Jump to content

Ankervinsj stopper motoren


captein

Recommended Posts

Hjelp!

Jeg har problemer med Ilas ankervinsj.

Når jeg betjener vinsjen og har motoren i gang, så stopper motoren. Dette gjelder når jeg skal sleppe ut, og dra inn vinsjen. Jeg har prøvd å ha høyt turtall på motoren, men den stopper allikevel.

Vinsjen virker fint når motoren er av.

 

Jeg har vært i kontakt med leverandør, som foreslo at det kunne være irr på børstene. Børstene har jeg kontrollert og er fine.

De foreslo også at det kunne være feil med releet, men jeg forstår ikke det når vinsjen fungerer greit når motoren er av. I såfall, er det noen som vet hvordan jeg skal måle for å finne feil?

 

Vinsjen er koblet slik at jordkabel (25 mm2) er koplet på motor. (Dette var helt greit, i følge leverandør)

Jordkabel som går inn på releet (25 mm2) er ikke festet direkte i releet, men med en "overgang" til 2,5 mm2 kabel. (dette skulle heller ikke ha noe å si!)

 

Alternativet er jo å benytte eget batteri til vinsjen, men det har jeg lyst til å unngå!

 

Jeg er takknemlig hvis noen kan hjelpe meg.

Link to post
Share on other sites

Dette skal da normalt ikke være mulig, med mindre stoppsolenoiden aktiveres på ett eller annet vis, da som følge av en direkte feilkopling! :confused: !

Har du forresten prøvd å koble minusen direkte på batteriet?

Prøv å koble av ledningene til stopp solenoiden og se om problemet fortsatt er tilstede!

Link to post
Share on other sites

Uten å vite hvordan tenning og stoppsolenoid på din motor er koblet synes jeg det høres ut for at du får for lav spenning til stoppsoloenoid hvis dette er av en type som må ha spenning for at motor skal gå.

Dette kan ha sammenheng med at + eller - kabel mellom batteri og motor (der du henter strøm) er for liten/dårlig kontakt.

Prøv å koble de tykke kablene fra winsjen direkte til batteriet. De tynne som er til styrestrøm betyr det mindre hvor du henter strøm til.

Bruk gjerne etpar skikkelige startkabler til å gjøre en midlertidig kobling for testens skyld, så slipper du styret med kabelsko osv.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Alltid, alltid, ALLTID koble en vinsj direkte til batteriets poler evt. gjennom en hovedbryter. Bruk så tykk kabel som du har råd til, min. 50mm2! Sjekk dessuten motorens jordforbindelse mot batteri. Trolig dårlig kontakt her...

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Prøv å børste ren polene på starter og blokk, der hvor kablene er koblet på maskinen. Mulig du har litt dårlig kontakt her siden du sikkert bare har satt fast kabler til vinsj på de samme to stedene. Strøm går letteste veien og er det bedre kontakt mellom kablene til vinsj enn til maskin så kan ugler i mosen oppstå. Strømmen vil da ta veien til vinsj i stedet for maskin. Om ikke dette hjelper så må du nok til med eget batteri fordi maskinen din ikke tåler dipp i strømmen forårsaket av vinsjen. Har selv vært ute for maskiner som blir merkelig i oppførsel pga. jordfeil i likestrømsanlegg. Jordfeilen stjal strøm og maskinene sakket på. Siden dette var generatorer på en båt jeg var maskinist så første det med seg at 60 hz plutselig ble til 35 hz og resultatet var mørk skute... :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville også ha koblet den til Service batteriet, ikke til Start batteriet.

Det villle ikke jeg. Storforbrukere som ankervinsj og baugpropell kan skape spenningsdipp som slår ut plotter og annen elektronikk som gjerne er satt til å slå seg av når spenningen kommer vesentlig under 12 volt. Og det kan den gjøre i korte øyeblikk ved start av slike ting.

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke mistolker avataren til trådstarter, dreier dette seg om en Norline 29 og da med tradisjonell dieselmotor.

Hvorfor denne motoren skal stoppe fra forholdsvis høyt turtall så lenge den får diesel, må være en gåte uten sidestykke.

Disse motorene går stort sett selv om du hiver batteriene over bord, da disse kun er til start! Noen motorer har vel holdestrøm på solenoiden, men de langt fleste må tilføres strøm for å strupe dieseltilførselen via denne solenoiden.

