Jump to content

Hva er egentlig forskjellen på ulike båttyper?

Wasco

Recommended Posts

vel... Det kommer nok ann på hvem du spør.

Jeg mener skjergårdsjeep er båt uten dekk (panser) og kallasje.

Daycruser er båt uten kabin, eller så liten at det ikke er mulig å sove 2 voksene personer der.

Cabincruser er båt med lugar med minst 2 soveplasser.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Snekke merker jeg meg ble utelatt litt selv om det er den koseligste båttypen

Snekke er den daglige brukte forkortelsen av en båt som er hjemmesnekket og med motorer undratt fra det offentlige til museumsutstillinger.

At dette ikke er blitt påtalt, skyldes dette landets generelle lavkonjuktur som rett og slett ikke gir råd til forlystelser for almuen som f.eks. museumer. Og takk for det. :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Tror selv dette med DayCruiser, WeekendCruiser og CabinCruiser er rimelig utvannede begreper etter hvert. Noen kaller en åpne båt DayCruiser uansett, dette selv om den er langt over 30 fot har 3-4 sove lugarer, 2 bad med dusj osv.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

OK, en Skibsplast 660 med septiktank og god liggeplass for to, er altså en cabincruiser.

Greit å vite.

Ser at fire av 35 av disse selges som cabincruisere på Finn. Finstudering av disse båtene avslører derimot at man frem til 2007 modellen må gjøre sitt fornødende i full "offentlighet" blandt tilstedeværende i lugaren, noe som ved bommelom kan være en blandet fornøyelse. Altså ikke cabincruiser. 2008 modellen har alle fasiliteter på plass, men tvilsom på størrelsen. Du bør ha tilnærmet ståhøyde i lugaren på en cabincruiser. Her kommer det altså an på høyden til eieren. En 2008 modell med eier på under 160cm kan under tvil kalles cabincruiser. Mer riktig blir vel nisjebetegnelsen weekender. Praktisk og fin båt forresten. :yesnod:

Tror denne tråden har forvillet seg inn i et feil blindspor!

Antall dass og hvor mange ganger du kan gå rundt styrhuset har etter mitt skjønn ikke noe å gjøre med hvilken båttype en besitter!

Ser båten ut som en dass derimot kan de saktens ha noe tilfelles.....! :lol: