Wasco Startet 22.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2008 (redigert) Jeg leser båtannonser på FINN så øye blir både vått og stort Nå lurer jeg på enda en ting Hva er egentlig forskjellen på 1 Daycruiser 2 Cabincruiser 3 Yatch Jeg trodde det hadde med størrelsen å gjøre, men det er jo ikke tilfelle. Redigert 22.Juli.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Høvdingen Svart 22.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2008 skynd deg å forandre tittelen Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 22.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2008 Jolle Jolle + styrekonsoll = skjærgardsjeep Skjærgårdsjeep + lugar = daycruiser Daycruiser + dass = cabincruiser (Daycruiser + porta potti er fremdeles daycruiser) Cabincruiser + flere dass = Yatch Størrelsen øker fra jolle til yatch. Dette er sånn ca hva jeg vil forvente når jeg hører de forsjellige betegnelsene. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Wasco Svart 22.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2008 (redigert) OK...så til syvende å sist er det dassene som er det avgjørende Redigert 22.Juli.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
tom-ass Svart 22.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2008 vel... Det kommer nok ann på hvem du spør. Jeg mener skjergårdsjeep er båt uten dekk (panser) og kallasje. Daycruser er båt uten kabin, eller så liten at det ikke er mulig å sove 2 voksene personer der. Cabincruser er båt med lugar med minst 2 soveplasser. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
10ta9c Svart 22.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2008 OK...så til syvende å sist er det dassene som er det avgjørende Riktig. Må få legge til at en yatch bør ha dusj til hver dass. Cabincruiser er egentlig en snekke med avsagd hekk. Konvertering fra snekke til cabincruiser gjøres med hekksaks. Kontakt gjerne din lokale gartner om du ikke vil gjøre det selv. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Wasco Svart 22.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2008 Tror nok jeg beholder hekken min slik den er...selv om jeg da ikke får lov å kalle båten min en Daycruiser. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Apollo32 Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 YACHT om jeg må be.....:-) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Beklager den skrivefeilen som snek seg inn i mitt første inlegg...og som ukritisk ble fulgt opp av andre debatanter... Dette skal ikke gjennta seg - vonar eg Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
buckley Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 *ler* Kongebeskrivelse av båttyper. Snekke merker jeg meg ble utelatt litt selv om det er den koseligste båttypen ;p Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Frivakten Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Snekke merker jeg meg ble utelatt litt selv om det er den koseligste båttypen Snekke er den daglige brukte forkortelsen av en båt som er hjemmesnekket og med motorer undratt fra det offentlige til museumsutstillinger. At dette ikke er blitt påtalt, skyldes dette landets generelle lavkonjuktur som rett og slett ikke gir råd til forlystelser for almuen som f.eks. museumer. Og takk for det. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
MT. Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 OK, en Skibsplast 660 med septiktank og god liggeplass for to, er altså en cabincruiser. Greit å vite. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
SF Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Tror selv dette med DayCruiser, WeekendCruiser og CabinCruiser er rimelig utvannede begreper etter hvert. Noen kaller en åpne båt DayCruiser uansett, dette selv om den er langt over 30 fot har 3-4 sove lugarer, 2 bad med dusj osv. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Wasco Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 ...... og hvis jeg hadde byttet ut min porta potti med en permanent dass, da kunne jeg kalle min farkost en Cabincruiser....for jeg har lugar med soveplass til 2 .... om ønskelig til 4... Skal si jeg begynner å stige i gradene Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
10ta9c Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 OK, en Skibsplast 660 med septiktank og god liggeplass for to, er altså en cabincruiser. Greit å vite. Ser at fire av 35 av disse selges som cabincruisere på Finn. Finstudering av disse båtene avslører derimot at man frem til 2007 modellen må gjøre sitt fornødende i full "offentlighet" blandt tilstedeværende i lugaren, noe som ved bommelom kan være en blandet fornøyelse. Altså ikke cabincruiser. 2008 modellen har alle fasiliteter på plass, men tvilsom på størrelsen. Du bør ha tilnærmet ståhøyde i lugaren på en cabincruiser. Her kommer det altså an på høyden til eieren. En 2008 modell med eier på under 160cm kan under tvil kalles cabincruiser. Mer riktig blir vel nisjebetegnelsen weekender. Praktisk og fin båt forresten. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Brutus Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 YACHT om jeg må be.....:-) Ja, du ligger akkurat på grensa iflg. Wiki. Yacht Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Cabincruiser + flere dass + kan gå rundt hele overbygget på et dekk = trawler mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
rogeri Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Tror denne tråden har forvillet seg inn i et feil blindspor! Antall dass og hvor mange ganger du kan gå rundt styrhuset har etter mitt skjønn ikke noe å gjøre med hvilken båttype en besitter! Ser båten ut som en dass derimot kan de saktens ha noe tilfelles.....! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.