Påvirkning av startmotor og eller dynamo er etter mitt skjønn utelukket. Skjer dette hver gang vinsjen startes?

Få noen til å se etter bevegelse på armen til stoppsolenoiden/dieselpumpen når vinsjen starter!

 

 

Noe annet ville det være hvis det er en cr-motor, da kan h..l.te være løst for mindre en en vinsj! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar

Jeg skal prøve å svare de fleste.

 

Båten har jeg kjøpt brukt, og det er ikke jeg som har koblet vinsjen.

Når jeg kjøpte båten, ble jeg fortalt at vinsjen "av og til" stoppet motoren når denne ble aktivert. Men dette skjer alltid. Også når jeg har båten i fri. Det tar seg heller ikke ut å ha høyt turtall ("ruse motoren") når en går mot land!

 

Motoren er en Fiat Iveco 220hk. Kablene er gode og tykke, og koblingene ser fine ut.

Jeg har koblet jord fra motoren og inn på en kabel fra batteriet (med startkabel i mellom) men med samme resultat.

Jeg har også koblet bort stoppsolenoiden. Da merket jeg ett lite "dipp" i motoren, men den fortsatte å gå. Men da fikk jeg en alarm. Jeg er litt usikker på hva symbolet betyr, men det viste en pil som gikk rundt!

Jeg har ikke prøvd å koble vinsjen direkte til batteriene. Har ikke lange nok kabler til å prøve med.

 

Så det spørs om jeg ikke må inn med ett ekstra batterei kun til vinsjen.

Redigert av captein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det første du må gjøre, er å koble vinsjkablene (både pluss og minus) direkte til batteriene. Ved å kjøre vinsj-strømmen gjennom motoren, aktiverer du trolig stopp-solenoiden. Jeg ville prøvet dette først og se om ikke problemet forsvinner, hvilket jeg tror det gjør.

Link to post
Share on other sites

Lurer fært på dette!!! :rolleyes:

 

Kan det tenkes at startmotoren og dynamo er to-polt og dermed isolert fra selve motorblokken, det vil da si at du normalt ikke har jord på selve motorblokken som vinsjen kanskje er koplet til? Når du så aktiverer vinsjen trekker den stor strøm og på ett eller annet vis dras det strøm via solenoiden, som da aktiveres? Se etter om minusen fra batteriet er koplet direkte til startmotoren? Mye tyder da på at anlegget er topolt og da må minus til vinsjen enten koples på minuspolen på batteriet, eller på minuspolen på startmotoren!

 

Dette bare som en tanke på en sen kveldstund! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da er "mysteriet" løst! :flag:

 

Som tidligere skrevet, var vinsjen koblet med minus (jord) til godset på maskinen, og pluss til batteriet (Kabel fra batteriet til maskinrommet).

Nå har jeg koblet dette fra, og skjøtet med startkabler direkte til batteriet. Da virket vinsjen som den skulle!

Så nå får jeg kjøpe nye kabler og strekke frem til battereiene.

 

Takk for god hjelp her på båtplassen! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Da er "mysteriet" løst! :flag:

Takk for god hjelp her på båtplassen! :cheers:

Jeg tror det er en viss fare for at feilen kan bli repparert i dette tilfellet med de tiltakene du nevner, men da i så fall av en ren tilfeldighet og som følge av at du skruer løs og fester diverse ledninger. Hvis fremdriftsmotoren din stopper når du kjører vinsjen, så er dette en indikasjon på at motoren stopper på grunn av lav spenning.

Hvis det er dårlig kontakt et sted i kablene til selve vinsjen så vil den ikke virke, og følgelig vil den ikke belaste anlegget som i dette tilfellet er koblingen og kretsen mellom batteri minus og motorblokk samt batteri pluss og startmotor. (I koblingspunktet pluss på startmotor sitter det som regel en kabel til som forsyner strøm til motorens kontrollpanel, og her mener jeg feilen med størst sannsynlighet befinner seg).

Slik du forklarer oppkoblingen av vinsjen, så bør du heller sjekke koblingene mellom startbatteri og motor samt den andre pluss ledningen påkoblet startmotoren.

Link to post
Share on other sites

Her tar du nok feil. Har du elektroteknisk utdannelse, vil du fort se at man ved strømgjennomgang gjennom motoren vil kunne få uønsket spenning over stoppmagneten (avhengig av hvordan denne magneten er koblet).

