Jump to content

Hva er egentlig forskjellen på ulike båttyper?

Wasco

Recommended Posts

Jolle

Jolle + styrekonsoll = skjærgardsjeep

Skjærgårdsjeep + lugar = daycruiser

Daycruiser + dass = cabincruiser (Daycruiser + porta potti er fremdeles daycruiser)

Cabincruiser + flere dass = Yatch

Størrelsen øker fra jolle til yatch.

Dette er sånn ca hva jeg vil forvente når jeg hører de forsjellige betegnelsene.

Snekke merker jeg meg ble utelatt litt selv om det er den koseligste båttypen

Snekke er den daglige brukte forkortelsen av en båt som er hjemmesnekket og med motorer undratt fra det offentlige til museumsutstillinger.

At dette ikke er blitt påtalt, skyldes dette landets generelle lavkonjuktur som rett og slett ikke gir råd til forlystelser for almuen som f.eks. museumer. Og takk for det. :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

OK, en Skibsplast 660 med septiktank og god liggeplass for to, er altså en cabincruiser.

Greit å vite.

Ser at fire av 35 av disse selges som cabincruisere på Finn. Finstudering av disse båtene avslører derimot at man frem til 2007 modellen må gjøre sitt fornødende i full "offentlighet" blandt tilstedeværende i lugaren, noe som ved bommelom kan være en blandet fornøyelse. Altså ikke cabincruiser. 2008 modellen har alle fasiliteter på plass, men tvilsom på størrelsen. Du bør ha tilnærmet ståhøyde i lugaren på en cabincruiser. Her kommer det altså an på høyden til eieren. En 2008 modell med eier på under 160cm kan under tvil kalles cabincruiser. Mer riktig blir vel nisjebetegnelsen weekender. Praktisk og fin båt forresten. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...