Jump to content

Spørsmål om ferskvann vs saltvann

Wasco

Recommended Posts

Min båt har aldri vært i nærheten av ferskvann...

Den er derfor gjennomsalta fra kjøl til mastertopp :yesnod:

Gamle erfarne fiskere forteller meg at jeg IKKE må bruke ferskvann til å spyle/vaske båten med. De mener at treverket er konservert av saltvann og at dette forhindrer forråttnelse. Men kommer jeg med ferskvann - da begynner det å råttne med en gang...

Er det så dramatisk??

Kan jeg virkelig ikke spyle med ferkvann??

Dette med saltvann er tilfelle (men det hender nå vi spyler skøyta raskt med ferskvann). I gamle dager gikk de gjerne med en last salt i lasterommet, når båten var ny, fordi dette var gunstig for treverket. Salt fjerner/forebygger også lukt og vi har nå og da hevet noe salt i kjølen og oppover sidene innvendig.

Det er riktignok ferskvannet som kommer "ovenfra" (regn/spyling) som skaper råte.

Noen som husker en sak om bryggen i Bergen. Disse bodene står på påler og er flere hundre år gamle. Under restaurering ble det funnet uvanlig lite råte på disse pålene som står i sjøvann av varierende grad år ut inn. Tror det ble forsket på dette med salit impregnering etter dette! Det har jo med osmose å gjøre at ferskvann trekker mere inn i treverket men om det er hele forklaringen aner jeg ikke!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...