Jeg vil bare gratulere "captein" med at feilen snart er rettet. Det må ha vært et mareritt å vite at motoren stopper ved betjening av vinsjen!

Link to post
Share on other sites

Hvis fremdriftsmotoren din stopper når du kjører vinsjen, så er dette en indikasjon på at motoren stopper på grunn av lav spenning.

 

Hvordan forklarer du dette Ole Petter?

Som tidligere nevnt vil motoren fortsette å gå uavhengig av god eller dårlig spenning når den først er kommet i gang

Den er ikke avhengig av spenning i det hele tatt, med mindre det er holdestrøm på solenoiden for å holde dieseltilføreselen åpen!

 

Bra det ordnet seg, Captein!

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forklaringen er den at så lenge komponentene har god individuell forbindelse med strømkilden på både pluss og minus, så påvirkes de ikke av en ekstern last slik at det blir noen strømgjennomgang som i dette tilfellet er en spole. Hvis man har en dårlig kontakt, så vil man riktignok klare å seriekoble belastningen slik at en spole magnetiseres tilstrekkelig til å engasjere.

 

Normalt er da den dårlige kontakten mellom for eksempel minus til stoppsolonoiden og koblingspunktet mot kilden i kombinasjon med at vinsjen kanskje er tilkoblet utenpå den samme terminalen eller bolten. Kan også være på innside for den saks skyld, for det avhenger bare av hvor den dårlige kontakten er i kretsen.

 

Faren for akkurat slike feil er også årsaken til at man ikke bør benytte samme koblingspunkt for vitale mindre forbrukere og større forbrukere.

Link to post
Share on other sites

Det har ikke så stor betydning hvor utstyret kobles på så lenge batteriene klarer belastningen til enhver tid. Det handler med andre ord om hvilke batterier man har til rådighet og egenskapene i disse sett i forhold til forbrukerne.

Men så er det nå motorfabrikanter som forbyr ekstra belastning på startbatteriene. Det er vel gjort en del erfaringer med at folk bare kobler i vei uten serlig kunnskap om hva de driver med.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke litt mistenkelig at problemet også forsvant (bortsett fra alarmen) når stop solenoiden ble koblet fra? Det er vel ikke holdestrøm på solenoiden?

Det er ikke "mistenkelig" i det hele tatt. Ved strømgjennomgang gjennom motoren fikk man i dette tilfellet en ukjent spenning over stopp-magneten, men stor nok til å aktivere magneten. Ved utkobling av magneten får man samme spenning over motoren, men selvfølgelig ingen aktivering.

Link to post
Share on other sites

Kanskje problemet eller mulige årsaker til slike problemer ikke ble forklart grundig nok. Slike feil som i dette tilfelle oppstår fordi komponenten via sine koblinger blir utsatt for et spenningsfall på grunn av en annen belastning.

 

Man får enkelt forklart en potensialforskjell over komponenten som fører til at det går strøm gjennom den. Ofte må man da også ha to feil tilstede eller minimum en feil og en konstruksjon som tillater dette. For eks. hvis stoppmagneten hadde vært helt isolert på pluss siden med stoppbryteren av, så ville man ikke klart å engasjere den selv med et spenningsfall på minussiden.

 

Derfor bør man også tenke seg om når man velger tilkoblingspunkter for ledningene, og unngå mulighetene for spenningsfall i størst mulig grad. Man kan saktens diskutere hva som er feil i dette tilfellet, men en måling ville nok fort avdekket minimum to og kanskje tre feil.

 

Hvor stor feilen må bli før man får en reell feil avhenger også av motstanden i komponentene, og solonoider beregnet på korte bruksintervaller er ofte mer utsatt for slike feil. Korte bruksintervaller tillater liten motstand i spolen til fordel for at magneten blir kraftig. Følgelig vil andre komponenter med større effekt fort påvirke disse ved en feil.

 

Det er mange båter som kjører med glødingen inne periodisk nettopp på grunn av slike feil.

 

Hvis dere måler i båtene så vil man ofte se disse feilene i form av at det allerede står en liten spenning over utgangene på releer og brytere uten at de er på. En volt er svært vanlig å finne og problemene starter som regel på tre til fire volt.

 

Topolte anlegg er sikrere mot slike feil.

Som tidligere nevnt så blir ofte slike feil repparert i praksis ved å skrue av og på ledninger på for eks. motor og uten at de egentlige feilene eller i anlegget ble avdekket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...