Wasco Startet 21.Juli.2008 Del på Facebook Startet 21.Juli.2008 Min båt har aldri vært i nærheten av ferskvann... Den er derfor gjennomsalta fra kjøl til mastertopp Gamle erfarne fiskere forteller meg at jeg IKKE må bruke ferskvann til å spyle/vaske båten med. De mener at treverket er konservert av saltvann og at dette forhindrer forråttnelse. Men kommer jeg med ferskvann - da begynner det å råttne med en gang... Er det så dramatisk?? Kan jeg virkelig ikke spyle med ferkvann?? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
SF Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Har den ikke vært utsatt for regn da Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Wasco Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Godt poeng....men her blåser det hele tiden...så det spørs om ikke regnvannet også inneholder en del salt Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Dette med saltvann er tilfelle (men det hender nå vi spyler skøyta raskt med ferskvann). I gamle dager gikk de gjerne med en last salt i lasterommet, når båten var ny, fordi dette var gunstig for treverket. Salt fjerner/forebygger også lukt og vi har nå og da hevet noe salt i kjølen og oppover sidene innvendig. Det er riktignok ferskvannet som kommer "ovenfra" (regn/spyling) som skaper råte. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
NilsPils Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Det er kanskje ikke tilfeldig at det ofte er de øvre bordgangene som har mest råte? Særlig dersom det lekker regnvann nedover på innsiden av fenderlista. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
slett meg Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Noen som husker en sak om bryggen i Bergen. Disse bodene står på påler og er flere hundre år gamle. Under restaurering ble det funnet uvanlig lite råte på disse pålene som står i sjøvann av varierende grad år ut inn. Tror det ble forsket på dette med salit impregnering etter dette! Det har jo med osmose å gjøre at ferskvann trekker mere inn i treverket men om det er hele forklaringen aner jeg ikke! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Jammen er ikke agurktiden kommet til BP også i år. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Ja agurken er jo et godt eksempel Se hvor fort den blir råtten...og den inneholder 90% vann....ferskvann vell og merke. Mens syltet agurk derimot, som inneholder salt kan jo holde seg i det uendelig Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Hansi Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Bra, godt sagt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.