet relaterer til 'for svakt materiale', eller at det i utgangspunktet ikke er 'nok korrosjonsbestandig'. Og hvis Progress skulle komme med en vettug uttalse, så må de ta for seg noen defekte propellere, kutte dem opp, slipe/polere testbiter, syre og foreta noe slikt som bildet mitt viser. Alt annet blir tull.

Nå må jeg opp og montere dører og male karmer.

Da fikk jeg enkelt og greit en ny propell levert på døra i går.

Den nye propellen virker å være merkbart "bedre" produsert enn den forrige - med glattere blad og jevnt over bedre finish. Samme som KenBjork nevnte om sin tidligere i tråden.

Ut fra at de to problemeksemplene i denne tråden var propeller kjøpt ca. samtidig, av samme type/størrelse/stigning, hadde lignende sprekker, og begge observerte bedre finish på den nye propellen vi fikk som erstatning, kan det være en viss sannsynlighet for at feilen er relatert til en spesiell batch/størrelse og produksjonsmetode.

Jeg velger å tro det.

Er uansett godt fornøyd med måten dette ble håndtert av Progress! Er i tillegg søkkimponert over den kompetansen dette forumet til sammen kan framvise på hva det måtte være. Denne gangen representert ved Huldas innlegg rett over.

Redigert av tjeh (see edit history)

Det er betryggende at Progress fremstår som et seriøst firma. Når det er sagt så får vi håpe at Ballistic snart har fått luket ut disse dårlige eksemplarene det være seg produksjonsmetode eller batc/størrelse.

Som nevnt tidligere i denne tråden hadde jeg også noe overflaterust på min propeller. Håper det ikke er begynnelsen til samme problem som `KenBjork`og `Tjeh`har hatt. Vel vel... vi får se i løpet av neste sommer. :yesnod:

Hei `Tjeh`, jeg kunne ikke se noen sprekkdannelse, men det var som sagt noe overflaterust som gjorde meg betenkt.. Har allerede polert bort dette ellers kunne jeg lagt ut et bilde.

Har kun kjørt denne propellen ca:20-25 timer. Du nevnte at du polerte propellen i juni uten å se noe sprekkdannelse, så det tyder jo på at dette må ha akselerert. Jeg skal ikke påstå at det samme vil skje meg , men er som sagt litt betenkt. :yesnod:

Da fikk jeg enkelt og greit en ny propell levert på døra i går.

*snip*

...kan det være en viss sannsynlighet for at feilen er relatert til en spesiell batch/størrelse og produksjonsmetode.

Jeg velger å tro det.

Er uansett godt fornøyd med måten dette ble håndtert av Progress! Er i tillegg søkkimponert over den kompetansen dette forumet til sammen kan framvise på hva det måtte være. Denne gangen representert ved Huldas innlegg rett over.

Gratulere med ny propell på garanti, interessant å høre dine observasjoner på den ny du mottok.

Videre helt enig med hva du nevner. Forum og Hulda ruler (slik den yngre garde sier) videre så :cheers:

chagall, nå har jeg hatt flere motorer med ballistic, og litt/noe overflaterust har vært på alle. Såpass lite at det gikk lett bort med jif skurekrem.

Sprekkene var veldig lett og se også på min, trengtes ikke noe forstørringen på 1 og 2 ggr en gang

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...