Jump to content

VP D4 260 vs KAD300


Los Endos

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har de siste månedene prøvd forskjellige båter og motorer, og etter mange vurderinger havnet jeg på en brukt D4 260. Jeg er i utgangspunktet ikke en veldig risikovillig person, men alternativet på båttypen jeg så på var evnt en litt eldre KAD 300. KAD 300 har pen gange, pen lyd, men mangler bunndrag. Det manglende bunndraget er milevis unna en D4 260 med lavere effekt, men altså et helt annet dreiemoment. KAD-en måtte ha masse turtall, og det tok sin tid før man fikk det. D4-en virker helt uanstrengt og jobber på mye lavere turtall.

 

Så de positive sidene ved D4-en var såpass overlegne KAD-en, at jeg ikke fikk meg til å kjøpe KADen. Verden går videre, også på motorfronten. Jeg krysser fingre for en problemfri motor, og at VP snart kommer med en fullgod løsning på injektorproblemene.

 

Med ønske til alle om en god og problemfri sommer!

Redigert av Los Endos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har eid og kjørt begge motorene og deler din vudereringer som jeg synes veldig godt oppsummerer forskjellene på disse motorene slik de fremstår å kjøre. En ting er tekniske data, en annen ting er å ha kjørt motorene i real life. Fleksibiliteten og kraften som kommer der du trenger den er det som særpreger D4 og D6 slik jeg har opplevd å kjøre dem.

 

Tror du har gjort et klokt valgt også med tanke på fobruksøkonomi og økonomi også - ikke minst viktig i disse tider der dieselen stiger til nye himmelhøyder for hver dag som går.

 

Lykke til med motoren (for det tar ikke lange tida før du får en masse advarsler og henvisninger til havarier av folk uten D-motor :wink: )!

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vert ute å dratt ungdom på vannski i hele dag minst 30start stopp. Da jeg har en liten ford motor uten kompressor eller common rail lurer jeg på. Når har man så inni h. bruk for så kraftig akselerasjon? Ligger dere mellom sker og holmer og venter på at det skal bli en luke mellom båtene som holder 30 knop? Min båt som er sterkt undermotorisert bruker 10sek til 20 knop og her gang jeg foretar denne manøveren håper jeg bare at drevet holder! Normalt sett er moment ved nominelt turtall rikelig til akselerasjon. Dessuten må drevet dimmensjoneres mye sterkere for å kunne tåle en slik påkjenning. En annen ting dersom man akselererer propellen mye hurtigere enn båten vil propellens angrepsvinkel bli for høy og den kan kavitere og ev stalle. Hvordan er det dere kjører båt?. Kan godt forstå at med dagens oljepriser er kad 300 uaktuelt men at det skal være akselerasjonen som gjør utslaget er vanskelig å forstå. På moderne motorer kan denne programeres og på større maskiner er dette er parameter som ofte blir lagt restriksjoer på!

Link to post
Share on other sites

Ganske enig med Byggmester`n her, en akslerasjon skal foregå forsiktig og gradvis uansett hvis man har en tung båt med diesel. Har man lettere båt som skal brukes til vannskikjøring bør man kanskje velge bensin.... eller hva Bygger`n :wink:

 

Når det gjelder D4 og KAD 300 er det jo stor foskjell på volum og vekt, dette bør vel være ting som vurderes av båtbyggeren og siden de benytter D4 nå i stedet for KAD 300 har det selvfølgelig med at KAD 300 er utgått. Det er mange båter som gjerne skulle hatt den motoren enda grunnet vekten. (Mulig jeg blander D4 og D6 her, men KAD 300 var en motor med god effekt i forhold til vekten)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ganske enig med Byggmester`n her, en akslerasjon skal foregå forsiktig og gradvis uansett hvis man har en tung båt med diesel. Har man lettere båt som skal brukes til vannskikjøring bør man kanskje velge bensin.... eller hva Bygger`n :wink:

 

Etter et par somre med 2 x D4 260 må jeg si at det er er fordel med rask akselerasjon. Mindre støy, kortere fase med nesa i været, kortere fase med halvplanerbølger.

 

En varm dieselmotor har jo ikke vondt av å gå fra tasse til bånn gass, propeller slipper litt bedre enn bildekk for å si det slik.

Link to post
Share on other sites

En varm dieselmotor har jo ikke vondt av å gå fra tasse til bånn gass, propeller slipper litt bedre enn bildekk for å si det slik.

 

Ingen motor har godt av raskt temposkifte ! Ei heller gearkasse / drev ! En dieselmotor kan ha godt av å bli "blåst rein" fra tid til annen, men når du øker turtallet skal dette skje sakte og gradvis ikke minst på grunn av drivlinjen, dette har noen meg moment å gjøre :smash:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dere som lurer på hva som er bra med godt dreimoment og god asellerasjon er velkomne til å ligge 50 meter fra oss når vi drar på :wink: Vi kan kjøre et par tester der jeg aksellerer normalt (det er ikke gassen i bunnen - men en kontrollert, rask aksellerasjon) og en gang der jeg simulerer KAD motor eller kanskje også gammel turbodiesel.

 

Når Byggmester skriver at båten hans når 20 knop på 10 sekunder så er det meget raskt - også med D motor. En Nidelv 300 med KAD 300 kom knapt opp i 20 knoppå 1/2 minutt.

Min erfaring er at KAD 300 i singelinstallasjon i planende båt er treeeegt. Med dobbel installasjon - som i Windy 37 - er forskjellen liten mellom 2xKAD 300 og 2xD4 260. Men drivstofforbruket er mye høyere med KAD motorer - mener å huske at det er minst 1/2 liter/nm høyere med 2xKAD 44 enn med D4 260 på Windy 37.

 

Vi har litt over 1000Nm dreimoment i hver motor - og det gir en fantastisk fleksibilitet. Det er enklere å kjøre båten rett i litt sjø - der må man noen ganger slakke av og så gi gass igjen. I noen tilfeller er det greit å slakke av farten for kryssende trafikk i stedet for å vike - om man ser langt nok frem. Jeg kan da slakke av fra 25 til 16 knop - da begynner vi å gå ut av plan. Holde båten der en liten tid for så å ta båten raskt opp i plan igjen. Det hadde ikke gått med KAD motor eller motor med bare turbo - fordi vi hadde mistet ladetrykket. Særlig med ferielastet båt er det godt å ha nok dreimoment. Toppfarten vår bruker vi så og si aldri - men aksellerasjonen er god å ha - i mange fartsområder.

 

Vanntro - du kan nok være ganske trygg på at VP's drev tåler belastningen i og med at de kan programmere motorkarakteren til drevenes styrke (og D4 har samme drev som D6 370)Om man ser på momentkurven på våre motorer ser man at maks dreimoment er på ganske høyt turtall - tror det først er på maks på ca 2500 rpm. Men vi har nok i bunnen - tror det er 900nm på ca 2000 rpm. På våre drev er det i tillegg et clutchsystem som sørger for at drevet overlever dreimomentet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jada Bitteliten, jeg er ikke i tvil om at D4 og D6 er flotte motorer med masse futt, men i enkelte båter blir de for tunge. Når det gjelder hva drevet/drivlinjen tåler så er det klart alt er konstruert i forhold til hverandre og er ment å tåle belastningen. Det jeg sier er at ingen motorer har godt av det. Det samme gjelder folk som blåser i vei fra brygga helt uten tanke på om motoren er varm. Hvor lang tid tar det å få en dieselmotor varm og hvor ofte ser du båter som planer allerede 200 meter etter de har forlatt brygga... Holmsbu er et sted hvort dette kan iakttaes og jeg kan love deg, her planes det over en lav sko alt før folk rekker frem til Holmsbu-steinene og det med gassen helt i bunn...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Enig i at en motor bør ha en viss varme før man gir på. Vi kjører ganske lenge før vi belaster motorene noe særlig. Men de når ikke 85 grader før de belastes skikkelig - og da må vi nok opp i plan

 

Gassresponsen er en annen sak som nok er tilpasset drivlinje og motor. Når man gir full gass på en D motor drar den seg relativt sakte opp i turtall. Det er ikke slik gassen fungerer som en lysbryter - slik den kan være på eldre motorer der gass er mekanisk styrt.

 

D3 er nok en fin motor om D4 og D6 er for tunge. Desverre settes D6 i mange båter der denne motoren blir for tung. Nidelv putter jo D6 inn i 725 - den planer jo knapt før på 20 knop. Jeg hørte at det skulle komme en D3 med 230 hk til neste sesong. Det kan bli en fin motor i mange båter på 20-24 fot.

Link to post
Share on other sites

Veldig enig med Bitteliten i dette med fleksibiliteten i D-motorene. Har hatt både D4 og D6. Har dere andre som mener noe om D4 utenom Bitteliten og BlueDragon, kjørt båt med D-motor? Det anbefales å prøve.

 

Etter mange år med KAD`er var D-maskinene en helt ny verden. Ligger du i en liten kuling med dertil bølger kan du flapse og kjøre båten akkurat der forholdet mellom sjø og båt fungerer best. Det kan du selvsagt på en KAD også, men med en himlande kompressorvræl og uten samme kraft til å justere opp og ned. Dette er selvsagt viktigere en at den drar raskere opp i plan, selv om det heller ikke er noen ulempe.

 

Ta dere en prøvetur gutter og merk forskjellen!

Link to post
Share on other sites

Etter mange år med KAD`er var D-maskinene en helt ny verden. Ligger du i en liten kuling med dertil bølger kan du flapse og kjøre båten akkurat der forholdet mellom sjø og båt fungerer best. Det kan du selvsagt på en KAD også, men med en himlande kompressorvræl og uten samme kraft til å justere opp og ned. Dette er selvsagt viktigere en at den drar raskere opp i plan, selv om det heller ikke er noen ulempe.

 

 

Dette er SÅ rigtig! Efter en ferie for et par uger siden, hvor vejret ikke viste sig fra sin bedste side var jeg nærmest lykkelig over den komfort det betyder at kunne køre båden i alle mulige konfigurationer alt efter vejr og bølger: Fra deplacement, "hurtig deplacement" på 7-8 knob, halvplanende på 13-17 knob og planende på 18 og opefter. Og ikke bare i ti minutter men i en time eller to uden at det virker anstrengt. Det har jeg ikke kunnet før. Min Aquador 23 med KAD32 lød som om den skulle falde fra hianden ved 2200 rpm. og Yanmaren havde bare ikke samme tryk i området 2000-2500 rpm som D6'eren. Forbinanen er ret flad i agterpartiet og det betyder måske at den bærer D6'eren godt på trods af at den er tungere end KAD'eren. Jeg synes det er en meget harmonisk båd med denne motor.

 

Jeg accelererer også langsomt op og først når motoren har nået de 80-85 grader.

 

Og så er der det med brændstoføkonomien...den er markant bedre og jeg synes at det er imponerende at jeg kan sejle en 35 fods båd på 5 tons med næsten samme økonomi som min 23 fods, 2-tons Aquador!

 

Synd at der er så mange børnesygdomme der ofte overskygger alle de positive sider, som denne motor har.

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen motor har godt av raskt temposkifte ! Ei heller gearkasse / drev ! En dieselmotor kan ha godt av å bli "blåst rein" fra tid til annen, men når du øker turtallet skal dette skje sakte og gradvis ikke minst på grunn av drivlinjen, dette har noen meg moment å gjøre :smash:

 

Dette er ikke riktig, med varm motor (og da mener jeg varm) kan du bare kline gasse i bånn (hvis den er i gir da) uten at det påvirker moderne motorer negativt. De er drive by wire, gassen er bare en "søknad" om akselerasjon mens det er motorstyringen som bestemmer.

 

Turtallet øker dessuten gradvis, det tar jo noen sekunder fra 500 til 3800 rpm tross alt.

 

Husk også at det sitter en propell baki der... Den slipper i vannet og du får ikke noe mer stress på drivlinjen enn ved full fart ellers.

 

Kan vi kaste den myten overbord med noe tungt rundt halen? :smash:

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert bygd inn masse flott elektronikk i nye motorer som styrer ting slik at man ikke får misforhold mellom luft og drivstoff.

Et tenkt eksempel er en motor som i utgangspunktet har en girkasse som er helt i grenseland, man henter et enda mer krefter av motoren(min Sabb kan enkelt endres fra 200 til 240hk) og monterer større propell. Dette kan gå bra om man kjører den varsomt opp i turtall, men om man benytter gassen som en lysbryter vil dette belaste girkassen unødig mye og faren for havari blir større. Hvorfor ? Fordi propellen får langt større fart enn vannet den roterer i, derav høyere moment. Gjøres dette skakte vil skroget få tid til å bygge opp farten gjennom vannet gradvis og momentet blir da ikke så høyt.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nei, hva skal man med aksellerasjon?

 

Hvorfor kjører ikke alle snekker med toppfart 8 knop lenger? Etter som jeg har forstått er disse blitt vanskeligere å omsette de siste årene...

 

Hva skal vi med motor i det hele tatt? Vi har også en gammel færing, som faktisk går godt med to par årer. Sunt er det også.

 

Oppi alt det negative rundt D-serien hadde jeg lyst til å skive en tråd om D4-ens fortreffelighet. Det er en super motor, og jeg håper VP løser problemene man har hatt i Norge. Jeg er kjempefornøyd med både gange, krefter og forbruk på min D4 260. Den går uanstrengt nærmest uansett turtall.

 

Den elektroniske gassen er derimot litt krevende å b li vant til. Under kjøring i litt dønninger har den en tendens til å gi på mer og mer fordi gassen er så fryktelig lett, og tyngden av spaken fører til at den gir mer gass av seg selv (når man treffer neste bølge).

Link to post
Share on other sites

Los Endos - jeg har samme erfaring som deg - når det dunker i båten så dunkes også gasshendelen mer og mer ned og det skal ikke store endringen til hos oss før vi går fra 16 knop til 25 knop. Fint at du minnet om dette - jeg skal ta frem verktøykassa mi og stramme de skruene som sitter under VP merket på siden av hendlene - her justerer man motstanden i hendlene (selvom de har en tendens til å bli slakke igjen)

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at D3 har elektronisk gass? Sist jeg så på D3 (det er et par tre år siden) hadde den mini EVC med mekanisk gass.

 

Er det samme gasshendel som på D4/D6 kan du justere de så hardt du vil - nesten så de er helt sikre - dvs ikke kan røres :wink: En 10 mm bolt bak plastpluggen på siden av spaken med en plastforing innenfor som sørger for at det hele kan beveges.

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke riktig, med varm motor (og da mener jeg varm) kan du bare kline gasse i bånn (hvis den er i gir da) uten at det påvirker moderne motorer negativt. De er drive by wire, gassen er bare en "søknad" om akselerasjon mens det er motorstyringen som bestemmer.

 

Turtallet øker dessuten gradvis, det tar jo noen sekunder fra 500 til 3800 rpm tross alt.

 

Husk også at det sitter en propell baki der... Den slipper i vannet og du får ikke noe mer stress på drivlinjen enn ved full fart ellers.

 

Kan vi kaste den myten overbord med noe tungt rundt halen? :smash:

 

BM

Myten kan vi nok ikke kaste overbord! Ved akselerasjon er slippen større og da stiger både moment og skyvkraft! Dette kan gi høyere moment og skyvkraft enn ved kjøring på full fart! Sånn er det bare. Om drevet tåler det eller ikke er en annen sak. Om en motor liker å akse fra null til full er også en diskutabel sak. Det er allment kjent at motorer som står i bilferger har et hardt liv. Dette fordi de blir kjørt opp og ned i belastning hele tiden selv om kjøle vannet er varmt hele tiden. Foringer og stempe utvidere seg ikke likt og klaringer kan variere før alt er varmt! Videre har mange motorer luft underskudd ved akselerasjon og dette gir høye avgass temperaturer som gjør ventiler myke og som kan gi slitasje. Hvor godt en motor tåler dette kommer ann på konstruksjonen. Noen er mere tolerang enn andre og generelt er nok høye middeltrykk værre enn lave. Det går en skyssbåt med 4min overfartstid der jeg bor og for at motorene skal holde kjøper de 400hesters motorer som blir skrudd ned til ca 280hk! Allikevel så går de ikke mye over 10 000timer!

 

Ang drev. Snakket med en mercruiser forhandler her i vår og han beklaget seg over mange havarier på mercruiser drev med yanmar motorer!

Og han var krystal klar. De kjører ikke med "vet" sa han og viste til erfaringer der samme båt motor drev kombinasjon ga store problemer med en eier mens andre eiere aldri hadde problemer! Legger du hendelen flatt øker belastning på drevet har du i tillegg en momentsterk motor kan du etter mange nok ganger av på få problemer!

 

Forresten er det ulikt med vannjet! Der kan du bare gi på! Moment og skyvkraft blir aldri høyere enn ved fullt turtall!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...